Downloadsnelheid neemt opeens af bij gelijktijdig uploaden

Pagina: 1
Acties:

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 23:31
Met mijn 8mbit adsl lijntje heb tot gisteren nooit last gehad van het volgende fenomeen :

Op het moment dat ik utorrent aanzet en er begint iets te uploaden neemt mijn download snelheid af!
Ik heb altijd een 800kb download gehad en kon tegelijkertijd met 100kb uploaden zonder problemen, maar gisteren bemerkte ik dat op het moment dat er een upload startte, mijn downloadsnelheid meteen begon af te nemen.

Weet iemand zo of dit wellicht aan een instelling van de internet verbinding ligt die ik moet controleren, of wat ik nog meer kan proberen? Ik heb hier nooit eerder last van gehad en ben ook niet van provider veranderd ofzo..

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Verwijderd

Al zonder je router geprobeerd? Kan eraan liggen dat torrents teveel connecties in beslag nemen en je router dit niet aan kan.

Verwijderd

Dit is normaal.

Immers als je upload volgestopt wordt is er geen ruimte meer om 'ack' pakketjes naar de andere kant te sturen van de locatie van waar je download > langzamere download.

Cap eens wat lager of herstart je router. Eigenlijk combi vinden van de juiste balans.

Verwijderd

Ik betwijfel of dit werkelijk nieuw is, bij mij gaf tot 70% upload max. geen problemen dus voor jou 70 KBps

En inderdaad het connecties verhaal.

Edit: ook bij 1 mbit upload (mijn download is dan wel 20mbit in praktijk 1,6MBps down)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 15:42 ]

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-01 12:14

Hardfreak

<!--

Is eigenlijk een vrij normaal fenomeen dat niet aan de instellingen ligt, maar eerder aan beperkingen van de bekabeling (ik denk dan aan bv. crosstalk en beschikbare bandbreedte).

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• JustTrying
Stel dat ik dan tot een maximum van 70kb upload en 800kb down kon halen tot gisteren, dan is het nog steeds vreemd dat vanaf gisteren opeens de 800kb naar 400kb gaat op het moment dat er een upload start, en die upload hoeft dan niet eens 70kb te zijn, 30-40kb is al voldoende om die 800kb te halveren..

Ik zal thuis om te beginnen de router eens resetten, altijd het proberen waard..

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:03
Wat jij omschrijft is vrij normaal voor ADSL misschien dat je het nu pas echt opmerkt

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:40:
Dit is normaal.

Immers als je upload volgestopt wordt is er geen ruimte meer om 'ack' pakketjes naar de andere kant te sturen van de locatie van waar je download > langzamere download.

Cap eens wat lager of herstart je router. Eigenlijk combi vinden van de juiste balans.
QFT.

TCP is connection-oriented (itt bijv UDP), dus voor iedere pakket die je downloadt moet een bericht teruggestuurd worden ter bevestiging. Als je zoveel uploadt dat die bevestigingen niet meer doorkomen, dan gaat de andere partij resenden, met als gevolg dat je downloadsnelheid instort.

Oplossing: zorg ervoor dat je upload nooit helemaal vol komt te zitten, bijv door apps die veel uploaden te cappen op 3/4 van je totale upload, of QoS (traffic shaping) te gebruiken.

Let vooral niet op verhalen over problemen met bekabeling, of dat dit enkel bij ADSL normaal zou zijn. Dit treedt ook bij Gbit glasvezel op als je de upload vol laat lopen :z

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 09-09-2009 19:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-01 12:14

Hardfreak

<!--

dion_b schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:22:
[...]
Let vooral niet op verhalen over problemen met bekabeling, of dat dit enkel bij ADSL normaal zou zijn. Dit treedt ook bij Gbit glasvezel op als je de upload vol laat lopen :z
Behalve dan de crosstalk ;)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 08:39
Daarnaast ligt de werkelijke upload altijd hoger dan de ingestelde in je torrent-client. Die heeft het namelijk over de netto-upload. Daar komt nog overhead bij. Zeker als je een torrent hebt die naar veel verschillende peers wordt geupload, is de overhead behoorlijk.

Als ik mijn BT client op 10 Kb/sec afstel, is de werkelijke upload soms wel 15 (pieken).

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 15:23
Eerst en vooral je router resetten, daanra zowiezo je bandwith and connections settings in utorrent eens onder de loep nemen, ik cap mijn totale upload altijd op 50% van wat mijn lijn aankan. Het aantal connecties hangt echter af van je router/modem. Ik gebruik cisco en netgear high end gear dus daar hoef ik me niet echt zorgen te maken maar voor de soho router/modem combos moet je dit toch ook eens bekijken en er een maximum op zetten. Zowiezo maak ik ook gebruik van QoS, dus van zodra ik achter mijn pc ga zitten en een intensieve internetsessie start (gamen of wat dan ook) dan worden mijn torrent connecties naar beneden gehaald en krijgt mijn pc/internetsessie voorrang op de downloadbak.

• JustTrying
Ik heb de instellingen bij utorrent eens goed bekeken en mijn maximale download nu op 20kb gezet.

Volgend testje ; upload een bestand naar bijvoorbeeld Rapidshare; normaal ging dit altijd met maximaal 60-70kb zonder de download te beinvloeden, nu gaat de upload met meer dan 100kb zelfs en gaat de download van 830kb naar 50kb..

