Dit is deel 2 van mijn onderzoekje naar standbyverbruik. Het geheel is geinspireerd op het belachelijk hoge standbyverbruik van mijn UPC digitale TV kast. de mijne vreet 14 Watt in standby en de versie met harde schijf 24 Watt. Ik heb uitgerekend dat de 670500 klanten van UPC jaarlijks genoeg sluipverbruik hebben om 31 duizend gezinnen met 1 kind van stroom te voorzien. Als alle 2 miljoen UPC klanten zo'n ding zouden hebben, zou het neerkomen op 91000 gezinnen.
Hier mijn originele post:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1367463/0
Zoals daar ook staat, is dit verder geen uitnodiging tot flamen dat energiebesparing maar bij de industrie gehaald moet worden oid. Hoe terecht dat ook is, kern is dus dat die kast niet op standby kan, ook al zou je willen. Je moet of de stekker eruit trekken of werken met een stekkerdoos met schakelaar / standbykiller etc. Slecht ontwerp dus.
Nu zijn er tegenwoordig heel veel apparaten die zo werken. Sommige kosten niet zoveel, zoals bepaalde LCD-tv's (alleen het Ledje). Sommige apparaten vreten wel. Zo blijkt dat de nintendo Wii met Internetkabel erin ook op 10 Watt zit. Ik heb geen idee van Home Theatre versterkers en Mediaplayers, maar volgens mij kunnen ook daar een hoop niet van niet echt uit.
Meten is weten, en tegenwoordig kun je verbruiksmetertjes kopen. Niet alle zijn even goed, maar de Cresta RCE-1106 meter is een goedkoop metertje (10 euro) verkrijgbaar bij oa kijkshop en Gamma als beste getest door hardware.info
het blijkt wel dat dit soort dingen op kunnen tellen. Zie hier een lijstje van Heintzer, die zo aardig was zijn hele setje even door te meten:
Graag zou ik jullie willen vragen om ook je setje eens door te meten. Al is het alleen maar voor je eigen bestwil
Het liefst in dit format. Voorbeeld:
Dienst: UPC
Apparaat: Thomson MediaPlayer
verbruik normaal: 14 Watt
verbruik standby: 14 Watt
Hoe gemeten: (niet/boekje/ Cresta RCE-1106/...)
mogelijkheid om echt uit te zetten: ja/nee
Nadruk ligt uiteraard op de machines die niet echt standby kunnen / je in de regel gewoon niet standby zet.
Ik zal hier uiteindelijk een overzicht plaatsen. Alles afdekken kan uiteraard niet, 1 merk heeft al tig types, maar bepaalde apparaten zijn nu eenmaal in het bezit van heel veel mensen (zoals die UPC kast dus)
Dank jullie wel!
Hier mijn originele post:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1367463/0
Zoals daar ook staat, is dit verder geen uitnodiging tot flamen dat energiebesparing maar bij de industrie gehaald moet worden oid. Hoe terecht dat ook is, kern is dus dat die kast niet op standby kan, ook al zou je willen. Je moet of de stekker eruit trekken of werken met een stekkerdoos met schakelaar / standbykiller etc. Slecht ontwerp dus.
Nu zijn er tegenwoordig heel veel apparaten die zo werken. Sommige kosten niet zoveel, zoals bepaalde LCD-tv's (alleen het Ledje). Sommige apparaten vreten wel. Zo blijkt dat de nintendo Wii met Internetkabel erin ook op 10 Watt zit. Ik heb geen idee van Home Theatre versterkers en Mediaplayers, maar volgens mij kunnen ook daar een hoop niet van niet echt uit.
Meten is weten, en tegenwoordig kun je verbruiksmetertjes kopen. Niet alle zijn even goed, maar de Cresta RCE-1106 meter is een goedkoop metertje (10 euro) verkrijgbaar bij oa kijkshop en Gamma als beste getest door hardware.info
het blijkt wel dat dit soort dingen op kunnen tellen. Zie hier een lijstje van Heintzer, die zo aardig was zijn hele setje even door te meten:
Zo blijkt dat als hij dat niet zou doen, hij tot 49 Watt verbruikt in standby, hetgeen neerkomt op 375 kwu / 90 euro per jaar aan sluipverbruik wanneer je uitgaat van 21 uur standbyverbruik (NL kijken gemiddeld 3 uur tv per dag). NoUser kwam met met een handige vuistregel: by continu verbruik is het 2xwattage per jaar in euros: 2x49 is 98 euro p/j. Dat telt dus op...Heintzer schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 16:49:
Dienst: UPC DVR
Apparaat: Thomson DVR DCI6221
verbruik normaal: 22 Watt
verbruik standby: 21 Watt
Hoe gemeten: Cresta RCE-1106
(kan alleen standby)
Dienst: TV
Apparaat: 32LG3000
verbruik normaal: 158 Watt (backlight op 100%)
verbruik standby: 1 Watt
(kan alleen standby)
Dienst: NMT
Apparaat: PopcornHour A-110 (met hdd)
verbruik normaal: 13 Watt
verbruik standby: 13 Watt
(kan uit met schakelaar)
Dienst: DVD
Apparaat: Techwood DVD speler
verbruik normaal: 8 Watt
verbruik standby: 4 Watt
(kan alleen standby)
Dienst: Console
Apparaat: Wii
verbruik normaal: 17 Watt
verbruik standby: 2 Watt
verbruik standby met WiiConnect24 aan: 10 Watt
(kan alleen standby)
Als ik niet kijk dan schakel ik het spul dus allemaal uit dmv stekkerblok met schakelaar..
Graag zou ik jullie willen vragen om ook je setje eens door te meten. Al is het alleen maar voor je eigen bestwil
Dienst: UPC
Apparaat: Thomson MediaPlayer
verbruik normaal: 14 Watt
verbruik standby: 14 Watt
Hoe gemeten: (niet/boekje/ Cresta RCE-1106/...)
mogelijkheid om echt uit te zetten: ja/nee
Nadruk ligt uiteraard op de machines die niet echt standby kunnen / je in de regel gewoon niet standby zet.
Ik zal hier uiteindelijk een overzicht plaatsen. Alles afdekken kan uiteraard niet, 1 merk heeft al tig types, maar bepaalde apparaten zijn nu eenmaal in het bezit van heel veel mensen (zoals die UPC kast dus)
Dank jullie wel!