Toon posts:

ocz platina pc2 8500 loopt maar 800 mhz ipv 1066!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo beste tweakers ik heb al een tijdje een probleempje met m.n werk geheugen waar ik toe nu toe niks aan heb gedaan.
maar omdat het vrij duur geheugen is wil ik het toch wel ff proberen te fixen.
maar op eigen houtje kwam ik er niet helemaal uit!

Mijn RAM geheugen:
2x 2gb OCZ Platina edition pc2 8500 cl 5-5-5 @ 2.2 v http://tweakers.net/price...cz2p10664gk.html#tab:info
Eigenschappen Geheugenmodule
Modulenaam OCZ XTC Platinum OCZ2P10662G
Moduletype Unbuffered DIMM
Geheugentype DDR2 SDRAM
Geheugensnelheid DDR2-800 (400 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 1.8
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh

Geheugeninstellingen
@ 400 Mhz 5-5-5-15 (CL-RCD-RP-RAS) / 24-54-3-6-3-3 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
@ 333 Mhz 4-5-5-13 (CL-RCD-RP-RAS) / 20-45-3-5-3-3 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
@ 266 Mhz 3-4-4-10 (CL-RCD-RP-RAS) / 16-36-2-4-2-2 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)

Enhanced Performance Profile
Profielnaam High Frequency
Optimaal Performance-profiel Ja
Geheugensnelheid DDR2-1066 (533 Mhz)
Voltage 2.1 V
Geheugeninstellingen 5-5-5-15 (CL-RCD-RP-RAS)
Row Cycle Time (tRC) 26T
Command Rate (CR) 2T
Write Recovery Time (tWR) 6T

Mijn Systeem:
Asus p5nt deluxe http://tweakers.net/price...5n-t-deluxe.html#tab:info
Intel Quad Q9450 http://tweakers.net/price...-quad-q9450.html#tab:info

OS Naam: Microsoft Windows Vista Home Premium (64 Bit)

het probleem: volgens het programma everest (zie mijn ram) loopt ie op 400 533 of 800 weet niet welke de werkelijke waarde weergeeft maar er staat iniedergeval geen 1066 bij wat ik wel graag zou zien!

dit hier boven is 1 x 2 gb heb ik er onlangs uitgehaalt om een schone install te kunnen verichten zonder blauw error scherm. als het goed is kan ik zonder problemen bij plaatsen om er 4 gb van te maken.

maar dan loopt ie nog steeds op een te lage mhz naar mijn weten.
ook volgens Vista's classificatie prestatie index is mn score van all mn hardware 5,6 maar door het geheugen wordt het cijfer omlaag gehaalt naar 4,6 terwijl dat volgens mij ook op 5,9 zou moeten staan.

ziet iemand het probleem of dat het geen probleem is maar gewoon een instelling verkeerd.
of zou ik toch iets in de bios moeten doen?

Bij voorbaat Dank
Groet mid. 8)7

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:26
En wat zegt je bios over de snelheid? (je kunt het vaak in de bios zien of als je je pc aanzet in het "eerste scherm".

Daarnaast:
Welk moederbord gebruik heb je? en heb je al in de bios gekeken of je hem niet anders kunt instellen.

[ Voor 33% gewijzigd door cossy nl op 09-09-2009 16:12 ]

Verwijderd

Deze topic passeert hier blijkbaar om de zoveel dagen.

1066 moet je instellen in de BIOS, anders neemt hij de standaard 800. Verder zal je hier normaal weinig aan hebben tenzij je CPU ook sneller loopt dan 400 FSB.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je moet in je BIOS de correcte snelheid instellen. Vergeet hierbij ook niet de juiste spanning in te stellen, want de standaardspanning van 1,8V is niet voldoende. Vandaar ook dat hij automatisch gewoon op 800MHz loopt. Die snelheid kan hij gegarandeerd aan bij 1,8V.

En die geheugeninstellingen die Everest laat zien, zijn de presets die in de SPD chip van het geheugen zijn opgeslagen. Wederom, deze presets zijn er die zeker bij 1,8V kunnen draaien. Het zijn een soort van "fail-safe" instellingen voor dit geheugen.

[ Voor 32% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-09-2009 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
cossy nl schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:11:
En wat zegt je bios over de snelheid? (je kunt het vaak in de bios zien of als je je pc aanzet in het "eerste scherm".
m'n bios geeft 800MHz aan

Daarnaast:
Welk moederbord gebruik heb je? en heb je al in de bios gekeken of je hem niet anders kunt instellen.
Asus p5nt deluxe http://tweakers.net/price...5n-t-deluxe.html#tab:info
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:16:
Deze topic passeert hier blijkbaar om de zoveel dagen.
Sorry!
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:16:1066 moet je instellen in de BIOS, anders neemt hij de standaard 800. Verder zal je hier normaal weinig aan hebben tenzij je CPU ook sneller loopt dan 400 FSB.
Het moet wel nut hebben maar ik heb er net ff te weinig verstand van om precies te weten hoe hard me cpu loopt maar tis een intel q9450 als het standaard niet zo staat ingestelt zou ik dit wel graag veranderen
zou toch wel sneller kunnen lopen dan 400 mhz.
Admiral Freebee schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:23:
Je moet in je BIOS de correcte snelheid instellen. Vergeet hierbij ook niet de juiste spanning in te stellen, want de standaardspanning van 1,8V is niet voldoende. Vandaar ook dat hij automatisch gewoon op 800MHz loopt. Die snelheid kan hij gegarandeerd aan bij 1,8V.

