Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ondertussen beginnen er (gelukkig) wat meer Android telefoons op de markt te komen dan alleen de HTC-reeks. Op uiterlijk en bediening is er zat te kiezen, maar onder de motorkap is er ook flink verschil. Alle HTC apparaten muv sommige Vodafone OEM versies hebben tot nu toe 288MB RAM icm een Qualcomm MSM7201A CPU en 480x320 scherm. Opvallend is dan dat Samsung ervoor kiest om de i7500 met slechts 128MB uit te rusten (icm zelfde CPU en scherm reso).

Zie hieronder voor relevante specs van de Android telefoons die in het wild gezien zijn:

HTC Dream (aka T-Mobile G1)
  • Qualcomm MSM7201A 528MHz
  • 288MB RAM
HTC Magic (aka Vodafone G2)
  • 288MB RAM in A uitvoering
  • 192MB RAM in B (Vodafone NL) uitvoering
HTC Hero (aka T-Mobile G2)
  • 288MB RAM
Samsung i7500 'Galaxy'
  • 128MB RAM
Huawei U8230 (aka T-Mobile Pulse)
  • 256MB RAM
General Mobile DSTL1
  • Marvell PXA310 624MHz
  • 128MB RAM
De DSTL1 is sowieso een vreemde eend omdat het slechts een 240x320 scherm heeft en daardoor niet alle apps kan draaien. Als low-end telefoon is het ook niet raar dat het minder geheugen heeft. Maar de Samsung moet direct de concurrentie aangaan met de HTC Hero. En voorzover in reviews te lezen is kan het die vergelijking goed aan in gebruik, met sommige punten waar de Hero beter op scoort en sommige punten waar de i7500 beter scoort. In ieder geval draait de i7500 volgens reviews apps even goed als de Hero.

Vroeg of laat ga je een verschil merken qua RAM. Waar ik in dit topic vooral naartoe wil, is kijken of mensen gemerkt hebben dat hun telefoon problemen begon te krijgen door te weinig beschikbare RAM, en welke apps er dan gedraaid werden. Als we dat een beetje verzamelen komen we vanzelf achter welke apps problemen geven, en of de i7500 daadwerkelijk mee kan komen met de Hero, of (zoals je zou verwachten met minder dan de helft van het geheugen) eerder vastloopt/errors geeft.

Dit is trouwens wat een van de developers over memory issues te zeggen heeft:
The more applications Android can keep in memory, the faster it will be for the user to switch between his apps.
Erg voor de hand liggend.

Dus:
Heb je gemerkt dat op gegeven moment het switchen tussen apps merkbaar langzamer begon te worden?

Geef dan aan welk telefoon je hebt, welke apps je draaide, en of een en ander duidelijk tot deze of gene app te relateren valt.

Let op: in de GSM-wereld is men nogal slordig over het onderscheid tussen RAM - memory, geheugen en flash - storage, opslag. Men gebruikt met name al te vaak de term "memory" waar eigenlijk gewoon opslag bedoeld wordt. Dat doe ik hier erg nadrukkelijk niet. Ik heb het hier niet over de 512MB beperking in opslag op HTC telefoons, en de bijbehorende problemen met steeds moeten trashen van apps. Het gaat hier puur om RAM :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
Kleine kanttekening, de HTC Magic 32B welke in nederland door Vodafone is uitgebracht kent 192MB ipv de 288MB bij de HTC Magic 32A.

Toen ik mijn Magic "schoon" binnen kreeg merkte ik wel dat er vertragingen optrad. Voornamelijk bij het "sluiten" van apps. Zoals het bij velen wel bekende probleem waarbij het homescreen even (en soms wat minder even) bleef hangen. De custom ROMs hebben hier echter veel aan verbeterd. Zeker de laatste paar stabiele Cyanogen ROM's zijn bij mij zeer, zeer snel te noemen waarbij ik slechts heel sporadisch maar dit probleem heb. Wel zijn er wat probleem apps waarbij je wel merkt dat het multitasken wat moeizamer gaat (Google Listen bijvoorbeeld). Ik wijt dat echter aan de beta status, ik denk dat daar nog veel aan geoptimaliseerd kan worden.
Wanneer je wat geavanceerdere games speelt denk ik dat er bij de 32B wel traagheid kan optreden. Maar ik ben niet zo veeleisend wat dat betreft. Ik speel liever wat denk en puzzelachtige games dan een FPS op mijn telefoon :)

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

dion_b schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:38:
Opvallend is dan dat Samsung ervoor kiest om de i7500 met slechts 128MB uit te rusten
Er zit geen 128MB in, maar 192MB..

