Gigabyte GA-MA74GM-S2H valt soms spontaan uit (warmte?)

Pagina: 1
Acties:

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Een goede vriend van mij die totaal niets weet van computers, heeft onlangs zijn pc bij mij langsgebracht omdat tijdens het spelen van een online spel (metin2, niet super zwaar spel, maar vergt wel wat cpu kracht) de pc soms af en toe uitvalt. De ene keer achter elkaar, de andere keer na een verloop van tijd.

Dat uitvallen verklaarde ik in eerste instantie door oververhitting, dus hij had zijn kast al open gezet en in een doos onderin de systeemkast een koelkast koelelement gelegd ( 8)7 ). Dat bleek te helpen, het aantal keren uitvallen verminderde, maar hij bleef uitvallen. Koelelement raakt ook een keer op natuurlijk :).

Nu staat de pc bij mij thuis. Het bordje heeft een AMD64 5200+ processor inzitten en een onboard videokaart. Voor de rest alleen een harddisk en een 400 Watt AMD voeding (heb even de specs niet bij de hand) en een DVD speler en 2x1 gig DDR800 geheugen. Dus niet zoveel bijzonders.

Geen verstopte fans vol met stof te bekennen en ze draaien (op cpu en systeemfan en voeding).

In BIOS kan ik checken op temperatuur, en de processor geeft ongeveer 35-45 graden aan en sensor 2 (ik denk chipset) ook rond die getallen.

Als ik de temperatuur in het BIOS zet op 60 graden, dan gaat het systeem piepen als ik in Windows zit als ik met Sisoft Sandra een algemene processor benchmark doe. Echter, met programma Speedfan check ik de temperatuur en die staat nog steeds goed, ook in BIOS is deze niet hoger dan 60 graden. Gewoon rond de 34-45 graden.

Speedfan geeft echter een reading op een 3e sensor van 80 graden! maar als ik internet moet geloven blijkt dit een niet goed werkende sensor te zijn en niet uit zou maken.

Inmiddels heb ik de onboard videokaart uitgeschakeld door er een gigabyte 7800gtx videokaart in te plaatsen, om te kijken of dit helpt. Het lijkt te helpen. Echter bij zwaardere benchmarks van Sisoft Sandra op grafische instellingen, gaat hij pas aan het eind van de test piepen. Check op temperatuur is ook gewoon rond de 35-45 graden.

Als ik mijn vinger op de koelelementen plaats van de chipset en de processor, is deze niet uitzonderlijk warm.

Ik wilde de processor erafhalen en opnieuw plaatsen met nieuw koelpasta erop. Echter ik krijg het koelblok er niet af (lijkt rotsvast te zitten, nadat ik het hendeltje los heb gehaald). Ik weet niet of dit komt door het plakken van de pasta op het koelblok of dat er een andere bevestiging losgemaakt moet worden. Alleen dat hendeltje zou imho genoeg moeten zijn. Kan het kwaad om het eraf te proberen rukken (lees wat brutere kracht).

Verder heb ik op dit moment geen idee waar ik het moet zoeken. Bij mij thuis staat de pc ook op zolder en is volgens mij vergelijkbaar warm. Misschien zijn er nog andere ideeen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Warmte lijkt me niet het probleem te zijn. Dit soort uitvallers worden vaak door andere zaken veroorzaakt zoals een brak mobo of een brakke voeding. Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om te zien hoe je dat kan testen.