Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] voor logo zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn eerste post op het tweakers.net en ik hoop hier zeker vaker te komen. Maar ik zit met een probleem.

Mijn laptop (Acer Aspire Gemstone 8930) heeft opstart problemen.

De specificaties zien er naar uit dat het opstarten super snel zou moeten kunnen, maar dit duurt mij echt veel en veel te lang (dan praat je over ongeveer 2 minuten)
Quadcore 2.0 ghz.
4 gb. ddr3 ram
nvidea 9700gt
1 tb harddisc (2x500 gb)

Het opstarten gaat alsvolgt:
Eerst natuurlijk het acer schermpje, daarna door naar de groene vista loopbalk. na deze balk die ongeveer 35 seconden blijft (wat ik best lang vind overigens) een zwart scherm (voor ongeveer 35 tot 55 seconden). daarna het vista logo en het loginscherm. het inloggen duurt ook lang. Ik heb allemaal tweak programmas geprobeerd, register opgeruimt, laptop leeggemaakt (niet windows eraf en erop, gewoon alle software behalve os) en weer vol gezet. niets lijkt te helpen. het lijkt net alsof iets hem remt of bezig houdt tijdens het opstarten.

iemand een idee?

Bij voorbaat dank:
gemstone

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-11 20:14
Als je al zoveel moeite gedaan hebt met alle software eraf te halen en weer op te zetten zou ik persoonlijk toch eerst een verse os installatie doen om te kijken of dat helpt.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hoe lang had je verwacht dat het zou duren dan?

Want ik vind 2 minuten van helemaal uit naar gebruiksklaar (dus alles opgestart & bureaublad zichtbaar) eigenlijk niet eens zo héél slecht...

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 16:48

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je toevallig netwerkschijven toegevoegd? Zo ja: gooi die er eens uit

Verwijderd

Topicstarter
@ hannibal
nee geen netwerkschrijven toch bedankt voor de tip!

en @woelders
mijn dualcore sony vaio met 2.26 ghz. 250 gb harddisk en 4 gb ddr2 doet het m in 20 seconden. mijn oude acer aspire dualcore 1.73 ghz. 1 gb ddr2 ram met 110 gb harddisk doet er dan 25 seconden over.

ik verwachtte minimaal dat 30 seconden tot 40 seconden mogenlijk zou moeten zijn.

heel appart dat juist een quadcore er dan langer over doet.

bedankt iig voor iedereen die al meegedacht heeft;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 15:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gitano schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:49:
Als je al zoveel moeite gedaan hebt met alle software eraf te halen en weer op te zetten zou ik persoonlijk toch eerst een verse os installatie doen om te kijken of dat helpt.
het is een oem versie, dus heb geen cd of iets dergelijks van winvista. moet ik dan zeker kopen?

Of evt. wachten op win7 en dan proberen? of iemand een tip gratis vista of win7 definitief voor nop?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Ben het eens met Woelders, als mijn Vista Ultimate 64 bit (Phenom q9950, 8 gb ram) in 2 minuten gebruiksklaar zou zijn zou ik er voor tekenen ;) met name na sp2 is hij voor mijn gevoel langzamer geworden met booten. Waarschijnlijk zal je systeem sneller zijn als je Vista een keer opnieuw installeert, maar tegen de tijd dat alle updates binnen zijn heb je weer exact dezelfde situatie is mijn ervaring.

Edit: ook een oem versie kan je opnieuw installeren hoor, meestal via een herstel partitie of iets dergelijks die je met 1 fan de functie toetsen op kan roepen tijdens het booten

[ Voor 21% gewijzigd door Rupie op 09-09-2009 15:13 ]

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
ja maar goed, als je ziet dat die laptops allemaal dezelfde os draaien (32 bit vista) en toch de technisch snelste!! het traagste?? is.

dat is toch vaag?

