Toon posts:

Na upgrade systeem langzaam, hdd de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb pas geleden mijn pc geüpgrade maar ik vind hem niet echt bepaald sneller. Nu heb ik gehoord dat ik mijn pc sneller kan maken door een snelle harde schijf te kopen en in te bouwen. Nu is mijn vraag aan jullie of dit waar is en zo ja, waar zou ik dan naar moeten kijken als ik een nieuwe snelle harde schijf wilt aanschaffen. Beschik nu over Sata.
Of is het misschien ook mogelijk dat Windows Vista Ultimate mijn pc sneller maakt, ik beschik nu over Vista Media Center Edition?

Dit zijn de specificaties van mijn pc:

Besturings system: Windows Vista Media Center Edition (Had eerst XP Pro)
Moederbord: Asus P5QL Pro (Had eerst Asus P5GD1)
Processor: Intel Core 2 Quad Q8200 2,33Ghz (Had eerst Pentium 4 3,2ghz)
Videokaart: Ati Radeon HD 2600 Pro (Had ik al)
Geheugen: Kingston HyperX DDR2-1150 2x2Gb in Dual Channel (had eerst Kingston 1Gb ddr1)

Hieronder heb ik de Specificaties van mijn harde schijf neergezet mocht die nodig zijn. Ook heb ik trouwens een externe HD van Western Digital 500gb aangesloten.

Ik heb het programma Driver Genius Professional Edition gedraait en hij heeft al mijn drivers naar de nieuwste drivers geüpdate.

Zouden jullie nog andere info willen weten hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

[ Maxtor 6L200M0 (L40FW8YG) ]

ATA Apparaat-eigenschappen:
Model ID Maxtor 6L200M0
Serienummer L40FW8YG
Revisie BANC1G10
Parameters 395136 cylinders, 16 koppen, 63 sectoren per track, 512 bytes per sector
LBA Sectoren 398297088
Buffer 8 MB (Dual Ported, Read Ahead)
Meervoudige Sectoren 16
ECC Bytes 4
Maximale PIO Overdrachtmodus PIO 4
Maximale UDMA Overdrachtmodus UDMA 6 (ATA-133)
Actieve UDMA Overdrachtmodus UDMA 5 (ATA-100)
Ongeformatteerde Capaciteit 194481 MB

ATA Apparaat Eigenschappen:
SMART Ondersteund
Beveiligingsmodus Ondersteund
Energiebeheer Ondersteund
Advanced Power Managment(APM) Ondersteund
Schrijfcache Ondersteund
Host Protected Area Ondersteund
Power-Up In Standby Niet ondersteund
Automatic Acoustic Management Ondersteund
48-bit LBA Ondersteund
Device Configuration Overlay Ondersteund

Technische Informatie ATA Apparaat:
Fabrikant Maxtor
Harde Schijf Familie DiamondMax 10
Groottefactor(Form Factor) 3.5"
Capaciteit Geformatteerd 200 GB
Fysieke Afmetingen 147 x 101.6 x 26.1 mm
Totaal Gewicht 630 g
Gemiddelde Rotatie Toegangssnelheid 4.17 ms
Rotatiesnelheid 7200 RPM
Gemiddelde toegangstijd 9 ms
Interface SATA
Buffer naar Host Datadoorvoersnelheid 150 MB/s
Buffergrootte 8 MB

ATA-Apparaatfabrikant:
Firmanaam Maxtor Corporation
Productinformatie http://www.maxtor.com/en/products/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik het zo zie dan draai je met een antiek 200GB schijfje. Die dingen zijn in de regel traag. Koop een nieuwe disk die 2x zo snel is en je zult het verschil zeker gaan merken.

Bench eens met HDtune, HDtach of Atto en vergelijk de resultaten met andere, nieuwere schijven.

Dit topic heeft weinig met PMG vandoen, dus die krijgt een kickje naar OM. En helemaal gratis een titelchange die wat meer zegt over het probleem.

Verwijderd

Besturings system: Windows Vista Media Center Edition (Had eerst XP Pro)
vista is zowizo trager...

