PC blijft hangen op logo mobo na upgrade processor

Pagina: 1
Acties:

• Chuppa
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:57
Hallo beste tweakers,

Een maand geleden heb ik besloten met een aantal componenten van mijn - een half jaar geleden aangeschafte - Acer desktop een nieuw systeem samen te stellen. Dat systeem draait naar alle tevredenheid, maar het leek mij handig het oude systeem weer compleet te maken met behulp van wat goedkope, nieuwe onderdelen. Nu heb ik daad bij woord gevoegd, en een nieuwe cpu en harde schijf gekocht, en de floppy (ja echt ;)) en dvd drive van een oudere pc erbij geplaatst.

Na alles te hebben gemonteerd wil het systeem nu echter niet draaien. Bij booten komt hij tot het beginscherm van de BIOS (Acer logo, 'press Del' voor dit en 'press F12' voor dat), maar daarna niets meer. Ook op Del en F12 reageert hij niet. De lampjes van het keyboard lichten wel op, en in een eerder geval toen hij bij booten in een restart-loop verzeild leek te zijn, reageerde hij wel op het keyboard. Ik heb dan ook sterk het gevoel dat het euvel echt in de computer zelf zit, en niet in - bijvoorbeeld - een niet werkend toetsenbord.

Ik vraag me nu echt af wat het probleem zou kunnen zijn. Het moederbord - in elk geval, de chipset - zou de processor aan moeten kunnen, maar echt controleren is me niet gelukt, omdat ik niet kan vinden welk moederbord het is (het lijkt een 'Acer-eigen te zijn'). Veel van de onderdelen hebben eerder probleemloos gefunctioneerd als Acer desktop. Het systeem heeft nu de volgende specs:

Intel E5300 Dual-core
2x1 Gig DDR2
1x320 Gig WD Caviar
ATI HD2600 Pro
G31-gebaseerd moederbord (lijkt wat op dit Gigabyte mobo, maar is het zeker niet)
DVD + floppy drive
Dit alles in een Acer-kast met ingebouwde 350W-voeding

Voor de volledigheid, deze onderdelen zaten er eerst (wel) op:
Core2Duo E8200
2x320 Gig WD (welke precies weet ik niet)
DVD/RW en BD/RE drives
Geheugenkaart-lezer
(Acer Aspire M5630)

Ik zou het super vinden om wat inzichten te krijgen in wat er mis kan zijn. Ik ben bang dat ik een nieuw moederbord moet gaan kopen, wat jammer zou zijn als deze het eigenlijk nog prima moet doen?? Ik plaats graag meer specs als iemand ze kan gebruiken.

Edit: Strikt gesproken is het inderdaad een *down*grade van de processor, maar dat klinkt ook weer zo stom...

http://www.thechuppa.com

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:30
Ik denk dat je een bios update nodig hebt....

De E8200 is een nieuwere generatie processor dan je E5300. Om het moederbord deze processor te laten herkennen is vaak een bios update noodzakelijk.

Deze kun je meestal vinden op de site van de fabrikant.

Edit: Acer voorziet wel in nieuwe biossen, maar daarvoor moet je het exacte type van je acer hebben (aspire nog wat of zo). Gewoon bij download drivers, tabje BIOS.

[ Voor 24% gewijzigd door R.E. op 08-09-2009 21:29 ]

Vette shit!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14
Ik denk ook dat je eerst even moet zoeken naar een BIOS update. Dus oude processor er in (daarmee doet 'ie het nog wel?) en dan op de Acer website zoeken naar ondersteuning/firmware/software voor precies het originele type desktop. Daar zal je waarschijnlijk wel een of meerdere BIOS updates vinden - die flashen/inprogrammeren volgens de gebruiksaanwijzing en daarna weer met de nieuwe processor proberen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

vanaalten schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:31:
Ik denk ook dat je eerst even moet zoeken naar een BIOS update. Dus oude processor er in (daarmee doet 'ie het nog wel?)
Kan ook met USB-stickie trouwens. Moet je natuurlijk wel een andere werkende pc hebben om de BIOS op het stickie te zetten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Chuppa
Bedankt voor jullie reacties alvast! De BIOS zou inderdaad weleens de boosdoener kunnen zijn.
bwerg schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:50:
[...]

