Sapphire HD4850 D1601 melding uit het niets

Pagina: 1
Acties:

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-05 08:08
Hey mede-Tweakers,

Ik heb een vraagje voor jullie. Ik heb een pc met de volgende configuratie:

- Sapphire HD4850 512mb (de dualslot variant)
- MSI P43 NEO-F
- Eerst E7200 (nu E8400, zie de rest van de tekst)
- 3gb GeIL DDR2 @ 800mHz
- OCZ StealthXstream 600W voeding

Ik heb de pc toentertijd natuurlijk zelf in elkaar gezet. Hij heeft het, het afgelopen half jaar perfect gedaan. Maar nu ben ik plots tegen een probleem gelopen. Van een vriend kon ik goedkoop een E8400 overnemen, maar aangezien ik een beetje skeptisch over de staat van de processor was, heb ik bij hem thuis eerst een paar testjes laten lopen. (o.a. Orthos) De processor bleek het goed (en stabiel) te doen. Toen ik thuiskwam heb ik de koeler (Thermaltake koelertje) eraf gehaald, mijn oude processor eruit gehaald en de nieuwe processor erin gedaan (met wat koelpasta erop). Toen ik de koeler er eenmaal weer op had gezet, drukte ik de knop in, en wat denk je? Hij doet het niet... Ik zag eerst niet wat er aan de hand was, want de pc leek gewoon te booten, maar ik had geen beeld. Toen merkte ik een rood ledje op de videokaart op, erboven stond "D1601 Overtemp protection", en de fan draaide niet. Ik heb even opgezocht wat het probleem was, maar er is niet erg veel informatie over te vinden. Behalve van mensen die de kaart dus DOA ontvingen. Even getest met een oud kaartje, en die werkt ook niet, dus ik denk dat het probleem bij het moederbord en/of voeding ligt, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb al gecontroleerd of het moederbord soms kortsluiting maakt met de standoffs, maar dat is niet zo. Ook heb ik al gecontroleerd of de fan (van de videokaart) misschien beschadigd is, maar daar kan ik ook niets fout zien.

Hebben jullie (ondanks de lange post) misschien een idee wat er hier aan de hand kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Citomaster

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Vorige processor geprobeerd terug te plaatsten? Wat doet ie dan?

Werkt je videokaart wel in een andere pc?

Heb je alle kabels gecheckt?

Heb je geen koelpasta gemorst?

And so on..

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-05 08:08
Bedankt voor de hulp maar het probleem heeft zich mysterieus weer opgelost. Ik heb de BIOS nog een paar keer gereset, en toen startte de kaart ineens zonder problemen op. Dus ik hoop dat hij het ook zo blijft doen. In ieder geval bedankt.

Citomaster

(Al jouw suggesties had ik al getest, en niets werkte)