Q6600 overclocking problemen

Pagina: 1
Acties:

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
Ten eerste mijn systeem:
Asus P5N32-SLI Premium
Evga 8800 GTS G92 met een zalman koeler (type nummer weet ik even niet, maar hij heeft 5 heatpipes en een klein fannetje)
Q6600 processor met Hyper z600 koeler
4 gig ddr2 800 OCZ gold series cl5
2x 160 gig WDC WD1600YS-01SHB1
520 watt realpower cooler master voeding
Cooler master mystique kast
Plextor dvd-rewriter PX 810 S A
Samsung SyncMaster 226 BW + Benq T905
G15 toetsenbord
G 9 muis
Windows XP

Nou heb ik een tutorial op hardware.info gevolgd, en die raadde me aan om mijn geheugen ferquentie op 533 te zetten, vervolgens de fsb te verhogen.

In mijn bios staat ten eerste de quad pumped waarden in plaats van de normale waarden, dus ik had mijn (quadpumped)fsb in stapjes van 20 verhoogd naar 1126, maar dan boot hij helemaal niet meer? Een overclock naar 2.53 gigahertz zou toch niet raar zijn of wel?

Ook iets raars wat ik tegengekomen ben is dat ik nergens mijn multiplier kan aanpassen, ook niet naar beneden dus?

Iemand enig idee waar mijn probleem aan zou kunnen liggen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:39

Nemesizz

Untouchable

Een nvidia chipset + quadcore processor geeft regelmatig problemen met overklokken.
Zijn een aantal topics over geweest waarbij de meeste geen hoge overkloks kregen of na een tijdje een instabiel systeem.

Dual cores gaan wel als een trein op dat bord, maar quads is meestal een no-go.

Uit ervaring met m'n moederbord met nvidia 650 chipset weet ik dat er veel memory holes inzitten. Het kan zijn dat ie op (noem maar wat) FSB 1200 crashed, en dat ie op 1333 stabiel is.
Ook moest in mijn geval de chipset voltage omhoog en moest ik er een fannetje opklikken anders wilde dat ding absoluut niks (maarja, zoals ik al zei dat was een 650 chipset, geen 680).

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
Ik kan/mag die fannetjes die ik er bij kreeg er niet opdoen, ten eerste is die koeler daar veel te groot voor en ten tweede zou dat volgens de fabrikant de airflow te veel aanpassen.

Dankjewel voor de reactie, en ik vind het spijtig te horen dat overclocken niet zo best gaat op mijn plankje.

maar als ik het goed begrijp is het zo dat ik dus als ik een heel andere fsb invoer hij opeens wel kan werken?

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 14:36
Dat heb je idd goed begrepen. Verder de laatste bios downloaden en installeren voor je moederbord. Met mijn Q6600 (G0) haal ik 3 ghz met alleen de fsb te verhogen op een msi P7N sli 750i (fsb 1333) om 3.6ghz te halen moet er heel wat getweaked worden met voltages van de nb, sb, vtt en processor. Op een P6N sli 650i haal ik met alleen de fsb te verhogen 3.15 ghz (fsb 1400). Wel de laatste bios gebruikt anders lukte het niet.

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
nog een vraagje, ik heb een nieuwe versie van mijn bios hier op mijn pc staan, en nu zou ik voor het gebruik van ezflash2 dat op een usb stick kunnen zetten en dan mijn bios flashen, het probleem is alleen dat mijn hele bios die usb stick niet herkent. Iemand enig idee

Sorry voor de vele vragen, maar ik ben nieuw in overclocking/tweaking van mijn pc en ben daarom erg voorzichtig met wat ik doe

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Ik moest 'usb legacy support' inschakelen voordat mn bios de usbstick herkende, dus misschien dat je een vergelijkbare optie kunt vinden. Daarna was het een fluitje van een cent... welliswaar met een risico though, maar ik neem aan dat je je wel wat verdiept hebt in het bios-flashen. :)

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
Ja, ik heb me er wel in verdiept, ik weet ook dat het fout kan gaan enzo, maar ik houd mijn boekje van asus erbij en dan zou het toch goed moeten gaan

Edit: maar wat zijn de kansen dat het totaal fout gaat, want dat heb ik niet gevonden, en kan het uit het niets fout gaan, of alleen als ik bewust de computer uitzet of de stroom er af gaat. Dat zijn dingen die ik graag zeker wil weten namelijk, kan me best wat geld schelen enzo.

