hallo
ik had het geweldige idee om een cola blikjes koeler te maken.
dit na een geweldige teleurstelling van een USB koelkast, maarja, 2,5 watt van USB kan je ook geen blikje mee koelen.
mijn doel is om binnen 10 minuten een blikje koel te hebben, een graad op 4 dus.
ik wou dit met peltier elementen doen, wat mij de makkelijkste oplossing lijkt om een blikje zo snel te koelen behalve een brandblusser.
mijn idee was om een alu kastje te kopen/maken van 8 bij 8cm en 12cm hoog.
hier kan mooi een blikje in, en dan heb je iets rechts om een peltier element aan vast te maken in plaats van een rond blikje.
dan blikje erin, voor de rest vullen met water, want lucht geleid warmte niet zo goed.
en dan 1 lomp peltier element eraan.
de inhoudt van een 8*8*12 cm kastje is ongeveer 0.75 liter dus met mijn beetje natuurkunde kwam ik uit op 50Watt seconde wat nodig is om dit van 20 naar 4 graden te koelen.
c = 4180 j/(kg×K)
m = 0,75
T = 20-4 = 16 graden
Q = c×m×T
Q = 4180×0,75×16 = 50160 watt seconde.
nu het probleem, om dit in 10 minuten te koelen is er 50000watt seconde / 600 seconde(10 minuten) = 83 watt nodig.
nu ik liever de boel wat sneller heb was mijn idee om 1peltier van 12V 12A te kopen of 2 van 12V 6A.
zoals deze:
http://samenkopen.net/action_product/370745/205863
nu is mijn kennis van peltiers niet super, maar verbruikt ie ongever 90 watt en koelt ie voor 55 watt.
dus met 2 zit je aan 110 watt koeling.
en voor wat meer danoontje power:
http://samenkopen.net/action_product/370745/203160
120 watt opgenomen vermogen en 80 watt koel vermogen.
met 2 zitten we op 160 watt koel power, en in 5 minuten wel een koud blikje
nu de problemen.
ik heb niet rijk, dus ik wil alles enigszins goedkoop hebben.
nu was mij idee om 1 of 2 oude computer voedingen te nemen en die te gebruiken als voeding.
we praten hier niet over 300 watt per peltier dus kan dit gewoon met een oude 400 watt voeding?
maar peltiers worden ook eng warm aan de andere kant.
nu zag ik dat de warmte aan de andere kant kan worden berekent met het opgenomen vermogen van het peltier + het vermogen aan warmte.
bij een CPU is dit makkelijk, 90 watt + vermogen van peltier.
maar met een bak met water en een blikje cola wordt dit lastiger.
is dit dan het opgenomen vermogen van de peltier + het koelvermogen.
dus bij een 120 watt peltier 120 + 80 = 200 watt?
en dan de laatste, is het mogelijk om met CPU koelers de peltiers te koelen.
want als ik mijn blikjes 4 graden wil hebben lijkt het me dat de koude kant rond de 0 graden moet zijn.
dus als er een temp verschil is van 60 graden moet de warme kant 60 graden of minder zijn.
is dit te doen met een goede CPU koeler want om een water koelings set aan te schaffen voor een blikje cola vind ik een beetje te gek.
eventueel met 4 peltiers met een laag vermogen en wat stock coolers van 125 watt CPU's
groeten rik
ik had het geweldige idee om een cola blikjes koeler te maken.
dit na een geweldige teleurstelling van een USB koelkast, maarja, 2,5 watt van USB kan je ook geen blikje mee koelen.
mijn doel is om binnen 10 minuten een blikje koel te hebben, een graad op 4 dus.
ik wou dit met peltier elementen doen, wat mij de makkelijkste oplossing lijkt om een blikje zo snel te koelen behalve een brandblusser.
mijn idee was om een alu kastje te kopen/maken van 8 bij 8cm en 12cm hoog.
hier kan mooi een blikje in, en dan heb je iets rechts om een peltier element aan vast te maken in plaats van een rond blikje.
dan blikje erin, voor de rest vullen met water, want lucht geleid warmte niet zo goed.
en dan 1 lomp peltier element eraan.
de inhoudt van een 8*8*12 cm kastje is ongeveer 0.75 liter dus met mijn beetje natuurkunde kwam ik uit op 50Watt seconde wat nodig is om dit van 20 naar 4 graden te koelen.
c = 4180 j/(kg×K)
m = 0,75
T = 20-4 = 16 graden
Q = c×m×T
Q = 4180×0,75×16 = 50160 watt seconde.
nu het probleem, om dit in 10 minuten te koelen is er 50000watt seconde / 600 seconde(10 minuten) = 83 watt nodig.
nu ik liever de boel wat sneller heb was mijn idee om 1peltier van 12V 12A te kopen of 2 van 12V 6A.
zoals deze:
http://samenkopen.net/action_product/370745/205863
nu is mijn kennis van peltiers niet super, maar verbruikt ie ongever 90 watt en koelt ie voor 55 watt.
dus met 2 zit je aan 110 watt koeling.
en voor wat meer danoontje power:
http://samenkopen.net/action_product/370745/203160
120 watt opgenomen vermogen en 80 watt koel vermogen.
met 2 zitten we op 160 watt koel power, en in 5 minuten wel een koud blikje
nu de problemen.
ik heb niet rijk, dus ik wil alles enigszins goedkoop hebben.
nu was mij idee om 1 of 2 oude computer voedingen te nemen en die te gebruiken als voeding.
we praten hier niet over 300 watt per peltier dus kan dit gewoon met een oude 400 watt voeding?
maar peltiers worden ook eng warm aan de andere kant.
nu zag ik dat de warmte aan de andere kant kan worden berekent met het opgenomen vermogen van het peltier + het vermogen aan warmte.
bij een CPU is dit makkelijk, 90 watt + vermogen van peltier.
maar met een bak met water en een blikje cola wordt dit lastiger.
is dit dan het opgenomen vermogen van de peltier + het koelvermogen.
dus bij een 120 watt peltier 120 + 80 = 200 watt?
en dan de laatste, is het mogelijk om met CPU koelers de peltiers te koelen.
want als ik mijn blikjes 4 graden wil hebben lijkt het me dat de koude kant rond de 0 graden moet zijn.
dus als er een temp verschil is van 60 graden moet de warme kant 60 graden of minder zijn.
is dit te doen met een goede CPU koeler want om een water koelings set aan te schaffen voor een blikje cola vind ik een beetje te gek.
eventueel met 4 peltiers met een laag vermogen en wat stock coolers van 125 watt CPU's
groeten rik