EDIT: Laat ik trouwens even duidelijk zijn dat het nergens officieel vermeld staat door Samsung 8)7
Heb 't al meerdere keren gevraagd (CLB in "Samsung Galaxy I7500") maar die officiele bron kan niet gegeven worden.

Tevens vraag ik me af waarom die General Mobile in de TS wordt vernoemd?
En de HTC Tattoo mist nog, die lijkt me relevanter, aangezien die zeker in NL uitkomt!

[ Voor 38% gewijzigd door CLB op 08-09-2009 20:10 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Huawei U8230 (aka T-Mobile Pulse)
  • 256MB RAM
Dat is de U8220 en heeft 128MB RAM aan boord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 22:58
Ik heb zelf de htc hero.
Maar ik vind dat je weinig merkt van al die extra processen (met uitzonderingen daar gelaten).
Ligt beetje eraan welk programma het is.
Bijvoorbeeld een streamprog voel je echt dat er iets meer processor kracht word gebruikt dan normaal.

Maar de normale programma's (sms, gmail, maps, browser) heb je bijna geen last van en je merk ook als ze in het geheugen staan!!.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe snel is hij is met custom roms.
Want denk dat het toestel wel sneller kan, dan hoe hij standaard geleverd word.

[ Voor 18% gewijzigd door Erwinvz1 op 08-09-2009 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat betreft de Hero kan dat inderdaad. Er is een firmware beschikbaar die het ding wat sneller maakt. Staat wel in het Hero-topic. Ik weet echter niet of het iets met RAM te maken heeft...

Volgens mij kan het wel met een taskmanager vergeleken worden tussen de firmwares?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
k7of9 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:56:
Kleine kanttekening, de HTC Magic 32B welke in nederland door Vodafone is uitgebracht kent 192MB ipv de 288MB bij de HTC Magic 32A.

Toen ik mijn Magic "schoon" binnen kreeg merkte ik wel dat er vertragingen optrad. Voornamelijk bij het "sluiten" van apps. Zoals het bij velen wel bekende probleem waarbij het homescreen even (en soms wat minder even) bleef hangen. De custom ROMs hebben hier echter veel aan verbeterd. Zeker de laatste paar stabiele Cyanogen ROM's zijn bij mij zeer, zeer snel te noemen waarbij ik slechts heel sporadisch maar dit probleem heb. Wel zijn er wat probleem apps waarbij je wel merkt dat het multitasken wat moeizamer gaat (Google Listen bijvoorbeeld). Ik wijt dat echter aan de beta status, ik denk dat daar nog veel aan geoptimaliseerd kan worden.
Wanneer je wat geavanceerdere games speelt denk ik dat er bij de 32B wel traagheid kan optreden. Maar ik ben niet zo veeleisend wat dat betreft. Ik speel liever wat denk en puzzelachtige games dan een FPS op mijn telefoon :)
Ik wil even een kanttekening maken dat er een soort memory leak in android zit die, iig bij mij en andere, voor de vertraging zorgde. Dit is de, bekende, "use wireless networks" lacation source en deze bug is in de costum rom die jij noemt gefixed.

Nu weet ik ook wel dat je daarom een costum rom kan gebruiken maar ik heb liever een stabiel systeem omdat ik graag op m'n telefoon wil kunnen vertrouwen, dus daarom wacht ik wel op een officiele update en voor nu dan maar even zonder location service via wifi of netwerk masten :)

deze dus:
http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=3453

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
k7of9 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:56:
[...]
CLB schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:00:
[...]

Er zit geen 128MB in, maar 192MB..

