Toon posts:

AGP videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!
Ik heb al het hele forum afgestruind maar ik kom er niet uit. Misschien kunnen jullie me helpen?

Ik heb een vrij oud systeem, een Pentium 4, 3 GHz. 1 MB cache, momenteel stabiel geklokt@3,4 GHz. en 2 GB PC3200 geheugen.

Aan het einde van het jaar wordt deze PC vervangen, momenteel heb ik er geen tijd/zin/geld voor aangezien ik druk bezig ben met verbouwen aangezien ik begin volgend jaar vader wordt!
Kortom, het systeem moet nog ff mee en eerlijk gezegd is het geen straf, er zitten goede snelle harddisks in en is tot het uiterste getweaked zodat hij nog goed mee kan.

Alleen, ik heb er een 2e monitor bijgekocht en die zit momenteel noodgedwongen op een Sub-D connector van mijn oude trouwe (toenmalige 3 ribben uit het lijf) Sapphire ATI Radeon 9800 Pro, deze heeft helaas maar 1 DVI poort. De 2 monitor wil helaas niet op zijn native resolutie 1400x1050 draaien (een Samsung 203B) dus nu zit de 203 op de DVI poort en mijn 204B (native resolutie 1600x1200) op Sub-D. Werkt op zich wel maar ik moet regelmatig het auto knopje indrukken omdat het beeld ineens wazig wordt en er trillingen in komen.
Volgens zeggen is dit op te lossen door beide monitoren op een DVI poort te zetten, de native resolutie wordt dan automatisch aangenomen (geloof me, ik heb echt ELKE optie geprobeerd om het met 1 DVI en 1 Dub-D poort op te lossen maar nu zit mijn mooiste monitor dus op de Sub-D poort en moest ik allerlei fratsen uithalen om deze primary te maken wat uiteindelijk is gelukt met de laatste ATI drivers).

Ik wil dus nog een videokaart kopen, for the time being.
Welke kaart is er nog te krijgen met AGP en 2 DVI aansluitingen? ATI en nVidia hebben beide een aantal kaarten maar ik weet niet welke ik moet kiezen.
Ik speel regelmatig spellen en de 9800 kan natuurlijk niet echt meer meekomen op hoge resoluties. Verder doe ik veel met Photoshop maar ik denk dat de videokaart er niet echt veel mee te maken heeft.

Dussss.......wat raden jullie mij aan???

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 20:29 ]

• yannickmerckx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
De ati hd 3850 AGP is wat je meot hebben !

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, bedankt voor je reactie!
Ik heb ook nog een ATI 4670 AGP gevonden met 1 GB, maar klopt het dat deze minder snel is als de 3850??

Ik heb trouwens die 3850 gevonden voor 84 euro! Geen geld, is ook nog een Sapphire. Is zeker wel een stuk sneller dan mijn ouwe 9800 pro???

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:57:
Ik heb trouwens die 3850 gevonden voor 84 euro!
Geen PCIe?
Geen geld,
Eigenlijk meer dan het systeem zelf waard is. :p
Is zeker wel een stuk sneller dan mijn ouwe 9800 pro???
Ongelooflijk veel sneller zelfs

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20
Het einde van het jaar, waar praten we dan preciezer over? Over 2 maanden, of over 3,5 maanden?

Ik zou voor drie maanden rustig met regelmaat op een knopje willen drukken. Ik zou sowieso geen nieuwe AGP kaart meer kopen, kijk dan ff in V&A of daar nog een tweedehands in staat met twee DVI poorten en gebruik die zolang.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Tja, einde van het jaar is een relatief begrip.
Ik zit sowieso te wachten op Windows 7 dus daar hangt het een beetje vanaf. Bovendien wil ik eerst mijn nieuwe computerhok afhebben zodat ik meteen alle kabels netjes kan wegwerken en zo. Het zal dus wel ergens januari-februari worden.

De oude PC blijft trouwens gewoon in gebruik als 2e PC.

De fan is van de 9800 heeft het trouwens ook begeven, ik heb er nu een 80 mm fan op gericht anders kreeg ik allerlei artefacten op het scherm, een nieuwe koeler (van Zalman of zo) is ook niet echt goedkoop in verhouding tot een hele nieuwe videokaart.

