nieuw huis - kabels wegwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooitjezooitje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Ter voorbereiding op de verbouwing zoek ik nu naar informatie over manieren om netjes alle bedrading weg te werken. Vragen die opkomen:
- hoe zorg je ervoor dat je de opstelling van je meubels (kast met media apparatuur, boxen, tv, beamer etc) portable houdt zonder elke keer de bedrading te zien.
- vertrouw je op wireless netwerk of overal data stopcontactjes? (mijn wireless heeft nog nooit echt lekker gewerkt)
- hoe stream ik video vanaf mediatomb op een tv en/of beamer? apart kastje nodig?
- welke nette (niet te dure) data/220V/tv etc wand- of vloerdoosjes ken je

Indien iemand hiervan verstand heeft of goede links kent... bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door zooitjezooitje op 08-09-2009 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144811

In mijn geval zit de meterkast net aan de andere kant van de TV en audio installatie. Gatenboor van 5 cm diameter en een gat op tv hoogte en een gat op stereo hoogte.

Dan ff naar de electronicawinkel en 2 basreflex pijpjes kopen en die erin klemmen. Klaar.
Weg kabels _/-\o_

WLAN werkt verder prima, netwerk is deels ook bedraad (TV,decoder,NAS,pc).

Streamen, tjsa. TV met DLNA (pana). Foto's vanaf de NAS geen probleem. Video werkt niet echt, meeste files worden niet ondersteund. Codec problemen. Dan toch maar een keer een mediaplayer kopen, maar ik doe (nog) niet zoveel met film. Behalve opnemen met de decoder.

Audio vind ik belangrijker en dan valt een standaard mediaplayer af; tv moet aan om door het menu te komen en audio ondersteuning is meestal niet zo goed op de players. Daar moet een aparte voor komen, squeezebox, philips of iets dergelijks. Misschien wel Teac. Linn is wat prijzig :)

De opsomming van mijn recente ervaringen en overpeinzingen. Misschien heb je er wat aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-06 06:12
Allereerst: Gefeliciteerd met het aanschaffen van je nieuwe woning (of huurwoning).

Jij wilt de boel ook eenvoudig kunnen verplaatsen? Misschien moet je eens kijken naar een tv waar je je mediaplayer via netwerk op aan kan sluiten. Voordeel is dat netwerkkabels vrij klein zijn, en dat het eenvoudig is om je aansluiting (mits genoeg kabel en kabelgootjes die je keurig onderlangs de plinten kan plaatsen) te verplaatsen.
Ik weet natuurlijk niet of het ook echt een nieuw huis betreft, maar deze worden ook vaker met netwerkaansluitingen in de wanden geleverd, om het nog gemakkelijker te maken.

Ten slotte is het natuurlijk eenvoudig een meubel te kopen/ gebruiken waarin je alles al keurig kan wegwerken (ook de kabels om de verschillende onderdelen op elkaar aan te sluiten), zodat je dit al gemakkelijk kan verplaatsen. Een (zelf) ingebouwde stekkerdoos is dan ideaal, zeker omdat je dan maar 1 stopcontact nodig hebt, en verdere kabels ook niet zichtbaar hebt.

Dan zitten we nog met het "probleem" speakers:
- Ze bestaan draadloos, of je dat moet willen vraag ik me af (ken de kwaliteit zelf overigens niet). De kabels van luidsprekers zijn over het algemeen soepel en dun, dus gemakkelijk weg te werken. Ik weet natuurlijk niet of je plinten hebt in je nieuwe huis, maar daarachter zijn dat soort kabeltjes prima weg te werken.

Het is natuurlijk wel afhankelijk van de mate en regelmaat waarin een en ander verplaatst wordt, omdat die kabeltjes ook op een bepaald punt (waar de apparatuur/ speakers staan) weer naar buiten moeten komen.

Voor wat betreft je beamer, wat ikzelf wel een mooi systeem vind is een hydraulisch systeem aan je plafond, dat je hem kan laten zakken wanneer je 'm gebruikt en omhoog (tegen het plafond) kan laten staan/ zitten, wanneer die niet gebruikt wordt. Wij hebben hier thuis balken aan het plafond,met hout ertussen (bovenop de balken) Daar kan die mooi tussen vallen.