EDIT: Laat ik trouwens even duidelijk zijn dat het nergens officieel vermeld staat door Samsung 8)7
Heb 't al meerdere keren gevraagd (CLB in "Samsung Galaxy I7500") maar die officiele bron kan niet gegeven worden.
Ik lees op verschillende plekken verschillende dingen, ook dat er twee versies zouden zijn, de ene met 128MB, de andere met 192MB. Iemand riep nog dat het zou gaan om 128MB op een losse chip en 64MB embedded op de Qualcomm CPU, maar ook daar vind ik niets over. Ik ga even uit van worst-case scenario tot het tegendeel bewezen wordt :o
Tevens vraag ik me af waarom die General Mobile in de TS wordt vernoemd?
En de HTC Tattoo mist nog, die lijkt me relevanter, aangezien die zeker in NL uitkomt!
Omdat de DSTL1 wel degelijk uitgebracht is, de Tattoo is vapour totdat iemand die handset in handen heeft, net zoals de Sony Ericsson X3, Motorola's verschillende gevallen etc.
DaMarcus schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:03:
[...]

Dat is de U8220 en heeft 128MB RAM aan boord :)
De U8230 zou iig 256MB hebben. Overigens lees ik dat de Pulse een variant van de U8220 zou zijn en de U8230 eveneens een variant van de U8220 zou zijn (namelijk eentje met standaard Android erop). Vandaar dat ik die twee in verband trok. Weer een geval van helderheid :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

dion_b schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:26:
Ik ga even uit van worst-case scenario tot het tegendeel bewezen wordt :o
Dat wordt 't nooit.. Heb Samsung meerdere malen een mailtje gestuurd, antwoorden, ho maar..
Het staat nergens in officiele specsheets / datasheets / handleidingen en dergelijke.. Erg debiel imho..

Kan Tweakers.net niet even met Samsung corresponderen over dit aspect? Jullie hebben toch 'macht' ;)

En verwerk dat dan nog even in de TS misschien? Aangezien er wel meer mensen zullen denken dat je 'fout' zit.
Omdat de DSTL1 wel degelijk uitgebracht is,
Hmm really... :?
de Tattoo is vapour totdat iemand die handset in handen heeft
Die wordt daadwerkelijk uitgebracht en alle hardware is al zeker.. dus.. Maar als jij 't nog niet wil :)

Hop iemand heeft 'm in z'n handen gehad: :+
net zoals de Sony Ericsson X3, Motorola's verschillende gevallen etc.
Die zijn allemaal nog nog niet officieel bekend gemaakt, dus dat die niet in de TS staan, spreekt voor zich.

[ Voor 10% gewijzigd door CLB op 08-09-2009 22:35 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Laatst online: 01-09 01:13
HTC Magic

* Qualcomm MSM7201A 528MHz
* 288MB RAM

HTC Hero (aka T-Mobile G2)

* Qualcomm MSM7201A 528MHz
* 288MB RAM
Naar mijn weten wordt de Magic bij T-Mobile de G2 genoemd, (maar voornamelijk de MyTouch 3G), en de Hero wordt de G2 Touch genoemd.

http://www.engadget.com/2...germany-in-august-not-ju/
http://gizmodo.com/529334...le-ion-coming-this-summer

Dat is om het niet verwarrend te maken :P

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
En ik maar denken dat het bij CPUs en videokaarten enzo soms onnodig moeilijk gemaakt werd... 8)7

Maar goed, het gaat hier niet om het geneuzel om exacte specs begin bijna spijt van te krijgen dat ik poging tot geven van specs gedaan heb, maar om concrete aanwijzingen van geheugenissues.

Iemand daar iets van gezien? Met name op de HTC Magic 32B, aangezien die zeker in NL uitgebracht is en zeker minder RAM heeft dan pakweg de Hero :o

[ Voor 64% gewijzigd door dion_b op 08-09-2009 23:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

De T-mobile versie van de HTC Hero is inderdaad de 'G2 Touch' nieuws: T-Mobile hernoemt G1 Touch naar G2 Touch

EDIT @ Hieronder: Ik snap niet helemaal wat er nu zo moeilijk is om even een officiele specsheet
te maken. Weet je meteen hoeveel geheugen het toestel heeft en hoef je niet meer te gissen whatsoever.