Al met al het overwegen waard om zo'n 3870 te kopen.
Ja AGP, heb nog geen PCI-e

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

NitroX infinity schreef op woensdag 09 september 2009 @ 23:34:
Ik zou voor drie maanden rustig met regelmaat op een knopje willen drukken. Ik zou sowieso geen nieuwe AGP kaart meer kopen, kijk dan ff in V&A of daar nog een tweedehands in staat met twee DVI poorten en gebruik die zolang.
Helemaal mee eens - ik zou absoluut niets meer nieuw kopen voor een P4 AGP systeem. Zeker niet wanneer je binnenkort een nieuwe PC gaat kopen.

Gebruikt zou je voor 30-40 euro ook iets in de trend van een X1950 Pro kunnen vinden die zeker 2 DVI aansluitingen heeft en ook een fors stuk sneller is dan je 9800.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, da's ook een optie natuurlijk!
Ik ga ff speuren op Marktplaats

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 20:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

offtopic:
Mazzeltov met je vaderschap!

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Verwijderd

Topicstarter
Da's een tegenvaller. Die X1950 pro is inderdaad wel te vinden op Marktplaats en zo. Een stuk of 3 zijn met AGP maar er wordt zo meer dan 50 euro voor geboden en dat vind ik een 2e hands videokaart echt niet waard als je voor 35 euro meer een nieuwe kunt kopen.

Ik snap die reacties wel dat je voor mijn PC niks meer nieuw moet kopen maar ik heb het systeem nu een jaar of 5 gekocht voor echt veel geld en tot op dit moment altijd als een zonnetje gelopen.
Dit betekent dat als ik nu weer een nieuwe koop, dat ik daar ook de beste componenten voor ga uitzoeken (zoals een moederbord zonder condensators en met koperen tussenlaag e.d.) en daar moet ik gewoon nog even voor sparen, tezamen met het even afwachten op Windows 7 (ga niet meteen als early adopter met de aanloopproblemen zitten klooien, moet wel gelijk stabiel werken).
Ik ben gewoon zo: het moet goed werken, 20x per dag op een knopje drukken irriteert me mateloos!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 09:42:
Da's een tegenvaller. Die X1950 pro is inderdaad wel te vinden op Marktplaats en zo. Een stuk of 3 zijn met AGP maar er wordt zo meer dan 50 euro voor geboden en dat vind ik een 2e hands videokaart echt niet waard als je voor 35 euro meer een nieuwe kunt kopen.
Laatst was er ook al een vraag over AGP kaarten, toen had ik even in de pricewatch gekeken en zag ik tot mijn grote verbazing dat alles boven de 40,- zat. Als dat klopt is een HD3650 wel het minste wat je kan nemen aangezien die maar ruim 50 is.

Vind ik ook een beetje veel, maar AGP-varianten van nieuwe kaarten zijn kennelijk gewoon duurder. In V&A staat goedkoper spul maar het beste daar is een HD3450. Als je goede game-prestaties wilt eigenlijk net te weinig...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
bwerg schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:29:
[...]

Laatst was er ook al een vraag over AGP kaarten, toen had ik even in de pricewatch gekeken en zag ik tot mijn grote verbazing dat alles boven de 40,- zat. Als dat klopt is een HD3650 wel het minste wat je kan nemen aangezien die maar ruim 50 is.

Vind ik ook een beetje veel, maar AGP-varianten van nieuwe kaarten zijn kennelijk gewoon duurder. In V&A staat goedkoper spul maar het beste daar is een HD3450. Als je goede game-prestaties wilt eigenlijk net te weinig...
game prestaties met een pentium 4 3,0 ghz @ 3,4 ghz:+ als je de pc togh blijft houden als 2e pc zou ik er gewoon een nieuw agp kaartje insteken en dan relatief gezien de 4670 agp , een leuk apparaat maar je pentium 4 is uiteraard een bottleneck maar dat is dan niet anders .

Offtopic : leuk dat je vader wordt :*) alvast gefeliciteerd !

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

jayjay1986 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:15:
[...]

game prestaties met een pentium 4 3,0 ghz @ 3,4 ghz:+ als je de pc togh blijft houden als 2e pc zou ik er gewoon een nieuw agp kaartje insteken en dan relatief gezien de 4670 agp , een leuk apparaat maar je pentium 4 is uiteraard een bottleneck maar dat is dan niet anders .

