[LAMP] Waar op letten voor toekomstige schaalbaarheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment ben ik bezig te werken aan een nieuw project.
Nu wil ik al vanaf het begin rekening houden met problemen die zich in de toekomst kunnen voordoen bij veel verkeer.
Ik houd uiteraard al rekening met een aantal dingen zoals indices in MySQL, niet meer dan 1000 bestanden per folder, MySQL queries abstraheren om evenuele migratie naar een ander database systeem makkelijker te maken en images via een subdomein laten lopen om caching makkelijk mogelijk te maken.
Hebben jullie nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Cachen cachen en nog eens cachen :)

En natuurlijk in MySQL de goede kolommen indexeren.

P.S. Wat voor programmeertaal/-talen ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
- Opcode cacher.
- Output cacher.
- Memcache

Er is zoveel wat je kunt doen.
Op een gegeven moment is het echter wel vaak goedkoper om hardware bij te plaatsen dan om echt je helemaal te storten op de idiootste micro-optimalisaties.

Hyves draait op een aantal duizend servers (tel niet meer bijgehouden) en dat is (vind ik) natuurlijk vrij overdreven.

edit:
- webserver _goed_ configureren, wordt ook niet vaak gedaan

[ Voor 8% gewijzigd door flashin op 08-09-2009 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LAMP ;)

Overigens hoef ik nu nog perfect te optimaliseren, wil er alleen rekening mee houden dat ik de scripting zo houd dat eventuele latere aanpassingen makkelijk gedaan kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Mja ik weet ook niet over wat voor een project je het hebt.

Goed er over nadenken is altijd belangrijk, maar wat denk je er mee qua bezoekers, pageviews te gaan bereiken. Webservers kunnen meer hebben dan je denkt.