zalman reserator 1 v2 sterk genoeg

Pagina: 1
Acties:

• jimmy-dj
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04-2021
Hallo allemaal, ik wil graag mijn systeem met water gaan koelen. Het probleem is dat ik geen radiator + pomp + reservoir in mijn kast kwijtkan, daarom zat ik te kijken naar de zalman reserator 1 v2 alleen koelt deze wel goed en is de pomp sterk genoeg? De tempuratuur van de cpu ligt nou tegen de 65 graden aan met warm weer 70

wat wil ik gekoeld hebben met de zalman reserator
de cpu
de gpu + het geheugen wat hier op zit
de nb

systeem spec's
intel core 2 quad q6600 op stock als er een waterkoeling op zit word deze waarschijnelijk overgekokt
point of view geforce 9600 gt
gigabyte eg45m ds2h
advance cube
pioneer dvd rw
maxtor 500gb hd

[ Voor 5% gewijzigd door jimmy-dj op 08-09-2009 19:42 ]

Verwijderd

Ik twijfel sterk of de reserator zo'n load passief aankan, zelfs als je het domme ventilatortje er bovenop zet.

Is het enkel omdat het buiten de kast moet of zoek je ook stilte? Je kan namelijk buiten op de 120mm fan een 2x120 rad monteren met een radbox. Hangt het vast aan je case en moet je je dus geen zorgen maken. Dan heb je natuurlijk nog een pomp die je kwijt moet. Maar normaal moet je een kleine MCP355 er toch nog inkrijgen denk ik, eventueel kan je die buiten ook aan je rad kwijt. Je kan ook zoeken achter een oude apogee 350 drive, is een swiftech apogee met pomp erop.
Een andere mogelijkheid is de gpu vergeten en je cpu koelen met een corsair H50 en het rad extern hangen, pomp en cpublok zijn één.

Hier enkele foto's voor ideetjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/07-12-05/system-installed.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.ubergizmo.com/photos/2009/6/corsair-h50.jpg

• jimmy-dj
Ik wil wel graag met gpu ook koelen anders neem ik waarschijnelijk geen waterkoeling. Kan ik de radiator mischien 35cm hoger hangen als de pc? Als je de pomp in de pc zet moet deze dan via een molex stekker van de voeding worden aangesloten zo ja kan ik een 12 volt adapter er ook op aansluiten?

[ Voor 35% gewijzigd door jimmy-dj op 08-09-2009 19:31 ]

• JD91
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-11-2025
Volgens mij is je Reserator wel sterk genoeg om het hele handeltje passief te koelen ik heb er hier ook een en die deed een oude Pentium D945 @4700Mhz (heethoofd)+ GPU. Ik ga je niet garanderen dat je CPU 40 graden load wordt maar de 70 haalt ie in ieder geval nooit met de resarator tenzij je natuurlijk begint over te clocken.

En de pomp is ook wel aardig sterk geloof 600L per uur en kan 2 meter hoogteverschil overwinnen (niet aan te raden).
Mocht je pomp na een aantal jaren slijten kan je heel makkelijk (een betere) erin zetten.

• jimmy-dj
Bedankt voor de info, ik heb trouwens een handleiding van de reserator gedownload hier staat in de de pomp 300 l/h kan rond pompen

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:25

Harrie

NederVlaming

Is het gewoon om te koelen? Of ga je ook aan de slag met voltmodden / overclocken? Dit laatste doet het vermogen dat gekoeld moet worden natuurlijk stel toenemen.

edit: er staat Q6600 op stock, had dat niet gezien, maar neem dus aan dat dit ook zo blijft?

De TDP van de Q6600 is 105Watt en die van de 9600GT is 95Watt, Bij elkaar zit je dus op ongeveer 200Watt wat je moet afvoeren.

[ Voor 42% gewijzigd door Harrie op 08-09-2009 19:42 ]

• jimmy-dj
Ik wil als ik een waterkoeling heb wel een start gaan maken met overklokken.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-01 10:46
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:21:
Ik twijfel sterk of de reserator zo'n load passief aankan, zelfs als je het domme ventilatortje er bovenop zet.