[ Voor 32% gewijzigd door CLB op 08-09-2009 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:12
CLB schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:30:
Kan Tweakers.net niet even met Samsung corresponderen over dit aspect? Jullie hebben toch 'macht' ;)
Ik snap niet helemaal wat er nu zo moeilijk is om even adb shell free in te tikken terwijl je in een recovery console zit. Weet je meteen hoeveel geheugen het toestel heeft en hoef je niet meer te gissen whatsoever.
dion_b schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 23:14:
Iemand daar iets van gezien? Met name op de HTC Magic 32B, aangezien die zeker in NL uitgebracht is en zeker minder RAM heeft dan pakweg de Hero :o
Zodra je een Hero Rom gaat draaien op een Magic weet je wat een gebrek aan geheugen betekent. De Magic heeft 96MB minder, en dus geen 288MB, zoals hierboven al is gezegd. De Sense UI is hierop dan ook niet normaal te draaien, bij het afsluiten van zo goed als elke memory-intensive app zal de UI herladen worden, met een extreme vertraging tot gevolg. Zodra een Magic is opgestart heb je ongeveer 1-5MB geheugen vrij, behoorlijk pathetisch. Een Magic Rom draait er echter prima op, door relatief slim geheugenbeheer van Android zelf.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is nog niemand echt in de problemen gekomen wegens te weinig ram, i.t.t. Symbian waar je vroeg of later krijgt "geheugen vol, sluit de toepassing". Ik snap eigenlijk niet waar je op uit bent met dit topic en: vroeg of later ga je met geheugenproblemen te maken hebben. Alle normale telefoons hebben genoeg geheugen aanboord.

En ' free ' zegt niet zoveel, je hebt het liefst dat zoveel mogelijk geheugen in gebruik is dan dat het niets staat te doen. Zie ook win7 die vanalles preload en in memory blijft houden terecht. Dus free mem zegt niet direct zo veel.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2009 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 00:58:
En ' free ' zegt niet zoveel, je hebt het liefst dat zoveel mogelijk geheugen in gebruik is dan dat het niets staat te doen. Zie ook win7 die vanalles preload en in memory blijft houden terecht. Dus free mem zegt niet direct zo veel.
Als je het daadwerkelijk even had gedáán vanuit een recovery had je kunnen zien dat je ook de hoeveelheid geheugen ziet dat er IS, dus niet alleen het vrije geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 00:58:
Volgens mij is nog niemand echt in de problemen gekomen wegens te weinig ram,
Ik lees toch echt direct boven jouw post:
Zodra je een Hero Rom gaat draaien op een Magic weet je wat een gebrek aan geheugen betekent. De Magic heeft 96MB minder, en dus geen 288MB, zoals hierboven al is gezegd. De Sense UI is hierop dan ook niet normaal te draaien, bij het afsluiten van zo goed als elke memory-intensive app zal de UI herladen worden, met een extreme vertraging tot gevolg. Zodra een Magic is opgestart heb je ongeveer 1-5MB geheugen vrij, behoorlijk pathetisch. Een Magic Rom draait er echter prima op, door relatief slim geheugenbeheer van Android zelf.
i.t.t. Symbian waar je vroeg of later krijgt "geheugen vol, sluit de toepassing".
Ken ik :X

Die ergernissen zijn voor mij ook reden om na 10 jaar Nokia trouw te blijven (ivm stevigheid en zeer goede batterijprestaties) toch naar iets anders over te stappen.
Ik snap eigenlijk niet waar je op uit bent met dit topic en: vroeg of later ga je met geheugenproblemen te maken hebben. Alle normale telefoons hebben genoeg geheugen aanboord.
...maar Android telefoons zijn niet 'normale' telefoons, aangezien 'normale' telefoons niet of nauwelijks kunnen multitasken, terwijl Android dat wel kan. Enerzijds erg mooi, anderzijds betekent het wel dat je in de knoop kunt komen ermee op manieren dat zonder multitasking niet gebeurt. Waar ik naartoe wil met dit topic is om te achterhalen wat IRL het verschil is tussen 128MB, 192MB, 256MB, 288MB en evt meer RAM. Wat kun je wel met 288MB dat niet gaat met 128MB bijvoorbeeld.