Offtopic : leuk dat je vader wordt :*) alvast gefeliciteerd !
Gamen met een P4 kan prima - alleen de nieuwste games gaat natuurlijk niet lukken. Ik heb toch met veel plezier Half Life 2 en GTA:SA etc gespeeld op mijn P4 met een X1950 Pro. Nieuwe games zoals GTA IV etc hebben natuurlijk een moderne multi-core machine nodig maar het gaat de TS nu toch alleen maar om voorlopig een videokaarttje te hebben.

Het lijkt er we op dat oudere, high-end AGP kaarten wel schaarser worden want de X1950 PCIe zie ik aangeboden worden op V&A etc voor 30 euro terwijl er voor de AGP variant toch wel meer betaald moet worden.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Hoi,

Ik zit in hetzelfde schuitje: casual gamer type (geen nieuwste games....geen interesse ook) en had afgelopen woensdag een Sapphire Radeon 3850 AGP gekocht maar heb 'm gisteren weer lekker geretouneerd. Wat een gezeik met die kaart zeg en zo te zien op internet was ik niet de enige. Ook mensen met snellere systemen dan ik hadden problemen met lagere framerates of dat de kaart al bij installatie errors gaf.

Mijn systeem:

Atlon X2 3800+
A8V Deluxe
2 gig ram Corsair ddr1
GF6600 256MB

Het liefst wil ik nog een 7700 GT of GS zien te bemachtigen, dat zou waarschijnlijk ideaal zijn voor mijn bak en de games die ik nog speel. Die Sapphire maakte ook zoveel meer herrie, vreselijk. Tuurlijk kun je dat tweaken met RivaTuner, maar zelfs dan nog.

Ik ben zelf heel tevreden over het systeem nadat ik eindelijk de agp op 8x stabiel kreeg (bekend probleem met A8V en AGP schijnt 't). En waarom zou ik een energieslurpend systeem willen als ik toch niet de nieuwste games speel.

Sowieso vind ik die hele monster pc quad core/8 core-ongein een hoop bullshit. De meeste mensen hebben dat gewoon niet nodig, evenals dat de meeste mensen nooit SATA snelheid nodig hadden of PCI-E. Hoeveel mensen die gewoon surfen, email ophalen en af en toe 'ns een verouderd spel spelen merken het verschil tussen een single core of multiple core systeem? Of tussen AGP en PCI-e? Of ATA en SATA? Niemand. Geef me liever een auto die op water rijdt, daar hebben we wat aan.

Als ik toch een nieuw systeem ga bouwen wordt het weer mooi een Dual Core (single core is immers niet meer verkrijgbaar nieuw). Laatst las ik een review op deze site van een tweaker die zei dat hij eigenlijk een CoreDuo processor wilde kopen maar dat dat niet meer van deze tijd was.... pffffffffft. Triest. Ik respecteer de kennis van mensen hier, maar ik heb zo'n hekel aan zo'n houding.

En moet je 'ns die artikelen op Tom's Hardware bekijken over stroomverbruik en nieuwe systemen/videokaarten en hoeveel honderden euros dat meer kost. Is dat echt wat je wilt en heb je zo'n systeem echt nodig? Dat is de vraag. Als je het niet nodig hebt ben je wat mij betreft een sufferd dat je daar je geld aan uit geeft terwijl je nog een prima, zuinig, systeempje hebt draaien.

Als ik vader zou worden zou ik 't lekker bij je huidige bakkie houden, riebroek. Tijd voor games zul je toch niet meer hebben dus je kunt beter nu al afkicken :)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:38:
Sowieso vind ik die hele monster pc quad core/8 core-ongein een hoop bullshit. De meeste mensen hebben dat gewoon niet nodig, evenals dat de meeste mensen nooit SATA snelheid nodig hadden of PCI-E. Hoeveel mensen die gewoon surfen, email ophalen en af en toe 'ns een verouderd spel spelen merken het verschil tussen een single core of multiple core systeem? Of tussen AGP en PCI-e? Of ATA en SATA? Niemand. Geef me liever een auto die op water rijdt, daar hebben we wat aan.
Als je aan zware 3D-bewerking doet heb je een quadcore nodig hoor. Of andere zware taken. Of mensen dat nodig hebben is aan henzelf en daar gaat dit hele topic niet over. En succes met 4GB aan foto's kopieren zonder sata en USB2.0, mijn vader ergerde zich er mateloos aan terwijl hij geen hoge eisen heeft. En veel plezier met nieuwe games spelen, en SSD's aansluiten op een AGP poort.

