Draadloos netwerkproblemen UPC Thomsom

Pagina: 1
Acties:

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-03 21:04
Beste Tweakers,

Mijn oom heeft sinds kort UPC aangeschaft en je kunt één keer raden wie de klos was om de boel aan te sluiten... :)

Normaal heb ik geen problemen met netwerken, maar nu loop ik tegen een aantal problemen aan waar ik graag mee geholpen zou worden.

Het modem/router is er een van Thomsom TWG850-4U met 4 RJ45 en WLAN. Ik heb me er al over ingelezen in een ander topic op een ander forum maar daar kom ik niet verder. Link.

De thomsom en de computers staan allemaal op de begane grond. De PC staat in de aanbouw van het huis. De PC staat hemelsbreed ca.10 meter van de modem/router vandaan. Windows en de meegeleverde draadloze utility geeft slechts 2 à 3 streepjes aan en speedtesten geven belabberde resultaten (abo: 30MB/s, tests max 10MB/s). In het zelfde vertrek staat de KPN experiabox nog aangesloten met WLAN, hemelsbreed 3 meter. Deze exeriabox geeft een signaal van 5 streepjes en maximale snelheid resultaten aan (logisch natuurlijk...).

Wat heb ik geprobeert om fatsoenlijk internet op de PC te krijgen en wat niet mocht baten:

1.) De standaard UPC USBadapter heb ik vervangen door die van SIEMENS die al van de experiabox in de PC zit.
2.) Met laptop in hetzelfde vertrek gezeten, geeft wel hoog signaal aan, maar ook belabberde snelheidresultaten.
3.) Router op TWG850-4U aangesloten om zo een sterk draadloos signaal te krijgen (Sitecom WL341). Hier begonnen nog meer problemen... Waar je namelijk zo even een router aan prikt, evt. MAC adress gelijk zet en WPA2 code invoert om internet te krijgen, was dit hier niet zo. Heb totaal 45min met de apparaten zitten klooien om internet te krijgen. Het probleem was dat beide apparaten 1 minuut van de stroom moesten en vervolgens in vaste volgorde (eerst modem en dan router) aangezet moesten worden. Jeuj ik had internet vanaf de router. Maar helaas even belabberd.
4.) Nu had ik 3 netwerken in één huis. Experiabox heb ik uitgezet om eventuele interferentie te ondervangen.
5.) De router heb ik 2 meter van de Thomson afgezet om eventuele interferentie te ondervangen.
6.) In de Thomsom modem/router van UPC heb ik geprobeerd in te loggen om zo daar het WLAN gedeelte uit te schakelen om interferentie te ondervangen. Hier begon de zoektocht naar hoe ik in dit modem kan inloggen en meerdere problemen... Het is mij niet gelukt om in te loggen, ik heb de inloggegevens niet (weten jullie deze van deze modem/router?).

Extra informatie: in de buurt zijn veel draadloze netwerken (=12).

De wens is om op de PC 100% bereik te hebben (=5 groene streepjes) en maximale snelheid (zodat telegraaf.nl in een korte tijd geladen is). Hoe kan ik dit bewerkstelligen?

Extra vraag: als windows aangeeft verbinding zeer laag, maar de snelheid volgens speedtest bbned.nl wel maximaal is, is het dan in orde? Wat is het verschil en wat is het belangrijkste?

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 15:25
Zorg er voor dat ie een unieke SSID heeft, en op een andere frequentie draait. Tevens is het behalen van 100% bereik onmogelijk. Je omgeving stoort op draadloos, deze werken op de 2.4 of 5ghz bandbreedte. Hierop zitten veel meer apparaten zoals oa. magnetron, tevens is de substantie van de meuren belangrijk. Is er veel beton/staal aanwezig dit reduceert signaal sterkte. Hetzelfde gaat op voor elektra, water en gas leidingen. Als die pc tussen de 50% en 60% bereik heeft is het goed. Als dit te weinig is kan je volgende doe:

Krachtigere antennes, of gewoon een draadje trekken dat werkt altijd.

Extra info: Lees over de basis van wireless netwerken, staat alle mogelijke dingen beschreven.

Geen gebruikersnaam/Password moet je recoveren, dit gaat vaak door de gehele modem/ap/router te resetten naar factory defaults

[ Voor 16% gewijzigd door kokkel op 08-09-2009 12:09 ]

• dion_b
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Haal verder ook bits (b) en Bytes (B ) niet door elkaar. Je hebt een 30Mb/s abo, niet 30MB/s. 10MB/s is dan ook volstrekt niet haalbaar, laat staan 30MB/s.

Met WiFi-G ga je sowieso nooit de volle 30Mbit halen aangezien je zelfs in theorie slechts 27Mb/s bruto en zo'n 25Mb/s kunt halen onder perfecte omstandigheden, iets van 17 a 18Mb/s is normaler, en 10Mb/s is totaal niet vreemd of afwijkend :o

Als performance belangrijk is: draadje trekken. Punt.