Beste Darkstone, dergelijke one-liners zijn niet echt gewenst hier op GoT, omdat zij geheel niet bijdragen aan de discussie of mogelijke oplossing. Daarbij slaat je opmerking kant nog wal en getuigt het alleen maar van het fijt dat jouw ervaringen nog niet zo heel vergaand zijn met Windows Vista aangezien Vista zeker na SP1 weinig onder doet aan Windows XP, maar dat is hier niet de discussie. Het verzoek om dergelijke one-liners in het vervolg achterwege te laten.

[ Voor 67% gewijzigd door _Dune_ op 10-09-2009 01:03 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:59
heb je je windows wel geherinstalleerd? een nieuw mobo heeft een schone windows install nodig. verder is het idd een antieke hd, kijk is naar de wd black serie oid.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

eigenlijk valt dat wel mee. In vista kun je namelijk ook aangeven dat de IO van een proces voorrang heeft op een ander proces, in tegenstelling tot XP waar je enkel de CPU tijd aan een proces kon geven.
En prefetch, die je geheugen volgooid met dingen die je misschien nodig hebt. Wel zo handig en het kan geen kwaad.

En zet je in vista alle franje uit, dan loopt het nagenoeg even snel als xp.

edit: daarnaast wel een redelijk nutteloze post... mijn xp laptop is echt wel megaveel trager dan een vista machine van dezelfde specificaties. Simpelweg omdat er standaard 60 processen op mijn laptop draaien (die helaas ook allemaal nodig zijn...) en de xp installatie uit 2004 stamt.

[ Voor 20% gewijzigd door M2M op 09-09-2009 22:22 ]

-_-

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-02 21:17

Dark

who tweaked the light?

De vista versie die je draait gaat weinig uitmaken voor de snelheid, ultimate is opzich niet sneller ofzo...

harddisk vervangen voor een courant model, ik kan niet in je portemonee kijken, maar een 7200rpm 500gb of groter model is een aanrader in het lage budget segment, deze is zeker sneller en stiller als een enkele jaren oud model. Als je wat meer geld hebt een grotere of snellere kiezen, of misschien zelfs raid en/of een solid state drive...

edit:
wat je een beetje vergeet te melden is hoe de traagheid tot uiting komt? is het dat het opstarten lang duurt, of dat de desktop traag reageert? kortom wat is er precies traag naar jouw idee?

[ Voor 18% gewijzigd door Dark op 09-09-2009 22:27 ]

Verwijderd

Wat je kan aanpassen in windows Vista is Windows Defender uit schakelen. dit programma vertraagd je pc.
Heb je Vista Service Pack 2 ook al geinstalleerd?

Verder zou je Vista de tijd kunnen geven om alles in teladen, je zult merken dat je Windows na een paar dagen fijner draait. + je koelpasta kan goed inwerken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 22:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Koelpasta inwerken zal niets schelen in snelheid en al helemaal niet die van de HDD.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reactie's!

Hier mijn antwoorden:

- Ja ik heb vista opnieuw geinstalleerd, Had eerst XP geinstalleerd, tijdens de installatie had ik gewoon beeld maar na de installatie toen windows wou opstarten kreeg ik een zwart scherm. Dat was de reden dat ik toen maar Vista geinstalleerd had. Ik heb geen onboard video kaart anders had ik de driver via die weg kunnen installeren. Ik hoor namelijk van veel mensen dat XP sneller is dan Vista, beetje jammer. Maar hopelijk zijn er truucjes in Vista om hem sneller te maken.
- Prefetch? Wat is dit en hoe werkt het?
- Franje uit zeten? Als je bedoeld dat ik niet alle programma's moet opstarten als ik me pc aan zet..dat doe ik ook niet en dat vink ik altijd uit tijdens een installatie.
- De traagheid van mijn pc: Als ik een programma wilt starten dubbel klik ik erop, dan gebeurd er even niks en dan ineens start hij op. Naar mijn inzien zou het met deze setup gelijk moeten openen. Ander voorbeeld: Als ik een mp3 wilt afspellen duurt het ook zo'n 7 sec voordat WMP11 begint met afspelen, ik heb dan een zandloper in beeld.
- Windows Defender uit schakelen: Dit zou ik kunnen doen, ik zie dat het programma alleen maar checkt naar spyware en andere schadelijke programma's die ongevraagd geinstalleerd willen worden. Maar hier heb je NOD32 of AVG voor (moet nog even kijken welke ik ga installeren) dus dit kan ik idd wel uit zetten naar mijn weten?
- WIndows Vista SP2 heb ik niet geinstalleerd, of hij moet met de windows updates mee zijn geinstalleerd..ik zal dit vanavond even na kijken...ik zie dat de Sidebar sneller is gemaakt in SP2 dus dat is iedergeval mooi. Of zal ik de sidebar gewoon uit zetten, of maakt dat niet zoveel uit?

