Reallocated sectors, waarom lukt het niet

Pagina: 1
Acties:

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 13:44
Hallo iedereen.

Laatste tijd heb ik wat problemen met bad blocks op m'n harde schijf, vermits er nog geen 3000 uren op de hdd staan en de schijf nog geen jaar oud is wil ik die sectoren proberen te realloceren.
Het probleem is dat ik geen garantie meer heb op deze hdd omdat ik de hdd uit een externe behuizing heb gehaald en in m'n notebook heb geplaatst.

Voor zover ik gelezen heb worden de sectors gereallocated wanneer er een mislukte schrijfbewerking uitgevoerd wordt.
Vermits de schijfcontrole vanuit windows de mogelijkheid heeft om "beschadigde sectoren repareren" aan te vinken dacht ik wel dat dit m'n probleem (tijdelijk) kon oplossen.
Na de schijfcontrole nog steeds dezelfde bad sectors en geen reallocated sectors.

Vervolgens heb ik badblocks in linux uitgevoerd, deze gaat alle sectoren lezen en herschrijven (zonder dat er data verloren gaat), ook hier had ik nog steeds dezelfde bad sectors.

Hoe je het ook draait of keert, volgens S.M.A.R.T gaat de reallocated sector count niet omhoog.

Het enige wat me (tijdelijk) helpt is HDD Regenerator, maar de probeerversie herstelt maar 1 sector/scan, wanneer je zo 8x moet scannen is het tijdrovend en de bad blocks komen na een tijd terug.

Weet er iemand waarom de hdd bad sectors niet reallocated?

Bedankt

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:29
Mag ik vragen waarom je er überhaupt nog moeite voor doet? Een harde schijf die bad blocks/reallocated sectors heeft is onbetrouwbaar en verdient maar 1 laatste rustplek, en dat is de slijptol ;)

Mocht de data die je er op wilt zetten om wat voor reden dan ook totaal niet waardevol zijn, dan kan je natuurlijk altijd nog Hirens boot CD gebruiken, werkt altijd :)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Deismyna schreef op woensdag 09 september 2009 @ 00:13:
Mag ik vragen waarom je er überhaupt nog moeite voor doet? Een harde schijf die bad blocks/reallocated sectors heeft is onbetrouwbaar en verdient maar 1 laatste rustplek, en dat is de slijptol ;)

Mocht de data die je er op wilt zetten om wat voor reden dan ook totaal niet waardevol zijn, dan kan je natuurlijk altijd nog Hirens boot CD gebruiken, werkt altijd :)
Mee eens. Waarom zoveel moeite/tijd investeren in een defecte hdd?
Een hamer werkt trouwens ook prima ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de schijf nog geen jaar oud is dan zou ik het ding gewoon RMA sturen als het ding bad blocks heeft. Je kunt wel proberen softwarematig van alles op te gaan lossen, maar dat levert je niets op, behalve dat je iets langer met je schijf kan doen, maar ook de kans dat je veel data kwijtraakt door datacorruptie.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
De garantie vervalt wellicht op het moment dat je hem uit de behuizing haalt, dat neemt niet weg dat het product niet aan bepaalde verwachtingen mag voldoen. Als het product nog geen 6 maanden oud is en het vertoont al gebreken dan waren deze gebreken er al toen het werd verkocht. Contact opnemen met de winkel dus, en verder geen moeite doen om het brakke beestje te herstellen.

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 13:44
Ik heb eens een mailtje gestuurd naar WD om te vragen of ik nog garantie heb op deze harde schijf.
Ik houd jullie op de hoogte

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://websupport.wdc.com....asp?custtype=end&lang=en
Dat kun je ook gelijk op de site invullen :) dan weet je het nog sneller.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Daar het wellicht een OEM product is zul je geen garantie via WD krijgen.
Daar je de behuizing hebt geopend zul je ook geen garantie via de winkel krijgen.

Wel kun je de winkel aanspreken op non conformiteit van het product. Zo'n harde schijf hoort bij normaal gebruik minstens 3 jaar mee te gaan. Als de harde schijf nog geen 6 maanden oud is dan kun je sowieso kostenloze reparatie eisen. Is de harde schijf ouder dan 6 maanden, dan zul je moeten aantonen dat de fout niet bij jou lag.

• Nielson
  • Laatst online: 23:22
honda4life schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:24:
Weet er iemand waarom de hdd bad sectors niet reallocated?
Volgens mij snap je het principe niet helemaal. Elke schijf heeft een klein reserve gebiedje aan sectoren. Wordt er nu een bad sector gededecteerd dan wordt deze geremapt naar een spare sector, deze is dus gereallocate. Dit is volkomen transparant voor het OS, deze zal dus geen bad sectors zien. Zijn echter de spare sectors op dan worden bad sectors gewoon als zodanig aangemerkt, zodat het OS ze niet meer kan gebruiken. Realloceren kun je dus niet forceren, de optie 'beschadigde sectoren repareren' test ws alleen de gemerkte sector opnieuw om te kijken of deze echt defect is.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Nielson schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:52:
[...]
(...). Zijn echter de spare sectors op (...)
Dan blijft het nog vreemd waarom de schijf zelf deze sectors niet realloceert (waardoor dus de reallocated sector count omhoog zou moeten gaan). Ik neem in ieder geval aan dat dit er nog maar weinig zijn (of 0). TS, wat voor reallocated sector count geeft SMART aan?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:38
Kijk eensof je met mhdd iets kunt doen.
Wel alle andere schijven loskoppelen voordat je iets doet.
Pagina: 1