Toon posts:

geluidskwaliteit boxen met kroonsteentje

Pagina: 1
Acties:
  • 3.771 views

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat de kabel van mijn Subwoofer te kort komt, zo'n 20 cm. Ik moet een kabel tussen stoppen met een kroonsteentje. Hoe is de geluidskwaliteit met een kroonsteentje?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Alsof je naar een lp luistert die met een vlakbandschuurmachine is behandeld.

Gewoon prima, natuurlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Vooral bij een sub zal je weinig/geen verschil horen. Meeste geluid en dat is maar een beperkt frequentiegebied bij een sub zal via de basreflex pijp komen en daar hoor je zoiezo zo goed als geen detail in.
Bij mid/hoog zou je verschil kunnen horen als je het kroonsteentje brak hebt aangesloten. (niet goed vastgedraaid, maar enkele aders onder het schroefje en de rest naast het gat bijvoorbeeld.)

[ Voor 33% gewijzigd door KneppaH op 10-09-2009 12:53 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Waarom niet gewoon een nieuwe wooferkabel?

Verwijderd

Topicstarter
bram1984 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:51:
Waarom niet gewoon een nieuwe wooferkabel?
ja dat lijkt me ook een goeie, alleen heb ik nergens kunnen zien . het is iederegeval 2 aderig. ik weet niet van welke merk of welek soort.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12 15:24
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:47:
ik denk dat de kabel van mijn Subwoofer te kort komt, zo'n 20 cm. Ik moet een kabel tussen stoppen met een kroonsteentje. Hoe is de geluidskwaliteit met een kroonsteentje?
Liever geen kroonsteentjes, subwoofer kan nog wel wat vermogen trekken. Beter draai je de 2 draden goed in elkaar en doe je er een stukje krimpkous omheen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:34
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:04:
[...]

ja dat lijkt me ook een goeie, alleen heb ik nergens kunnen zien . het is iederegeval 2 aderig. ik weet niet van welke merk of welek soort.
Bij elke bouwmarkt kan je speakerdraad halen. Hoeft niet per se van een merk te zijn.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Vreemd dat niemand zich afvraagt of het een passieve of actieve subwoofer is.

Een passieve:
Daar loopt een normale 2 aderige speaker kabel heen, kan je prima met een kroonsteen en draad verlengen. Wel opletten dat je de polariteit niet omdraait.

Een actieve:
Doorgaans zijn die met een coaxiale audio kabel (line signaal) aangesloten met aan beide kanten een cinch (tulp) stekker.
Dergelijke bekabeling moet je _niet_ met een kroonsteen verlengen, met de kanttekening dat het op zich prima zou *kunnen* werken als je dat wel doet.
Beter is om gewoon een verlengkabel, of langere kabel te halen.
Sommige active subs krijgen hun signaal van de speaker aansluiting, dan kan je gewoon, net als bij een passieve, een kroonsteen gebruiken.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:16:
Vraamd dat niemand zich afvraagt of het een passieve of actieve subwoofer is.

Een passieve:
Daar loopt een normale 2 aderige speaker kabel heen, kan je prima met een kroonsteen en draad verlengen. Wel opletten dat je de polariteit niet omdraait.

Een active:
Doorgaans zijn die met een coaxiale audio kabel (line signaal) aangesloten met aan beide kanten een cinch (tulp) stekker.
Dergelijke bekabeling moet je _niet_ met een kroonsteen verlengen, met de kanttekening dat het op zich prima zou *kunnen* werken als je dat wel doet.
Beter is om gewoon een verlengkabel, of langere kabel te halen.
Sommige active subs krijgen hun signaal van de speaker aansluiting, dan kan je gewoon, net als bij een passieve, een kroonsteen gebruiken.
dus heb ik een pasieve ;)

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik zie nu pas dat het onze goeie ouwe benim is die dit vraagt, en uit het andere topic blijkt dat ie inderdaad een passieve woofer heeft.

Met de kwaliteit (no offense) van dat setje zal je niet een enorm verschil horen als je er een kroonsteentje tussen hangt.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

remco_k schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:16:
Je moet natuurlijk wel een kroonsteen gebruiken die groot genoeg is voor het doel.
Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/product_images/thumb_780_Kroonsteen,_2_voudig,_4mm_.jpgDeze is bijvoorbeeld 40x25x17mm.

edit:
Liefst een van koper overigens

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 10-09-2009 13:49 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Waarom niet gewoon proberen? Maar even serieus, dat verschil ga je echt niet horen, niemand niet.
Al die bangmakerij over het aantasten van je geluidskwaliteit als je niet een perfecte/dikke/dure kabel hebt is pure marketing. Het verschil tussen het koperdraad van je kabel en een kroonsteentje is zo klein, daar heb je een multimeter van nasa voor nodig, wil je dat verschil kunnen meten.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:10:
[...]
Waarom niet gewoon proberen? Maar even serieus, dat verschil ga je echt niet horen, niemand niet.
Al die bangmakerij over het aantasten van je geluidskwaliteit als je niet een perfecte/dikke/dure kabel hebt is pure marketing.
Nee hoor.
Het verschil tussen te dunne en dikke bekabeling is wel degelijk merkbaar. Alleen niet bij een simpel huis tuin en keukensetje waar speakertjes van 30Watt aan hangen.
Dus graag niet alles over 1 kam scheren.

Alles kan stuk.

Verwijderd

remco_k schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:20:
[...]

Nee hoor.
Het verschil tussen te dunne en dikke bekabeling is wel degelijk merkbaar. Alleen niet bij een simpel huis tuin en keukensetje waar speakertjes van 30Watt aan hangen.
Dus graag niet alles over 1 kam scheren.
Nu zijn er vast genoeg mooie hifi termen om een dikkere kabel boven een dunnere te verkiezen zoals openheid, dynamiek, dieper laag, sprankelend hoog, maar leg het nou eens natuurkundig uit.

En wat heeft het wattage van de speakers te maken of je het wel of niet zou kunnen horen? Ik mag hopen dat je begrijpt dat er door een 100watt speaker tijdens normaal gebruik nooit 100 watt doorheen gaat. Hoogstens enkele watts of nog minder. Het verschil in weerstand tussen een dikke en dunnere kabel is verwaarloosbaar, en zeker over zo'n korte afstand tussen je versterker en speaker. Knappe jongen als je dat kunt horen!
Er loopt even veel stroom door een tweeter als een subwoofer (mits op zelfde versterker aangesloten) Het maximale aantal watts dat een speaker kan hebben heeft niks te maken met de hoeveelheid stroom die een speaker trekt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ga niet eens uitleggen waarom deze op slot gaat.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.