[Spam]Versturen van spam via mijn adres

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:05
Ik heb nu al een tijd dat ik mails zie verschijnen (zogezegd) vanuit mijn naam, en vanuit een adres wat ik voornamelijk gebruik voor registraties op fora en andere dingen.

Het gaat altijd om mails met het volgende onderwerp (voor zover ik weet):
a good webiste :www.electronics-brand.com
met als body:
Dear friend:
i would like to introduce a good company who trades mainly in electornic products.Now the company is under sales promotion,all the products are sold nearly at its cost.Original Products + Best Quality + Brand New + Warranty + Quick Shipping + 100% Secure . the price is a surprising happiness to you!It is realy a good chance for shopping., please contact them as soon as possible!!!!

The web address: http://www.electronics-brand.com
Ik was dus al behoorlijk geïrriteerd van "godverdikke, zit ik nu nog te spammen ook, als IT'er" :( . Dus ik heb daarom met kaspersky even een scan gedaan om te kijken of er toevallig niets was wat vanuit mijn PC spam kon verzenden... Kaspersky 2009 vond niets en bolt tot op vandaag goed...

Ik heb ook mijn wachtwoord van mijn gmail-account veranderd van waar de spam komt (maar bijgevolg ook dus in mijn outlook zodat ik via dat nog mails kan versturen zoals gewoonlijk). Maar nu zie ik vandaag weer een mailtje opduiken van electronic-brands.com.

Tof detail: terw_dan is een van de mensen die ik onbedoeld spam samen met een aantal emailadressen die in outlook of gmail staan...

Nu vraag ik mij dus af waar die spam nog ergens vandaan kan komen...

EDIT: ik zie nu wel dat een mailtje waar ik net melding van krijg van Outlook nog dateert van vorige week en ik heb gisteren of eergisteren de bovenstaande maatregelen genomen...

EDIT2: dit ben ik vergeten te vermelden: ik weet dat spammers in staat zijn om je emailadres te faken alsof het van jou komt, maar ik ben in mijn gmail sent gaan kijken en daar stond het mailtje in kwestie ertussen...

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 09-09-2009 14:33 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:18

Reptile209

- gers -

"Iemand" misbruikt dus jouw naam en email adres als afzender. Da's niet zo moeilijk, dat kan iedereen (desnoods gewoon in Outlook in te stellen) zonder dat hij iets met je computer gedaan heeft.

Zo scherp als een voetbal!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53
Je mailadres is "gewoon" op een spamlist terecht gekomen. De kans dat het daadwerkelijk vanuit jouw account komt is erg klein. Ik vermoed dat ze gewoon de afzender faken omdat deze eenvoudiger door de spamfilter zou kunnen komen dan als ze een andere mailadres hadden gebruikt.

Hmm als het ook in je sentbox staat is het een ander verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Sypher op 09-09-2009 14:34 ]

• HyperBart
OK, akkoord, maar hoe komt hij dan aan een aantal namen en adressen die in mijn outlook of gmail staan en waar ik nog contact mee gehad heb (zoals bv mijn rijschool, een order bedrijf van twee jaar geleden voor mijn modem, terw_dan (de moderator op GoT) enz...) ?

En hoe komt het dan dat dat mailtje vreemd genoeg opduikt in mijn sent folder van gmail ?
Sypher schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:32:
Je mailadres is "gewoon" op een spamlist terecht gekomen. De kans dat het daadwerkelijk vanuit jouw account komt is erg klein. Ik vermoed dat ze gewoon de afzender faken omdat deze eenvoudiger door de spamfilter zou kunnen komen dan als ze een andere mailadres hadden gebruikt.

Hmm als het ook in je sentbox staat is het een ander verhaal.
Dacht ik ook al. Ik ben voor zover ik weet wel een vrij veilig iemand wat betreft mijn wachtwoorden. Mijn gezinsleden kennen er een paar (en dan heb ik het vooral over mijn vader), maar die weet dat ik heilig ben met die dingen en hij niet moet aanloggen onder mijn identiteiten. Mijn vriendin kent ze doorgaans ook, moest er ooit iets met mij gebeuren...

En het geeft je wel een pretty pissed gevoel, in de familie weten ze dat ik iemand ben die niet te veel rotzooi wil met PC's en dit dingen ten aller koste probeert te vermijden en nu ben ik nota bene zelf de spammer... :( }:O

[ Voor 59% gewijzigd door HyperBart op 09-09-2009 14:42 ]

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:34

N0 0B

cxb1=N#

Je kan kijken bij gmail welke ipadressen zijn ingelogd en wanneer. Zo kan je achterhalen of iemand je account 'gehackt' heeft. Helemaal onderaan staat dat dacht ik.