De Sense-UI is in ieder geval een duidelijk voorbeeld van iets waar je echt veel RAM voor nodig hebt. Ik ben benieuwd naar andere voorbeelden :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
dion_b schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:26:
De Sense-UI is in ieder geval een duidelijk voorbeeld van iets waar je echt veel RAM voor nodig hebt. Ik ben benieuwd naar andere voorbeelden :)
Een vriend van mij heeft de Hero, ik dus een Magic, en ondanks dat hij Sense draait en ik niet is zijn telefoon, ondanks verdere indentieke specs (heb mijn Magic ook op 528Mhz draaien) veel meer responsive. Waar zou dat door komen? Juist, veel en veel meer (vrij) geheugen. De 32B Magic's zijn gewoon crippled devices.

Dat een ander nooit in geheugenproblemen komt kan uiteraard wel. Het is ook maar net wat je responsive vindt. Zelfde als op een computer, wat de een fijn vindt draaien kan een ander weer als stroperig overkomen.

Verwijderd

Brad Pitt schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:09:
[...]

Als je het daadwerkelijk even had gedáán vanuit een recovery had je kunnen zien dat je ook de hoeveelheid geheugen ziet dat er IS, dus niet alleen het vrije geheugen.
Zoiets na een reboot krijg ik deze waardes en hij loopt als een tiet, mijn Hero.. 8)

C:\SDK\tools>adb remount
remount succeeded

C:\SDK\tools>adb shell free
total used free shared buffers
Mem: 197040 172552 24488 0 1792
Swap: 0 0 0
Total: 197040 172552 24488

C:\SDK\tools>

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:25:
Zoiets na een reboot krijg ik deze waardes en hij loopt als een tiet, mijn Hero.. 8)
Uiteraard loopt ie prima, jij hebt 288MB hè ;)
C:\SDK\tools>adb shell free
Mem: 197040 172552 24488 0 1792
Swap: 0 0 0
Total: 197040 172552 24488
Kijk, dat is interessant, Op mijn 192MB Magic is het nu:

code:
1
2
3
4
              total         used         free       shared      buffers
  Mem:        98384        96872         1512            0           84
 Swap:        31996        19108        12888
Total:       130380       115980        14400

Die Mem total scheelt dus inderdaad ongeveer de bekende 96MB die jouw toestel meer heeft, nu is het toch makkelijk te zien hoeveel geheugen een Galaxy heeft? Bij Mem total zal dan ofwel de waarde van de Magic staan (rond de 98000) dan wel een stuk minder als ie daadwerkelijk 128MB heeft. Problem solved, lijkt mij ;)

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:57:
[...]
[...]

[...]

[...] Problem solved, lijkt mij ;)
Probleem? Probleem? Is er een probleem... O-)

Brad,

Weet jij misschien hoe ik onder windows mijn sd-kaart partities kan bekijken? Ik zie uiteraard alleen maar het fat32 gedeelte, maar wou eigenlijk eens kijken op me ext3 en linux-swap. Zo maar uit nieuwgierigheid. Of kan dat echt alleen maar als ik even met een linux-live-cd boot?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Had de G1 niet 196MB ram net als de Magic in NL?
Verder misschien ook relevant de werkelijke processorsnelheid te vermelden, stock schijnt de G1 namelijk niet op 528Mhz te draaien.

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:39:
Probleem? Probleem? Is er een probleem... O-)
Heb probleem is dat Samsung niet "officieel wil zeggen" hoeveel geheugen de Galaxy heeft. Men loopt hier al weken naar te zoeken, terwijl het dus basically gewoon binnen een paar seconden duidelijk is. That's all :/
Weet jij misschien hoe ik onder windows mijn sd-kaart partities kan bekijken? Ik zie uiteraard alleen maar het fat32 gedeelte, maar wou eigenlijk eens kijken op me ext3 en linux-swap. Zo maar uit nieuwgierigheid. Of kan dat echt alleen maar als ik even met een linux-live-cd boot?
Nee heb geen idee! Denk ook niet dat er veel boeiends op zal staan hoor, maar snap je nieuwsgierigheid wel inderdaad ja ;) Vanuit de recovery console (laatste Cyanogen) kan je wel de partities mounten geloof ik, via wat scripts die er ingebakken zitten. Moet je wel een recovery hebben met als "onderste" optie console...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
GoldenSample schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:22:
Had de G1 niet 196MB ram net als de Magic in NL?
Verder misschien ook relevant de werkelijke processorsnelheid te vermelden, stock schijnt de G1 namelijk niet op 528Mhz te draaien.
Als je ergens echt eenduidige specs kunt vinden: graag. Het is echt een teringbende met deze toestellen (niet geholpen door het feit dat ook de fabrikanten de flash opslag als "memory" aanduigen :X )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Laatst online: 15:53

