Toon posts:

2x HD4870 in CF koeling probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een nieuw computer systeem besteld waarbij ik van plan was om twee Sapphire HD4870 Vapor-X in CF opstelling te plaatsen. Dit is het eerste systeem wat ik zelf in elkaar heb gezet. Ik heb mij bij het bestellen totaal niet gerealiseerd dat de videokaarten mogelijk niet in crossfire opstelling zouden passen, vanwege de dikte van de koelers. Dit is dus helaas wel het geval. Momenteel kan ik dus niet anders dan één kaart te gebruiken, maar ik zou ze uiteindelijk toch graag in CF willen plaatsen. Nu was een van de twee Vapor-X kaarten al DOA, hij vertoonde artifacts wanneer ik de kaart gebruikte, dus deze heb ik terug gestuurd. Ik heb het bedrijf waar ik besteld heb ditzelfde probleem ook voorgelegd, en zij gaven de mogelijkheid een andere kaart uit te zoeken, verekend met de nieuwprijs van een Vapor-X kaart.

Nu de uiteindelijke vraag: Wat is de beste oplossing voor mijn systeem, waarbij ik de kaarten wel in CF kan laten draaien, en waarbij ze ook nog goed gekoelt worden?

Situatie:
  • Moederbord: Asus P6T SE
  • Processor: Intel Core i7 920 (standaard koeler)
  • Geheugen: OCZ Platinum OCZ3P1600LV6GK
  • VGA: Sapphire VAPOR-X HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E en nog een kaart naar keuze, verrekend met de nieuwprijs van voorgaande kaart. (rond de 150 euro)
  • HD: Seagate 1 TB en OCZ 30gb ssd
  • Kast: Coolermaster CM690
De Vapor-X kaart die er nu in zit koelt naar behoren, meestal ligt de temperatuur van de kaart rond de 55 graden. Aan deze kaart ben ik dan ook niet echt van plan wat te veranderen, het gaat nu om de kaart die er boven komt, en dus vlak tegen de Vapor-X kaart aan zit. Nu zit ik er zelf aan te denken om een standaard Sapphire HD4870 als inruil te doen, en daar een andere koeler op te zetten. Nu heb ik totaal geen ervaring met VGA koelers, en ik zou niet weten welke geschikt is. Ik zal thuis opmeten hoe dik de kaart + koeler maximaal mag zijn, maar er moet natuurlijk ook nog een goede airflow in de kast zijn, de Vapor-X kaarten zuigen lucht van buiten de kast aan, ik heb geen idee of de andere VGA koelers dat ook doen? Dit lijkt me wel noodzakelijk aangezien de kaarten waarschijnlijk vlak tegen elkaar komen te zitten (tenzij er een héle dunne koeler is).

Koelers waarvan ik denk dat ze mogelijk zijn:Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring met dit soort opstellingen, en dat die mij goed advies kunnen geven :)

Zogezegd zal ik de post thuis nog iets updaten met de maximale afmetingen van de koeler, en evt. nog wat foto's.

Groet,
Peter

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2009 14:35 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Volgens mij zijn de meeste custom koelers ook minstens 2 slots dik. Een optie zou nog zijn om er een HD4850 bij te kopen, die stock koeler is namelijk single slot.

specs

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 20:04

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Als je budget het toe laat zou ik als ik jou was die kaarten waterkoelen.

Laat je budget dat niet toe kan je beter kijken naar iets als arctic koelers, die maken over het algemeen goede goedkope koelers, anders is de thermaltake HR 03 serie misschien iets voor jou, het voordeel van deze koelers is dat je ze op 2 manieren kan installeren, of met de heatsink onder de kaart of er boven.