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:30
Is het toevallig een nieuwe laptop die zo door Acer met software is geleverd? Vaak zetten fabrikanten namelijk een hoop rommel die je nooit gebruikt op de systemen die ze leveren. Een herinstall van je systeem (niet met een recovery tool van Acer) zou al heel wat kunnen schelen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:27

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Anti-virus die een opstartscan doet, wellicht?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Topicstarter
kemphaas schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:20:
Is het toevallig een nieuwe laptop die zo door Acer met software is geleverd? Vaak zetten fabrikanten namelijk een hoop rommel die je nooit gebruikt op de systemen die ze leveren. Een herinstall van je systeem (niet met een recovery tool van Acer) zou al heel wat kunnen schelen.
klopt, maar ik heb alle troep er dus af gegooid. herinstall zou misschien werken maar wil er geen geld aan uitgeven. is een net nieuw systeem van verdomme 2000 euro. dan mag je toch op zn minst vatsoenlijk iets verwachten dat het snel is en goed is geinstalleerd. lijkt mij dan 8)7

Verwijderd

Topicstarter
@allseeineye
waar zie ik of antivirus aan het rotzooien is? ms config heb ik practisch helemaal leeg op mijn virusscanner na dan, omdat die wel opgstart moet worden natuurlijk.

• Neverwinterx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 11:34
Zorg dat vista volledig up to date is.
Start - zoeken op msconfig - in de tab Opstarten alle onbelangrijke programma's uitzetten (dingen waarover je niet zeker bent eerste even opzoeken).
Als de pc pas nieuw is, mogelijk start hij na een tijdje sneller op: superfetch zou moeten analyseren welke programma's gewoonlijk opstarten en deze cachen zodat ze sneller starten later.

Verwijderd

Topicstarter
hij is al een maandje of 3 oud, en eigenlijk altijd dit probleem gehad

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:27

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:42:
@allseeineye
waar zie ik of antivirus aan het rotzooien is? ms config heb ik practisch helemaal leeg op mijn virusscanner na dan, omdat die wel opgstart moet worden natuurlijk.
Dat kan je zien in de instellingen van je virusscanner :+

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Topicstarter
@allseeyineye
oke, dan ga ik dat proberen, bedankt

nog andere suggesties?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je tussen de load bar en je desktop een langere periode een blanco scherm ziet dan kun je het beste beginnen met nagaan welke software er zelf drivers heeft geinstalleerd die mogelijk de boel kunnen vertragen.

Usual suspects zijn zaken als Virtual CDrom spullen, omdat die zelf een semi-SCSI adapter installeren en lang niet altijd gaat dat even netjes.

Ik ben zelf zo een keer tegen een versie van VirtualCDclone gelopen die z'n driver op hetzelfde (hardware)geheugenadres prikte als m'n firewire poort waardoor opstarten een volle minuut bleef steken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@alt-92
en die drivers zou je gewoon bij software moeten kunnen zien?
zo ja, ga ik meteen naar kijken!
bedankt

nog andere suggesties?

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-11 20:42
Je kan Vista zelf downloaden en op dvd branden, je serial staat als het goed is onderop je laptop. Volgens mij mag dit gewoon (legaal).

Of: zet er Windows XP op, er zijn drivers voor:

http://komku.blogspot.com...0-windows-xp-drivers.html

Het is even priegelen en downloaden maar spellen, software, OS en opstarten zal een stukje sneller gaan. Mocht je dit te achterhaald, oud, onveilig vinden kun je ook nog windows 7 erop zetten. Dit zijn slechts suggesties, mijn laptop (ook Acer) zat tevens vol met trial en winkel troep, gelijk vista eraf en windows XP erop... stuk beter naar mijn mening.

gr. Phibo

Verwijderd

Topicstarter
ik prefereer vista boven xp, in tegenstelling tot veel van jullie;) ik heb er nou eenmaal mee leren werken:P

maar iig bedankt lamzero456!

en is dat echt legaal??

bedankt!

