'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
[ Voor 17% gewijzigd door Janssen op 10-09-2009 01:10 ]
Ten eerste is het handig om je muziek binnen de grenzen van 8 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds te draaien, tussen 10 en 8 mag wel maar dan wel zacht genoeg dat anderen er geen last van hebben.
Ten tweede: hoe oud is het huis? Wat voor vloer heb je? Wat voor vloerbedekking? Wat voor muur zit er tussen jou en de buren? Wat voor muziek draai je? Waarschijnlijk hebben de buren het meest last van de subwoofer schat ik zo in. Schakel die dan uit als het laat wordt.
Het menselijk gehoor is namelijk niet zo gevoelig voor lage tonen, dus als je je muziek zacht zet heb je relatief meer energie in de lage frequenties nodig om dezelfde toonkwaliteit in het laag te horen dan als je het hard zet. Bovendien woon je te klein om de lage tonen ten volste tot hun recht te laten komen (de lage tonen passen niet in je kamer, trust me). Die lage tonen kunnen dus bij de buren harder klinken dan bij jou omdat de buik van de golfvorm wel in hun huis tot recht komt.
Vraag aan de buren van welk geluid ze het meeste last hebben en probeer dan dit geluid uit te schakelen. Hoogstwaarschijnlijk is het de subwoofer, een ding dat je overigens voor muziek nauwelijks nodig hebt tenzij je gabber of D&B draait of je geen fatsoenlijke speakers heb, iets wat je na 10 uur ook helemaal niet hard zou moeten willen draaien in een woonwijk.
Of koptelefoon opdoen, na 11'en doe ik meestal geen muziek/films meer die ik hard wil horen, en dan woon ik nog wel vrijstaand !
Dit klinkt misschien een beetje voorbarig, maar je verontschuldigingen aanbieden of op zijn minst kenbaar maken dat je sociaal bent en er rekening mee houdt en er werk van maakt verlicht spanningen. Ik heb laatst ook iets te hard muziek gedraaid tijdens het afmixen op een zondag. De buren begonnen te klagen en ik heb daarna mijn excuses aangeboden, wat zij erg attent vonden en daardoor hebben wij een beter contact.
Verwijderd
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel buren die overlast bezorgen! Een beetje rekening met elkaar houd lijkt me toch het wat we kunnen in deze samenleving. Ik heb ook een achterlijke driekwarter van een buur gehad die constant elk weekend de muziek hard had staan. Een van de redenen waarom ik ben verhuisd.
Komt er ook nog een kutje werken die na sluitingstijd hardcore gaat draaien terwijl het een blues/jazz/rock cafe is. Nou dan kan ik je vertellen dat de glazen letterlijk in de kast staan te trillen om 3/4 uur s'nachts.
Het is dan ook een pand uit de middeleeuwen met houten vloeren en muren van gepleisterd stro.
Een afspraak gemaakt s'avonds na 11 uur gaat de subwoofer uit en vrij/zat om 1 uur. En geen muziek na sluitingstijd. Zeker geen hardcore na die tijd.
Ik zou zeggen, ga eens s'avonds als het wat stiller op straat is naar je buurman en test het zelf hoe irritant het kan zijn. Ik weet er alles van hoe irri het kan zijn. Ik heb zelf een 2.1 setje op mijn tv en xbox, die ik per ongeluk ook wel eens te hard heb staan waardoor mijn buurvrouw van de 1 ste woonlaag mesjogge word van het woofer geluid. Schreeuwt ze ff de de trap of met een skefbekkie BAS! Denk ie ook nog an mie? 'Yo sorry zeg ik dan'
Ga eens met je buren praten en test het desnoods wat wel acceptabel is na 10 uur, slechter kan je relatie met de buren toch niet worden.
Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'
Hij zit helemaal niet fout. Burenoverlast (en met name geluidsoverlast) kan erg naar zijn. Heb zelf een keer een ervaring gehad die ca 3/4 jaar door ging. Om 10 uur naar bed gaan en buurvrouw die frustraties van de scheiding uitte door van half 11 tot dik 3 uur 's nachts keiharde techno te draaien. Dat was geen pretje kan ik je zeggenVerwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 09:26:
Laat 1 ding duidelijk zijn: Jij zit fout!
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel buren die overlast bezorgen! Een beetje rekening met elkaar houd lijkt me toch het wat we kunnen in deze samenleving. Ik heb ook een achterlijke driekwarter van een buur gehad die constant elk weekend de muziek hard had staan. Een van de redenen waarom ik ben verhuisd.
