Toon posts:

Service notebookfabrikanten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft er goede ervaringen met laptop service na aankoop?
Nadat Nokia mij als een baksteen heeft laten vallen (telefoon van 5 maanden oud is nu al 3 maanden stuk, Nokia reageerd nergens op) laat ook Dell mij als een baksteen vallen. Omdat mijn laptop 3 maanden uit de garantie is (15 maanden oud) reageerd dell niet op emails en moet ik 35 euro! betalen om alleen al iemand aan de lijn te krijgen....... Gratis vervanging of coulange voor een defect mainboard kan ik dus helemaal wel vergeten (als ik alleen de montagekosten had hoeven te betalen was ik al heel tevrefen geweest). 1000 euro laptop waar ik (minimaal) 3 a 4 jaar mee dacht vooruit te kunnen kan dus gewoon de vuilnisbak in.
Nu zoek ik een nieuwe laptop, zijn er merken die wel een beetje normale service geven, ook als de laptop buiten de 'papieren' garantie is?
Graag julie reakties / tips.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik denk dat je heel weinig (geen) fabrikanten gaat vinden die na 15 maanden een gratis reparatie gaan uitvoeren op een product dat 12 maanden garantie heeft.

Misschien is het beter om je notebook bij Mycom te kopen. Dan heb je een winkel waar je kunt aankloppen. Volgens mij geven ze goede service en bovendien krijg je op alle laptops 3 jaar garantie. (tenminste dat was zo, ik kan het nu niet terug vinden).

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 08-09-2009 20:13 ]

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:30
Helaas is het zo dat je tegenwoordig garantie moet bijkopen als je iets van garantie wilt na 1 jaar.
En ja, je hebt als particulier 2 jaar garantie, maar gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Verder: Redelijke goede ervaringen met HP, alhoewel ze je eerst via de telefoon zelf vanalles laten doen en pas als ze er echt helemaal zeker van zijn dat ze er niet onderuit kunnen sturen ze een monteur of koerier langs, afhankelijk van het gekochte Care Pack.

Verdere ervaring leert dat de meeste producenten weinig voor je willen doen buiten de door hun gestelde garantie termijnen, tenzij je idd diep in de buidel tast.

Voorbeeld: Laptop van 600 euro, 2 jaar oud; Scherm of moederbord defect; Minimaal 250 euro en dat is nog zonder inbouwen.....

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Service is ook afhankelijk van waar je je product aanschaft.

Een webshop / winkel kan dat op 2 manieren afhandelen:
  • De webshop / winkel laat hem repareren door de fabrikant
  • Men repareert hem zelf
Met beide varianten heb ik wisselende ervaringen. Zo heb ik rechtstreeks met HP goede ervaringen en Asus weer slechte ervaringen. Wat betreft winkel heb ik alleen met notebooktotaal.nl goede ervaringen, het hangt van de kunde en onkunde af van de winkel. Nu heb ik qua reparatie door webshop / winkel alleen met met notebooktotaal.nl ervaring en die is me tot dusver goed bevallen :)

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid,
Ik verwacht niet dat Dell de laptop voor niets repareerd. Ik denk alleen niet dat het normaal is dat een mainboard maar 15 maanden meegaat. Als Dell achter haar produkten zou staan (de website heeft het over duurzaam en betrouwbaar....) zouden ze in ieder geval een deel van de kosten op zich kunnen nemen. (een mainboard van 400,00 kost inkoop misschien maar 100,00).
Dat Dell niet terugmailt omdat de laptop ouder als een jaar is, en je 35 euro moet betalen om iemand aan de telefoon te krijgen vindt ik gewoon belachelijk.

Ik heb een (heel fijn) Koss hoofdtelefoontje. Na 6 jaar waren de schuimrubber oorkussens aan vervanging toe. Een mailtje naar de nederlandse importeur om te vragen waar ik een paar nieuwe kussentjes kon bestelen leverde een GRATIS set nieuwe, GRATIS verzonden op!! Zo kan het dus ook! Ik had het echt niet vreemd gevonden als ik een paar tientjes had moeten betalen.

Verwijderd

Ko allereerst welkom op GoT ik zie dat je pas lid bent geworden.

Voordat je een nieuwe laptop gaat aanschaffen kan het best lonen om je eerst beter te laten voorlichten en/of zelf informatie te vergaren over je rechtspositie. Hier op GoT zijn vele topics en waardevolle posts te vinden welke zich op de problematiek die zich voordoet bij garantie richten.

GoT: Shopping Forum
GoT search: http://gathering.tweakers.net/forum/find

Externe sites waar je informatie kunt vinden over garantie: www.hetjl.nl en www.consuwijzer.nl. Beide websites zijn voorzien van algemene informatie met soms voorbeelden. Om jouw specifieke zaak voor te leggen bestaat bij beide websites de mogelijkheid om te bellen en te e-mailen. Tevens is het bij het Juridisch Loket mogelijk om langs te gaan. Volgens mij is dit alles gratis op de telefoonkosten na.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 02:11 ]

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:12:
Ik heb een (heel fijn) Koss hoofdtelefoontje.
Ik begrijp dat dat hele fijne service is, maar heb je er ook aan gedacht dat twee schuimrubber kussentje misschien 20 cent kosten voor een fabrikant, terwijl een moederbord reparatie een paar honderd euro kan kosten?

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:02
Eigenlijk vind ik het vreemd dat het zomaar kan dat je een jaar garantie krijgt, terwijl in de wet staat dat je er als consument vanuit mag gaan dat het een deugdelijk product betreft en bij (normaal gebruik) gewoon in het geval van een laptop 2 jaar minimaal mee moet kunnen.
Waarom dan toch een jaar garantie, omdat ze weten dat de kans vrij redelijk is dat het product binnen die 2 jaar al een keer gerepareerd moet worden?

