Tikkende nieuwe Samsung Freeagent Extreme icm Intel ICH9R

Pagina: 1
Acties:

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-01 16:58
Omdat ik het maar eens tijd vond om mijn data met enige regelmatig te backuppen heb ik een externe Samsung Freeagent Extreme 1.5TB gekocht. Op zich doet deze het prima, volgens mij, alleen tikt deze hardeschijf wel extreem vaak/hard/raar bij de POST. Een beetje moeilijk uit te leggen, dus heb ik er een filmpje van gemaakt (zie verderop). Het tikken gebeurt:
- bij het detecten van alle hardeschijven / CD-ROMS / USB gevallen
- bij het overzicht van mijn RAID, waar ik evt CTRL-I kan doen om mijn raid instellingen te veranderen
- bij een CTRL+ALT+DEL

De hardeschijf zit hierbij uiteraard aangesloten via e-sata. Het probleem is dan dat de Seagate Manager de boel dan niet herkent (schijnt bekend euvel te doen), dus via Firewire heb ik de hardeschijf moeten scannen op fouten. Niets gevonden. De SMART waardes kan ik niet inlezen wanneer deze via de intel zit aangesloten of via de firewire, dus of er vreemde smart waardes zijn weet k niet.

Mijn systeem: Core2duo E8400/MSI P35 Platinum/2x 2GB Kingston/2x Samsung Spinpoint F1 - Raid 0 (port 0 & 1 van de controller)/Seagate op port 2 of 3 (e-sata)/DVD op Port 5.

Wanneer ik de boel aansluit op de computer van mijn broertje lijkt de boel een stuk fatsoenlijker te gaan. De hardeschijf spint pas op bij het detecten, net zoals bij mij, maar maakt vervolgens niet zo'n tikkend geluid. Bij een restart van Windows gaat de schijf uit, en dus pas weer aan bij het detecten. Zijn systeem is een Asus crosshair icm AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6400+.

Uiteraard kan ik de boel ook aansluiten via USB/Firewire. Bij het opstarten heb ik dat "getik" in elk geval niet bij de POST, maar volgens mij wel 1x in windows. Maar dat moet ik nog verifieren. Alleen ik heb de hardeschijf gekocht JUIST omdat deze e-sata heeft.

Kan iemand me vertellen die deze schijf ook heeft (liefst met dezelfde chipset) of dit normaal is? Ik heb geen zin om mijn backups te draaien op een hardeschijf die niet betrouwbaar is.

het filmpje (geluid ff wat harder zetten): http://www.youtube.com/watch?v=EbFQJWjljGA
Het gaat vooral om de eerste 20 seconden. Mijn computer komt uit een restart van Windows Vista x64. Eerst is de hardeschijf detectie (tik 1), vervolgens de bootrom van de raid controller (tik 2), vervolgens CTRL+ALT+DEL wanneer hij 10 seconden wacht om door te gaan naar Windows (tik3)

• RemCOW
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-01 16:58
Voor diegene die nog geinteresseerd is (blijkbaar weinig): via Firewire werkt de hardeschijf prima. Alleen is de snelheid natuurlijk niet optimaal.

Via de e-Sata van mijn P35/ICH9R blijft het geval te vaak 'resetten' bij de boot, wat me niet bijzonder goed lijkt. Misschien werkt het beter onder AHCI, maar ik ga niet teveel ermee kloten ivm mijn RAID0 setup.

Daarom heb ik een simpele e-Sata Sweex geval gekocht met een Silicon Image sil3531 chipset erop. Deze werkt net zoals de Firewire, dus hardeschijf gaat aan bij de Windows boot en uit bij een rest of poweroff. Echter haal ik dan een constante snelheid van 35 mbyte/s, en een burst snelheid van 24.7 megabyte/s aldus HDtune. Ook via Device Manager wordt mij verteld dat de 'current transfer mode' Programmed I/O Mode 0 (hoewel bij ATA version 'ATA/ATAPI-6' staat). Lijkt ook niet helemaal top. Deze ga ik dus weer terug brengen.

Op mijn moederboard zit ook een Marvel chipset met 1 SATA aansluiting. Ik ga nu proberen via een SATA-->E-Sata bracket de boel aan te sluiten, hopen dat dat helpt.

Anders is nog de optie om een Sitecom ding te kopen met E-sata, daar zit dezelfde chipset op als bij de computer van m'n broer, waar ik geen problemen heb en een normale snelheid (gemiddeld 75 megabyte/s).

Zucht.