van huidige XP een iso maken

Pagina: 1
Acties:

• PolderBoy69
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-04-2024
Hallo iedereen, Ik heb beslist om over te stappen op Linux Ubuntu. Mijn server draait al Ubuntu, werkt prima. Laptop is al over ook Ubuntu. Maar nu Desktop. Omdat ik programmeer in windows (VB6 en .net) en ik onderhoud moet kunnen plegen op bestaande code kan ik niet zomaar alles weg gooien en Ubuntu installeren. Dual boot zou kunnen maar ik had gehoopt op Ubuntu met virtual box (http://www.virtualbox.org/) En dan mijn huidige win XP te installeren. (let op wel de huidige zodat ik niet alles opnieuw moet/mag installeren) En straks win 7 en eventueel nog andere leuke os proberen.

Nu dus mijn vraag: Kan ik van (en hoe) mijn huidige win XP een iso maken zodat ik deze kan installeren met virtualbox?

Ik heb al met Acronis true image een complete back up gemaakt.
Maar wou voordat ik "over ga" toch zeker weten dat mijn planning klopt.

Alvast bedankt,
PolderBoy

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt 2 Ubuntu systemen, instal daar virtualbox, en test daar je image op dan..

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

http://www.virtualbox.org/wiki/Migrate_Windows

Edit: als je voor ubuntu gaat, gebruik dan ook de opensource tools! Op internet staat wel hoe je een image kan maken van je /dev/sda1 bijvoorbeeld. De wiki doet het anders zie ik.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 18:10 ]

Verwijderd

Volgens mij gaat dat niet werken. Windows gebruikt een bestandje genaamd hal.dll waarin de informatie van jou hardware opgeslagen is. Als je hem in een VM zet veranderd de hardware en krijg je last van blauwe schermen of werkt het gewoon niet. Misschien zijn er truukjes om dit te voorkomen, maar dit is iets waar je rekening mee moet houden

Verwijderd

De virtuele machine heeft andere (virtuele) hardware dus een bestaand image er op proberen te zetten zal ws. resulteren in HAL-errors en andere foutmeldingen. Ws. boot het zaakje niet eens. Er zijn wel truukjes om te zorgen dat je al je hardware kunt veranderen zonder XP te herinstalleren maar dat is geen klusje voor beginners.

Zelf ben ik van een VIA/AMD/AGP/IDE/Single Core-systeem naar een INTEL/INTEL/PCI-E/SATA/Dual Core-systeem gegaan met XP zonder te herinstalleren. Het kan dus. Maar dat vergde wel aardig wat gepruts.

• PolderBoy69
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-04-2024
Mmmm, eerst iedereen bedankt. Ik denk dat ik er maar af blijf.

Ach het is toch tijd voor een nieuwe machine. Dan schuift deze in de serverkast en neem hem wel over als ik moet programmeren in VB. (met NoMachine natuurlijk)

Nogmaals bedankt,
PolderBoy

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
kan je de installatie niet eerst syspreppen?
daarna boeltje backup als image mbv ghost, ubuntu starten, virtual box starten, iets van ghost cd oid gebruiken in de virtual box omgeving en xp image restoren...

xp setup zal de rest doen

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Symantec Backup Exec System Recovery 8.5 kan precies wat jij wil, de term voor google is p2v.wat staat voor Physical-to-Virtual.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Ook VMWare heeft physical-to-virtual spullen... Ik ken geen open source varianten helaas.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

ajvdvegt schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:54:
Ook VMWare heeft physical-to-virtual spullen... Ik ken geen open source varianten helaas.
Maar er is wel een (freeware) oplossing die ook werkt in Ubuntu.
Gebruik in je windows installatie 'VMware convertor' om je huidige XP installatie om te zetten naar een virtual machine. In Ubuntu installeer je dan het gratis Vmware Server (of eventueel zelfs VMware player), et voilà, je fysieke XP geconverteerd naar VM in je Ubuntu! d:)b

Ik heb dit ooit zelf ook zo gedaan, maar dan met VMware Workstation onder Ubuntu, komt toch op hetzelfde neer.

[ Voor 9% gewijzigd door Darkstar op 10-09-2009 20:09 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

ze zou wibu kunnen overwegen, dan installeer je ubuntu in virtual disk (een file op je hardeschijf). Je kan dan in Windows of Ubuntu booten (je moet wel rebooten om te switchen)

Verder kan je proberen een (ghost of andere) image van je windows installatie maken en die in virtual box weer terug te plaatsen (en hopen dat windows alle driver goed set, eventueel met safe mode, maar of dat gaat werken zou ik eerst maar testen....)

Everything is better with Bluetooth

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Dutch2007 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:09:
kan je de installatie niet eerst syspreppen?
daarna boeltje backup als image mbv ghost, ubuntu starten, virtual box starten, iets van ghost cd oid gebruiken in de virtual box omgeving en xp image restoren...

xp setup zal de rest doen
Dat doet de VMware convertor tool ook in een nutshell. De hele zooi overkopieren, systeem bootable maken en syspreppen.
Pagina: 1