• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-01 15:33
Hallo allen,

Ik heb de afgelopen tijd wat zitten filmen en nu zit ik met 22,4 GB aan prachtige homevideo's van m'n pasgeboren dochter. Het gaat al met al om zo'n kleine 7 uur aan film.

Nu heb ik in het verleden programma's gebruikt als ConvertX to DVD, Nero Vision 4, MediaCoder, etc. om films van bijv. 4 uur op één DVD te zetten. Natuurlijk boet je dan wel het nodige in qua kwaliteit, maar goed, dat is dan niet anders.

Nu wil ik graag die 22,4 GB op maximaal 2 DVD's zetten. Daar heb ik de bovenstaande programma's voor gebruikt. Echter, hoewel het wel lukte om een film van 4 uur op één DVD te zetten (al weer een jaar geleden, maar is toen wel gelukt) in aardige kwaliteit, krijg ik nu telkens problemen.

Mijn eerste plan was om het 'gewoon' met Nero Vision te doen. Ik had ongeveer 11,5 GB geimporteerd, leuk menuutje gemaakt en ging branden. Echter, toen ik het ging afspelen, was het mis. Wanneer de camera niet werd bewogen, was er een aardig beeld, maar zo snel er iets bewogen werd met de camera of mensen liepen door het beeld, kwam h et beeld erg schokkerig over.

Ik dacht dat het aan de instellingen van m'n TV lag (LED-tv met intelligent frame creator), maar ook op een reguliere CRT-monitor bleef het probleem zich voordoen.

Mijn tweede plan was om met ConvertX to DVD aan de slag te gaan. Hier al met al ongeveer 3 uur geimporteerd en de boel gebrand, maar ook hier weer problemen. Weer een schokkerig beeld bij bewegende beelden. Toch vrij lastig bij video.

Toen heb ik gedacht, weet je wat, we gaan met MediaCoder het spul omzetten naar DivX (zodat het 70% kleiner wordt), past allemaal mooi op 1 DVD. Dacht ik. Maar MediaCoder heeft problemen met ongeveer 80% van de MPEG's die ik heb gemaakt. Ook geen optie dus.

Uiteindelijk dacht ik zelfs dat het aan de video zelf lag (bestanden misschien gecorrupteerd?), maar nadat ik alles naar m'n laptop met TV-out had gekopieerd en ging kijken op TV, zag ik geen enkel probleem met de MPEG's.

Wat kan ik doen om deze homevideo's toch gewoon op DVD te krijgen? Misschien denk ik wel veel te moeilijk ook (of juist veel te makkelijk), maar kan ik de MPEG's niet gewoon als data-dvd branden. Speelt de DVD-speler dit dan ook gewoon af?

Of hebben jullie andere ideeën om de filmpjes samen te voegen en te comprimeren, zonder al te veel verlies van kwaliteit?

Ik kijk uit naar jullie tips!

Gr. Frizzz

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:00

Matis

Rubber Rocket

Dat het beeld schokkerig over komt is niet vreemd, wanneer je een zware MPEG compressie toepast op je video, zal er bij veel veranderende beelden de threshold niet gehaald worden, waardoor er artifacten optreden. Deze doven meestal na 5 frames wel uit, maar wanneer het beeld blijft bewegen, zal dit nooit meer gebeuren.

Misschien is het een idee om met een variable bit snelheid te comprimeren, om in de overgangen/bewegende beelden meer bandbreedte te kunnen benutten dan in de statische beelden.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Frituurman
Hmm bedankt voor de tip, Matis. Weet je ook waar ik dit kan instellen in bijv. Nero Vision (Nero 7 Ultra Edition)?

Ik heb hier namelijk ook over nagedacht. Ik weet wel dat je dit in bijv. Windows Movie Maker kunt doen, maar om daar een paar GB in te stoppen, dat duurt uren. Daarnaast is het echt een but-programma. Of heb je wellicht een ander programma waar het mee kan? Vind het niet zo'n probleem om een nieuw programma te kopen, omdat ik het toch vaak genoeg ga gebruiken (2de op komst.. ;))

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Je zult naar zoiets als VBR (Wikipedia: Variable bitrate) moeten zoeken (misschien in de help van Nero Vision).
Volgens google moet het wel kunnen, maar ik weet niet waar of hoe je het kunt aanzetten

• Frituurman
Bedankt. 'k Heb even gegoogled op die zoekterm en het een en ander gevonden. Daar gaan we van de week dan maar even mee aan de slag. :)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Geen probleem, ikzelf ben niet zo bekend met video-montage programma's, maar met MPEG (de)compressie destemeer.
Kijk anders een naar ffmpeg, daarmee (de)comprimeren wij al onze video. Dus als je alleen wilt converteren, is dit ook prima (en gratis :D)

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als het aantal dvd's echt belangrijk is kun je misschien ook kijken naar dual layer dvd's. Kan twee keer zoveel op. Je kunt echter wel tegen compatibiliteitsproblemen aanlopen, niet elk apparaat slikt ze zonder slag of stoot.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Ik ga even een knuppel in het hoenderhok gooien. Hoe mooi je dochtertje nu ook is, je gaat nooit, maar dan ook nooit meer naar 7 uur film zitten kijken. En je dochter ook niet. Ook niet als ze 18 is (zeker dan niet) maar ook niet tzt na jouw begrafenis.