Dan nu weer over de Hard disk :)

Ik heb gekeken voor een nieuwe HD en kwam uit op deze: http://www.alternate.nl/h...=Serial-ATA&l3=3%2C5+inch

Ik heb nu een buffer van 8MB en deze bevat 32MB
Is dat verschil daadwerkelijk groot dat het 70 euro waard is?
Zal mijn pc hierdoor sneller opstarten?
Zal ik sneller applicaties op kunnen starten?
Kan ik sneller bestanden kopieren?

Bedankt alvast!!! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 09:28 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Als vista net geinstalleerd is, dan is het vaak even druk met search indexes maken, een defender scan doen, updates binnenhalen, defragmenteren enzovoort, dit zou een oorzaak kunnen zijn van de traagheid zoals je beschrijft. Is de disk op die momenten voortdurend actief? Laat vista eens een paar uurtjes uitpruttelen, zodat al die taken gedaan zijn. Doe alle updates van vista ook binnenhalen, inclusief sp2, die moet ook gewoon bij windows update verschijnen op een bepaald moment.

Allerlei opties uitzetten zou kunnen, maar zou niet nodig moeten zijn. Superfetch (pre-fetch) is een service die je geheugen vast laadt met de meest gebruikte programma's, nadat je op de desktop bent aangekomen, dat zou de programma's dus juist sneller moeten laten starten dan langzamer, dus dat zou ik zeker aan laten staan, al zorgt dat er wel voor dat de pc nog even doorgaat met laden.

Defender uitschakelen is een optie, maar op een scan zo af en toe na vertraagt het verder ook nauwelijks.

Harddisk die je daar uitgezocht hebt is prima (een van de snellere schijfjes op het moment, heb er zelf 2 in raid0 ;) ), maar de snelheid in de grootte van het cache zoeken niet ;) 8mb buffer of 32mb buffer maakt heel weinig uit als je gigabytes aan het pompen bent. Deze schijf is wel rapper dan wat je hebt, maar dat verschil ontstaat vooral door de hogere data dichtheid en de manier van opslaan, niet door de cache. Tuurlijk is een beetje cache lekker, maar zeker niet iets om je blind op te staren.

Je pc gaat er denk ik wel iets sneller mee opstarten, maar ook daar houdt ik wel een slag om de arm, verwacht geen wonderen. Het blijft een enkele schijf die dan misschien wel sneller is met data doorgeven, maar opzoeken van een hoop kleine bestandjes, wat er tijdens het booten gebeurd, kost nou eenmaal tijd (accesstime) en dat is bij schijven van hetzelfde toerental altijd ongeveer gelijk. Positioneren van de leeskop, en vervolgens wachten tot de data onder die kop door schuift duurt ongeveer even lang bij alle 7200rpm schijven. Dat gezegd hebbend, denk ik wel dat je pc erop vooruit zal gaan als je die schijf plaatst, maar hoeveel durf ik geen uitspaak over te doen op voorhand. Bestandjes kopieeren op dezelfde schijf zuigt altijd een beetje, veel beter gaat dat als je 2 schijven hebt en je kopieert van de een naar de ander.