Maar dat wil niet zeggen dat TS fout zit. Hij is nieuw in de buurt, kent zijn buren nauwelijks. Tijd voor een goed gesprek dus, waarbij ie aangeeft dat ie gewoon een goede buur wil zijn en rekening wil houden met zijn buren
Doe de buren het voorstel om samen te luisteren wanneer het te hard gaat. Dus jij je muziek aan (bij voorkeur 's avonds), en de buren aangeven wanneer ze het acceptabel of niet meer hoorbaar vinden. Dan weet jij hoe ver je kunt gaan zonder mensen tegen je in het harnas te jagen en de buren zijn blij met je goede wil
Voor wat betreft die tijden: Algemeen wordt idd een beetje ingestoken dat tussen 8 's ochtend en 10 's avonds er best wat herrie mag zijn en daarna niet meer. DIt is (voor sommigen en voor mij destijds helaas ook ) echter niet wettelijk vastgelegd en daar kun je dus niemand op vastpinnen. Wel wordt buiten deze tijden herrie veroorzaken als een tikkeltje asociaal gezien, maar daar was TS zich denk ikal van bewust
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het kan aan mijn gebrek aan inzicht liggen hoor, maar als er 's nachts (!) een buurman bij je aan de deur moet komen om je te vragen minder herrie te maken, zou ik me
a) he-le-maal doodschamen
b) direct al verontschuldigen
c) ervoor zorgen dat het niet en niet meer gebeurd.
Maar bovenal: de herrie schopper zit fout.
Op zich niet erg, als het zich maar niet keer op keer herhaald. TS wil daar wat aan doen en dat is goed. Maar dat maakt 'm niet onschuldig.
@TS; er zijn al een hoop nuttige tips gegeven.
Probeer je muziek gebruik te beperken tot de "regels" van 8 tot 22 uur mag je best wat doen. Probeer ervoor te zorgen dat je tussen 22 en 8 uur gewoon stil bent. Tenminste, voor de buitenwereld.
Hoe je dat oplost, daar zijn legio mogelijkheden voor.
Ik zou beginnen met het nadenken over een hoofdtelefoon, 100% effectief en nog steeds goed geluid.
Anders je sub _goed_ isoleren zodat trillingen niet op de grond worden doorgegeven, of je sub gewoon uitzetten cq minder bas uitsturen met je versterker.
Wees blij dat je buurman het nog even komt melden. Tegenwoordig bellen genoeg mensen meteen de politie en met wat pech en bij herhaling, wordt je gewoon uit je huurhuis gezet.Toegegeven dat je het dan wel bont moet maken. Maar wees nou gewoon blij met deze manier van communicatie, ipv erover te zeuren.
Alles kan stuk.
Mwa. vind niet dat de TS erover zeurt. Hij vraagt hier gewoon hoe hij de overlast in het vervol het best kan voorkomen.remco_k schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:30:
[...]
Wees blij dat je buurman het nog even komt melden. Tegenwoordig bellen genoeg mensen meteen de politie en met wat pech en bij herhaling, wordt je gewoon uit je huurhuis gezet.Toegegeven dat je het dan wel bont moet maken. Maar wees nou gewoon blij met deze manier van communicatie, ipv erover te zeuren.
Maar denk dat de beste tips als zijn gegeven. Gewoon na 10en een headset opdoen.
EDIT:
Maar wees nou gewoon blij met deze manier van communicatie, ipv erover te zeuren.
Las dit als dat de TS er niet over moest zeuren
[ Voor 22% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-09-2009 00:24 ]
Volgens mij lees je het verkeerd: het ging erover of de buurman zeurtDj-sannieboy schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:36:
[...]
Mwa. vind niet dat de TS erover zeurt. Hij vraagt hier gewoon hoe hij de overlast in het vervol het best kan voorkomen.
Maar denk dat de beste tips als zijn gegeven. Gewoon na 10en een headset opdoen.
Maar ik ben het met de meesten eens: muziekoverlast is echt heel vervelend... waarom een grote muziekinstallatie als het ook met minder kan. Pas je apparatuur aan naar je omgeving.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.
JaWSnl schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:44:
[...]
Volgens mij lees je het verkeerd: het ging erover of de buurman zeurt
Maar ik ben het met de meesten eens: muziekoverlast is echt heel vervelend... waarom een grote muziekinstallatie als het ook met minder kan. Pas het gebruik van je apparatuur aan naar je omgeving.
Alles kan stuk.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik bedoel ook echt apparatuur. Ga je voor enige tijd in een ander huis wonen en baal je dat je je apparatuur niet kan gebruiken, ga dan op zoek naar andere apparatuur, je eigen apparatuur doorverkopen wellicht.
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Wel bijzonder dan. Ik woon in een appartementencomplex en altijd als ik er ben draai ik muziek, zonder subwoofer op een redelijk setje (jaartje of 15 oud). Dit gaat de hele nacht door (tot uur of 5) zelfs op zondag-maandag nachten etc.painkill schreef op donderdag 10 september 2009 @ 01:10:
Ehm.. Geen muziek in de nacht
Of koptelefoon opdoen, na 11'en doe ik meestal geen muziek/films meer die ik hard wil horen, en dan woon ik nog wel vrijstaand !
Omdat ik nog geen klachten had gehad en mij afvroeg of er nou mensen last van mij hadden had ik een rondje gemaakt en werkelijk niemand scheen wat te horen.