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik wou net even checken hoeveel RAM ik heb maar ik kon het zo snel nergens vinden. Ik heb root access. Iemand die zin heeft dit even in 1 paragraaf uit te leggen?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:48
MaDLiVe schreef op zondag 13 september 2009 @ 02:18:
Ik wou net even checken hoeveel RAM ik heb maar ik kon het zo snel nergens vinden. Ik heb root access. Iemand die zin heeft dit even in 1 paragraaf uit te leggen?
Download internal memory widget :)

Mijn G1 heeft maar 74mb ram geheugen !

Overal lees ik dat deze 288mb zou moeten hebben ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Brad Pitt
C00P schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 12:58:
[...]
Doe een adb shell free en tel 96MB op bij de waarde die staat bij total mem. Zoveel geheugen heb je. Hier:

code:
1
2
3
4
5
D:\android-sdk-windows-1.5_r3\tools>adb shell free
  Mem:        98024        96492         1532            0          528
 Swap:        24500        18276         6224
Total:       122524       114768         7756

Dus 96 + 96 = 192MB. Een 32B Magic heeft dus 192MB geheugen. Bij jou zal er dan iets van 195.000 staan ;)

• C00P
C:\HACK\ANDROID\TOOLS>adb shell free
Mem: 98024 95828 2196 0 456
Swap: 24500 13792 10708
Total: 122524 109620 12904
Idd :)

Dacht al dat er een verschil was tussen de zwarte G1 met witte knoppen (die ik heb) en de zwarte met rode en groene knop (die je overal ziet op inet).

De zwarte met witte knoppen is in ieder geval wel zeldzamer, ben hem nog niet tegengekomen op het internet.

• Brad Pitt
Toch ook 192MB dus :) Er zijn naar mijn weten ook geen 288MB G1's. Alleen de Hero en 32A Magic's hebben dat vooralsnog.

• C00P
Een fijne widget voor je geheugen gebruik te zien is -Internal Memory Widget-.

Hoeveel heb jij vrij ? ik heb voor de moment 22mb van de 74mb in gebruik.Cyanogen 4.1.11.1
In het begin na een wipe is dat nog maar 4mb, maar dat bleef maar vollopen.

Zal mijn geheugen nog verder vollopen of is dit ongeveer het maximum ?

• Brad Pitt
C00P schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 16:37:
Aangezien Android, beetje hetzelfde als Windows met Super/Prefetch doet, het geheugen dynamisch vol- en weer leeg gooit met apps/processen om deze sneller te laten opstarten indien nodig, is de daadwerkelijke hoeveelheid vrije geheugen vaak lastig te bepalen.

Zo geeft Advanced Task Manager hier nu 26MB aan, adb shell free zegt 1.6MB en Appmanager zegt dat er 279 van de 295MB vrij is. Welke is het nu...

De adb shell free waarde is vrije geheugen incl. al het gecache'te gebeuren. Als je een grote applicatie opstart en weer afsluit en daarna meteen adb shell free doet zal je zien dat je eventjes veel geheugen vrij hebt. Tik dat commando nogmaals in na tien seconden en de waarde is weer anders. Nog even later en er is wederom slechts rond de 2-4MB vrij. Het wordt allemaal weer gevuld met achtergrondprocessen/data.

De waarde die die widget aangeeft zegt dus ook niet alles. Zo lang alles relatief vloeiend blijft draaien is het eigenlijk zinloos om te weten of je nu 2, 10 of 30MB "vrij" hebt, Android regelt het toch allemaal zelf, of je nu wil of niet. Als je handmatig een proces/app afsluit is de kans aanwezig dat 'ie na een paar minuten gewoon weer in het geheugen staat, omdat het paste en dus "kon". Is dat beetje geheugen weer nodig quit Android dat weer allemaal. Dit gaat continu zo door, ook als het toestel gewoon in idle-stand staat.

