één grote raid 5 set -> 2TB limiet VD

Pagina: 1
Acties:

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
Beste tweakers,

Hopelijk kan iemand mij helpen met een probleem waar ik vandaag tegenaan ben gelopen.
Ik moet een tijdelijke file server installeren. De server is een Dell PowerEdge 2950 met 6 schijven a 1TB per HD.
Omdat het een tijdelijke server betreft, en wij de meeste HD capaciteit willen benutten, leek ons RAID5 de beste optie voor alle schijven.

Server opgestart. BIOS in gegaan waar ik de RAID kon configureren. Daar was al een voorgemaakte setup aanwezig met meerdere Virtual disks in 2 disk groups. Alles verwijderd, en een nieuwe Virtual Disk aangemaakt in RAID 5. Omdat ik 1 schijf als Hot spare wil houden, heb ik 5 schijven onder die Virtual Disk gehangen. Totale capaciteit ongeveer 3,7 TB.
om de één of andere manier kon ik die laatste schijf niet selecteren bij de optie 'Hot spare'. Ervan uitgaand dat dat later nog wel kan via Dell OpenManage ofzo ben ik door gegaan.
Heb die bootable CD van Dell erin gedaan en ermee opgestart. De RAID config had ik daar ook kunnen maken maar goed. Ik ging verder met de wizard, kon het OS opgeven, welke tijdszone, etc. Maar daar kwam op een gegeven moment de melding dat de Virtual Disk niet groter dan 2TB mag zijn.

Nu weet ik niet hoe ik verder moet.
Ik moet dus meerdere Virtual Disks aanmaken. 2 Virtual Disks in RAID5 is niet mogelijk als ik een Hot Spare wil houden. Want dan heb ik één Virtual Disk met 2 fysieke harde schijven, en daarmee is RAID 5 niet mogelijk.

Ik merkte verder wel op dat via die bootable CD een max size kon opgeven aan een Virtual Disk. Zou ik bijvoorbeeld 5 schijven kunnen selecteren, en dan bij de max size 2TB op kunnen geven? Kan ik dan later in Windows de rest van de vrije ruimte toewijzen aan partities?

Hopelijk kan iemand mij wat bijleren hier over :)

Alvast bedankt!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:37
Ik denk dat je tegen de limiet van de MBR-partitieindeling aanloopt. Deze array's (ofwel virtual disks in jouw manager) kunnen na 2TB niet beschreven worden. De oplossing zou zijn om over te stappen naar de GPT indeling, maar het grootste probleem daarvan is weer dat je er niet van kan booten. In de Windows-setup (als je daarmee werkt) zou dit aan te passen moeten zijn, mits alle partities van de schijven af zijn.

Waar ik in jouw geval voor zou kiezen is een OS array in bijv. RAID-1, en een data-array in bijv. RAID5 (3-disk). Dan heb je nog 1 disk over als hotspare voor de array's.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
technoaddict schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:54:
Ik moet dus meerdere Virtual Disks aanmaken. 2 Virtual Disks in RAID5 is niet mogelijk als ik een Hot Spare wil houden. Want dan heb ik één Virtual Disk met 2 fysieke harde schijven, en daarmee is RAID 5 niet mogelijk.
Je maakt gewoon één groot raid5 array met 5 schijven + 1 hotspare, deze deel je vervolgens op in virtuele schjiven van max 2TB. Hierdoor ziet het OS (welk OS gebruik je trouwens?) helaas dus wel meerdere schijven maar anders kan zoals Fauna al zei niet van geboot worden.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem...

Sinds een jaar gebruik ik een simpele pc als fileserver. Functie van de 'server' is outlook draaien, downloaden, branden & opslag/streamen van films, series, muziek, foto's, software etc.

Specs
Intel Pentium 4 3.4GHz
4 x 512 MB RAM
Windows Vista Ultimate SP2 32bit

C: OS van 160 GB
D: downloadschijf van 160 GB
+ een RocketRAID 222x SATA controller waaraan 8 x 500 GB hangt.