[ Voor 48% gewijzigd door windwarrior op 08-09-2009 21:08 ]

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-01 17:26
nouja.. zolang je niet alles ineens met 100% verhoogd zal er niet veel kapot gaan... hou je temperaturen in de gaten (er zit op een gegeven moment ook wel een automatische stop op, maar toch beter om zelf ook in de gaten te houden (je kan het aan zien komen en je weet waardoor de pc dan uitvalt (misschien))

als je bios gaat flashen moet je zorgen dat je een stabiel systeem hebt. Dat kan beter niet verkeerd gaan (geloof mij :+)

maar ik zou zeggen.. voer voorzichtig de tips uit die hierboven zijn genoemd en zie hoever je komt :)

[ Voor 9% gewijzigd door zjorsie op 09-09-2009 10:48 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:39

Nemesizz

Untouchable

Ik heb slechts 1x een foute flash gehad (was nog met een Pentium II moederbord), moest daar flashen vanaf een floppy en ja die dingen zijn niet betrouwbaar en was het einde verhaal. Nouja, kon em een jaar later hotflashen maar dat wil niet zo makkelijk meer met moderne moederborden.

Als het fout gaat merk je het snel genoeg. Krijg je wel allemaal rode blokjes in beeld (ipv wit of groene), flashen duurt ook zowat 10x langer dan normaal.

Stroom eraf of ineens een reset is ook einde verhaal. Veel moederborden beweren dat ze een flash-protectie hebben mocht het misgaan dat je een CD'tje,floppy of memorystick erin drukt en dat ie automatisch weer flashed maar dat werkt niet altijd.

Nu lijkt flashen dus gewoon een doem-scenario, maar als je nagaat dat de BIOSjes die ik zelf geflashed heb slechts 1 mis is gegaan vanwege een brakke floppy. Tegenwoordig gebruik ik gewoon een memory pen, veel sneller en betrouwbaarder.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-01 17:26
klopt.. mja.. kan beter ff systeem stabiel hebben dan dat je 't snel doet en t verneukt... ookal hebben bordjes een dubbele bios oid... (weet niet of dat bij dit bord zo is)... je leest vaak genoeg dat de 2e bios niet word ingeschakeld... mja.. zovaak gaat het niet fout, als je het maar niet vanuit windhoos doet :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

staat in je bios de FSB en geheugen waarden wel op unlocked? Bij mijn (inmiddels vervangen) P5N-E SLI mobo moest ik het geheugen op 1333 zetten, en de FSB op 666 om mijn E6600 op 3 GHz te krijgen.

Ik zal mijn instellingen nog even opzoeken voor je :)

edit: uit een heel oud topicje:

Enter RAM timings and voltage manually. Helps stability.
Disable all features not neccessary, ie firewire, if you run all SATA drives, disable IDE channels... etc.
Run Orthos or OCCT for 6+ hours at all stock settings to test for stabilty at stock, to make sure everything is OK at the norm. This will help you to not blame your OC for stability problems, such as forgetting to set your RAM timings and having the auto timings cause a failed OC.
FSB and RAM are already finalized values. Intel chips are QUAD pumped (QDR) and RAM is DDR. For example, if you have an 800FSB rated chip, your REAL FSB is 200Mhz (What CPUZ will display) but will display as 800FSB in BIOS. Same with RAM, but it is DUAL, so DDR2-800 RAM will display as 800 in BIOS, but 400Mhz in CPUZ.
When overclocking, run a 1:1 divider for stability. This can be achieved by using UNLINKED mode and MANUALLY entering 1:1 values, ie 1000FSB and 500DDR, or you can choose LINKED-->SYNC Mode to run a 1:1 divider.
AUTO will keep your FSB/RAM linked, which is bad because it will constantly run a 1:2 divider due to the BIOS displaying QDR and DDR values.

To find your MAX CPU overclock without overclocking RAM, to eliminate it as the cause of a failed overclock, use full UNLINKED mode, to allow you to manually set your RAM to its full speed without overclocking it. This will allow you to UP the FSB as much as you need.

edit2: test de bios instellingen eens met je pc kast opengeschroeft en zet er een dikke tafelventilator op volle snelheid voor. Dan heb je airflow genoeg en hoef je je om te testen even geen zorgen te maken over oververhitting.

[ Voor 80% gewijzigd door M2M op 09-09-2009 11:18 ]

-_-

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Topicstarter
dank jullie wel voor alle tips, ik ga er toch eens een paar uitvoeren.
Pagina: 1