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 14:44
Brad Pitt schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 14:18:
[...]

Doe een adb shell free en tel 96MB op bij de waarde die staat bij total mem. Zoveel geheugen heb je. Hier:

code:
1
2
3
4
5
D:\android-sdk-windows-1.5_r3\tools>adb shell free
  Mem:        98024        96492         1532            0          528
 Swap:        24500        18276         6224
Total:       122524       114768         7756

Dus 96 + 96 = 192MB. Een 32B Magic heeft dus 192MB geheugen. Bij jou zal er dan iets van 195.000 staan ;)
De logica hiervan ontgaat me een beetje... Als ik 'free' draai in Linux krijg ik het volledige geheugen te zien onder total, waarom is dat dan niet zo bij Android? Gebruikt dat een fixed size ramdisk of zo?

Verwijderd

C00P schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 16:37:
Een fijne widget voor je geheugen gebruik te zien is -Internal Memory Widget-.

Hoeveel heb jij vrij ? ik heb voor de moment 22mb van de 74mb in gebruik.Cyanogen 4.1.11.1
In het begin na een wipe is dat nog maar 4mb, maar dat bleef maar vollopen.

Ik weet niet of het klopt: maar bij Windows 7 is het bijvoorbeeld zo dat hij vanwege precache en prefetch (e.d.) juist zoveel mogelijk vrij geheugen probeert te vullen. Dit lijkt me bij Android ook zo: want vrij geheugen staat dan misschien niks te doen. Hoe minder geheugen vrij hoe efficienter hij omgaat met je geheugen: want laden van SD is trager dan vanuit het interne memory. Dus het lijkt me niet dat je direct kan zeggen dat weinig geheugen vrij iets slechts is. Misschien is dat juist dus wel goed doordat er vanalles in is gecached.

Stel dat jij bijvoorbeeld een app start. Daarna sluit je de app. Waarom zou Android dat geheugen gelijk weer vrij moeten maken? Misschien start je binnen een minuut die app nog wel een keer. Dan hoeft die niet helemaal opnieuw van storage geladen te worden, maar direct vanuit het geheugen. Pas als je een andere app start die veel geheugen nodig heeft, zal hij dat geheugen van de 1e app weer vrijgeven.

Dus ik denk dat een waarschuwing op z'n plaats is: dat je niet te gemakkelijk kan zeggen met zo'n widget dat je nog "maar" 10mb vrij hebt..Dat zegt in beginsel weinig (zie hierboven). Tenzij Android natuurlijk anders werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Laatst online: 15:53

MaDLiVe

.-Observer-.

C00P schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 12:58:
[...]

Download internal memory widget :)

Mijn G1 heeft maar 74mb ram geheugen !

Deze werkt niet icm met de laatste cyanogen stable build.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanorico
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07-2022
als je er nog geen hebt neem een Magic uit Italie.

Ik heb de a versie met meer geheugen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
MaDLiVe schreef op zondag 20 september 2009 @ 00:32:
[...]

Deze werkt niet icm met de laatste cyanogen stable build.
met de experimentele wel, is nog eens supersnel en stabiel hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 00:05

phizzie

always look on the bright side

Onlangs op de HTC Hero wat kleine problemen gevonden, ik weet nog niet of het aan RAM of processorsnelheid ligt en gebruik van access op de SDkaart:

Tijdens het afspelen van MP3 bestanden via de bluetooth connectie met een Sony BTU3600 krijg ik een pitchverandering in het geluid. Dat betekent dat tijdens een nummer het tempo van het geluid omlaag of omhoog gaat met enkele procenten.

Dit is voornamelijk als ik ook navigatie aan heb staan van CoPilot. Deze maakt gebruik van routekaarten die ook op de SD kaart staan. Het gaat om een HCSD kaart van 8Gb, 2e snelheidsklasse.

Iemand een idee?

aw snap, was dat het alweer?

Pagina: 1