En die geheugeninstellingen die Everest laat zien, zijn de presets die in de SPD chip van het geheugen zijn opgeslagen. Wederom, deze presets zijn er die zeker bij 1,8V kunnen draaien. Het zijn een soort van "fail-safe" instellingen voor dit geheugen.
ik heb ff geken in de bios ik denk wel dat ik weet wat ik moet doen maar ben een beetje terughoudend om dat ik niet zeker ben of ik het goed doet en niks sloopt.
in die bios kon ik dit vinden.

Ik kan bij mem timer setting me tcl cas latency op 1/7 zeten evenals de TRCD,TRD,TRAS en
command per clock op 1 of 2

mem volt staat op 1.850 < die moet ik dus op 2.200 zetten !?
sli-ready memory is disabled, Cache RAM L2 @ 6144K x2
fsb mem clock mode staat op auto kan op linked/unlinked
op unlinked ken ik de mem ddr mhz waarde veranderen die staat nu op 800
actual fsb QDR is 1333.3 MHz
me fsb mem ratio staat auto ken ik veranderen in 1:1 5:2, 3:2, sync,

nou zou ik zelf wel wat kunnen vogelen alleen weet ik niet 100% zeker dat er niet iets in de fik vliegt in m'n pc.
zo heb ik met het bouwen van m'n setting me cpu per ongeluk verkeerd gekoeld(cpu koeler niet hard genoeg aangedraait) waardoor de temparatuur opliep tot 90+ graden waarna die zelf de pc uitschakelde.
vandaar dan ik eerst ff bij de expers check voordat ik domme dingen doe.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je koopt overclockgeheugen, maar je weet er geen raad mee 8)7 Goed...

Wat je moet doen is gewoon het voltage, de kloksnelheid en de timings van het geheugen handmatig instellen in het BIOS. Ik weet niet hoe het BIOS van Asus planken dat precies wil zien, maar in het algemeen genomen kun je dit vinden onder je overclock sectie bij het RAM (duh) of bij Advanced instellingen.

Wat je moet instellen:
  • Voltage:
  • DDR Voltage: 2.1V
  • Timings:
  • CL (CAS Latency): 5 T
  • tRCD (RAS to CAS Delay): 5 T
  • tRP (RAS Precharge) : 5 T
  • tRAS (Active to Precharge Delay): 15 T
  • tRC (Row Cycle Time): 26 T
  • CR (Command Rate): 2 T
  • tWR (Write Recovery Time): 6 T
En om de snelheid op 1066MHz te zetten zul je even met de latches moet spelen. Meeste moederborden die ik gebruikt heb laten tijdens het instellen de bijbehorende MHzen zien terwijl je met de latch speelt. Dus daar moet je gewoon even naar kijken wat dat doet. Is namelijk verder ook afhankelijk van je FSB. Daar wil je dus 533MHz hebben staan als je moederbord de ongemultipliceerde snelheid aangeeft (als dat het geval is zul je met de latches ook 400Mhz en 333MHz er op kunnen toveren). Meeste moederbord geven echter gewoon de uiteindelijk effectieve snelheid aan, dus 1066MHz.

Gewoon even naar kijken, met behulp van het manual van je moederbord bij voorkeur. Geheugen gaat niet 123 stuk als je ergens een verkeerde timing in hebt gesteld. Het gaat dan gewoon vergeetachtig zijn op die instelling, wat zal resulteren in bijv. het crashen van je Windows. Enige welke je wel echt in de gaten moet houden is het voltage, dat je niet 2.3V of hoger in gaat stellen, dat kan hij wel eens minder prettig vinden. ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ultraman schreef op donderdag 10 september 2009 @ 01:15:
Je koopt overclockgeheugen, maar je weet er geen raad mee 8)7 Goed...

En om de snelheid op 1066MHz te zetten zul je even met de latches moet spelen. Meeste moederborden die ik gebruikt heb laten tijdens het instellen de bijbehorende MHzen zien terwijl je met de latch speelt. Dus daar moet je gewoon even naar kijken wat dat doet. Is namelijk verder ook afhankelijk van je FSB. Daar wil je dus 533MHz hebben staan als je moederbord de ongemultipliceerde snelheid aangeeft (als dat het geval is zul je met de latches ook 400Mhz en 333MHz er op kunnen toveren). Meeste moederbord geven echter gewoon de uiteindelijk effectieve snelheid aan, dus 1066MHz.