• iamzero456
Als je dezelfde versie Vista download als die er op stond en je gebruikt je serial op je laptop, lijkt mij dit gewoon te mogen. Weet dit niet zeker. Wacht hier anders even mee tot iemand anders dit bevestigd... Ik gebruikte mijn oude xp cd van desktop, deze was alleen niet OEM, mocht dus op meerdere computers. En anders had ik maar pech :)

Maar graag gedaan.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Iamzero456 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:27:
Je kan Vista zelf downloaden en op dvd branden, je serial staat als het goed is onderop je laptop. Volgens mij mag dit gewoon (legaal).
Err.
Volgens jou wellicht, maar dat is toch echt niet zo.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• iamzero456
Als je mijn post goed gelezen had, las je dat ik het niet zeker wist en zocht naar een bevestiging. Volgens jou is het niet legaal.

Verwijderd

Topicstarter
oke, dus geen zelfde license gebruiken dus?

dus gewoon eentje aanschaffen wat ik weiger. t ding is net 3 maanden oud en altijd al zo geweest... crap.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Iamzero456 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:52:
Als je mijn post goed gelezen had, las je dat ik het niet zeker wist en zocht naar een bevestiging. Volgens jou is het niet legaal.
In zoverre dat software auteursrechtelijk beschermd is en bij wet niet onder de uitzondering van de bekende thuiskopie regeling valt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb service pack 2 net binnen als update, zou dat de boel alleen maar vertragen of versnellen?

dus moet ik het installeren ja/nee

(ga ervauit vanwel maar oke als dat de boel verfuckt traag maakt 8)7 )

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Neverwinterx schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:46:
Zorg dat vista volledig up to date is.
Start - zoeken op msconfig - in de tab Opstarten alle onbelangrijke programma's uitzetten (dingen waarover je niet zeker bent eerste even opzoeken).
Als de pc pas nieuw is, mogelijk start hij na een tijdje sneller op: superfetch zou moeten analyseren welke programma's gewoonlijk opstarten en deze cachen zodat ze sneller starten later.
al gedaan toen ik m net had
Als je tussen de load bar en je desktop een langere periode een blanco scherm ziet dan kun je het beste beginnen met nagaan welke software er zelf drivers heeft geinstalleerd die mogelijk de boel kunnen vertragen.

Usual suspects zijn zaken als Virtual CDrom spullen, omdat die zelf een semi-SCSI adapter installeren en lang niet altijd gaat dat even netjes.

Ik ben zelf zo een keer tegen een versie van VirtualCDclone gelopen die z'n driver op hetzelfde (hardware)geheugenadres prikte als m'n firewire poort waardoor opstarten een volle minuut bleef steken.
Anti-virus die een opstartscan doet, wellicht?
NOD 32 gebruik ik. Ik zie bij special properties of iets dergelijks boot parts scan (of iets in die richting. het lijkt mij dat hij ook de opstartonderdelen scant maar dan continue ipv bij opstarten? dus in de gaten houden).
Is het toevallig een nieuwe laptop die zo door Acer met software is geleverd? Vaak zetten fabrikanten namelijk een hoop rommel die je nooit gebruikt op de systemen die ze leveren. Een herinstall van je systeem (niet met een recovery tool van Acer) zou al heel wat kunnen schelen
Een laptop van 3 maanden oud van 2000 euro die altijd dit probleem heeft gehad, ga je niet nog eens een nieuwe versie van windows voor kopen. moet het gewoon meteen doen. al die zooi heb ik er namenlijk al afgegooid.

Nog suggesties??

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Naast dat je misschien de edit-knop beter kan gebruiken dan een extra post te doen als je zelf de laatste bent ;)

Wat je zou kunnen doen is een complete disk image backup maken, een geheel nieuwe installatie doen met bijvoorbeeld de Trial versie van Windows 7 Professional (90 dagen versie).
Die backup kun je dan altijd weer terugzetten voor garantie e.d.
*is een hint overigens, voor 2000 euro mag je ook binnen 3 maanden aankloppen*

Dan zien of het nog steeds gebeurt. Zo ja, dan wordt het tijd voor een Boot trace via de Reliability & Performance monitor (data collector sets) om te zien wat er voor de vertraging zorgt.

