Toon posts:

P4 1,5GHz passief koelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Compaq Desktop, Pentium 4 1,5GHz (ik denk dat dat een Northwood is?). Het ding staat in de woonkamer en ik zou hem graag stiller hebben. Er komt een andere kast voor (Cooler Master Elite 330 of iets vergelijkbaars), een stille voeding en een passief gekoelde grafische kaart. Verder zit er niet veel in de PC, 1 HDD en 1 DVD-speler.

Het moederbord heeft geen temperatuur sensoren, er wordt tenminste niets weergegeven in Speedfan, Hardware Monitor of BIOS.

Ik zou de CPU graag passief koelen (12cm Scythe slip stream 500 of 800 voor en achter in de kast) met een redelijk groot koelblok wat ik hier nog heb liggen (komt van een P4 2,53GHz alleen zat daar een "tunneltje" op naar de outtake).

Ik kan dus geen temps controleren en vroeg me af of iemand weet of de ervaring heeft dat zo'n CPU met voldoende airflow passief gekoeld kan worden.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik vraag me af of die twee fans samen minder geluid maken dan die ene die nu op je processor zit. Je zou eventueel ook kunnen kijken naar een actieve maar stille koeling voor je processor. Een Zalman of andere met een grote fan, op lage snelheid.

Zoiets, bijvoorbeeld: pricewatch: Zalman CNPS6500B-AlCu
Ben je voor 15 euro klaar.. :)

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De beste test is natuurlijk om er geen fans op te zetten en je handje er tegen te houden. Zo weet je snel genoeg of het ding loeiheet of redelijk in orde blijft. Als het echt te heet wordt dan zet je er simpelweg een fan bij.
Ook kun je de temp iets ofwat meten door je kast dicht te doen, en achteraan de voeding uitgang je hand te houden (of je gezicht, is gevoeliger voor temperatuur). Zo merk je eigenlijk meestal of het geheel opwarmt.

In ieder geval is een supergroot koelblok vaak niet nodig. arctic & Scythe hebben leuke kleine oplossingen die praktisch onhoorbaar zijn! Succes

[ Voor 12% gewijzigd door diedazz op 08-09-2009 09:46 ]

Get Airflow, save the world.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:49
Dat ligt er maar net aan... Soms houdt hij het maanden passief uit omdat je hem laag belast, maar als je een keer 3 uur 100% cpu belasting hebt, word hij zo heet dat ie smelt...

Ik zou een el-cheapo fancontrollertje kopen met een temperatuurmeter ingebouwd.
Dan zit er zo'n draadje wat je tussen de koeler en de cpu kan doen, en dan kan je gelijk zien of je cpu te warm word.

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
thijs_cramer schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:44:
Ik zou een el-cheapo fancontrollertje kopen met een temperatuurmeter ingebouwd.
Dan zit er zo'n draadje wat je tussen de koeler en de cpu kan doen, en dan kan je gelijk zien of je cpu te warm word.
Ik wist niet dat dat bestond, is zeker een optie. En die Zalman ziet er ook goed uit. Dank voor de tips!