Probleem
In 1e instantie had ik van de schijven 1 grote RAID 5 array gemaakt, in de BIOS mode van de RocketRaid kaart staat dat ik 3,5 TB ruimte zou moeten hebben, echter in Windows kom ik niet verder dan 2 TB.

Of de Array als MBR of GPT geactiveerd wordt maakt helaas geen verschil...

Nu heb ik 2 RAID 5 array's van ieder 4 HDD's gemaakt, en deze via Spanned Volume met elkaar gecombineerd tot 1 dynamic disk. Wat mij 2,72 TB geeft.

Vraagjes:
1. Staat mijn data nu veilig?
2. Iemand een andere suggestie om bovenstaande situatie te verbeteren?

Alvast bedankt

Verwijderd

Je data is relatief veilig nu, echter je bent 2 disks kwijt aan pariteit terwijl je bij 2 disks uitval best wel al je data kwijt kan zijn.
Support Vista Ultimate 32 bit wel GPT partities van meer dan 2 TB? Ik heb het zelf ook op een Highpoint draaien maar heb eerst onder 2003 x64 gedraaid, nu 2008 x64 en binnenkort 2008 R2.

Mijn vermoeden is dat er ergens wat mis is gegaan bij de GPT, deze werkt namelijk wel.

Verwijderd

Bedankt voor je reply Colie :)

De 1e keer toen ik de array op GPT wilde zetten, kreeg ik idd een blauw scherm. Echter restarte de pc te snel om te kunnen lezen wat er precies aan de hand was.
Ik heb de array toen weer verwijdert en opnieuw aangemaakt in de BIOS van highpoint, en vervolgens in Windows GPT geselecteerd.

Wat me wel opvalt, voordat ik de array initializeer met MBR of GPT bij disk management, staat deze al op 2 TB (2######## mb) in de lijst. (als unallocated)

Dit heeft ook niks te maken met write back of write through? Heb deze maar op write back gezet.

Ik zal morgen nog eens proberen 1 grote RAID 5 aan te maken, en deze vervolgens met GPT te initializeren.

(Overige specs:
Asus P5GD2
850 watt coolermaster
geen videokaart, maak verbinding via remote desktop)

Kleine edit: Mijn CPU support helaas geen 64bit OS, dus ik kan dit niet uitproberen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 23:34 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Vergeet niet regelmatig backups te maken :-#

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:36:
Vergeet niet regelmatig backups te maken :-#
Eigenlijk is de enige backup die ik maak de system image van de OS schijf via Windows backup.

Alles wat op de array staat wordt toch automatisch door de RAID controller gebackupped? Indien daar een schijf uitvalt, plaats ik wel een nieuwe en restored hij alles toch? :$

En heb uit voorzorg op 2 pc's kladblok bestandje staan welke HDD aan welke poort van de raidkaart hangt. O-)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 09:31
Check ook even of je Highpoint de laatste bios gebruikt.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:37:
Support Vista Ultimate 32 bit wel GPT partities van meer dan 2 TB?
Dat zou wel moeten werken.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Stel dat je een virus krijgt of je gooit perongeluk het verkeerde mapje weg, ben je alles kwijt. Raid helpt tegen uitval van schijven, maar is geen vervanging van een goede backup!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als een schijf uitvalt moet hij flink gaan rebuilden, de kans dat daarbij nog een schijf uitvalt is aanwezig en dan ben je alles kwijt.
Raid is dus GEEN backup, hoogstens een systeem om bij het uitvallen van 1 schijf niet direct een probleem te hebben. Ik draai zelf ook een Raid5 set maar daar staat dus echt geen kritieke informatie op die ik nooit kwijt wil. Vallen er namelijk twee schijven uit heb ik gewoon pech en ben ik dus zo'n ~3TB aan data kwijt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Nielson schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:51:
Check ook even of je Highpoint de laatste bios gebruikt.
Ik heb de software van Highpoint nooit geupdate, maar in de BIOS van Highpoint geeft hij de 3,5TB free space wél goed weer, lijkt me daar niet aan te liggen toch?

Verwijderd

Nvidiot schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:52:
Stel dat je een virus krijgt of je gooit perongeluk het verkeerde mapje weg, ben je alles kwijt. Raid helpt tegen uitval van schijven, maar is geen vervanging van een goede backup!
Mwa, ik heb ESET NOD32 op de server draaien, die houdt wel een hoop tegen. En een verkeerd mapje weggooien is me eigenlijk nog nooit overkomen. 't ging mij ook puur om mezelf te verdedigen beschermen tegen falende schijven, en niet tegen mezelf :P

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:53:
Als een schijf uitvalt moet hij flink gaan rebuilden, de kans dat daarbij nog een schijf uitvalt is aanwezig en dan ben je alles kwijt.
Raid is dus GEEN backup, hoogstens een systeem om bij het uitvallen van 1 schijf niet direct een probleem te hebben. Ik draai zelf ook een Raid5 set maar daar staat dus echt geen kritieke informatie op die ik nooit kwijt wil. Vallen er namelijk twee schijven uit heb ik gewoon pech en ben ik dus zo'n ~3TB aan data kwijt.
Dat is duidelijk. Maar dan is er dus geen enkele 100% veilige dataopslag methode? Of alles dubbel op externe schijven zetten? Even blikseminslagen, vuur- & waterschade niet meerekenen. :+

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De data in een andere computer of op een externe schijf bewaren. Het gaat er vooral om dat je bijvoorbeeld niet al je foto's op een Raid5 set dumpt en dan denkt dat je veilig bent en er opeens twee schijven vlak na elkaar uitvallen en je al je data kwijt bent.
Maar 100% veilig, tja dat is zeer moeilijk te bereiken. Maar data op de raid5 set, belangrijke data op een externe schijf of een andere pc backuppen en dan zit je wel redelijk veilig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Zojuist opnieuw 1 grote raid5 array gemaakt, maar als ik vervolgens bij disk management kom, staat deze er al als 2TB. Zie screenshot
Maakt verder geen verschil of ik kies voor MBR of GPT.

screenshot disk management

Iemand nog een idee of maar gewoon 2 raid5 array's ervan maken?

Groeten

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:30
Kun je in die RAID controller nog parameters als 'boot support' of het aantal sectors aangeven o.i.d.?

Verwijderd

Misschien dat je nog ergens in de controller de support voor >2 TB partities aan moet zetten? En anders misschien een andere versie van de driver proberen?
Ik heb zelf een 3560 dus ken jouw controller helaas niet.

Verwijderd

In de BIOS Settings Utility zie ik slechts 2 opties:

Select Boot Device
Maar aangezien ik niet van de array boot, lijkt me dit niet van toepassing?

Staggered spin up: disabled / enabled
Staat standaard op disabled, m'n WD5000AAKS ondersteunen dit sowieso niet.

Verder zou de controller het moeten ondersteunen
http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2220.htm#top

Ik zal eens kijken of ik de firmware kan updaten.

Wederom bedankt voor de reacties _/-\o_

Update: inmiddels via het softwareprogramma eens een poging gewaagd de array aan te maken, ook deze ziet 3,5TB en is bezig met initializing. Dit maar eens afwachten en dan via disk management activeren (als GPT)?
nieuwe screenshot

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2009 12:12 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:37
Je array moet ongeacht de indeling wel al in schijfbeheer verschijnen als schijf >2TB. Als dat niet zo is, is het een driver of OS-probleem. Het enige verschil is dat je bij MBR een scheiding ziet op de 2TB grens en daarboven dus niets kan alloceren. Maar je ziet dan wel dat er nog ~1,5TB beschikbaar is, je kan er alleen dus niet aan.

Laatste screenshot ziet er goed uit, hopen dat je array dan wel volledig in schijfbeheer komt.

Verwijderd

Het is gelukt! :D

Zoals Fauna zei was het inderdaad een driverprobleem |:( , nadat ik de nieuwste geinstalleerd had & reboot, kon ik vervolgens de array aanmaken, die nu ook als 3,2 TB bij disk management gezien wordt.

Allen heeel erg veel bedankt voor het doen van suggesties en meedenken _/-\o_
Pagina: 1