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:44:
Naast dat je misschien de edit-knop beter kan gebruiken dan een extra post te doen als je zelf de laatste bent ;)

Wat je zou kunnen doen is een complete disk image backup maken, een geheel nieuwe installatie doen met bijvoorbeeld de Trial versie van Windows 7 Professional (90 dagen versie).
Die backup kun je dan altijd weer terugzetten voor garantie e.d.
*is een hint overigens, voor 2000 euro mag je ook binnen 3 maanden aankloppen*

Dan zien of het nog steeds gebeurt. Zo ja, dan wordt het tijd voor een Boot trace via de Reliability & Performance monitor (data collector sets) om te zien wat er voor de vertraging zorgt.
Hoe activeer ik de boottrace en waar komen de bestanden en gegevens over de boot terecht?

de verkoper houd zijn poot stijf over het feit dat hij vind dat ie snel is. terwijl ik hem de vergelijking heb laten zien met de oudere 'langzamere' acer aspire 5600 uit 2006 met 1.73 ghz. dualcore. die 5x zo snel is als de 2.0 quadcore...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 19:25 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:23:
Hoe activeer ik de boottrace en waar komen de bestanden en gegevens over de boot terecht?
Nou, ik geef net aan waar je dat in kan vinden.
Het heet letterlijk Reliability & Performance monitor op een engelstalige versie, dan zul je met wat zoekwerk ook wel tegenkomen hoe je het ding instelt ;)
Gebruik anders de Online Vista help en tik dat eens in?

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:41:
[...]

Nou, ik geef net aan waar je dat in kan vinden.
Het heet letterlijk Reliability & Performance monitor op een engelstalige versie, dan zul je met wat zoekwerk ook wel tegenkomen hoe je het ding instelt ;)
Gebruik anders de Online Vista help en tik dat eens in?
Dat reliability & Performance was mij bekend. boot trace heb ik gevonden, maar hoe activeer je deze

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sorry voor late reactie, maarruh...

Je laptops starten op in 20-25 seconden??? Da's zelfs met de nieuwste Intel SSD's een een core i7 nog een prestatie! Dat lijkt me dus niet het officiële bootproces...

Hoe sluit je jouw laptops/pc's af? Ik vermoed namelijk dat je andere laptops terug komen uit stand-by/slumber en dat je je pcnieuwe laptop helemaal uitschakelt.Cold booten (dus vanuit uitgeschakelde toestant) duurt altijd langer dan terugkomen vanuit stand-by. Misschien zit daar je probleem wel...

[ Voor 3% gewijzigd door Icephase op 12-09-2009 08:59 . Reden: pc -> nieuwe laptop ]

Verwijderd

Topicstarter
woelders schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 08:48:
Sorry voor late reactie, maarruh...

Je laptops starten op in 20-25 seconden??? Da's zelfs met de nieuwste Intel SSD's een een core i7 nog een prestatie! Dat lijkt me dus niet het officiële bootproces...

Hoe sluit je jouw laptops/pc's af? Ik vermoed namelijk dat je andere laptops terug komen uit stand-by/slumber en dat je je pcnieuwe laptop helemaal uitschakelt.Cold booten (dus vanuit uitgeschakelde toestant) duurt altijd langer dan terugkomen vanuit stand-by. Misschien zit daar je probleem wel...
ik ben niet helemaal gek... gewoon een cold boot!

met een dualcore 1,73 ghz en 1 gb ddr2 ram red ik het in 20 tot 25 seconden, en met een quadcore 2.0 ghz en 4gb ddr3 ram in 3,5 minuut. waarbij het afsluiten soms wel 5 minuten kan duren. in tegenstelling tot de 15 tot 20 seconden van de dualcore 1.73 ghz.

vreemd raar en toch ook waar. ik heb hier zon hekel aan. want het kan gewoon! dat is duidelijk. maar het lukt gewoon niet.

Verwijderd

Topicstarter
inmiddels ben ik 2 weken verder en is er nogsteeds geen verandering in de situatie helaas
Pagina: 1