Is het enkel omdat het buiten de kast moet of zoek je ook stilte? Je kan namelijk buiten op de 120mm fan een 2x120 rad monteren met een radbox. Hangt het vast aan je case en moet je je dus geen zorgen maken. Dan heb je natuurlijk nog een pomp die je kwijt moet. Maar normaal moet je een kleine MCP355 er toch nog inkrijgen denk ik, eventueel kan je die buiten ook aan je rad kwijt. Je kan ook zoeken achter een oude apogee 350 drive, is een swiftech apogee met pomp erop.
Een andere mogelijkheid is de gpu vergeten en je cpu koelen met een corsair H50 en het rad extern hangen, pomp en cpublok zijn één.

Hier enkele foto's voor ideetjes.
[afbeelding]
[afbeelding]
Even een snelle vraag tussendoor;

Die op de laatste foto, is dat het enige wat je nodig hebt om je CPU te koelen ?
Dus als ik zo'n ding koop, is dat echt het enige wat ik nodig heb ? :)
Geen verdere pompen oid ?

gewoon nee.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

SanderPS3 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:43:
[...]

Even een snelle vraag tussendoor;

Die op de laatste foto, is dat het enige wat je nodig hebt om je CPU te koelen ?
Dus als ik zo'n ding koop, is dat echt het enige wat ik nodig heb ? :)
Geen verdere pompen oid ?
Inderdaad, daar zit alles in. Info hier

Review

En een review door tweakers.net: hier

Het mooiste is als je een kast hebt met een plek voor een 120mm outtake fan, zoals in dat filmpje op tweaktown.

hmm, exacte afmetingen weet ik niet, zou kunnen dat het net iets groter is, maar dat zou wel een erg jammere design keuze zijn dan.

Welke kast heb je dan dat er geen radiator meer in kan?

[ Voor 25% gewijzigd door Harrie op 08-09-2009 19:58 ]

• jimmy-dj
Helaas jammer dat de radiator groter is als 120 mm en dus niet op mijn case fan past anders werdt het deze.

• jimmy-dj
Een advance cube, er zit hierbij een 12mm fan aan de achterkant hierop zou een corsair h50 passen maar dan kan de boven plaat er niet meer op, stuk wegslijpen heb ik niet zo'n zin in.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

jimmy-dj schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:16:
Een advance cube, er zit hierbij een 12mm fan aan de achterkant hierop zou een corsair h50 passen maar dan kan de boven plaat er niet meer op, stuk wegslijpen heb ik niet zo'n zin in.
Misschien kan je dan de radiator op dezelfde plek aan de buitenkant er tegenaan schroeven? Is natuurlijk wel niet zo mooi... Een reserator zal het wel kunnen koelen, maar ik weet niet of het geschikt is om over te clocken.

Hier staan toch wel wat tweakers die hun systeem overclocken met zo'n reserator:
productreview: Zalman Reserator 1 V2 (set) review door empy

• jimmy-dj
Ik denk niet dat ik een h50 neem aangezien hij ook niet buiten kan dus ik zit nog te twijfelen over de reserator 1 v2 of zelf alles samen stellen, nou heb ik over het laatste nog een vraag kun je verschillende matrialen gebruiken zoals kopen en alluminium?

Verwijderd

Je kan verschillende metalen gebruiken maar dan moet je zorgen dat je altijd een ander metaal ergens in de loop doet. Meest gebruikt is een stukje puur zilver in het reservoir. Deze dingetjes.
Afbeeldingslocatie: http://i631.photobucket.com/albums/uu32/Pho5/MASSKA9999.jpg

Maar best is wel om gewoon alles koper te nemen (of alles alu eventueel maar hebben we niet graag), is een zorg minder.
edit: Hier de theorie overigens ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2009 22:28 ]

• jimmy-dj
Waarschijnelijk word het de zalman reserator 1 v2 omdat ik dat gelijk alles kompleet heb en minder hoef de klooien met radiator, pomp, resevoir. hoe warm word de q6600 hier ongeveer mee overgeklokt tot 3.0 - 3.4 ghz ?

[ Voor 3% gewijzigd door jimmy-dj op 08-09-2009 22:41 ]

Verwijderd

Overklokken zou ik er toch niet bijnemen hoor, zeker niet met die extra gpu. Ga je al snel naar +250W en daarvoor worden 3x120 met stille fans of 2x120 met luide fans gebruikt.

