Toon posts:

Controller o.i.d. om stroomtoevoer af te kappen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een soort van fileserver met daarin een stuk of 8 harde schijven. Dit werkt allemaal wel prima, behalve dat het doorgaans nogal een grote energieverspiller is: ik heb namelijk maar één hard disk continu nodig en de andere 7 sporadisch (als ik eens een filmpje wil kijken, bijvoorbeeld).

Nu ben ik opzoek naar een apparaat/controller, bijvoorbeeld een insteekkaart, die de stroomtoevoer van een harde schijf kan afkappen. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar dit zou dan dienen als een soort van hotswapping. In plaats van dat ik dan naar die computer toe zou hoeven lopen om er een hard disk in of uit te halen, zou ik dan gewoon de stroomtoevoer van zo'n harddisk kunnen regelen met software.

Waarom? Nou, dan zou ik standaard de stroomtoevoer van 7 hard disks uitzetten en als ik er ééntje nodig heb, zet ik die aan, mount ik 'em en ga ik ermee aan de slag. Als ik ermee klaar ben, unmount ik de schijf en haal ik de stroom er weer af.

Ik weet dat harddisks ook in een soort van sleep state gezet kunnen worden, maar blijkbaar ondersteunen al mijn hard disks alleen maar 'stand by' en geen 'sleep', waarbij bij 'stand by' alleen het motortje uitgaat en bij 'sleep' de hele hard disk een power down zou krijgen. In stand by wordt er alsnog energie verbruikt.

Daarnaast is er een ander probleem, namelijk als ik die computer aanzet met 8 hard disks, gaat die meteen weer uit, terwijl met 7 (1tje hotswap ik momenteel) werkt het wél goed. Ik vermoed dat de voeding het niet zo leuk vindt als er in 1x 8 van die motortjes gaan spinnen.

Enig idee? :)

• Sinna
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-12-2025

Sinna

Computer(k)nul

Ik heb iets dergelijks kunnen bereiken door een 5,25" external enclosure aan te schaffen (op USB) en daarin een module te monteren waar een 3,5"-disk ingeschoven kan worden (ik kom momenteel niet op de juiste benaming, hard disk tray of zoiets). Om het geheel aan de praat te krijgen moest enkel de harde schijf als master ingesteld worden (ja, ik spreek nog over het IDE-tijdperk :) )

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Snap je probleem niet waarom je ze niet in standby wil hebben. Want het verbruik is < 1 watt in deze modus. (morderne schijf).
Daarnaast is het gemak daarvan stukke hoger. En energie zuinigere cpu zal meer voordeel opleveren dan een extra insteek kaart welke relais moet aansturen om het geheel te regelen. (vergeet niet dat zo'n kaart ook energie verbruikt wat al snel een paar watt is).
Als je de kosten meerekent voor aanschaf van deze kaart + verbruik en dat tegen over 5watt / u (7 schijven in standby) dan denk ik zelf dat je na een aantal jaar het zelfs er niet uit hebt. PLUS dat je nog eens een hoop rompslomp er omheen hebt ;)

Probleem van het opstarten is dat elke schijf ongeveer 2A trekt van je 12V lijn. Voor het gemak even 25Watt* 8 = 200 Watt op je 12V (16A ) Daarnaast vast nog wel een optische drive. Kijk maar eens op je voeding of google erna hoeveel A je voeding kan leveren op je 12V lijn. En check daarbij ook gelijk of dat op 1 lijn zit of over 2 stuks verspreid. ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal