Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Topicstarter
Ik heb een HTPC, met daarin een Asus AH 3650 Silent (op AGP), via DVI -> HDMI op een Philips 32pfl7332/10 aangesloten.

Ben nu eindeloos aan het prutsen geweest om die combinatie zover te krijgen 1:1 pixelmapping te doen (of in ieder geval in de buurt te komen) maar dat wil niet echt lukken. Misschien dat hier iemand nog zinnige tips heeft :) Voornaamste nut daarvan is overigens het "gewone Windows gebruik" van de HTPC - hij wordt ook als backup PC gebruikt en dus ook voor browsen en wat Office werk. Het is dan wel prettig als bijv. Cleartype goed werkt :P Voor het gros van het gebruik - films, series - maakt het een stuk minder uit, bij 4:3 series mag de TV ook lekker z'n automatische zoom gebruiken wmb.

Ten eerste: stuur de TV nu aan op 1080i, omdat ik dan 1360x768 kan kiezen (native is deze TV 1366x768). Dat werkt aardig - het her-assembleren van i naar p van dat beeld ziet er prima uit, geen flikkerende muispointer of zo. Alleen kloppen de verhoudingen net niet (het is dus niet dat je 3 pixels links, en 3 rechts op zwart hebt staan, wel "ongeveer" maar dat is dus nét precies geen 1:1 mapping :P).

Grootste nadeel is eigenlijk dat Catalyst (9.4 zeg ik uit mijn hoofd) de over/underscan setting niet onthoudt :S Dus het is nogal irritant dat íedere keer dat je inlogt, je eerst de scan mag bijregelen :( Ik zou al heel tevreden zijn als die gewoon vanzelf blijft staan!

Maar liefst zou ik natuurlijk gewoon een 50 of 60p beeld op 1366x768 naar de TV willen sturen. Officieel kán de televisie dat niet, die resolutie staat niet in het lijstje ondersteunde resoluties van de TV maar zoals gebruikelijk bij Philips klopt dat lijstje kennelijk niet helemaal... want een paar Duitsers is het wél gelukt, met Powerstrip; op http://www.hifi-forum.de/viewthread-152-1089-25.html:
PowerStrip timing parameters:
1368x768=1368,40,184,216,768,3,6,29,87750,310

Generic timing details for 1368x768:
HFP=40 HSW=184 HBP=216 kHz=49 VFP=3 VSW=6 VBP=29 Hz=60

VESA detailed timing:
PClk=87.75 H.Active=1368 H.Blank=440 H.Offset=24 HSW=184 V.Active=768 V.Blank=38 V.Offset=3 VSW=6

Linux modeline parameters:
"1368x768" 87.750 1368 1408 1592 1808 768 771 777 806 -hsync -vsync
Maar die precieze timing wordt bij mij niet door Powerstrip geaccepteerd (het zit er altijd nét een paar hertzen naast) en de TV gaat daarbij op zwart. (Of blauw :P) Het maakt overigens in mijn ervaring met deze combi niet uit of ik een dvi-hdmi kabel gebruik, of het bij de Asus geleverde dvi-hdmi verloopblokje.

Kortom, is iemand het wel gelukt op deze Philips (of een vergelijkbare 37")? Wat zou de beste manier zijn het scherm aan te sturen? En hoe laat ik Catalyst de scan settings onthouden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 09:00

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Hier ben ik ook al een hele tijd naar aan het zoeken.
Heel veel verschillende drivers (Catalyst en anderen via Guru3D) en OSsen (XP, MCE en Windows7) geprobeerd, maar wat bij Nvidia blijkbaar wel werkt (op mijn 7600GS tenminste) krijg ik op mijn ATi 3650 niet voor elkaar.
Het scherm blijft voor 90% gebruikt waarbij er dus zwarte balken links, rechts, boven en onder zichtbaar blijven. Dit is bij mij op een Philips full HD tv weliswaar, maar ook hier werkt de pixelmapping dus niet goed.
Het lijkt er op dat deze videokaart toch maar het archief ingaat en weer een NVidia gekocht moet worden.

Jammer inderdaad dat er niemand iets heeft gevonden hierop, maar nu snap ik ook waarom op andere fora nog niemand een oplossing heeft gepost.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:35
Heb hier het zelfde probleem.. in driver 9.5 en 9.6 werkt de overscan goed. 9.4 bij mij ook niet en bij 9.7 of 8 hebben ze de overscan functie helemaal uit de drivers gehaald.. echt een *** zooi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 12:24
Datgene in de drivers is een puur compensatie voor wat de tv aan overscan doet. Ook al krijg je het beeld via de functie weer mooi beeldvullend, zolang er scaling tussen zit en dat weer gecompenseerd moet worden heb je geen 1:1 pixel mapping. Overigens zit het er in de laatste ATI drivers nog wel in maar is het om een of andere rare reden nogal verstopt:

http://www.aoclarkejr.com...nd-underscan-options.html

[ Voor 20% gewijzigd door Nielson op 29-10-2009 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Alhoewel ik met een nVidia 8800GTS werk, zou dat op zich niet zo heel veel uit moeten maken. Als je exact de juiste settings kunt kiezen in je software, dan neem ik aan dat de TV geen voorkeur heeft voor nVidia of ATI.

Anyway, zelfde probleem hier gehad, met vrijwel dezelfde TV. Deze settings werken bij mij wel:
1360x768
60 Hz
"advanced timing" (kan ik in Vista/nvidia control panel instellen)
Front porch 64
Back Porch 208
sync : -
Front end active : 1360
sync width: 144
scan rate: 47.65
Back-end active: 1360

Vertical lines:
Front porch: 1
Back porch: 23
sync:+
Front-end active: 768
sync width: 3
refresh rate: 59.939
Back-end active: 768

Pixel clock: 84.63 MHz

NB: sommige van deze settings volgens automatisch uit andere settings ('greyed out"); ze zijn niet onafhankelijk.

Verder zo nodig natuurlijk je TV op 'unscaled' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Nielson schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:42:
Datgene in de drivers is een puur compensatie voor wat de tv aan overscan doet. Ook al krijg je het beeld via de functie weer mooi beeldvullend, zolang er scaling tussen zit en dat weer gecompenseerd moet worden heb je geen 1:1 pixel mapping. Overigens zit het er in de laatste ATI drivers nog wel in maar is het om een of andere rare reden nogal verstopt:

http://www.aoclarkejr.com...nd-underscan-options.html
Heel mooi, die tab staat er in mijn control centre dus niet tussen.. die is sinds 9.7 uit mijn drivers verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Hoe is je tv aangesloten, via dvi (naar hdmi) of rechtstreeks hdmi? Bij mij zit die tab er iig gewoon in, je moet alleen even weten hoe je 'm benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Nielson schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:07:
Hoe is je tv aangesloten, via dvi (naar hdmi) of rechtstreeks hdmi? Bij mij zit die tab er iig gewoon in, je moet alleen even weten hoe je 'm benaderd.
Beide opties geprobeerd. Probleem zit hem er denk ik (weer) in dat ik crossfire heb. Heeft een tijdje terug ook niet gedaan vanwege crossfire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Ik heb wel de scaling tab (eerst 9.4 toen ik dit topic startte, nu 9.10), maar de underscan/overscan setting wordt bij mij niet bewaard :/ Dus ik moet elke inlog opnieuw alles goed zetten.

De enige manier dat ik hem op deze TV overigens op 1360x768 krijg is via 1080i en daar wordt ik niet heel blij van. (Daar zit natuurlijk een waanzinnige hoeveelheid processing tussen.) Anders is het 1280x720 en dat vervormt (plus dat ik bij beiden dus de scaling moet bijregelen, omdat er anders een zwarte rand rond het beeld zit...)

Combinatie van TV en kaart zijn niet ideaal iig.
BartS12 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:42:
Alhoewel ik met een nVidia 8800GTS werk, zou dat op zich niet zo heel veel uit moeten maken. Als je exact de juiste settings kunt kiezen in je software, dan neem ik aan dat de TV geen voorkeur heeft voor nVidia of ATI.

Anyway, zelfde probleem hier gehad, met vrijwel dezelfde TV. Deze settings werken bij mij wel:
Welke TV heb jij precies dan? Ik heb eindeloos met tools lopen klooien om ongeveer die frequenties er in te krijgen, maar beeld gaat bij mij meteen op blauw (als in: input wordt niet meer herkend) :/

[ Voor 35% gewijzigd door PowerFlower op 30-10-2009 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Als je 'm via hdmi aangesloten hebt is het wel enigzins logisch dat je alleen hdmi resoluties kunt gebruiken. Als je 1366x768 wilt uitsturen kun je denk ik beter vga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
De 32pfl7332/10 heeft geen VGA ;) (OK, wel component met sync waar je VGA op aan zou kunnen sluiten, maar 1. is dat kabeltje nergens te krijgen en 2. is dat analoog en dat, uh, zuigt :P) Bovendien zijn de problemen dan precies hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Welke TV heb jij precies dan?
Het is een 32PFL9632D/10. Aangesloten via DVI uitgang op de 8800GTS naar HDMI op de TV. TV heeft ook een native resolutie van 1366*768, en (volgens mij) hetzelfde 'electronische chassis'. De handleiding geeft ook aan dat 'native' geen ondersteunde resolutie is, terwijl dat uiteindelijk wel werkend te krijgen was.

Overigens heb ik het getest met een paar bitmaps van een 'zebrapad' : om en om zwarte en witte lijnen (horizontaal of vertikaal) van 1 pixel breed. Als je *niet* netjes native afbeeld, zie je gruwelijke artefacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
En dat zebrapatroon gaf geen artefacts? ;)

Klinkt veelbelovend, maar weer eens proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
En dat zebrapatroon gaf geen artefacts
Nee :) Dit is voor mij de ultieme test, omdat ie zo verschrikkelijk gevoelig is. Als er ook maar een beetje scaling ergens in de keten PC-videokaart-TV zit, dan is het meteen gruwelijk lelijk.

De "Nokia monitor test" heeft nog meer nuttige plaatjes. Te vinden met een simpele google search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Wow, vandaag de nieuwe catalyst 9.10 gedownload en daar stond wel de scaling option in.
En inderdaad, standaard is de instelling -7% ongeveer om voor de overscaling van reguliere tv's te compenseren.

De slider nu op 0% underscan gezet en het beeld is weer schermvullend.
En dan te bedenken dat ik hier al zo lang naar aan het zoeken ben geweest.
Nu nog even de testtool draaien, maar zelfs de interlinieringfouten lijken verdwenen. (1920x1080@60Hz)

edit:
Hmm, alle bewegende beelden lijken nog steeds interlinieringsfouten te geven, dit is duidelijk te zien als ik de muisaanwijzer over het scherm beweeg bij een donkere achtergrond.

Ik kan niet echt zeggen dat het raster van de nokia testtool een 1 pixel zebrabeeld geeft. Althans niet voor een resolutie van 1920x1080. Maar omdat ik nergens Moiree zie geloof ik wel dat er geen scaling meer is. dus case closed voor mij wat scaling betreft. 1:1 pixelmapping bereikt! :)

[ Voor 34% gewijzigd door Cow_tipping op 02-11-2009 21:31 ]

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
OK en dan is wmb de grote vraag: heb je al een keer opnieuw geboot sinds je die scaling instelde? Want bij mij blijft hij die instelling maar vergeten elke keer weer :P
BartS12 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:57:
Nee :) Dit is voor mij de ultieme test, omdat ie zo verschrikkelijk gevoelig is. Als er ook maar een beetje scaling ergens in de keten PC-videokaart-TV zit, dan is het meteen gruwelijk lelijk.
Maar heb je dan niet aan weerszijden een 3 pixels over? Of vallen die onder de rand van het scherm? (Aangezien hij native 1366 is, en jij op 1360 aanstuurt...)
De "Nokia monitor test" heeft nog meer nuttige plaatjes. Te vinden met een simpele google search.
Wow, tijd geleden dat ik die gebruikt heb :P Dat ding is nog uit de tijd dat Nokia nog monitors en TVs maakte, back in the '80s :P

[ Voor 68% gewijzigd door PowerFlower op 02-11-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Nee, ik heb nog niet gereboot sinds deze instelling.
Zal ik morgen wel weer eens een keertje doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Cow_tipping op 03-11-2009 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Maar heb je dan niet aan weerszijden een 3 pixels over? Of vallen die onder de rand van het scherm? (Aangezien hij native 1366 is, en jij op 1360 aanstuurt..
Hmm, dat zou nog kunnen. Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker. Maar verreweg het belangrijkste is dat er geen scaling plaatsvindt. Of er nou aan beide kanten 3 zwarte pixels zijn, of dat ik 1 lijn 'buiten beeld' gooi - het maakt mij niet uit. M'n beeld is tenminste haarscherp :)
Ik kan niet echt zeggen dat het raster van de nokia testtool een 1 pixel zebrabeeld geeft. Althans niet voor een resolutie van 1920x1080.
Als je een Full-HD TV hebt, dan zou het moeten lukken! En het verschil tussen 'bijna goed' en 'perfect' is echt levensgroot. Ik ben achteraf gezien blij dat ik er zoveel tijd in heb gestoken om het goed te krijgen - je beeld ziet er unscaled zoveel mooier uit. Zeker je windows desktop (of eigenlijk alles wat geen film is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Ik ben ook tevreden en na restart blijft bij mij wel de instelling goed staan. (Windows 7, catalyst 9.10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Cow_tipping schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:15:
Ik ben ook tevreden en na restart blijft bij mij wel de instelling goed staan. (Windows 7, catalyst 9.10)
Ow vanavond even de drivers updaten.. zal mij benieuwe of de overscan eindelijk weer werkt..
Pagina: 1