In plaats van een auto kan je trouwens ook een fiets pakken. Auto's op water bestaan niet, waterstof wel en die zijn net zo inefficiënt als gewone auto's.
Als ik toch een nieuw systeem ga bouwen wordt het weer mooi een Dual Core (single core is immers niet meer verkrijgbaar nieuw). Laatst las ik een review op deze site van een tweaker die zei dat hij eigenlijk een CoreDuo processor wilde kopen maar dat dat niet meer van deze tijd was.... pffffffffft. Triest. Ik respecteer de kennis van mensen hier, maar ik heb zo'n hekel aan zo'n houding.
Innerlijke frustraties? :P
Dual core kan ook prima hoor, in de BBG stikt het van de dualcores. Maar het is onzin dat GTA4 op hoge settings niet beter zou werken op een quad. Core2Duo is niet meer van deze tijd in de zin dat voor socket775 geen nieuwe processoren meer uitkomen en je dus niet kan upgraden, wat veel tweakers wel doen. Maar iedereen hier weet dat de snelle core2duo's gewoon erg snel zijn.
En moet je 'ns die artikelen op Tom's Hardware bekijken over stroomverbruik en nieuwe systemen/videokaarten en hoeveel honderden euros dat meer kost. Is dat echt wat je wilt en heb je zo'n systeem echt nodig? Dat is de vraag. Als je het niet nodig hebt ben je wat mij betreft een sufferd dat je daar je geld aan uit geeft terwijl je nog een prima, zuinig, systeempje hebt draaien.
Neem een HD4770 met topprestaties en een stroomverbruik @idle lager dan een gloeilamp. En als je aan 3D-bewerking doet heb je dat toch ook nodig? Hij heeft trouwens geen systeem goed draaien want zijn graka doet niet wat ie moet doen. Zo'n lange berg van kritiek maar niet eens goed gelezen kennelijk. (en een oude high-end kaart verbruikt toch echt minder dan een moderne mid-end hoor :S dat alles wat nieuw is, meer verbruikt is onzin.)
Als ik vader zou worden zou ik 't lekker bij je huidige bakkie houden, riebroek. Tijd voor games zul je toch niet meer hebben dus je kunt beter nu al afkicken :)
Mag hij dat even zelf bepalen wat hij doet? :S Ik wil anders bij deze ook wel bepalen dat jij nu elk weekend gaat pingpongen. Waar slaat deze post op?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom alles focussen op AGP?

Je probleem is dat je twee DVI-poorten wilt en er nu maar één hebt. Eén oplossing is inderdaad om een nieuwe AGP kaart te kopen met twee DVI poorten, maar dat is weggegooid geld als je binnenkort de boel toch vernieuwt en je dan niets hebt aan AGP.

Zou het niet een beter idee zijn om een PCI kaart met DVI-uitgang ernaast te zetten? Dat is vrijwel zeker goedkoper dan een AGP kaart met 2x DVI en is bovendien ook in de toekomst bruikbaar (waardoor je straks bij upgrade naar PCIe evt kunt kiezen voor een kaart met DVI+HDMI of DVI+displayport ipv je verplicht tot 2x DVI te moeten beperken).

Een tweede monitor heeft 0,0 3D kracht nodig, dus een Matrox G450PCI zou prima voldoen, of anders een Radeon VE/7000 PCI. Het is wel even zoeken om zo'n ding nog te vinden, maar als je het vindt ben je max EUR 20 kwijt :)

Oslik blyat! Oslik!

• Wreckage1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-02 09:00
Ik heb zelf een AGP 1600 pro (HIS) met 1 DVI en 1 d-sub, hierop draai ik 2 samsung 226BW schermen op native resolutie (1680x1050).

Vreemd dat je dit met je 9800 niet voor elkaar krijgt!

Je kan proberen om met software zoals Ultramon de resolutie goed te krijgen.

Gebruik je trouwens voor de 2e monitor een d-sub naar DVI converter?

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06-2025
Ik heb nog een asus x800xt liggen, als je me de verzendkosten betaald, dan stuur ik hem wel op. laat maar weten.
Pagina: 1