Ik kreeg op mijn vorige laptop (Maxdata Mbook 1000T) standaard 2 jaar pick-up en return garantie (eerste jaar binnen 1 werkweek, 2e jaar binnen 2 weken), had na ong. 1,9 jaar (bijna 2 jaar) een kapotte netstroom aansluiting op het moederbord, laptop werd opgehaald en kreeg ik 2 weken later terug. (dit wist ik vantevoren, was mij ook verteld dat het wat langer kon duren. Hij was al voor een ander manco eerder weg geweest en kreeg hem toen binnen 1 week terug) Wat bleek nou: De accu was ook kapot gegaan, vanwege die slechte aansluiting, de laptop kon nog maar ongeveer 5 minuten draaien op de accu. Ik kwam hier nog wat later achter, omdat ik meestal met de laptop aan netstroom werk. Vervolgens contact gehad (mail en telefoon) en ik kreeg kostenloos een nieuwe accu opgestuurd, en dat terwijl de garantie ondertussen al wel verlopen was.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heeft Dell op mijn email gereageerd.

De laptop wordt gratis gerepareerd en zelfs gratis opgehaald en teruggebracht! :)

De service van Dell is dus niet slecht, maar een beetje traag als het 'service kontrakt' is verlopen.
Als het goed is heb ik volgende week de laptop gerepareerd terug.

Iedereen bedankt voor de reakties.

Ko

• Philflow

Philflow

Ik las laatst trouwens dat Dell wettelijk verplicht is om 2 jaar garantie te geven. En het staat zelfs in hun voorwaarden.
8.1 Dell garandeert t.o.v. Consumenten dat Producten op het moment van levering in overeenstemming zijn met de overeenkomst. Iedere afwijking van de overeenkomst, welke bestaat op het moment van levering van de Producten en welke binnen twee jaar na de levering van de Producten wordt ontdekt en binnen de twee maanden na de ontdekking aan Dell wordt meegedeeld, zal door Dell gratis worden hersteld of vervangen, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de Consument, tenzij dit onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.
Verwijderd in "Is garantie in EU/België niet verplicht ..."

[ Voor 89% gewijzigd door Philflow op 25-09-2009 22:56 ]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het valt mij op dat de garantie op laptops erg slecht is in vergelijking met onderdelen.
Op bijna elk PC-onderdeel krijg je 3 tot 5 jaar garantie, maar een (dure) complete laptop is meestal slechts een jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 26-09-2009 00:34 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 00:00

M2M

medicijnman

SvMp schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 00:34:
Het valt mij op dat de garantie op laptops erg slecht is in vergelijking met onderdelen.
Op bijna elk PC-onderdeel krijg je 3 tot 5 jaar garantie, maar een (dure) complete laptop is meestal slechts een jaar.
2 jaar garantie kun je gewoon claimen, misschien zelfs wel meer aangezien je er normalerwijs vanuit mag gaan dat een laptop een langere levensduur dan 2 jaar heeft. De fabrikant heeft er namelijk voor te zorgen dat het product degelijk blijft werken voor een minimum van 2 jaar, én minstens de gemiddelde leeftijd van het product haalt.

Als een auto na 2 jaar uit elkaar valt zonder dat jij als consument dingen met de auto gedaan hebt waarvoor de auto niet bedoeld is en met zorg en welzijn naar die auto omgekeken hebt, heb jij gewoon garantie op die auto. Want, redelijkerwijs kun je bij de aankoop er vanuit gaan dat de auto langer meegaat dan 2 jaar.

-_-

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 18:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor de TS en andere laptop eigenaren. Kan hetmisschien zijn dat de laptop voorzien is van Nvidia GPU uit de G84, G86 of G92 serie? Bijvoorbeeld de XPS serie van Dell heeft veel gebruik gemaakt van de G8400 en G8600. Deze GPU's zijn namelijk default bugged, een produktie fout van Nvidia welke ze nooit verholpen hebben. Het betkend wel dat dit buitengarantie valt in de zin dat reparatie of vergoeding ook buiten de gestelde garantie termijnen verplicht is voor de leverancier. Ondanks dat telt Dell maar 1 jaar extra garantie op bij de aangekochte garantie.

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 26-09-2009 00:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
M2M schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 00:42:
[...]

2 jaar garantie kun je gewoon claimen, misschien zelfs wel meer aangezien je er normalerwijs vanuit mag gaan dat een laptop een langere levensduur dan 2 jaar heeft. De fabrikant heeft er namelijk voor te zorgen dat het product degelijk blijft werken voor een minimum van 2 jaar, én minstens de gemiddelde leeftijd van het product haalt.

Als een auto na 2 jaar uit elkaar valt zonder dat jij als consument dingen met de auto gedaan hebt waarvoor de auto niet bedoeld is en met zorg en welzijn naar die auto omgekeken hebt, heb jij gewoon garantie op die auto. Want, redelijkerwijs kun je bij de aankoop er vanuit gaan dat de auto langer meegaat dan 2 jaar.
Allemaal waar, toch blijft het vreemd dat fabrikanten die 2 jaar garantie niet netjes uit zichzelf geven. Nu moet je op je strepen gaan staan als de fabrikant niet meewerkt en dat zou niet zo moeten wezen. In dat licht is zelfs garantie bijkopen bedrog: Je koopt 1 of 2 jaar extra bovenop de standaard 12 maanden terwijl je recht hebt op 24 maanden.

Zelfs Apple en Lenovo (alleen op de allerduurste serie wordt 3 jaar garantie gegeven) met erg dure laptops maken zich hier schuldig aan.
Pagina: 1