Het kan dus wel gewoon. Overigens hebben sommige buren hier wel redelijk hard muziek aan staan, maar dat is meestal maar een uurtje op vrijdagavond oid, en dat is nog wel goede muziek ook dus daar hoor je mij niet over.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Andere oplossing zou kunnen zijn om je buurman oordopjes kado te doen (nee serieus: ik ben ook zo iemand die vindt dat je na 22u geen muziek meer moet draaien dat buiten je kamer/huis hoorbaar/voelbaar is).
Overigens zou ik pas een sub in een appartement willen hebben als deze goed geludisdicht is, zelfs dan kan je hem nog niet hard zetten zonder overlast te veroorzaken
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Verwijderd
Omdat ik de mensen die mij hebben geholpen met een oplossing zoeken voor de audio in mijn nieuwe kamer was vergeten te bedanken wil ik dat hierbij doen. (oude topic was spoorloos)
gaat mij er dan nu ook puur om dat het in de toekomst voorkomen kan worden.
subwoofer kan bij mij niet afgekoppeld worden helaas.. wel uitdraaien, heb ik nu ook gedaan
had gehoopt dat er meer mogelijkheden waren geweest om de lage tonen beter binnen deze ruimte te houden...
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
Het heeft niets met muzieksmaak te maken, maar met feit dat er muziek te horen wasSwitcherd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 01:01:
Waarschijnlijk deelt hij mijn voorkeur qua muziek niet want de beste man was niet echt vrolijk te noemen
Gewoon een stuk zachter zetten helpt het beste, in mijn ervaring. En eventueel ramen dicht, het kan zijn dat er via open ramen wat binnenkomtWeet iemand van jullie toevallig een creatieve en enigszins goedkope oplossing zodat ik hier van mijn geluidssetje kan genieten zonder dan mijn buurmensen er direct last van hebben?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
kan de headset dan direct ook gebruiken voor bij het gamen (morgen toevallig weer kleinschalige lan party georganiseerd hier) **
* waarschijnlijk word mijn topic nu naar een andere positie geschopt maar what the heck*
mijn vraag:
weet iemand toevallig een 'goedkoop' headsetje voor mij die goed overweg kan met lage tonen?
alvast bedankt
Goed dat je er mee bezig bent overigens, zegt wel wat over je sociale instelling
Haha, dank je...Wilf schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:13:
Sennheiser heeft heel betaalbare goede koptelefoons. Ik heb zelf een gesloten systeem, sommigen zweren weer bij open systemen. Gewoon even luisteren bij een muziekwinkel of een hifizaak die ze op proef heeft hangen.
Goed dat je er mee bezig bent overigens, zegt wel wat over je sociale instelling
Eindelijk een 'positieve' reactie na al de vorige posts.
Het akkefietje met de buurman was slechts incidenteel omdat ik zelf niet eens doorhad hoe laat het was dan wel hoe hard ik hem eigenlijk had staan hier ... maar goed... ben gewoon iemand die graag van een muziekje houdt
Zal eens rondkijken naar Sennheiers... bedankt voor de tip
Daarnaast heb ik een HD265, qua comfort is dit IMHO een erg fijne koptelefoon (lekker grote zachte padding waar zelfs mijn grote oren in passen), ook een warm geluid (goed in het laag), het eigengewicht is hier wel iets hoger van. Dit type wordt niet meer gemaakt maar wel vergelijkbare (op Google kan je op een plaatje het model wel zien, dan zie je wat ik bedoel met grootte en padding).
[ Voor 12% gewijzigd door Wilf op 11-09-2009 01:00 ]
Voornamelijk om te dj'en, maar als ik 'm in mijn laptop/TV steek, heerlijk. Vol volume is niet mogelijk, want dan scheuren je trommelvliezen. De bass is geweldig in ieder geval.
http://www.musicstore.de/...-Headphone-Bag/art-DJE044
Verwijderd
Maar ik denk dat het gewoon opgekropte agressie was tegneover mijn ex-buurman
De bovenstaande headsets lijken mij overigens uitstekend!
Verwijderd
Nee, dat zorgt er enkel voor dat je minder galm / weerkaatsing krijgt in de betreffende kamer (dus handig bij een opnamestudio oid), het helpt vrij weinig om het geluid ervan te weerhouden om door de wanden heen te gaan, dan helpen zware gordijnen waarschijnlijk beter, maar voor echte geluidsisolatie is een kostbare verbouwing nodig.Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:04:
Ik heb wel eens van iemand gehoord dat het ophangen van lege eierdozen tegen de muren het geluid zou dempen. Of het echt werkt weet ik niet.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-09-2009 13:47 ]
Verwijderd
EDIT:
Op mijn school hebben we een Noise Control drumhok, dat geluidsdicht zou moeten zijn, echt als je daar aan het drummen bent hoor je het alsnog door de gangen, natuurlijk scheelt het wel, maar zware bas/treble blijft altijd hoorbaar, of je nou in een zo goed als geluidsdicht kamertje zit of niet. Je doet er dus niet veel aan behalve het wat zachter aan doen of gewoon niet...
(http://www.noisecontrol.nl/ voor info over deze dingen)
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2009 22:36 ]
Maar gewoon de knop wat verder terug draaien is ook zeker geen slechte oplossing (los van een koptelefoon)
[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 17-09-2009 21:22 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal