Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[scanner] Waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hi,
ik heb even door de archieven hier gelopen en ben ook via google de nodige kanten op gegaan maar ik kan eigenlijk nergens het antwoord vinden op mijn vraag; zijn er de laatste jaren nog belangrijke ontwikkelingen op het gebied van scanners geweest? Waar moet ik nu op letten bij aanschaf van een nieuwe? Zijn bijv. die belachelijk hoge dpi's nodig of zijn er belangrijker kwaliteitskenmerken?

Het voornaamste doel voor de aanschaf van de scanner is foto- en diamateriaal van de familie inscannen. Wat zijn nu de dingen waarop ik moet letten naast de 'oude' eisen als scansnelheid en aanwezigheid van een hi speed usb2 poort?

Alvast bedankt.

youtube.com/@hisrep

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
Meestal voldoet een normale scanner wel voor dit werk. Je moet maar zo zien dat je bij een hogere DPI scanner (3000+) betere kwaliteit krijgt van de scan. Echter is voor de meeste mensen tot 1200DPI meer als genoeg!

Je moet zo zien dat conceptkwaliteit op 150DPI ligt en normale kwaliteit rond de 300DPI ligt.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Daar was ik idd al bang voor ja, als ik hoor dat een 9600dpi scanner jpegjes van 150 mb aflevert zegt dat mij genoeg... mijn belangrijkste eis wordt dus de inscan kwaliteit van dia's. Is er iemand die daar iets meer over weet?

youtube.com/@hisrep

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:22
Als je alleen maar dia's en foto's (hopelijk heb je nog de negatieven) wil scannen zou je ook kunnen overwegen om een dia/negatieven scanner te kopen / huren. Die leveren meestal veel betere kwaliteit vanwege het feit dat een normale scanner bedoelt is voor het scannen van afgedrukte media.

Nieuw zijn ze wel erg duur, maar ze worden regelmatig op tweedehands sites aangeboden omdat mensen al hun oude dia's en negatieven dan éénmalig scannen en daarna de scanner weer doorverkopen. Daarom zou je ook kunnen overwegen er eentje te huren voor een weekje.

Als je veel dia's hebt zou ik wel proberen er eentje te vinden met een batch-invoer voor ingeraamde dia's, dan kan je het invoeren deels automatiseren.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 12:17
Plustek heeft enkele goed betaalbare en vrij goede dia/negatievenscanners. Kijk dan maar eens naar de Opticfilm reeks

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik ben er inderdaad nu ook wel over uit dat ik het best voor een goede fotoscanner kan gaan, het verwerken van de dia's zal ik echt met een trayding moeten doen, het zijn nameijk zo'n 25 dozen vol :).

Ik ben op dit moment uitgekomen op een Epson Perfection V350 als scanner. Deze heeft ook een negatievenscanner aan boord, maar dit lijkt in de hogere consumentenprijsklasse altijd wel het geval. Heeft er iemand nog andere tips/aanraders voor een standalone scanner, voornamelijk wat betreft het inscannen van foto's?? Zijn er betere keuzes te maken in de consumentenklasse dan bovenstaande?

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ben uiteindelijk gegaan voor de Epson 4490, net een stapje hoger maar deze heeft ook DigitalICE technologie aan boord voor het scannen van dia's, wat ik toch wel heel prettig vind om eens mee te experimenteren. Voor het grote diakopieerwerk koop ik tzt nog wel een keer een echt goede dedicated diascanner. Bedankt iig voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-09-2009 14:58 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1