Met draadloos internet hebben wij hier totaal geen problemen, werkt hier perfect.Mocht je dat toch echt niet willen, is het het mooist als de netwerksystemen ingevreest zijn in de muren (onzichtbaar dus) en je een aantal netwerk aansluitingen hebt. Op die manier heb je ook geen last van netwerk kabels. Anders is netwerk via je stroomnet ook prima mogelijk, werkt snel en ook geen last van kabels.

Ten slotte voor wat betreft de contact aansluitingen op de muren: Het mooiste zijn (vind ik) de platte contactdoosjes (voor 220) zonder randaarde, echter voor je apparatuur zou ik wel een (ingefreesd) contact met randaarde doen, het is nogal zonde als de boel kapot klapt. Vanuit dat contact een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging in je kastje (zodat je kabels daar ook keurig in/ achter weg kan werken).

De netwerk contact doosjes zijn vrij standaard allemaal, gewoon "ingefreesd" in je muur met een klepje voor de netwerkaansluiting, zodat die wanneer die niet gebruikt wordt ook niet storend is., zelfde voor de TV. Zeker wanneer je die wilt verplaatsen, zou ik kiezen voor een paar contactdoosjes aan de muur. Daar vallen ze vaak minder (Storend) op dan op de vloer. Op de vloer zou je bijna altijd moeten zorgen dat er iets op komt te staan.

Succes met de inrichting, ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zooitjezooitje schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:50:

1 hoe zorg je ervoor dat je de opstelling van je meubels (kast met media apparatuur, boxen, tv, beamer etc) portable houdt zonder elke keer de bedrading te zien.
2 vertrouw je op wireless netwerk of overal data stopcontactjes? (mijn wireless heeft nog nooit echt lekker gewerkt)
3 hoe stream ik video vanaf mediatomb op een tv en/of beamer? apart kastje nodig?
4 welke nette (niet te dure) data/220V/tv etc wand- of vloerdoosjes ken je

Indien iemand hiervan verstand heeft of goede links kent... bedankt!
1. Holle plinten
2. Ja, met hier en daar een kabel
3. Daar hebben we google voor
4. En daar ook voor.

Oftewel, wat heb je zelf al gevonden? Wat zijn daar de voor en nadelen van? Waar twijfel je nog over? Ti's tenslotte een discussie forum hier ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooitjezooitje
wow!
dat is een hoop informatie!

Het is een koophuis en alles moet ik nog doen. Zo ben ik van plan alles in te frezen inderdaad, beamerscherm in het plafond wegwerken en de beamer wegwerken is een goede tip! Net als de overspanningsbeveiliging kende ik niet (zoek zo uit wat het is :-) ).

de speakers wil ik op hoogte aan de muur bevestigen met vier stekkerdoosjes(frezen dus). draadjes omhuig uit de plinten vind ik niet zo mooi...
Mijn doelstelling: zo weinig mogelijk op de vloer ivm robotstofzuiger :-) - zo wil ik mijn TV ophangen met een pantograaf (gebruikt in fotografie) aan een plafondrail. staat mooi en handig te verstellen.

Mijn NAS (bubba) verstop ik wel ergens (meterkant oid) en van daaruit netwerk naar tv en squeezebox (toekomstige aanschaf). Dan alleen nog iets om op de beamer films te kijken. Ik werk nu met een laptop maar zoek nog iets 'vasts'.

Bedankt voor de tips. ik ga nog even verder met het uittekenen van alle weg te werken PVC buis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooitjezooitje
@teacher
TV met ethenet blijkt dus wel te bestaan maar niet lekker te werken ivm codecs. Ik kan niet echt vinden hoe het dan wel kan werken eigenlijk (op beamer zonder laptop). De squeezebox ken ik en mijn NAS ondersteunt deze, dus die gaat er eerdaags komen. Ik heb de software geinstalleerd en dat gaat super met mijn mp3 verzameling.

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van hdmi, mediaplayers voor video, dolby etc etc. maar ik wil mijn huisje wel alvast geschikt maken voor alle benodigde kabelerij. Ik snap inmiddels dat dolby 4+1 surround speakers nodig heeft en een bass-box. Daar moet ik nog iets op verzinnen.

mijn uitgangspunt was om geen kastje neer te moeten zetten om plaats te maken voor versterkers, dvdspelers etc. maar alles weg te werken en enkel de afstandsbediening(en) op tafel. Maar dit lijkt niet te lukken.

er zijn mooie wand- of vloercontactdozen inderdaad op internet, maar ik zie er geen die alle soorten kabels aankunnen (220V, VGA voor beamer, hdmi voor tv, 5xspeaker, netwerk en coax voor tv (geen idee of digitale tv een ander soort kabel nodig heeft eigenlijk))
vandaar mijn initiele vraag naar links op internet.