Gewoon even naar kijken, met behulp van het manual van je moederbord bij voorkeur.
hahaha tja ik koop gewoon iets waar naar mijn kennis goeie cijfers op staan ik dacht nou ocz 4gb @ 1066 mhz das goed above average zal wel goed zijn. ik dacht ook dat ik het wel ff zou doen maar er komen dingen bij kijken waar je niet mee te maken krijg met de aanschaf.

maar bedankt voor de info 4 dummies net wat ik nodig had om ff te proberen.

latches had ik nog niet eerder van gehoort ik zal in de bios kijken of ik er iets over ken vinden.
maar moet deze nou juist op 1066 staan of 533? hoger is beter lijkt mij he?

het moederboord manual is een beetje slecht imo er staat dan :
Moeilijke nooit van gehoort term optie om aanteschakelen of uit te schakelen of waarde veranderen of veranderen in een term waar ik ook nog nooit van heb gehoort.
hier word ik dus niet wijzer van en omdat het een tweaker mobo is zijn er nog is 30% meer onnozelen functies toegevoegd extreme overclock opties enzo.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:38

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:23:
[...]

hahaha tja ik koop gewoon iets waar naar mijn kennis goeie cijfers op staan ik dacht nou ocz 4gb @ 1066 mhz das goed above average zal wel goed zijn. ik dacht ook dat ik het wel ff zou doen maar er komen dingen bij kijken waar je niet mee te maken krijg met de aanschaf.

maar bedankt voor de info 4 dummies net wat ik nodig had om ff te proberen.

latches had ik nog niet eerder van gehoort ik zal in de bios kijken of ik er iets over ken vinden.
maar moet deze nou juist op 1066 staan of 533? hoger is beter lijkt mij he?

het moederboord manual is een beetje slecht imo er staat dan :
Moeilijke nooit van gehoort term optie om aanteschakelen of uit te schakelen of waarde veranderen of veranderen in een term waar ik ook nog nooit van heb gehoort.
hier word ik dus niet wijzer van en omdat het een tweaker mobo is zijn er nog is 30% meer onnozelen functies toegevoegd extreme overclock opties enzo.
533x2 = 1066
dus ik zou hem maar op 533 zetten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat hangt ervan af. Sommige moederborden geven de snelheid aan als de echte snelheid (533MHz), maar vele anderen ook weer als de effectieve snelheid (1066MHz). Wat jij zoekt is dat stuk waarvan je zei dat er "unlinked" staat. Daar staat nu 800MHz, dus je moederbord geeft de effectieve snelheid aan (anders zou je geheugen op 1600MHz lopen, en dat kan echt niet voor zo'n DDR2 :P). Daar vul je dus 1066MHz in. Voor de rest vul je de correcte spanning en timings in (zie de OCZ website hiervoor).

Verwijderd

Topicstarter
ok nou ben de bios ingedoken en dit is wat ik gedaan heb:

AI tune op manuel gezet > FSB & memory config auto/link/unlink hij stond standaart op auto.
als ik linked kies ken ik de ddr mhz niet aanpassen, en met unlinked de ratio niet beide qdr fsb
Linked: nu ken ik de FSB QDR mhz aanpassen en de FSB ratio.
Unlinked: nu ken ik de FSB QDR mhz aanpassen en de memory ddr mhz
Auto: fsb staat dan op 1333.3 mem op 800

over clocking > mem timer settings:
die heb ik volgens Ultraman ingestelt en dat klopt wel met wat er op de dimm zelf staat TCL,TRCD,TRP 5 TRAS 15 CMD per line 2 @ 2.2v
er stonder nog 7 andere T afkorting onder advanced setting maar die heb ik op auto gelaten.

Overvoltage: cpuvtt,memv,NBbr04v,1.2vHT,NBv,SBv,otlvref.
Memv> deze heb ik op 2.150 gezet volgende stap is 2.210

unlinked met fsb qdr 1333 mhz(standaart als je em op unlinked zet) ddr mhz 1066 was het booten van vista failed(blauw scherm)
unlinked met fsb qdr 533 en ddr op 1066 deed win het wel maar niet enthousiast.
unlinked fsb qdr op 1066 en ddr op 1066 gaf me een verhoogde score met vista prestatie index van een 2.6 naar een 4.8 dat is vooruitgang maar nog niet wat het zou kunnen zijn.

volgens mij geeft mijn bios de acktuele snelheid aan. verder kan ik de ai tune ook op AI zetten ipv manuel dan kan je em overclocken met % 5-10-15 enz. maar das niet precies wat ik wil en dat is dat m,n geheugen gewoon op de snelheid loopt waar die voor gemaakt is.

Verder geen latches gevonden is er een andere benaming voor? of is het gewoon dat linked/unlinked gebeuren?
Pagina: 1