Partitie uitbreiden lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 16:17
Ik wil mijn huidige OS partitie uitbreiden, maar dit lukt me in geen geval.

Geprobeerd via Vista schijfbeheer, partition magic 8.0 en nog paar programma's.

Situatie nu;

Harde schijf 1: Verdeeld in 3 partitie's

Ik kan de andere partitie wel vergroten maar de OS partitie niet.

Het gaat dus om de Primaire partitie.
Iemand enig idee hoe ik deze alsnog kan vergroten ?

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Zijn het 3 primaire partities of 1 met de overige 2 als extended? Heb je genoeg schijfruimte om de tweede partitie kleiner te maken/op te schuiven om de eerste te vergroten?

https://powershellisfun.com

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Het makkelijste en snelste kun je het als volgt doen.
Neem een 2e hdd
Boot met een ghost cd en maak een disk image naar die andere hdd.
Daarna diezelfde image terug blazen en daarbij gelijk de partitite grootte aanpassen.

Volgens mij werkt dat zelfs met externe usb disks (om image naar toe te blazen)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Tumb
-={Fred_Perry}=- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:50:
Zijn het 3 primaire partities of 1 met de overige 2 als extended? Heb je genoeg schijfruimte om de tweede partitie kleiner te maken/op te schuiven om de eerste te vergroten?
Het is een primaire partitie die wil ik vergroten, de andere zijn logisch station,vrije ruimte op beide schijven is 40% van 325 GB.

Thks, voor alle snelle reactie´s ik gaat ff verder klooien :*)

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-02 14:28

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

je vrije ruimte moet wel tegen de eerste partitie aan zitten toch? Niet zomaar willekeurig ergens op de schijf? (zoals hier misschien tussen de 2e en 3e partitie..)

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Easeus Partition Manager (EPM) werkte bij mij verbazingwekkend simpel en zonder problemen met Windows XP. Je edit de harddisk layout, daarna een reboot, en dan schuift hij alles netjes op en verplaatst hij bestanden zodat je erg makkelijk partities heen en weer kan gooien en klooien. Dit is een tool die je dromen waar maakt. (gratis)
Ik heb bijvoorbeeld een keer een harddisk layout van:
| C: | D: | leeg | via | C: | leeg | D: | naar | D: | C: | leeg | veranderd. De partities heb ik dus fysiek omgegooid.

Om even op jouw situatie in te gaan: zoek zelf even uit of het compatible is met Vista. Als dat zo is, dan lijkt me dit een simpele klus voor EPM.
KermieCow schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:17:
je vrije ruimte moet wel tegen de eerste partitie aan zitten toch? Niet zomaar willekeurig ergens op de schijf? (zoals hier misschien tussen de 2e en 3e partitie..)
De vrije ruimte op je HDD kan je met EPM makkelijk naar de gewenste positie parkeren. Daarna kun je de vrije ruimte toevoegen aan de partitie die er pal voor staat.
Dus van | C: | D: | leeg| via | C: | leeg | D: | naar | C:___| D: |

edit:
Kon het niet laten, hier is de chart met functies http://www.partition-tool...n-manager/comparison.html. Aan de home editie heb je genoeg.

[ Voor 32% gewijzigd door Barleone op 10-09-2009 13:32 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Tumb
Barleone schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:22:
Easeus Partition Manager (EPM) werkte bij mij verbazingwekkend simpel en zonder problemen met Windows XP. Je edit de harddisk layout, daarna een reboot, en dan schuift hij alles netjes op en verplaatst hij bestanden zodat je erg makkelijk partities heen en weer kan gooien en klooien. Dit is een tool die je dromen waar maakt. (gratis)
Ik heb bijvoorbeeld een keer een harddisk layout van:
| C: | D: | leeg | via | C: | leeg | D: | naar | D: | C: | leeg | veranderd. De partities heb ik dus fysiek omgegooid.

Om even op jouw situatie in te gaan: zoek zelf even uit of het compatible is met Vista. Als dat zo is, dan lijkt me dit een simpele klus voor EPM.

[...]

De vrije ruimte op je HDD kan je met EPM makkelijk naar de gewenste positie parkeren. Daarna kun je de vrije ruimte toevoegen aan de partitie die er pal voor staat.
Dus van | C: | D: | leeg| via | C: | leeg | D: | naar | C:___| D: |

edit:
Kon het niet laten, hier is de chart met functies http://www.partition-tool...n-manager/comparison.html. Aan de home editie heb je genoeg.
Ga dit ff proberen,werkende versie staat op de pc.
Edit: Grmbl.... mooi programma maar hij verrot het om de vrij gemaakte ruimte toe te wijzen aan mijn primaire partitie.

[ Voor 4% gewijzigd door Tumb op 10-09-2009 13:57 ]

• Tumb
Het is dan eindelijk via de grove weg gelukt.

- Image gemaakt van OS HD.
- Backup gemaakt van overige partities
- Via True Image de gehele schijf geformatteerd en ingedeeld als 1 partitie.
- Image terug gezet.
- Via easeus partition master de schijf in 2e verdeeld.

Nu nog alle bestanden van externe HD terug zetten.

Thks.. voor alle reacties

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Daarom was me optie ook het makkelijkst omdat het ook gewoon een heel stuk sneller is dan defragmenteren en je gelijk je partities kunt wijzigen (niet verwijderen maar wel grootte aanpassen)

Maar goed om te horen dat het geluk is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1