Ik zoek nog ff verder. bedankt voor alle hulp

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat je vraag over installatiemateriaal (en merken) betreft:

Zelf zou ik zo veel mogelijk weg blijven van "gamma-materiaal" als het om installatietechniek gaat. Vaak heeft het nét wat minder kwaliteit, vergeleken met het professionele spul.

Ik heb persoonlijk geen ervaringen met www.elektro-online.nl, maar viavia heb ik er positieve ervaringen mee gehoord. Vanaf 35 euro rekenen ze geen bezorgkosten en ze schijnen snel te leveren. Aangezien je waarschijnlijk nog vrij veel installatiemateriaal moet aanschaffen... ;)

(Dit is niet als spam bedoeld!)

@ Hieronder: Ik heb op zich wel goede ervaringen met Conrad, maar bij veel artikelen is Conrad ook relatief duur. Ze hebben wel ook de professionele merken in hun assortiment. (Busch-Jaeger, Jung)
Overigens, bij Conrad moet je eerst klikken op "Directe productlink", en dan die link hier plaatsen. Anders kunnen wij het niet zien. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door DrivinUCrazy op 10-09-2009 17:05 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-06 06:12
En verder kan je ook op conrad.nl kijken. Heb ik zelf wel goede ervaringen mee.

Smart Satteliet contactdoos (weet niet of die nodig is qua aansluitingen)
Combidoos Ivoorwit
Combidoos spierwit
UTP aansluitdoos
Vooral wanneer je misschien nogal veel wil schuiven is een combidoos wel handig, je hebt dan televisie/ radio/ telefoon en netwerkaansluiting in 1 doos.
Of die ook af te sluiten zijn (denk het wel) is wel de vraag, maar het is dan keurig weggewerkt in 1 doosje.

[ Voor 19% gewijzigd door jbdeiman op 10-09-2009 10:56 ]

Anoniem: 185410

Tip;
Alles wat met coax te maken heeft aanschaffen van Hirschmann! Een versterker in de meterkast en kabels met fatsoenlijke connectors scheelt een berg frustratie NU in de installatie en LATER wanneer er iets veranderd moet worden.
Mijn uitgangspunt was om geen kastje neer te moeten zetten om plaats te maken voor versterkers, dvdspelers etc. maar alles weg te werken en enkel de afstandsbediening(en) op tafel. Maar dit lijkt niet te lukken.
Wat betreft je cd/mp3/internetradio collectie in stereo kan dit wel! Kijk maar eens naar de spullen van Sonos. Die hebben mogelijkheden om draadloos je audio te streamen van je NAS en een erg chique afstandsbediening waarop alles is te besturen als op een iPod. Met andere woorden: Je hebt alleen 220V nodig en twee kabels naar je luidsprekers. Het enige in het zicht zijn je luidsprekers (tenzij je voor inbouw kiest; Kef, B&W, Canton, Focal) en je afstandsbediening.
Verder raad ik aan je niet blind te staren op DLNA, maar om te kiezen voor een netwerk "alles" speler voor bij de TV. (Popcorn Hour bijvoorbeeld) of een HTPC wat wellicht iets moeilijker is om weg te werken ivm formaat. Daarnaast zou ik kiezen voor een TV met een CI+ interface zodat je niet een losse decoder nodig hebt. Wanneer je toch een meubel moet plaatsen ivm de benodigde elektronica zou ik kijken naar merken als Spectral of de modellijn JustRacks (veel beter te betalen en mooier dan een Ikea kastje)

Als je trouwens apparaten wilt "verstoppen" zul je een probleem krijgen met afstandsbediening ontvangst. De meest eenvoudige oplossing om dit te verhelpen is om te gebruik te maken van IR oogjes van Marmitek.

Opties te over. Het netjes doen kost een berg energie, tijd en geld. Het niet doen kost nu weinig moeite, maar later een hoop frustratie. Daar ergens tussenin ligt de beste optie voor jouw huis.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 10-09-2009 12:26 ]

Pagina: 1