Hoe warm het gaat worden kan sowieso niemand voorspellen. Hangt van je Q6600 af en vooral van hoe warm het is op je kamer, hoe verluchting er is en zelfs welke luchtvochtigheid en luchtdruk.

• jimmy-dj
Ik ben bezig zelf een set samen te stellen op internet alleen ik kan bijna geen waterblokje vinden voor de geforce 9600gt, alleen een van 100euro nou is mijn vraag past bv dit zalman blokje http://www.salland.eu/pro...idia-geforce-zm-gwb3.html er ook op? En hoe weet ik welke slang maat ik heb?

de set
Pomp 67€
http://www.salland.eu/pro...ter-p-u-5-watt-13221.html

radiator 70€
http://www.salland.eu/pro...1-4-inch-gtx240-f2pb.html

cpu blok 44€
http://www.salland.eu/pro...um-ek-supreme-acetal.html

vga blok 20€
http://www.salland.eu/pro...idia-geforce-zm-gwb3.html

vga ram 20€
http://www.salland.eu/pro...idia-geforce-zm-rwb1.html

[ Voor 54% gewijzigd door jimmy-dj op 09-09-2009 15:41 ]

• BGB4rn
  • Laatst online: 12:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Dat mag je zelf bepalen, wat je mooi vind, de ene vind dikke slangen mooi de ander dunne, ik zou je wel aanraden niet onder de 8mm te gaan, wat je er ook nog bij moet hebben is dus fittingen.
Die kosten ongeveer 2 euro per stuk afhankelijk van het soort, dus de maat fittingen is afhankelijk van de maat slang en andersom.

Oh en over dat gpu blokje, ik denk dat het opzich wel past alleen is het aan zowel de prijs alswel aan de support list te zien dat het een vrij oud type blok is, ik vermoed dus dat het fysiek wel past maar dat het blok niet gemaakt is om het opgenomen vermogen van een 9600 af te voeren.

[ Voor 32% gewijzigd door BGB4rn op 10-09-2009 00:23 ]

Signature

• jimmy-dj
Weet iemand mischien een waterblokje voor de geforce 9600 gt onder de 40 euro

• BGB4rn

BGB4rn

jimmy-dj schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:46:
Weet iemand mischien een waterblokje voor de geforce 9600 gt onder de 40 euro
mag het ook net 2 euro meer dan dat wezen ? prima blokje, draait mijn 9800gtx met overclock op 45 graden stressed.

Signature

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik ben van plan een Zalman Reserator 1 V2 aan te gaan schaffen. Is las ergens dat je in het Bios de CPU Fan Monitoring moet uitschakelen anders schijnt je systeem niet op te starten.

Leuk, maar is dit zo en zo ja, hoe dit dan uit te zetten als je systeem niet op zou starten?

New Build in Progress

• BGB4rn

BGB4rn

Viper72 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 19:13:
Ik ben van plan een Zalman Reserator 1 V2 aan te gaan schaffen. Is las ergens dat je in het Bios de CPU Fan Monitoring moet uitschakelen anders schijnt je systeem niet op te starten.

Leuk, maar is dit zo en zo ja, hoe dit dan uit te zetten als je systeem niet op zou starten?
Dat is maar half waar, je pc doet het dan nog wel, allen staat in de meeste biossen een instelling aan dat er gewaarschuwd moet worden als de cpu fan niet draait, die heb je als je je cpu water koelt namelijk niet meer nodig.
Meestal kan je dan op F1 drukken ofzo om verder te gaan maar je kan het ook uit zetten in de BIOS.

Signature

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
BGB4rn schreef op woensdag 16 september 2009 @ 19:39:
[...]

Dat is maar half waar, je pc doet het dan nog wel, allen staat in de meeste biossen een instelling aan dat er gewaarschuwd moet worden als de cpu fan niet draait, die heb je als je je cpu water koelt namelijk niet meer nodig.
Meestal kan je dan op F1 drukken ofzo om verder te gaan maar je kan het ook uit zetten in de BIOS.
Thanks, Clear!

New Build in Progress

Pagina: 1