Wil je desondanks meer uit WiFi halen, bedenk dat de orientatie van antennes enorm uit kan maken. 10 a 20 graden verschil kan al 50% van je snelheid winnen of verliezen...

Oslik blyat! Oslik!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-03 21:04
kokkel schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:06:
Zorg er voor dat ie een unieke SSID heeft, en op een andere frequentie draait. Tevens is het behalen van 100% bereik onmogelijk. Je omgeving stoort op draadloos, deze werken op de 2.4 of 5ghz bandbreedte. Hierop zitten veel meer apparaten zoals oa. magnetron, tevens is de substantie van de meuren belangrijk. Is er veel beton/staal aanwezig dit reduceert signaal sterkte. Hetzelfde gaat op voor elektra, water en gas leidingen.
Dit is duidelijk. Het is inderdaad een feit dat draadloos op deze frequentie veel storing ondervind.
Als die pc tussen de 50% en 60% bereik heeft is het goed. Als dit te weinig is kan je volgende doe:

Krachtigere antennes, of gewoon een draadje trekken dat werkt altijd.
Ik heb gekozen voor een HomePlug systeem via het stopcontact, het zal na dit weekend blijken hoe effectief het is.
Geen gebruikersnaam/Password moet je recoveren, dit gaat vaak door de gehele modem/ap/router te resetten naar factory defaults
Raar dat je van UPC niet gewoon de gegevens krijgt. Dus je moet eerst de gehele modem/router resetten en dan is het admin/admin ofzo?
dion_b schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:20:
Haal verder ook bits (b) en Bytes (B ) niet door elkaar. Je hebt een 30Mb/s abo, niet 30MB/s. 10MB/s is dan ook volstrekt niet haalbaar, laat staan 30MB/s.
ik heb altijd geleerd: delen door 8. Dus 30MBit/s is een downloadsnelheid van 3.75 Mbyte/s. Maar de testen op internet staan ook gewoon in MBit/s. Zo lang je appels met appels vergelijkt is Mbit prima. Maar het is inderdaad belangrijk daar onderscheid in te zien.
Met WiFi-G ga je sowieso nooit de volle 30Mbit halen aangezien je zelfs in theorie slechts 27Mb/s bruto en zo'n 25Mb/s kunt halen onder perfecte omstandigheden, iets van 17 a 18Mb/s is normaler, en 10Mb/s is totaal niet vreemd of afwijkend :o
Dat is duidelijk, bij mij thuis hebben we ook 30MBit/s maar draadloze downloadsnelheid in nieuwsgroepen is slechts 1,18MByte/s. 1/8 van 10Mbit/s. Niks geks dus...
Als performance belangrijk is: draadje trekken. Punt.
True True :)
Wil je desondanks meer uit WiFi halen, bedenk dat de orientatie van antennes enorm uit kan maken. 10 a 20 graden verschil kan al 50% van je snelheid winnen of verliezen...
Dit verklaard het volgende: Op zolder staat een PC, soms dan doet die het wireless goed, soms niet. Soms kan hij 'pagina niet vinden', even de antenne beetje draaien en dan heb je weer 'zeer goed' bereik en kan hij pagina's wel vinden.

Dankje wel allen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45
Mijn Homeplug haalt ook maar 15 Mbit van de theoretische 85.
Dus weet niet welke je hebt gekocht ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dion_b
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NielsStevens schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:06:
[...]

ik heb altijd geleerd: delen door 8. Dus 30MBit/s is een downloadsnelheid van 3.75 Mbyte/s. Maar de testen op internet staan ook gewoon in MBit/s. Zo lang je appels met appels vergelijkt is Mbit prima. Maar het is inderdaad belangrijk daar onderscheid in te zien.
Delen door 8 om van bits Bytes te krijgen klopt helemaal, maar je draait de hoofdletters exact om. Een bit schrijf je met kleine b, een Byte met een grote B...
[...]

Dit verklaard het volgende: Op zolder staat een PC, soms dan doet die het wireless goed, soms niet. Soms kan hij 'pagina niet vinden', even de antenne beetje draaien en dan heb je weer 'zeer goed' bereik en kan hij pagina's wel vinden.
Yup. Het kan echt lonen om met een klemmetje de antenne exact vast te zetten op de orientatie die het beste werkt. Ik moet af en toe voor m'n werk die dingen testen en dan zit ik ook iedere keer een flinke tijd met zo'n hobbyklemgeval (twee krokodillenklemmen + vergrootglas) te prutsen voor ik het optimaal heb.

Als ik het zelf gebruik boeit snelheid me niet (daarvoor heb ik CAT5e en CAT6 liggen), maar wegvallende verbinding is wel degelijk een irritatie. Gelukkig heb ik er weinig last van - ik woon op de bovenste twee verdiepingen van een oude rijtjeshuis, met houten vloeren en een losse router middenin het huis ipv waar de modem toevallig staat,

* dion_b heeft een gloeiende hekel aan modem-WiFi-router combo's omdat de beste plek voor de een bijna altijd de slechtste is voor de ander :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1