Ik was aan het rondkijken voor een nieuwe kaart voor mijn pc met twee monitoren (dus twee DVI aansluitingen nodig). Omdat de Vapor-X van Sapphire geen twee DVI-poorten had ben ik gaan kijken naar alternatieven. Na enige reviews viel mijn oog op de Sapphire Toxic HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E (klik). De kaart wordt overal geprezen in reviews om de resultaat en stilte, maar het valt mij op dat deze bijna nergens te koop is (klik. Vaak zie ik dit soort trends bij producten die uit de handel genomen worden of die niet goed functioneren. Mijn vraag is nu dan ook: is dit product een goede aankoop of niet? Het lijkt mij vrij snel als deze kaart na enkele maanden al uit de handel genomen wordt en ik kan niet echt een reden vinden voor de minimale verkoop... Alvast bedankt voor de opheldering / informatie
.
Verwijderd
Hij zal wel nieuw zijn, of erg niche. Te weinig extra performance voor een te hoge meerprijs kan ook een reden zijn.
De reviews spreken over een goede prijs/kwaliteits verhouding t.o.v. de andere varianten, omdat er een Vapor koeler opzit (extra stil) en omdat deze versie licht overklokt is. De reviews zijn van eind juni / begin juli, maar het lijkt mij dat de kaart dan in Nederland wel goed te krijgen zou moeten zijn? Het broertje van kaart, de eerder genoemde Vapor, is wel goed verkrijgbaar (maar helaas geen 2xDVI): klik.
HDMI -> HDMI of HDMI -> DVI kabeltje en dan gewoon een Vapor-X halen (of even een week of 2-3 wachten voor een 58**)?
Ik heb zelf sinds kort de vapor-x en er zit gewoon een hdmi-dvi dongle bij. Ik gebruik hier ook dualscreen in combinatie met deze kaart en het werkt prima. Mijn monitoren hebben een vga-output dus ik gebruik 1x dvi en 1x vga maar op deze kaart kun je in principe aansluiten wat je wilt (hdmi, display port, dvi, vga) in combinatie met de dvi-hdmi/vga-dvi omzetstukken.
Voor zover ik weet is de Toxic overal gewoon uitverkocht omdat het de beste Ati kaart van dit moment is (qua prestaties komt alleen de Black edition van XFX mee maar de koeler van de Toxic is 100x stiller). Dus ja, het is een goede koop maar hij is ook bij anderen populair... 
(Als je budget rond de 200 euro ligt is de aankomende HD5850 trouwens ook wel interessant misschien, over twee weekjes zou die verkrijgbaar moeten zijn.)
(Als je budget rond de 200 euro ligt is de aankomende HD5850 trouwens ook wel interessant misschien, over twee weekjes zou die verkrijgbaar moeten zijn.)
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
ik heb vorige week ook eens geïnformeerd bij Alternate.be over deze kaart.
maw: wachten op de HD 58x0 reeks
De kaart is dus idd al na 3 maanden uit de rekken gehaald, al weten ze niet om welke reden..Alternate.be schreef:
De 4890 Toxic van sapphire heeft ondertussen de EOL status meegekregen waardoor wij niet meer in staat zijn om deze te bestellen.
maw: wachten op de HD 58x0 reeks
Ik heb deze kaart 2 weken geleden nog gehaald bij Azerty, hij staat er nu ook nog op maar met een levertermijn van 2 weken. Hij is inderdaad superstil, ik hoor hem helemaal niet (fan control staat op automatic in ccc) en hij wordt onder load nooit warmer dan 58 graden bij mij
Gister stond er een levertermijn van 'onbekend'. Ik vraag mij alleen het volgende af: is de HD5850 ook daadwerkelijik sneller dan de 4890 of gaat het alleen maar om de features (DX11 enzo)? Als ie echt sneller is is het misschien wel het wachten waard (en dan gewoon een koeler erbij kopen om 'm te laten zwijgen).
De Sapphire HD 4890 Toxic Gamestar is in principe nog wel leverbaar, tenminste een paar weken terug nog wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Bull op 11-09-2009 01:17 ]
Echte benchmarks zullen op 22 september komen. Tot die tijd hebben alle journalisten die een kaart hebben ontvangen zwijgplichtZeroSixZero schreef op donderdag 10 september 2009 @ 22:11:
Gister stond er een levertermijn van 'onbekend'. Ik vraag mij alleen het volgende af: is de HD5850 ook daadwerkelijik sneller dan de 4890 of gaat het alleen maar om de features (DX11 enzo)? Als ie echt sneller is is het misschien wel het wachten waard (en dan gewoon een koeler erbij kopen om 'm te laten zwijgen).
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Als je die Toxic nog kunt vinden kan dat een uitstekende aankoop zijn. Prima kaartjes met goede koeling en lichte overclock. Ze zijn niet voor niets uitverkocht 
Maar de Vapor-X geen 2x DVI? Jawel hoor. Alleen niet in directe vorm. Er zit naast een DVI poort ook een HDMI poort op die kaart. Een HDMI poort is eigenlijk gewoon een DVI poort op klein formaat met als extraatje dat er ook geluid over getransporteerd kan worden. Bij de Vapor-X wordt gewoon een HDMI -> DVI omvormer geleverd.
Gezien leveringen bespreken hier eigenlijk puur koffiedik kijken is maak ik deze dicht.
Bij vragen of opmerkingen hierover kun je mij altijd een DM sturen
Maar de Vapor-X geen 2x DVI? Jawel hoor. Alleen niet in directe vorm. Er zit naast een DVI poort ook een HDMI poort op die kaart. Een HDMI poort is eigenlijk gewoon een DVI poort op klein formaat met als extraatje dat er ook geluid over getransporteerd kan worden. Bij de Vapor-X wordt gewoon een HDMI -> DVI omvormer geleverd.
Gezien leveringen bespreken hier eigenlijk puur koffiedik kijken is maak ik deze dicht.
Bij vragen of opmerkingen hierover kun je mij altijd een DM sturen
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()