Toon posts:

problemen met bouwen pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

voor ik afgeschoten wordt: ik heb meerdere HOWTO's geraadpleegd en weet echt niet waar ik dit topic anders moet plaatsen.

Korte schets: ik ben een systeem aan het bouwen met volgende specs:

Antec 300 Gamer Case
Asus P5Q-E moederbord
OCZ voeding (modulair, 600W) PRO xtreame
MSI R4870 1GB DDR5 videokaart met DVI uitgang
8400E processor dual core 3GHz
4GB (2 x 2GB) OZ gold RAM DDR2
2maal 320GB samsung HDD

het is de EERSTE maal dat ik een systeem bouw.. :?

dit zit in de case: moederbord, processor, geheugen, voeding, videokaart, HDD

1) probleem is nu dat ik niet goed weet waar ik de fans van de Case moet aansluiten op het moederbord ( PWR_FAN of ik denk fan 1, 2 en 3 maar dit zijn 3 pinnetjes . Terwijl de fans een vierpins-aansluiting hebben?
Moet ik hier een kabel van de voeding laten toekomen? Kan ik die 2 fans op dezelfde aansluiting van de voeding aansluiten? En moet ik de fans dan ook nog op het moederbord zelf aansluiten?

2) op het moederbord is geen VGA onboard, hoe kan ik dan mijn videokaart installeren? (misschien een heel domme vraag maar ik weet het echt niet zo goed) Want ik heb geen beeld op het scherm als ik opstart, ook al is het scherm (via een VGA-DVI adapter) aangesloten.

3) Moet je die videokaart ook apart voeding geven? Dit zijn 2 rode aansluitingen, moet je die alletwee van de voeding laten toekomen? Of volstaat 1 kabel?

Het is een modulaire voeding dus moet ik alle kabels zelf aansluiten en daardoor is er wel verwarring over wat ik waar kan/mag aansluiten.

4) mag je 2 HD aansluiten op 1 kabel die vertrekt van de voeding?

Zo dat zijn ze voorlopig wel, ik weet dat het veel vragen zijn maar ik hoop echt dat iemand me kan helpen..

Alvast bedankt! :)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:47
1) het vierde pinnetje van de fan is alleen voor pwm. Hiermee kun je je mobo je fans laten controleren. Werkt dus gewoon als je maar 3 pinnetjes hebt.

2) zorg eerst maar is voor 3

3) ja zijn nodig. anders gaat je graka niet werken. Kabels hoeven juist niet allemaal aangesloten zijn op je voeding. Dat is het idee van een modulaire voeding.

4) ja

Verwijderd

Topicstarter
Dus samengevat voor probleem 1: op mijn moederbord is het dus niet voorzien om een fan met 4 pinnetjes aan te sluiten? En moet ik dus ENKEL voeding op de fans van de case aansluiten?

Voor de rest van de antwoorden: bedankt!

Ik ga vanavond verder proberen met die videokaart en fans, daarna zal ik vast nog een keertje terug online moeten komen voor andere probs ;-)

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Ja gewoon direct de molexen vanuit de voeding op de fans, die hoeven niet op het mobo :)

Verwijderd

Niet om je meteen af te schieten maar volgens mij heb je overal (of iig je mobo) 'n handleiding bij gekregen dus kan je daar dan toch alles in terug vinden ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 13:25 ]

Verwijderd

Je kan een 4pins connector gewoon op 3 pinnetjes op je mobo aansluiten of andersom, hoort gewoon te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch wel ontzettend goed gezocht en heb het niet in de handleiding van het moederbord gevonden. Nu lees ik wel 2 verschillende dingen.. Sluit ik de fans nu op het mobo aan (molex (?) op 3pins? Of zou ik gewoon de voeding op die molexen aansluiten? Bedankt :-)

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Wat voor stekkertje hebben je fans?
Zijn het molex stekkertjes (zoals PATA harddisk en/of DVD drive), of zijn het fan headers?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik het interpreteer (4gaatjes) zijn het molex - stekkers. Ik kan zelfs 2 fan-stekkers op elkaar schuiven en dan de voeding daarop aansluiten, is dit ook een optie? en dan hangt er zo een blokje aan om de fan-speed manueel te regelen (high-med-low), niet echt handig in mijn ogen, dan moet ik de kast opendoen om dat te verzetten?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:36:
dan hangt er zo een blokje aan om de fan-speed manueel te regelen (high-med-low), niet echt handig in mijn ogen, dan moet ik de kast opendoen om dat te verzetten?
Klopt, heb ik ook. Maar ik heb ze gewoon altijd op low staan, als ie klaar is en je airflow is een beetje in orde dan zou ik dat ook gewoon doen. (m.a.w. als de temperatuur van je onderdelen niet te hoog is heb je med. en high nooit nodig.)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:36:
Zoals ik het interpreteer (4gaatjes) zijn het molex - stekkers. Ik kan zelfs 2 fan-stekkers op elkaar schuiven en dan de voeding daarop aansluiten, is dit ook een optie? en dan hangt er zo een blokje aan om de fan-speed manueel te regelen (high-med-low), niet echt handig in mijn ogen, dan moet ik de kast opendoen om dat te verzetten?
Ja, dit is ook het geval in mijn Antec 900. Dit zijn helaas geen fans die door het moederbord geregeld kunnen worden. Ook meerdere fans op 1 kabel kan ook.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je case fans kun je inderdaad gewoon met de daarvoor bedoelde connectors op de voedig aansluiten, die hoeven niet op het moederbord.

Verder je grafische kaart hoeft je niet softwarematig te installeren om beeld te hebben. Je moet alleen even zorgen dat je beide extra powerconnectors aansluit en dan werkt dat gewoon. Vervolgens uiteraard in windows wel de drivers installeren omdat anders je videoprestaties niet goed zullen zijn met de drivers die windows standaard gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dat ga ik allemaal eens proberen als ik thuis kom :-) bedankt voor de massale reactie!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Let ook even op dat je je geheugen in de bios op de juiste spanning instelt.
Pagina: 1