Er is wel een tweakje wat de schijf schijnbaar wat rustiger maakt, dat is "write caching" aan zetten in de device-manager, disk drives, eigenschappen van de disk, tabblad policies. Dat slaat data die weggeschreven moet worden korte tijd in het geheugen op, zodat deze pas geschreven wordt als de schijf even rust heeft en er geen leesacties onderbroken hoeven worden. Het is niet geheel zonder risico, want als b.v. de stroom uitvalt als er nog iets in het geheugen zat wat weggeschreven had moeten worden... als je een ups hebt of bereid bent het risico te nemen omdat je pc vrijwel nooit spontaan uitvalt(en je altijd backups van je belangrijke spul maakt), helpt het wel...
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/35n7z0z.jpg

edit: plaatje write caching policy aanzetten. (was op w7, maar vista is hetzelfde op dat gebied)

Verwijderd

Topicstarter
Thnks voor je heldere uitleg!

Zowieso maakt deze HD ook best wel een lawaai als ik hem laat 'werken', dat hoop ik met de genoemde dan niet te hebben :)

Ik ga dan alles wat op me externe HD staat van 500gb (die altijd aangesloten is dus ook tijdens het opstarten, dat zal waarschijnlijk ook sneller worden als ik die los koppel) kopieren naar me nieuwe 'vaste' HD.
Mocht ik dan belangrijke documenten hebben kan ik die altijd op me Externe HD backuppen :)

Toch heb ik nog 1 vraagje, ik moet niet naar de 32mb buffer kijken maar naar de data dichtheid...Waar zie je dat vermeld staan in mijn 1ste post? Dan kan ik dat voor de gein vergelijken met de nieuwe schijf :)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Om eerlijk te zijn is de dichtheid per platter niet direct te achterhalen uit wat je opgegeven hebt, maar ben ik er gewoon vanuit gegaan dat de dichtheden de laatste jaren zowat per jaar verdubbeld zijn.

Nu heb ik het -voor de zekerheid- eventjes nagekenen door te zoeken op "Maxtor 6L200M0 platter size". Deze is 100 of 133gb per platter :) dat zou dus in geval van een 200gb schijf 2 of 1,5 platters gebruikt betekenen.

De wd-schijf die je eerder aangaf heeft 320gb per fysiek schijfje, en er zijn al disks met 500gb platters.

[ Voor 0% gewijzigd door Dark op 10-09-2009 14:38 . Reden: 200mb schijf klopte niet, moest gb zijn... ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt man!!!!!!!!

Top site toch weer :D

Ik ga hem aanschaffen :D

Kan een slotje op! :)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Slotje hoeft niet hoor, hij zakt vanzelf weg als er geen reacties meer komen.

Het zou leuk zijn als je dalijk nog even kwam melden hoe het met de nieuwe schijf loopt ;) om het draadje compleet te maken...

Iig veel succes ermee

• Tim Hovius
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb deze schijf ook (Western Digital Black), maar schijf is echt heel snel (kijk maar naar mijn procuctreview op Tweakers) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal voor de gein met mijn huidige HD een dvd extrace met winrar en de tijd opnemen.
Als ik de nieuwe HD geplaats heb zal ik het nogmaals doen met uiteraard de zelfde film.

De tijden zal ik hier dan weer posten :D

Edit:

Zojuist extract uitgevoerd op mijn huidige HD, dvd van 4,31 Gb, tijd: 4 min 15 sec.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jahoe! HD is aangeschaft!

Vista opnieuw geinstalleerd, zelfde film uitgepakt en dat duurde nu: 1 min, 47 sec :D:D

Thnks allemaal!!!!!!!!!!!!!!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
arvidbeheerder schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:18:
heb je je windows wel geherinstalleerd? een nieuw mobo heeft een schone windows install nodig. verder is het idd een antieke hd, kijk is naar de wd black serie oid.
Daar dacht ik ook gelijk aan.
Maar dat zegt niets over het feit dat er snellere schijven in zouden moeten.
Pagina: 1