[ Voor 18% gewijzigd door BGB4rn op 08-09-2009 14:36 ]

Signature

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De Vapor-X zuigt geen lucht aan van buiten de kast, maar blaast het naar achteren, de kast uit. Dat doen overigens bijna alle VGA koelers.
Op je P6T SE zitten PCIe slots die voldoende ruimte bieden voor het gebruik van een dual slot koeler, zoals de Vapor-X. Deze kunnen dus gewoon naast elkaar. Je CM690 zou voor voldoende airflow moeten kunnen zorgen.

Iaw: geen probleem, gewoon doen.

@depep:
Hoe wilde jij een 4850 naast een 4870 in CF zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Edmin op 08-09-2009 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:34:
Als je budget het toe laat zou ik als ik jou was die kaarten waterkoelen.

Laat je budget dat niet toe kan je beter kijken naar iets als arctic koelers, die maken over het algemeen goede goedkope koelers, anders is de thermaltake HR 03 serie misschien iets voor jou, het voordeel van deze koelers is dat je ze op 2 manieren kan installeren, of met de heatsink onder de kaart of er boven.
De afmetingen van de Thermaltake HR03 lijken me aan de grote kant:

Dimension: L133 x W156 x H38 mm (heatsink only) bron

Ik heb in de mainpost twee mogelijke koelers gelinkt, zouden deze geschikt zijn?

En nee helaas laat mijn budget geen waterkoeling toe..

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:35:
De Vapor-X zuigt geen lucht aan van buiten de kast, maar blaast het naar achteren, de kast uit. Dat doen overigens bijna alle VGA koelers.
Op je P6T SE zitten PCIe slots die voldoende ruimte bieden voor het gebruik van een dual slot koeler, zoals de Vapor-X. Deze kunnen dus gewoon naast elkaar. Je CM690 zou voor voldoende airflow moeten kunnen zorgen.

Iaw: geen probleem, gewoon doen.

@depep:
De Vapor-X koeler steekt verder uit dan dual slot, de twee vapor-x kaarten passen in iedergeval niet in de twee blauwe slots (zie afbeelding)
Het kan wel wanneer je de kaart in de onderste PCI-E x 16 slot plaatst, maar dan zijn de CF bridges te kort, en volgens de manual van het mobo is dit trager.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je hebt gelijk, ik zei het verkeerd. Je kunt gewoon een stock gekoelde 4870 ernaast zetten. Twee Vapor-X kaarten passen idd niet naast elkaar. Je derde PCIe slot is van een andere orde en niert geschikt voor gebruik met je graka.
Ik zou gewoon een stock 4870 erbij zetten en aan de hand van geluid en temps bepalen of en zo ja, welke 3rd party koeler je wil hebben. De oplossingen die je hebt laten zien zijn volgens mij niet geschikt, want te groot.

edit:
Hier iemand die wel twee VF1000's in CF heeft:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-253722_15_0.html

[ Voor 11% gewijzigd door Edmin op 08-09-2009 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor je reactie, dan geef ik aan dat ik een stock 4870 wil hebben. Ik vraag me echter wel af of het past, want op de vapor-x zitten ook heatsinks op de andere kant van de kaart, die het geheugen koelen. Ik neem aan dat je deze niet hoort te verwijderen zodat de andere kaart past.. Maar ik probeer eerst gewoon een stock 4870, en mocht dit niet passen dan met een andere koeler, dan vraag ik dan wel weer om hulp want van koelers weet ik niks af ^^

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Edmin schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:35:
@depep:
Dat is gewoon mogelijk. Het nadeel is wel dat je HD4870 gaat terugklokken en de performance dus in de buurt van 2xHD4850 komt te liggen. Als een stock HD4870 er gewoon naast past is dat dus een betere optie. Als dit niet past kan je altijd een HD4850 overwegen.

Zie ATI HD4870 & HD4850 Crossfire Performance Review @ HardwareCanucks

specs

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het is me eigenlijk nooit opgevallen dat dit mogelijk is. Zie er verder ook nooit gebruikerservaringen van... Oh well, nog een upgrademogelijkheid.
Pagina: 1