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Verwijderd

Gebruik je het account zuiver als webmail of heb je ook 'm ook in bijvoorbeeld outlook 'hangen' via IMAP of POP3

• HyperBart
N0 0B schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:41:
Je kan kijken bij gmail welke ipadressen zijn ingelogd en wanneer. Zo kan je achterhalen of iemand je account 'gehackt' heeft. Helemaal onderaan staat dat dacht ik.
Goed idee, gedaan, maar spijtig genoeg zijn die logs heel beperkt en gaan die ongeveer maar 24u terug...
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:41:
Gebruik je het account zuiver als webmail of heb je ook 'm ook in bijvoorbeeld outlook 'hangen' via IMAP of POP3
Voornamelijk via POP3 met Outlook, handig voor mailtjes te typen op de trein en ze dan te kunnen versturen als ik nog eens online kom.

Webmail is dan weer handig voor als ik niet op de laptop werk en vanop school bv (maar dat is alweer een 3tal maanden geleden) een mailtje naar een project/groep/klasgenoot wil sturen.

[ Voor 98% gewijzigd door HyperBart op 09-09-2009 14:46 ]

Verwijderd

HyperBart schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:43:
Voornamelijk via POP3 met Outlook, handig voor mailtjes te typen op de trein en ze dan te kunnen versturen als ik nog eens online kom.
En het is nog niet in je opgekomen je PC eens te scannen op malware zoals bijvoorbeeld een trojan of rootkitje?

• HyperBart
Uit de startpost ;) : (no offense)
HyperBart schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:29:
Ik was dus al behoorlijk geïrriteerd van "godverdikke, zit ik nu nog te spammen ook, als IT'er" :( . Dus ik heb daarom met kaspersky even een scan gedaan om te kijken of er toevallig niets was wat vanuit mijn PC spam kon verzenden... Kaspersky 2009 vond niets en bolt tot op vandaag goed...

Ik heb ook mijn wachtwoord van mijn gmail-account veranderd van waar de spam komt (maar bijgevolg ook dus in mijn outlook zodat ik via dat nog mails kan versturen zoals gewoonlijk). Maar nu zie ik vandaag weer een mailtje opduiken van electronic-brands.com.

Tof detail: terw_dan is een van de mensen die ik onbedoeld spam samen met een aantal emailadressen die in outlook of gmail staan...

Nu vraag ik mij dus af waar die spam nog ergens vandaan kan komen...

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

-ET-

Phone Home

Scant Kaspersky niet alleen op virussen? En dus niet op malware etc.

• HyperBart
-ET- schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:02:
Scant Kaspersky niet alleen op virussen? En dus niet op malware etc.
op http://www.kaspersky.com/kaspersky_anti-virus staat vermeldt dat KAV (althans de 2010, nu het zou me verwonderen als die van 2009 anno 2009 met alles wat op het internet rondzwerft het niet doet) scant op malware zoals virussen, wormen, trojans enz...

Spambots hoop ik dat daar ook ergens tussen horen... Anders start ik met een andere scanner (suggesties welkom) wel even een scan...

Verwijderd

Probeer eens www.superantispyware.com (ja de naam is wat ongelukkig, maar het is echt een serieus goede scanner) en www.malwarebytes.org/mbam.php . Downloaden, installeren, updaten en dan je hele PC scannen. Ben benieuwd of dezen iets vinden. Succes.

Verder is keyscrambler eventueel wel aan te raden, ook voor preventief gebruik.

Aangezien het in je sent staat en je contacten weet zou de oorzaak een keylogger / trojan kunnen zijn. Of je bent ooit op een andere besmette computer ingelogd. Bijvoorbeeld een computer op vakantie, in je hotel een internetcafe of vliegveld etc. Zou dat kunnen?

Edit: de superantispyware.com site is op het moment even onbereikbaar, je kan het programma ook gewoon zoeken of downloaden op download.com etc.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 15:22 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Met je e-mailadres en wachtwoord kunnen ze wél mail versturen via de smtp van google. Maar als jij je wachtwoord hebt verandert, zou deze niet meer moeten werken...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

HyperBart schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:36:
En hoe komt het dan dat dat mailtje vreemd genoeg opduikt in mijn sent folder van gmail ?
Dat is een raar google iets. En betekent ook niets.
Je bent niet de enige, en er is genoeg informatie over te vinden.
Heeft te maken met hoe google de mails die langs hun mailserver komt filtert.
Je hoeft mails niet zelf te verzenden om ze in je sent folder te krijgen.
Als je even googlet kom je dit verhaal vaker tegen.

Naar wie de berichten verzonden wordt heb ik niet zo snel een verklaring voor.

• mykene
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-03 14:20
Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. :( Van dezelfde site. Ik ben zelf een mac gebruiker, dus de kans op spyware is vrij klein. Ik denk dat het er aan licht dat je met het zelfde wachtwoord op een forum aanmeld als op je gmail. (had ik ook) Nu heb ik het verandert en heb ik er geen last meer van. :)

• HyperBart
En welk forum was dat dan bij jou? Je mag het ook via een DM sturen als je het liever niet hier post, maar dan kunnen we daar privaat over praten als je dat liever doet.

Je vertrouwt meestal een forum, maar dat is nu ook wel gedaan, alleen tweakers zou ik nog vertrouwen, maar daar stopt het dan ook weer...
Pagina: 1