Maar er een paar mooie compilaties van, leuk muziekje eronder en brandt dat op DVD. Gelijk een kopietje trekken voor ouders en schoonouders. Indien gewenst kun je het ruwe materiaal op een externe harde schijf bewaren.

Ben zelf overigens trotse vader van 2-jarig zoontje.... ik ken het gevoel....

• Frituurman
Hey Martin,

Ben het helemaal met je eens. Maar leg dat maar eens uit aan moeders de vrouw. Maar goed, probeer maar eens door 7 uur onvergetelijke momenten te gaan. Overal denk je wel bij: oh, dit moeten we houden. Ik zal je zeggen dat ik al ongeveer een gig heb verwijderd aan nietzeggende stukjes, maar voor de rest.. poeh.. ik vind het moeilijk om wat weg te laten.. :)

Overigens heb ik het geprobeerd met een variabele bitrate en een lagere bitrate, maar het probleem houdt aan. Blijf het vreemd vinden, omdat ik dat met eerdere films dus niet heb gehad. Nou ja.. we kijken nog wel even verder. In ieder geval bedankt voor alle hulp.

@hfos: Ook bedankt en heb het overwogen, maar onze DVD spelers slikken idd geen dual layers. Binnenkort maar even een blurayspeler en brander aanschaffen, wellicht... Dan is het hele probleem opgelost.. :)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:56
Frizzz schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:18:
Mijn eerste plan was om het 'gewoon' met Nero Vision te doen. Ik had ongeveer 11,5 GB geimporteerd, leuk menuutje gemaakt en ging branden. Echter, toen ik het ging afspelen, was het mis. Wanneer de camera niet werd bewogen, was er een aardig beeld, maar zo snel er iets bewogen werd met de camera of mensen liepen door het beeld, kwam h et beeld erg schokkerig over.

Ik dacht dat het aan de instellingen van m'n TV lag (LED-tv met intelligent frame creator), maar ook op een reguliere CRT-monitor bleef het probleem zich voordoen.
Dit duidt hoogstwaarschijnlijk op een zogenaamd "field order" probleem.
Hierbij worden verkeerde interlaceinstellingen gebruikt waardoor alle bewegingen er haperend/schokkend uit komen te zien.
Bij de instellingen van NeroVision kun je kiezen voor TFF (Top/Upper field first) of BFF (Bottom/lower field first) interlaced video.
Het beste is om even een test clip te maken om te zien welke instellingen de juiste zijn in jouw geval.

Deze fout komt tegenwoordig zeer regelmatig voor, vooral doordat men vaak alleen op de pc met video werkt zonder het resultaat ook ook echt te testen op TV apparatuur!

Zie ook deze posting waar hetzelfde probleem ter sprake komt:

Het leed dat het monteren van video's heet...
Luuk-Online schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:54:
Ik heb het vermoeden dat het ook nog wel eens aan de field order kan liggen. Het feit dat je (als ik het goed begrijp) je materiaal analoog hebt opgenomen maakt dat iets lastiger oordelen. Als een videobron interlaced is, heb je twee mogelijkheden wat betreft field order: bottom field first en upper field first. Normale DV-footage is altijd bottom field first. Je zou in TmpgEnc eens upper field first kunnen proberen, om te zien hoe dat eruitziet.
En om 7 uur video nog fatsoenlijk op 2 DVD's te krijgen is 2/multi pass VBR encoding natuurlijk noodzakelijk.
Met echt goede MPEG encoders zoals bijvoorbeeld Procoder kan je dan een heel eind komen. :)

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 19:14

Caveman

whahoehaha

Je zou ook nog kunnen kiezen voor "half" DVD, heeft een resolutie van 352x576 maar is wel een MPEG2 en de dvd standaard staat deze resolutie ook toe. TMPGenc kan dit bv. Door de resolutie omlaag te draaien kun je met een goede compressie toch wel zo'n 3 tot 4 uur op een dvd kwijt.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Matis

Matis

Rubber Rocket

The_Doman schreef op donderdag 10 september 2009 @ 02:23:
Dit duidt hoogstwaarschijnlijk op een zogenaamd "field order" probleem.
Hierbij worden verkeerde interlaceinstellingen gebruikt waardoor alle bewegingen er haperend/schokkend uit komen te zien.
Bij de instellingen van NeroVision kun je kiezen voor TFF (Top/Upper field first) of BFF (Bottom/lower field first) interlaced video.
Het beste is om even een test clip te maken om te zien welke instellingen de juiste zijn in jouw geval.
Jammer dat mijn prototype nog niet uit is ;) Ik heb een adaptieve deinterlacer ontwikkeld. Het beeld heeft een correlatie van 98% tov progressieve frames.
Interlaced is ook zo passé

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:56
[b][message=32562861,noline]Interlaced is ook zo passé
Niks passé.
Als je videomateriaal op DVD wilt zetten moet je dat gewoon interlaced laten.
Hiermee behoud je dan zoveel mogenlijk de orginele kwaliteit.
Het deinterlacen kan dan gedaan worden door de TV/Monitor en/of DVDspeler.
Pagina: 1