Kan ook met USB-stickie trouwens. Moet je natuurlijk wel een andere werkende pc hebben om de BIOS op het stickie te zetten.
Hoe zou dat in zijn werk gaan? Een andere PC en een USB stick lukken me wel, nieuwe BIOS van Acer vinden ook, maar hoe kan ik de BIOS flashen zonder dat ik voorbij het beginscherm kom? Dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn.

Tnx R.E. en vanaalten voor jullie bijdragen. Zou de nieuwste BIOS van Acer de E5300 wel ondersteunen? In de Pricewatch zie ik de E5300 vanaf december '08, en aangezien mijn PC van januari '09 is kan ik me inderdaad voorstellen dat deze nog niet ondersteund wordt. Weten jullie of BIOS updates van all-in-one merken als Acer daadwerkelijk alle nieuwe processoren ondersteunen, of dat ze alleen ondersteunen wat ze zelf nodig hebben?

Verwijderd

van e 8200 naar e 5300 gegaan ? das toch een down grade e8200 is toch sneller,

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 11:19
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:25:
van e 8200 naar e 5300 gegaan ? das toch een down grade e8200 is toch sneller,
Dat klopt ja, de E5300 is 2.6Ghz, de E8200 2.66... Daarnaast heeft de E8200 3x meer cache...
edit:
Ik zie dat je er twee systemen van hebt gemaakt, dan is het inderdaad een stuk logischer. Als het moederbord een E8200 ondersteunt zou de E5300 geen enkel probleem moeten zijn. Alsnog gebeurt het wel eens dat bij een OEM-BIOS CPUs die 'officieel' door de OEM niet ondersteund worden ook niet werken, ook al zou de chipset dit wel moeten kunnen.

Kijk overigens eens wat voor harddisks en DVD-speler je hebt. Als het IDE-schijven zijn zou het heel goed kunnen dat master/slave niet goed staat, of dat het BIOS eerst op de IDE-kanalen naar een opstartbare schijf zoekt en vervolgens niet op de SATA-kanalen.

Eventueel kan je de de oude onderdelen terugplaatsen en dan een voor een de nieuwe spulletjes erbij zetten. Als een onderdeel dan niet werkt of het systeem laat vastlopen weet je het meteen.

[ Voor 55% gewijzigd door Martijn13 op 08-09-2009 22:42 ]

• Chuppa
Strikt gesproken is het inderdaad eerder een downgrade. Zoals in mijn originele post beschreven, heb ik de E8200 in een andere pc geplaatst, en dient de E5300 ter (goedkope) vervanging.
Martijn13 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:32:
[...]
Kijk eens wat voor harddisks en DVD-speler je hebt. Als het IDE-schijven zijn zou het heel goed kunnen dat master/slave niet goed staat, of dat het BIOS eerst op de IDE-kanalen naar een opstartbare schijf zoekt en vervolgens niet op de SATA-kanalen.
De DVD speler is op de IDE aangesloten, de harddrive op SATA. De originele harddrives waren ook op SATA aangesloten, maar dat waren er wel twee. Ik heb de CMOS wel gecleared (jumpers verplaatst en later de batterij een uurtje verwijderd), dus daarmee zouden de oude instellingen geen rol meer moeten spelen? Maar mocht het een probleem zijn, hoe zou ik dit dan kunnen aanpassen?

[ Voor 3% gewijzigd door Chuppa op 08-09-2009 22:56 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:10
Heb je het ook al een keer geprobeerd zonder de IDE drives aangesloten? Of juist zonder de HDD? Of met 1 reepje ram? Ik zou eerst eens proberen uit te sluiten dat die dingen het allemaal niet zijn, als dat niet helpt kan je altijd nog proberen de BIOS te updaten ;)

Desktop | Server | Laptop

• Chuppa
Thanks iedereen voor de hulp! Na een 5,5 uur durende operatie, waarin ik zoals vanaalten voorstelde mijn oude cpu terug heb geplaatst, heb ik het systeem werkend gekregen via een BIOS-update. Hij draait nu als een zonnetje!

*O*

Pagina: 1