Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Een uurtje geleden kwam mijn vriend op het prettige idee om mijn oude AGP ATI Radeon 9200 eens in te bouwen op het moederbord van onze gezamenlijke pc. Daarvoor hadden we ook al een videokaart, ik meen een Geforce MX 440, ook AGP. Met beide niks mis eigenlijk.

Aangezien de 9200 DVI-uitgang heeft, en onze monitor, een Samsung 2370, een DVI-ingang plus kabels, besloten we die aan te sluiten.

Het booten leek mis te gaan. Na een paar lange seconden zwart beeld bleef het BIOS-scherm zeker 2 minuten als bevroren staan. We dachten: die hangt. Het gebruikelijke piepje bleef uit. Het is geloof ik een AMI-Bios, dat kan ik nog even checken. De melding die hij gaf was:

Press F2 for Setup
Press F11 for Boot Menu
Single Channel Memory
(stilstaand getal)

Enfin, dat stond er een tijdje, en daarna ging hij wonderwel door met booten. De eerste keer kwam hij tot aan Windows XP, maar vóór het moment dat we een inlogscherm zouden kunnen gaan zien (dat is het punt waar, naar mijn weten, de power van de graka in-kickt) gaf hij plotseling zwart scherm en begon driftig te switchen tussen Analoog en Digitaal, zoals te zien was op de monitor. Hij kon echter geen vat krijgen op het DVI-signaal.

Aldus, herstart met VGA-kabel ertussen. Tot mijn verbazing vloog het BIOS-scherm als vanouds rap door het beeld, het piepje volgde snel en flop, Windows was geladen. Omdat we toch zeker wilden zijn dat DVI ook werkte, hebben we even de drivers van de Radeon 9200 geïnstalleerd en gereboot. VGA werkt nog altijd als een tierelier.

Maar toch de DVI-kabel er weer tussen gehangen. En weer duurt de boot echt 2 minuten, terwijl hij geen melding geeft dat hij aan het POSTen is, of dat hij z'n geheugen telt. Na 2 minuten geen verandering rauscht hij in ene door z'n POST heen en gaat verder. Windows laadt als vanouds en dan is er eigenlijk niks meer aan de hand. Ik heb daarop nog even in de BIOS gekeken, maar daar zijn geen verdere instellingen te doen. De Init display first staat op AGP (alternatief: PCI) en dat is goed. Of hij Analoog of Digitaal signaal moet oppakken is niet aan het moederbord, maar aan de graka. Het 'F11 Boot menu' waar ik ook voor kan kiezen, heb ik nog niet geprobeerd. Misschien kan ik daar een wachttijd instellen? Heeft het BIOS-scherm enig benul ervan of hij met een VGA- of met een DVI-kabel babbelt? En wacht hij misschien expres, om de kabel/monitor wat tijd te geven?

Omdat we die vertraagde boot toch wel een stap terug vinden, zitten we nu te denken om weer gewoon de VGA-kabel aan te sluiten. Want dan komen we ook tot mijn 2 vragen:

1) Waarom duurt mijn boot extra lang en waarom zie ik niet gewoon geheugen tellen?
Is dat een feature, of een bug?

2) Is er wezenlijk verschil tussen DVI en VGA, als je louter Windows XP draait, spelletjes als Quake, films kijken met VLC/Media Player. Voegt zo'n DVI-connectie nou echt wat toe, of moet je daarvoor Superman-ogen hebben?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:27
Op vraag 2 heb ik wel een antwoord.
Ik heb een tijdje een 22inch dual-screen setup gehad met 1 scherm op vga(dvi uitgang was kapot) en 1 scherm op vga.
Allebei een Samsung 2232bw en allebei het goede paneel.
Ik zag het verschil wel duidelijk, het scherm wat via dvi was aangesloten was gewoon een stuk scherper, ik heb ook wel eens die op vga aangesloten en dan was er eigenlijk geen verschil, dus het lag echt aan dvi.
Nou wil ik niet zeggen dat ik superman ogen heb dus ik denk dat jij dat wel gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Op vraag 1 heb ik niet echt een antwoord, alhoewel ik in ieder geval vermoed dat het een bug is, mits het ook echt de boottijd verlengt en niet gewoon wat later het beeld pas toont.