Dit lijkt inderdaad wel iets wat ik wellicht met QoS verder moet configureren, blijft natuurlijk de vraag hoe het kan dat dit van het ene op het andere moment is veranderd terwijl ik de afgelopen tijd geen aanpassingen heb gedaan betreffende netwerkverbindingen...

• Arnout
Toch is het wel normaal gedrag, dat wanneer één van beide vol gezet wordt (in dit geval upload), dat de ander (de download) hier hinder van ondervind. Nu is dit wel een behoorlijke teruggang, maar wel goed verklaarbaar.

Daarnaast heb je verschillende soorten downloads. Een HTTP download is heel wat anders dan een Torrent download. Net zoals met de upload van een torrent, zit er bij de download een overhead die vrij fors kan worden.

• JustTrying
Arnout schreef op maandag 14 september 2009 @ 10:32:
Toch is het wel normaal gedrag, dat wanneer één van beide vol gezet wordt (in dit geval upload), dat de ander (de download) hier hinder van ondervind. Nu is dit wel een behoorlijke teruggang, maar wel goed verklaarbaar.

Daarnaast heb je verschillende soorten downloads. Een HTTP download is heel wat anders dan een Torrent download. Net zoals met de upload van een torrent, zit er bij de download een overhead die vrij fors kan worden.
Ben nog even aan het zoeken in Windows 7 hoe ik het eigenschappen knopje bij QoS kan activeren bij de properties van mn netwerkverbinding, maar dit zou dan alle verkeer moeten kunnen reguleren, zowel een torrent als een http upload, waarschijnlijk is bij deze instellingen dan ook iets gewijizigd op een tot nu toe nog onverklaarbare manier. Ik hoop dat als ik bij QoS de upload een stuk terug kan schroeven, mijn download weer gewoon intact blijft zoals voorheen het geval was..

• Arnout
Je denkt met QoS je netwerkverkeer te kunnen regelen, als een soort Turtlewax maar dan voor je netwerkverbinding? Vergeet dat maar, QoS gaat echt niet werken. Gewoon je programma's goed instellen.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Quality of Service is niet iets wat je eventjes inschakelt door een vinkje in Vista te zetten. QoS werkt alleen als de hele communicatieketen het ondersteunt en dat lukt je hooguit binnen je eigen (bedrijfs)netwerk, met hardware dit daarvoor geschikt is en met voldoende kennis van zaken. De meeste switches en routers voor thuisgebruik ondersteunen QoS niet. Mocht je je afvragen of jou hardware dit wel doet, dan zegt de prijs van de hardware vaak al genoeg - een switch of router die QoS ondersteunt kost meestal een paar honderd euro meer dan vergelijkbare hardware zonder QoS-capaciteiten.

Met QoS kun je bepalen welk verkeer voorrang krijgt en dus ook welk verkeer bij een overbelaste netwerkverbinding als eerste komt te vervallen. Als jij je netwerkverbinding overbelast met maar één soort dataverkeer kan QoS daar logischerwijs niets aan wijzigen, er is dan immers niet een bepaalde soort dataverkeer die een hogere prioriteit krijgt dan andere soorten dataverkeer. Het enige wat je in zo'n geval kunt doen is de hoeveelheid dataverkeer verminderen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Een router die doet wat je wil hoeft geen 'paar honderd euro meer' te kosten.
Hier doe ik het voor een man of 7 op een via epia bordje (van 20 euro op de beurs
inclusief kastje/voeding) met monowall http://m0n0.ch/ De uitleg over ack prio kan
je vinden op http://doc.m0n0.ch/handbook/faq-ackprio.html

'On asymmetric Internet links like DSL and often Cable, a big upload that consumes
all of the available upstream bandwidth can render the link almost unusable by producing
a huge backlog in the DSL/Cable modem's buffer, thus increasing the delay to several
seconds. Because ACK packets (TCP acknowledgments) for received data are delayed
or even lost as well, download speed drops, too.'

• Arnout
QoS is iets wat door windows geregeld wordt. Wat jij hierboven noemt is Linux Traffic Shaping. Daar hebben de clients geen invloed op. QoS is volgens mij dat de client bepaalde stromen gaat prioriteren en dat de router daarachter daarop anticipeert. Volgens mij is er geen Linux oplossing die specifiek met "QoS" van Windows kan omgaan.

TS denkt dat hij met QoS 'aanzetten' het probleem oplost, wat niet het geval is.

• JustTrying
Ik heb inmiddels mijn router meerdere keren gereset, maar ik heb nog steeds het gevoel dat het de router is die hier boosdoener is, een Thomson ST780 waar ik al vaker problemen mee heb gehad, en die soms de verbinding verliest. De router is voorzien van de laatste firmware en ik heb eigenlijk niets gevonden waar ik de upload en download zou kunnen cappen.

Nog steeds wordt de download zo goed als dicht gezet en loopt de upload op tot net boven de 100kb, met een torrent client kan ik dit wel cappen, maar als ik via http iets download, is het niet meer in te stellen.

Voorheen leek het erop dat de upload ondergeschikt was aan de download, download deed gewoon de volle 8mbit en upload bleef ergens steken op de 60kb/sec. Dat ging eigenlijk altijd prima samen, totdat het er dan nu op lijkt dat de upload opeens de volle 100% pakt en ervoor zorgt dat de download zo goed als naar de 0 gaat bij een upload snelheid boven de 100kb..

Naast een routerprobleem zou het uiteraard ook een kwaaltje van win7 kunnen zijn..
Pagina: 1