[Windows 7] CPU schiet naar 100% load

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Beste Tweakers, gisteren een Acer 1810T notebookje gehaald, schijf volledig geformatteerd en hier Windows 7 Ultimate 64bit op gezet. Liep perfect. Tot enkele uren terug. De CPU load stijgt elke keer enkele minuten na aamelding naar 100%. Het systeem is simpelweg onwerkzaam. Als ik dan kruipend bij de taskmanager kijk welk proces deze ellende veroorzaakt schieten elke keer de apps naar boven die ik op dat moment gebruik. Hierbij word aangegeven dat deze steeds 100% van de CPU gebruiken. Als ik die app afsluit is er weer een ander proces dat naar boven schiet met 100% load, en de processen dansen om de beurt naar de 100% load. Ik heb getracht een virus scan te draaien maar dit ging op een gegeven moment zo traag dat ik deze maar heb afgezet. Is dit een virus of een software/hardware probleem? Toevallig is dat ik het de eerste keer opmerkte net na defragmentatie van de partities. Ik zie geen onbekende processen in de lijst staan.

Edit: nu ik windows boot na aanmelding en meteen de taskmanager open zie ik dat de processen continu door elkaar heen dansen, lijkt zeer sterk op een virus. Kan er alleen weinig aan doen gezien de CPU zwaar gaat hoggen..

[ Voor 13% gewijzigd door Xanthium op 08-09-2009 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Xanthium schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:04:
Edit: nu ik windows boot na aanmelding en meteen de taskmanager open zie ik dat de processen continu door elkaar heen dansen, lijkt zeer sterk op een virus. Kan er alleen weinig aan doen gezien de CPU zwaar gaat hoggen..
Redelijk normaal gedrag lijkt me, waarschijnlijk is windows update aan het downloaden, wordt er geindexeerd en wellicht heb je andere programma's die bezig zijn na het aanmelden. Dit moet vanzelf minder worden.

Een virus een paar uur na installatie op Windows7 lijkt me onwaarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:45
Organiseer je taskmanager eerst eens op naam en niet op processor gebruik zodat ze niet "door elkaar heen dansen". Kun je even rustig kijken wat nu beslag legt op je processor.
Heb je overigens alle drivers correct kunnen installeren waarbij vooral de chipset drivers belangrijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
gisteren uit wanhoop maar een system format gedaan en windows compleet overnieuw geinstalleerd.. dat zou me niet weer gebeuren. En verdorie, vanmiddag tijdens een college weer CPU naar 100%, met als resultaat dat ik weer met een niet functionerende pc zat. Uiteindelijk een kwartier gedaan om een uitgebreide process explorer op te starten, waarin aangetoond werd dat de CPU hog werd veroorzaakt door "Hardware Interrupts". Na een reboot en het installeren van de videochip/geluids drivers tot nu toe geen last meer van gehad. Al betwijfel ik of het hier aan lag, aangezien deze hardwareonderdelen al goed werden herkend door Windows. Ik kijk het even aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:45
Kan heel goed aan driver problemen liggen. Installeer nieuwste drivers voor je laptop en evt. randapparatuur.
Check of bij je hardware beheer nog vraagtekens staan of dat alles correct is herkend.
Deze symptomen kwamen ook wel eens voor bij het updaten van XP RTM maar het lijkt me niet dat die bug in win7 weer terug is.

• Xanthium
Polster schreef op woensdag 09 september 2009 @ 22:30:
Kan heel goed aan driver problemen liggen. Installeer nieuwste drivers voor je laptop en evt. randapparatuur.
Check of bij je hardware beheer nog vraagtekens staan of dat alles correct is herkend.
Deze symptomen kwamen ook wel eens voor bij het updaten van XP RTM maar het lijkt me niet dat die bug in win7 weer terug is.
bedankt voor de tip, ik houd het in de gaten :)

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Je kan best even een gedetailleerde log van de performantie maken, dit doe je zo:
  1. Download onder de hoofding "Downloads" op http://msdn.microsoft.com/en-us/performance/default.aspx de WPT Kit X64 en installeer deze.
  2. Start dan van een commando prompt met administrate rechten en navigeer naar de map met xperf.exe, voer vervolgens tijdens het 100% CPU probleem uit:
    xperf -on DiagEasy+PROFILE -stackwalk Profile
  3. Wacht een drietal seconde en doe dan:
    xperf –d merged.etl
  4. Vervolgens kan je deze log online zetten zodat wij kunnen zien welke driver dit probleem veroorzaakt, of je kan zelf eens proberen te kijken mits je enig verstand hebt van computers door xperfview merged.etl te typen en te kijken naar consumerende gedeeltes in de stack call tree, meer informatie in de bijbehorende documentatie.

[ Voor 5% gewijzigd door TaraWij op 10-09-2009 01:11 ]

Pagina: 1