Wat betreft vraag 2: of je verschil ziet hangt van een paar factoren af. Hoe goed de monitor is en hoe goed de (vga)kabel is bijvoorbeeld. Maar als je niet al te veel waarde hecht aan beeld dan is VGA prima te doen. Maar aangezien je wel met DVI kan booten kan je het natuurlijk ook zelf even vergelijken ;) Hoef je ook niet voor te rebooten.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 09-09-2009 01:05 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Dark Blue schreef op woensdag 09 september 2009 @ 00:50:
1) Waarom duurt mijn boot extra lang en waarom zie ik niet gewoon geheugen tellen?
Is dat een feature, of een bug?
Vraag 1 is moeilijk te beantwoorden. Zou je van iemand een andere VGA kaart met DVI uitgang kunnen lenen? Ik heb hier een X1950 en een FX5700 Ultra liggen, beide AGP en beide DVI, alleen moet je wel even langs komen om ze op te komen halen :+ ) .

Het feit dat de PC nauwelijks opstart als je DVI gebruikt doet mij eerder denken aan een defect aan de 9200 maar dat is vanaf afstand moeilijk te zeggen.

Doet die 9200 het wel goed in een andere PC met DVI? En wat voor uitgangen heeft je 9200? 2x DVI? 1x DVI en 1x VGA? Wanneer je de VGA kabel weer gebruikt, sluit je deze dan aan op de VGA poort of gebruik je een DVI - VGA koppelstukje?

En wat voor DVI kabel gebruik je? Ik ga er vanuit dat het een DVI-D kabel is .. maar single link of dual link?

Afbeeldingslocatie: http://www.ss427.com/dvi-d-dual-link-digital-video-interface-cable.jpg

Kan je hier je DVI kabel aansluiting terug vinden?

Ik heb zelf nogal wat problemen gehad met DVI op mijn nieuwe PC (ATI 4890 1GB onder Vista 64-bit) - terwijl alles prima werkte via DVI op mijn oude PC (P4, X1950 512MB AGP onder XP 32-bit) met mijn HP L2335 23" TFT monitor. Problemen waren o.a. ruis op het scherm in donkere vlakken en de monitor die om de seconde naar zwart beeld schakelde.

Na 3 weken gefrut bleek het aan de DVI kabel te liggen. Ik gebruikte met mijn oude PC een DVI-D Dual Link kabel (in het schema hierboven rechts onderin - 1 "blok" aan pinnetjes) die prima werkte. Dus ik had natuurlijk diezelfde kabel gebruikt met mijn nieuwe videokaart want die werkte toch prima?

Enfin, 3 videokaarten en een XP installatie verder (!!) uit pure wanhoop maar een andere DVI-D kabel gekocht die bij puur toeval Single Link was. (rechtsboven in het schema, 2 blokjes met pinnetjes ipv 1 lang blok)... en alle problemen waren verholpen. |:(

Kijk dus even wat voor DVI kabel je nu gebruikt (dual of single link) en leen/koop anders een DVI-D kabel van een ander type.
2) Is er wezenlijk verschil tussen DVI en VGA, als je louter Windows XP draait, spelletjes als Quake, films kijken met VLC/Media Player. Voegt zo'n DVI-connectie nou echt wat toe, of moet je daarvoor Superman-ogen hebben?
Ja - maar dit is meer afhankelijk van je scherm (formaat) en resolutie. Op mijn 23" TFT met 1920x1200 is er een zeer duidelijk verschil te zien tussen digitaal signaal (DVI) en analoog signaal (VGA). Met DVI is het beeld zeer strak, vooral tekst is erg scherp en goed leesbaar.

Met de VGA aansluiting (d.w.z. VGA kabel en DVI-VGA koppelstukje) is het beeld minder scherp. Vooral bij tekst is het goed te zien dat het allemaal net wat vager is. Als je niet anders bent gewend dan is het verschil wellicht moeilijker te zien maar als je eenmaal gewend bent aan de scherpte van DVI dan wil je niet meer terug.

Overigens hoef je (althans bij mijn PC) niet te booten om te switchen van/naar DVI. Ik kan gewoon "hot" de VGA kabel en DVI kabel wisselen terwijl de PC aanstaat.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)