Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 22:53

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Haar extracten op veel verschillende manieren. Een aantal van die manieren ken ik wel, maar bij de volgende foto wil het me niet echt lukken om deze fatsoenlijk te extracten.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SQnYze3B8dGCA3BDllF3sGoV/full.jpg
gezicht weggehaald ivm privacy

Hoe kan je nu zoiets het beste extracten. Ik wil dus die achtergrond weghebben.

Geprobeerd:
- Quick mask mode en dan gaan 'schilderen' wat ik wil hebben. Dan er een selectie van maken en wat ik niet nodig heb verwijderen.
- Extract tool aangeslingerd, maar daar krijg ik heel veel vreemde transparanties aan de randen.
- Lasso tool, maar die is niet echt geschikt voor dit.

Ik kan opzich best objecten extracten, maar het is vooral dat gekrulde haar wat hier de problemen geeft. Ik weet dat je ook wel iets kan doen met alpha channels, maar daar ben ik nog niet echt in thuis aangezien ik het nooit eerder gebruikt hebt.

Iemand tips om bovenstaande foto correct te extracten?

[ Voor 5% gewijzigd door Zeror op 08-09-2009 09:54 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 20:20
Rakkerzero schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:52:

Iemand tips om bovenstaande foto correct te extracten?
Ik deed vroeger wel eens de vlakken selecteren met zo'n tool (is dat de extract tool?) en dan de gekke transparanties met de hand verwijderen :) (pixelneuken dus)

[ Voor 58% gewijzigd door RedHat op 08-09-2009 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Wat ik vaak doe is zoeken in de kleurenkanalen waar het meeste contrast zit tussen het haar en de achtergrond. Hier denk ik dat je best goed resultaat krijgt overall met het groene kanaal (alhoewel de hele foto wat groenig lijkt). Bij RGB moet je dus juist naar het rode en/of blauwe kanaal kijken. Hier het rode kanaal:
rode kanaal
Als je de foto omzet naar CMYK is het Cyaan kanaal denk ik het beste.

[ Voor 22% gewijzigd door Savantas op 08-09-2009 10:04 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Savantas schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 10:01:
Wat ik vaak doe is zoeken in de kleurenkanalen waar het meeste contrast zit tussen het haar en de achtergrond. Hier denk ik dat je best goed resultaat krijgt overall met het groene kanaal (alhoewel de hele foto wat groenig lijkt). Bij RGB moet je dus juist naar het rode en/of blauwe kanaal kijken. Hier het rode kanaal:
[afbeelding]
Als je de foto omzet naar CMYK is het Cyaan kanaal denk ik het beste.
Nu is de rechterkant al best te doen, maar hoe pak je dan het linkse gedeelte aan? Want daar zit weinig contrast tussen het haar en de achtergrond, welke ook nog eens zeer wisselde contrasten heeft.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Ben bang dat dat inderdaad pixelpielen wordt... Ik zie trouwens net dat in CS4 de extract functie niet meer onder Filter staat... Iemand enig idee waar die gebleven is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Lekker manueel gaan masken :9 (waar is die vork-smiley?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 15:14
Sefyu schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:29:
Lekker manueel gaan masken :9 (waar is die vork-smiley?)
:Y)

: Y ) :+

[ Voor 3% gewijzigd door Tomino op 08-09-2009 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Savantas schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:19:
Ben bang dat dat inderdaad pixelpielen wordt... Ik zie trouwens net dat in CS4 de extract functie niet meer onder Filter staat... Iemand enig idee waar die gebleven is?
Die is standaard inderdaad weg. Maar je kan hem gratis downloaden vanaf de Adobe site.

Overigens heb ik hem nu aardig moet ik zeggen.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jI49uDtpCA9PtoAyeJxpPRnQ/full.png

Het kan wellicht nog wat beter, maar aangezien ik nog 30 van dit soort foto's moet doen. Laat ik het hierbij.

Tips over hoe nog veel beter kan zijn uiteraard wel welkom. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Zeror op 08-09-2009 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 14:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Grmbl, waarom alleen voor Windows? :(
Best goed gelukt, RZ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Persoonlijk zou ik dan toch naar een andere kant van het verhaal kijken dan naar de extract-mogelijkheden...

Fotografeer je onderwerp op een andere plaats, liefst tegen een zo effen en contrastvol mogelijke achtergrond.
En dan weer niet knalpaars, als je nieuwe achtergrond knalgroen is... ;)

Wat je ook kan doen, als je niet zo netjes geknipt hebt, is de ongewenste kleuren saturaten. Dan heb je iets meer haar dan ze daadwerkelijk heeft, maar het valt amper op. :)

Trouwens wel naar dat Extract uit CS4 weg is! Mooi dat ik er op deze manier achter kom, anders had ik eerdaags op m'n werk lang zitten zoeken. :o

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 20:59

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Toevallig zocht ik hier ook pas naar toen kwam ik deze tutorial tegen en geeft toch best een goed resultaat:

http://av.adobe.com/russellbrown/ExtractSM.mov

@Dark Blue, zeer vervelende grap van Adobe die plug-in en nog een paar zijn optioneel gemaakt en deze moet je uit de goodies folder van je dvd halen of downloaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Freddy_Fish op 08-09-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Dark Blue schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:03:
Fotografeer je onderwerp op een andere plaats, liefst tegen een zo effen en contrastvol mogelijke achtergrond.
En dan weer niet knalpaars, als je nieuwe achtergrond knalgroen is... ;)
In mijn geval was dit dus een beetje vervelend aangezien ik de foto's op deze manier aangeleverd kreeg. Al vraag ik meestal wel om een foto met een zo effen mogelijke achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texhnolith
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 18:59
ik zou de kleine uitstekende haartjes gewoon weghalen, zie je toch niet als je het op een andere achtergrond zet (mits voor de rest netjes geknipt
mestal use ik ook nog een kleine soft brush (eraser) om het na het knippen weer iets natuurlijker te laten lijken
eventueel colordogde/burn aan de randen om de nieuwe achtergrond ook weer te matchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Probeer een lichte shadow eromheen te maken. Distance op 0 zetten zodat je het overal hebt, en je ziet er veel minder 'uitgeknipt' uit. Succes.

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Savantas schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:06:
Grmbl, waarom alleen voor Windows? :(
Best goed gelukt, RZ d:)b
Staat 't ook niet op de DVD? Voor Windows namelijk wel :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
andromedaan schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:11:
Probeer een lichte shadow eromheen te maken. Distance op 0 zetten zodat je het overal hebt, en je ziet er veel minder 'uitgeknipt' uit. Succes.
Dan zie een vage waas om het hoofd heen. Iets wat ik persoonlijk erg lelijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Rakkerzero schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 17:06:
[...]

Dan zie een vage waas om het hoofd heen. Iets wat ik persoonlijk erg lelijk vindt.
Een lichte waas rond de haren is -mits goed toegepast- niet slecht, de kleine haartjes die altijd van de 'massa' uitsteken veroorzaken irl ook een soort waas (bij krulhaar bijv. meer dan gestijld haar). Keiharde omlijning van haar ziet er vaak erg onnatuurlijk uit.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:59
DarkX schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 17:47:
[...]

Keiharde omlijning van haar ziet er vaak erg onnatuurlijk uit.
Met die reden durf ik wel eens een Select > Feather (enkele pixels) + Knippen van geïnverteerde selectie te doen; krijg je ook zo'n fade-randje. Iets wat je met 'echt' haar ook zou hebben. Op werkelijk hoge resoluties durven ze je dan wel eens hierop pakken :X .

Een lichte schaduw werkt ook niet in alle gevallen, geeft soms weer een zwarte rand....

Toegegeven, haar blijft soms wel een pielpunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je zegt dat je het gezicht hebt weggehaald ivm privacy, dus je kent haar persoonlijk.. Is het dan niet mogelijk om haar gewoon een keertje opnieuw te schieten voor een groen scherm, zoals Dark Blue ook al aangaf als mogelijkheid?

Daarna zou het een fluitje van een cent zijn om er wat moois van te maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 14-09-2009 18:46 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 11:46

LieveNiels

On Fire

Stukfruit schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:46:
Je zegt dat je het gezicht hebt weggehaald ivm privacy, dus je kent haar persoonlijk..
Dus privacy schenden is ineens geoorloofd als je iemand niet kent? 8)7 Als dat een optie was dan zou de TS dat waarschijnlijk eerder gedaan hebben dan hier vragen hoe het softwarematig moet gebeuren.

[ Voor 18% gewijzigd door LieveNiels op 14-09-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
LieveNiels schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:58:
Dus privacy schenden is ineens geoorloofd als je iemand niet kent? 8)7
Lees m'n vorige post nog een keer wat beter en probeer dan ook even positief te zijn ;)

Als het een duur fotomodel oid is dan kan je niet simpel even vragen of er nog een foto voor een groen schermpje / muur geschoten kan worden (dat kost $$$$), maar als hij haar persoonlijk kent dan verandert dat de situatie, toch?

Of denk ik dan te simpel? :P

Dat zit wel Schnorr.

Verwijderd

Stukfruit schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 04:39:
[...]

Lees m'n vorige post nog een keer wat beter en probeer dan ook even positief te zijn ;)

Als het een duur fotomodel oid is dan kan je niet simpel even vragen of er nog een foto voor een groen schermpje / muur geschoten kan worden (dat kost $$$$), maar als hij haar persoonlijk kent dan verandert dat de situatie, toch?

Of denk ik dan te simpel? :P
ik denk dat dit het doel van het topic mist. De vraag is zo gesteld omdat de situatie zo is. Natuurlijk is jouw optie handiger, maar het is gewoon iet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 13:08
edit: nvm

[ Voor 94% gewijzigd door Zip McOccup op 18-09-2009 09:08 ]

Pagina: 1