• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08 12:24
hoi,
ik ben niet op zoek naar iemand die mijn opdrachten wil maken, maar in een serie van enkele vragen die ik in essay vorm moet beantwoorden kom ik zelf uit alle vragen, maar deze ene vraag heb ik eerlijk gezegd geen idee van hoe ik er mee om moet gaan.

de vraag is:
The historical modern city can be seen as the exemplary space of modernity and the shaping of modern identities; the city represented in film and literature can be seen as the symbolic space of modernity and the modern. Within the frame of the concepts of exemplary space and symbolic space it is possible to differ between a utopian and a dystopian view on the city.
Discuss these two views and write a comment on how they can be linked to the issue of gender. Illustrate your answer with at least one example from literature and/or film.

ik zit te denken aan de film "Megalopolis" of "Sue" om te gebruiken, en ik heb zitten zoeken in literatuur als 'the city reader' en 'the urban geography reader', maar ik heb er tot nu toe nog geen milimeter beweging in kunnen krijgen.

iemand die me een beetje op weg kan helpen of een voorbeeld kan geven waar ik het zoeken moet?

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Je zou Francis Bacon's New Atlantis kunnen overwegen. Het uitgangspunt van de beschrijving van de samenleving is een utopie, echter op het gebied van gender wordt een grotendeels klassieke verhouding tussen het mannelijke en het vrouwelijke beschreven.

Wanneer je op zoek bent naar een werk waarin een utopie beschreven wordt waarin ook aandacht is voor gelijkheid tussen het mannelijke en het vrouwelijke dan kan ik zo snel weinig verzinnen.

Kun je met Wikipedia: Utopia niet ook een eind komen? :)

[edit]
En weer open.

[ Voor 10% gewijzigd door Opi op 10-09-2009 11:32 ]

Verwijderd

Wanneer je op zoek bent naar een werk waarin een utopie beschreven wordt waarin ook aandacht is voor gelijkheid tussen het mannelijke en het vrouwelijke dan kan ik zo snel weinig verzinnen.
Het onderwerp komt wel ter sprake in "a modern utopia", H. G. Wells. Misschien kan je daar iets mee. Zowiezo, als het gaat over modernistische utopias en dystopias, is deze schrijver wel een aanrader :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 12:21 ]

• BDmartijn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12-2024
1984 van Orwell lijkt me wel een voorbeeld van een distopie, in welke richting we misschien ook wel steeds verder gaan komen, maargoed das een andere discussie..

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Dat er in de geschiedenis meerdere werken over (dis)utopieën zijn lijkt me enerzijds algemeen bekend en anderzijds goed te vinden (via bijv. eerdergegeven link).

Ik wil hier geen opsomtopic van maken van deze werken, maar enkel gericht zijn op dergelijke werken waarin het gender-aspect behandeld wordt. Voorstel is dan ook om bij het noemen van een werk aan te geven waaruit blijkt dat het gender-aspect aan de orde komt.

Een ander voorbeeld is Flatland van Abbott. Hierin zijn vrouwen enkel twee-dimensionaal, terwijl mannen ook drie-dimensionaal kunnen zijn. (Hear-say)

[ Voor 18% gewijzigd door Opi op 10-09-2009 13:31 ]

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-08 12:24
bedankt voor de input, het artikel van Wells a ik erbij halen, en Abbott ga ik ook bekijken, lijkt me erg nuttig.
bedankt!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

:w Mede-geograaf (zie je er hier niet zoveel van)

Ik heb even een hele korte zoektocht gedaan en ben hier uitgekomen.

Binnen de faculteit in Groningen is van Hoven dol op het thema 'gender' en heeft hier meerdere publicaties over. Misschien dat je iets in haar werken of referenties kan vinden?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zal vanavond aan mijn vriendin vragen of zij iets weet, ze heeft (stads)sociologie met de minor genderstudies gestudeerd.
Je zou denken dat ze wel iets zou weten :)
Edit:
Helaas, zij kan je ook niet verder helpen...

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 16-09-2009 01:59 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1