NAS aanzetten via internet

Pagina: 1
Acties:

• Koode
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:47
Onlangs heb ik een oude pc omgetoverd tot NAS (met FreeNAS) (192.168.1.20). Wake-on-Lan is geactiveerd en werkt ook als ik een lokaal ip-adres (bijvoorbeeld 192.168.1.13) heb.

Maar hoe kan ik de NAS aanzetten via internet (bijvoorbeeld vanaf het werk)?
Op de 1 of andere manier moet ik dus een lokaal ip-adres zien te krijgen (de router staat altijd aan, op de NAS staat stroom zodat WoL mogelijk is, er zijn geen andere computers in het netwerk die aanstaan). Ik gebruik een Davolink DV-2020 als router (192.168.1.1) (van Tele2).
Ik heb ook al iets gelezen over 'Subnet-directed Broadcast' maar ik weet niet hoe ik dat zou moeten instellen.

• epochfail
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-03-2022
Als je router port forwarding ondersteund dan zou je dit aan kunnen zitten. Gewoon poortje 9 open zetten voor het MAC adress van je NAS en vervolgens naar je public IP het pakketje sturen.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Ik zou eerst eens de search gebruiken (WOL, "wake on lan", etc). Zijn al eerder topics over geweest. Of het bij jou kan hangt er van af of je router UDP pakketjes op port 9 kan forwarden naar het broadcast adres van je lokale ip-range.

_██_
(ಠ_ృ)

• Koode
epochfail schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:03:
Als je router port forwarding ondersteund dan zou je dit aan kunnen zitten. Gewoon poortje 9 open zetten voor het MAC adress van je NAS en vervolgens naar je public IP het pakketje sturen.
Hoe kan ik gewoon poortje 9 open zetten voor het MAC adress?
Ik kan bij de instellingen van mijn router bij 'Virtual servers' een External Port Start/End, Protocol, Internal Port Start/End en Server Ip Address opgeven, nergens zie ik iets van een MAC adress?

• Koode
Atomsk schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:05:
Ik zou eerst eens de search gebruiken (WOL, "wake on lan", etc). Zijn al eerder topics over geweest. Of het bij jou kan hangt er van af of je router UDP pakketjes op port 9 kan forwarden naar het broadcast adres van je lokale ip-range.
Ik heb al rongezocht op verschillende fora maar nog geen oplossing gevonden.
Hoe kan ik er achter komen of mijn router dat kan? Bij de instellingen van de router kan ik nergens iets met broadcast vinden.
Edit: Ik zie wel iets met DMZ staan...

[ Voor 3% gewijzigd door Koode op 10-09-2009 10:19 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Probeer het eens met die virtual server, maar dan niet voor het specifieke mac adres.. wel voor het ip adres wat bij dat mac adres (en dus je nas) hoort.

Verwijderd

Dan moet je poort 9 forwarden naar het interne ip adres van je NAS, mits je router ook UDP pakketjes doorstuurt.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Voor zover ik weet kan de magic packet niet gerouteert worden. Hij is dus alleen binnen je eigen sub-net (thuis netwerk) te gebruiken.

Anders zou het wel leuk zijn om een magic packet naar het 255.255.255.255 te sturen ;)
Worldwide blackout van alle thuispc's die aanspringen O-)

[ Voor 11% gewijzigd door rdfeij op 10-09-2009 10:23 ]

• epochfail
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-03-2022
Koen-D schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:15:
[...]

Hoe kan ik gewoon poortje 9 open zetten voor het MAC adress?
Ik kan bij de instellingen van mijn router bij 'Virtual servers' een External Port Start/End, Protocol, Internal Port Start/End en Server Ip Address opgeven, nergens zie ik iets van een MAC adress?
Zelf even snel in mijn router gekeken, blijkt inderdaad dat het om het IP adres gaat, niet het MAC adres.

en ik neem aan External port start/end : 9 protocol: udp internal port start/end: 9 en server IP het IP adres van je NAS (dus 192.168.1.20).

Maar zoals hierboven gezegd wordt, kijk eens rond op het forum, zelf ken ik het routertje dat je hebt niet, dus bovenstaande kan al dan niet werken.

• Koode
epochfail schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:23:
[...]

Zelf even snel in mijn router gekeken, blijkt inderdaad dat het om het IP adres gaat, niet het MAC adres.

en ik neem aan External port start/end : 9 protocol: udp internal port start/end: 9 en server IP het IP adres van je NAS (dus 192.168.1.20).

Maar zoals hierboven gezegd wordt, kijk eens rond op het forum, zelf ken ik het routertje dat je hebt niet, dus bovenstaande kan al dan niet werken.
Dat heb ik geprobeerd, maar dat lukt ook niet echt volgens mij.
Ik gebruik dan http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx omdat ik natuurlijk zelf nu al in het interne netwerk zit. Als ik daar echt mijn ip adres invul (**.***.***.229) komt er de melding: Magic Packet sent to **.***.***.255!

[ Voor 34% gewijzigd door Koode op 10-09-2009 10:28 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:32
Ik heb het met mijn (tele2) router nooit voor elkaar gekregen om mijn pc wakker te maken. Intern gaat het wel, maar extern gaat het pakketje niet door mijn router. Probleem zit em volgens mij in het feit dat je een ip adres moet opgeven in je router, maar als de computer met dat ip uitstaat doet de router er niks mee.

Ik heb het via een omweg opgelost, maar die is voor jou niet van toepassing denk ik (of je moet nog een andere pc hebben die 24/7 aanstaat)
Ik gebruik nu mijn NAS (conceptronic ch3snas) die 24/7 aanstaat om via putty een wol script aan te roepen die mijn pc boot. Ik kan namelijk via ssh altijd op mijn NAS, NAS en pc staan in hetzelfde netwerk dus NAS kan PC wakker maken :) :Y)

Strava

• Koode
Maar kan ik geen script vanuit mijn router uitvoeren? Ik kan namelijk wel 24/7 in mijn router komen.

Ook las ik iets over VPN (bijvoorbeeld met Hamachi) maar volgens mij moet er dan ook een pc aanstaan en kan dit niet via de router?

Verwijderd

Kun je anders niet instellen dat je NAS op elk pakket reageert ipv alleen op magic packets?

• Koode
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:40:
Kun je anders niet instellen dat je NAS op elk pakket reageert ipv alleen op magic packets?
Dus dat hij ook reageert als ik het gewoon het (interne) IP-adres benader?
Dat zou wel handig zijn maar volgens mij is dat niet mogelijk?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:28
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:40:
En dan bij elke broadcast of andere scheet je NAS aan hebben staan, niet echt heel handig. ;) Daarbij reageren NIC's enkel op Magic Packets, of je nu wilt of niet.

Het principe heet Wake-on-Wan, hoe logisch ook, en is vrij makkelijk te configureren. Gebruik maken van Static DHCP doet het trucje vaak. Lees hoe dan ook deze howto even door.

• Koode
The Realone schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:57:
[...]

En dan bij elke broadcast of andere scheet je NAS aan hebben staan, niet echt heel handig. ;) Daarbij reageren NIC's enkel op Magic Packets, of je nu wilt of niet.

Het principe heet Wake-on-Wan, hoe logisch ook, en is vrij makkelijk te configureren. Gebruik maken van Static DHCP doet het trucje vaak. Lees hoe dan ook deze howto even door.
Static DHCP betekent dat het ip-adres van de NAS altijd hetzelfde blijft? Dat is nu namelijk al zo (192.168.1.20). Ik weet dat ook niet wat ik met die howto moet...

• Koode
Misschien dat ik iets kan met de volgende instelling van de router:
NAT -- DMZ Host

The DSL router will forward IP packets from the WAN that do not belong to any of the applications configured in the Virtual Servers table to the DMZ host computer.

Enter the computer's IP address and click "Apply" to activate the DMZ host.

Clear the IP address field and click "Apply" to deactivate the DMZ host.

Warning : If you enable DMZ host, please be aware that you activate a proper firewall on the PC with the DMZ host IP address to prevent security issues.

DMZ Host IP Address:
Als ik bij DMZ Host IP Address echter 192.168.1.20 invul en via http://wakeonlan.me de magic packets probeer te versturen, gebeurt er niets met de NAS.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zou UDP poort 9 moeten forwarden naar x.y.z.255, en het pakket versturen naar je WAN ip adres. Dan wordt het binnen de LAN dus een broadcast.

[ Voor 19% gewijzigd door Mijzelf op 10-09-2009 11:30 ]

• Koode
En zijn x,y en z dan 192, 168 en 1 of **,*** en ****?

• The Realone
Mijzelf schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:29:
Je zou UDP poort 9 moeten forwarden naar x.y.z.255, en het pakket versturen naar je WAN ip adres. Dan wordt het binnen de LAN dus een broadcast.
Lang niet alle routers ondersteunen dat, maar je kunt het proberen.
Koen-D schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:09:
Static DHCP betekent dat het ip-adres van de NAS altijd hetzelfde blijft? Dat is nu namelijk al zo (192.168.1.20). Ik weet dat ook niet wat ik met die howto moet...
Lezen...Vergeef me als ik nog niet genoeg koffie op heb en nu al 3 keer totaal over het probleem heen gelezen heb.

Je gebruikt een utility om Magic Packets te versturen vanaf een remote locatie. Per applicatie kan het verschillen welke poort van het opgegeven IP adres gebruikt wordt. Ik zelf gebruik dit tooltje. Daar kun je een poort zelf op geven.

Het doel is dus in je router in te stellen dat UPD packets binnenkomend op die poort doorgestuurd worden naar je NAS. Omdat WOL op basis van MAC werkt zou je dus je MAC adres in moeten vullen, maar dat ondersteunen de meeste routers niet. Dan moet je dus een IP adres invullen. Als je gebruik maak van Static DHCP (dus dat je geen static IP op je NAS hebt maar dat je van je DHCP server altijd hetzelfde adres krijgt) dan is je router al op de hoogte van de combinatie IP / MAC en zal je WoL packet naar alsnog naar het goede MAC adres gaan.

Verwijderd

The Realone schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:57:
[...]

Dat is wel een sterk punt inderdaad.
Op andere packets reageren schijnt iig vanuit S3 wel te kunnen, maar heb ik zelf nog niet getest.

• Koode
Oke dat maakt alles een stuk duidelijker.
Alleen hoe zet ik dat aan? In de router vind ik niets over Static DHCP!

• Mijzelf
  • Niet online
Koen-D schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:40:
En zijn x,y en z dan 192, 168 en 1 of **,*** en ****?
Het moet worden geforward naar je LAN, dus 192.168.1.255

• Koode
Mijzelf schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:54:
[...]

Het moet worden geforward naar je LAN, dus 192.168.1.255
Oke ik heb dit geprobeerd maar helaas werkt dit niet (zoals The Realone al opmerkte).

• The Realone
Koen-D schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:49:
Oke dat maakt alles een stuk duidelijker.
Alleen hoe zet ik dat aan? In de router vind ik niets over Static DHCP!
Het is dat of een optie genaamd "DHCP Reservations" maar ik krijg het vermoeden dat jouw router daar geen trek in heeft, en dan gaat het erg lastig worden.

Het enige wat ik me dan nog kan bedenken is je NAS gewoon op DHCP zetten (dus geen static) en kijken of je dan wel op basis van IP adres kunt forwarden. Dat is geen fijne oplossing omdat je NAS dan een dynamic IP heeft en de kans bestaat dat deze ooit veranderd, dan moet je je port forwarding weer aanpassen.

• Koode
Als ik bij DMZ Host 192.168.1.20 invul, lukt het (af en toe? :s) met http://wakeonlan.me om de NAS aan te zetten. Maar volgens mij is dit niet echt een veilige manier?

• Atomsk
Je moet niet met DMZ werken, dan stel je je NAS direct bloot aan het internet, zonder firewallbescherming.

Ga naar virtual servers en voeg daar een nieuwe regel toe, zodat UDP verkeer van poort 9 wordt geforward naar 192.168.1.255. Het broadcast address. Vergeet al al die posts over direct forwarden naar de NAS, static ip's, enz. Mijn ervaring is dat WOL alleen werkt wanneer je router in staat is derlgelijke magic packets forward naar een broadcast address. Weigert je router forwards naar het broadcast address, dan heb je pech. Vaak is dit alleen een javascript beveiliging, maar het kan lastig zijn dit te omzeilen.

Bij broadcasts krijgt iedere pc in die iprange het packet, maar dat maakt niet uit, omdat een pc alleen reageert wanneer WOL aanstaat én het MAC adres in het packet overeenkomt.

Afbeeldingslocatie: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Davolink/DV-2020/DV-20204.jpg

* "custom server" aanvinken, -> "WOL" (of zoiets) invullen als naam
* "Server IP Address:" -> 192.168.1.255 invullen
* Bij external port start /end -> "9" invullen
* protocol -> "UDP"

Dat zou het moeten doen..

[ Voor 16% gewijzigd door Atomsk op 10-09-2009 12:34 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• Koode
Ik heb bij de router onder Advanced Setup - NAT - Virtual Servers nu het volgende ingevuld:
Server NameExt. Port StartExt. Port EndProtocolInt. Port StartInt. Port EndServer IP Address
NAS99UDP99192.168.1.255

Om de NAS intern aan te zetten gebruik ik WolCmd (link) met de volgende .cmd-file:
wolcmd [macadres] 192.168.1.20 255.255.255.0 13 (de poort maakt hier niet uit)
Voor de externe benadering doe ik het via
wolcmd [macadres] **.***.***.229 (WAN IP adres) 255.255.255.0 9
maar dit werkt helaas niet?

Wat doe ik verkeerd?

• Mijzelf
  • Niet online
Het is me niet helemaal duidelijk waarom wolcmd een subnetmask nofig heeft, maar als je het via internet gebruikt moet die mask 0.0.0.0 zijn, lijkt me.

• Atomsk
De mask zou niet uit moeten maken via internet. Ik gebruik zelf de windows client http://depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.aspx en dat werkt. Via m'n smartphone gaat het ook.

Misschien filtert je router elders er dergelijke packets uit, of ondersteund deze het gewoon niet.

_██_
(ಠ_ృ)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-02 11:17
Koen-D schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:39:
Ik heb bij de router onder Advanced Setup - NAT - Virtual Servers nu het volgende ingevuld:
Server NameExt. Port StartExt. Port EndProtocolInt. Port StartInt. Port EndServer IP Address
NAS99UDP99192.168.1.255

Om de NAS intern aan te zetten gebruik ik WolCmd (link) met de volgende .cmd-file:
wolcmd [macadres] 192.168.1.20 255.255.255.0 13 (de poort maakt hier niet uit)
Voor de externe benadering doe ik het via
wolcmd [macadres] **.***.***.229 (WAN IP adres) 255.255.255.0 9
maar dit werkt helaas niet?

Wat doe ik verkeerd?
Probeer het eens met poort 7, want dat is de poort die Depicus steeds gebruikt.

Ik zit zelf trouwens met het probleem zoals beschreven in een eerdere post van mij :P
Rave17 in "Wake up on lan via het internet"

[ Voor 7% gewijzigd door Robino op 10-09-2009 13:31 ]

• Koode
Mijzelf schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:12:
Het is me niet helemaal duidelijk waarom wolcmd een subnetmask nofig heeft, maar als je het via internet gebruikt moet die mask 0.0.0.0 zijn, lijkt me.
Het lijkt erop dat dit wel werkt! Bedankt!

• Mijzelf
  • Niet online
Rave17 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:40:
Het enige waarin het desbetreffende WoL-programma verschilt, is het invullen van het subnet mask (255.255.255.0 en 255.255.255.255 zorgen er beide niet voor dat het wel werkt).
Over internet moet de subnet 0.0.0.0 zijn, dus mogelijk zou je die eens moeten proberen.

@Koen-D: Mooi dat het je gelukt is!

[ Voor 5% gewijzigd door Mijzelf op 10-09-2009 13:54 ]

• Koode
Nu wil ik alleen nog FTP-toegang krijgen.
FTP2121TCP2121192.168.1.20

Situatie:
ftp://192.168.1.20/ werkt (lokaal).
ftp://**.***.***.229/ werkt niet.
http://**.***.***.229:21/ werkt niet.
Hoe kan ik dit oplossen?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-03 19:01
Je moet een range forwarden voor FTP en zorgen dat het PORT commando van je NAS binnen die range word gebruikt... Poort 21 is alleen maar voor het opzetten van de verbinding... daarna worden andere poorten gebruikt
ik heb bijvoorbeeld poort 8000 tot 8079 geforward, en in FileZilla ingesteld dat hij deze moet gebruiken voor mijn clients, en dan werkt het....

Even niets...

• Koode
Mijn bedoeling is om het in te stellen als netwerkschijf in Windows Verkenner (Vista).
Hoe werkt het dan? Ik kan daar namelijk (bijna) niets instellen volgens mij.

• Mijzelf
  • Niet online
Dit stel je niet in aan de client (Vista) kant, maar aan de server kant. In je router forward je port 21, plus nog een range (bijvoorbeeld 8000 tot 8079).
Ik vond deze pagina over ftp op FreeNAS. Hierbij moet je bij pasv_min_port en pasv_max_port de range invullen, en bij 'Passive IP address' je WAN adres. Mogelijk moet je nog een vinkje zetten bij 'Force NAT mode'.

• Koode
Helaas is dat een screenshot van een iets oudere versie van FreeNAS.
Bij mij zijn de opties net iets anders; dat met min en max_port staat er nog steeds, maar 'Passive IP address' niet meer, wel staat er 'Masquerade address'. Moet ik het dan daar invullen?
Masquerade address
Causes the server to display the network information for the specified IP address or DNS hostname to the client, on the assumption that that IP address or DNS host is acting as a NAT gateway or port forwarder for the server.
En kan ik dit ook vanuit het lokale netwerk testen?
http://192.168.1.1:80/ werkt namelijk wel lokaal (backend van FreeNAS).
http://**.***.***.229:80/ werkt niet lokaal maar wel extern.

ftp://192.168.1.1/ werkt lokaal wel.
ftp://**.***.***.229/ werkt lokaal niet (en het is dus de bedoeling dat dit extern gaat werken).

• The Realone
Als je een netwerkmapping wil heb je niks aan een FTP server. Er zijn volgens mij wel vage oplossingen maar die werken niet optimaal.

Als je vanaf een remote locatie toegang wil tot een share via een netwerkmapping zul je gebruik moeten maken van bijvoorbeeld een VPN oplossing.

• Mijzelf
  • Niet online
Koen-D schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:16:
Helaas is dat een screenshot van een iets oudere versie van FreeNAS.
Bij mij zijn de opties net iets anders; dat met min en max_port staat er nog steeds, maar 'Passive IP address' niet meer, wel staat er 'Masquerade address'. Moet ik het dan daar invullen?
Ik denk het.
En kan ik dit ook vanuit het lokale netwerk testen?
http://192.168.1.1:80/ werkt namelijk wel lokaal (backend van FreeNAS).
http://**.***.***.229:80/ werkt niet lokaal maar wel extern.

ftp://192.168.1.1/ werkt lokaal wel.
ftp://**.***.***.229/ werkt lokaal niet (en het is dus de bedoeling dat dit extern gaat werken).
Je hebt een proxyserver nodig om 'van binnenuit' contact te maken op je externe IP adres. Dat kan wel met HTTP, maar is lastig met FTP.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-03 14:10

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik heb dit topic even gevolgd omdat ik ook wel benieuwd was naar mogelijke oplossing; echter lijkt geen van alle genoemde zaken echt afdoende te werken.

De beste oplossing in deze is denk ik om de meuk gewoon lekker 24/7 te laten draaien. Dan maar wat stroom d'r aan spenderen... Ik zie zelf eigenlijk geen andere oplossing.

HENG HENG

• Mijzelf
  • Niet online
Spacecowboy schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:55:
Ik heb dit topic even gevolgd omdat ik ook wel benieuwd was naar mogelijke oplossing; echter lijkt geen van alle genoemde zaken echt afdoende te werken.

De beste oplossing in deze is denk ik om de meuk gewoon lekker 24/7 te laten draaien. Dan maar wat stroom d'r aan spenderen... Ik zie zelf eigenlijk geen andere oplossing.
Hoezo? De WakeOnLan werkt nu toch bij Koen-D?

• The Realone
Hij heeft het dan ook waarschijnlijk over zijn situaties. Er zijn wel routers die het hele gedoe gewoonweg niet ondersteunen, al is er bij het gros van de gevallen meestal wel een mouw aan te passen.

@Spacecowboy: Ik weet niet wat voor hardware je wilt gaan gebruiken en hoe vaak je het anders aan zou hebben staan maar ik gok dat het goedkoper is om de hardware, die nu een probleem vormt om WOL te gebruiken (zoals bijvoorbeeld de router), te vervangen. Een PC 24/7 aan laten staan kan toch echt wel in de papieren gaan lopen.

Afgezien daarvan is een beetje milieubewust leven soms ook geen slecht iets. ;)
Pagina: 1