Port Forwarding fout met uTorrent als huisgenoot pc aanzet

Pagina: 1
Acties:

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 20:14
Na op zoek gegaan te zijn naar de oorzaak van mijn probleem toch maar een topic.

Probleem:

Mijn uTorrent snelheid zakt in als dikke stront in een trechter wanneer mijn huisgenote thuis komt en de pc aanzet. We zitten aangesloten op een Zyxel Prestige 2602H-61 en heb via Port Forwarding instellingen ervoor gezorgt dat ik rap kan downloaden.
http://www.portforward.co...ige2602H-61C/Utorrent.htm

uTorrent geeft aan: Netwerk OK, groen vinkje, snelheid rond de 350KB/s iets wat vóór de bovengenoemde instellingen niet zo was. uTorrent gaf eerder altijd aan rood vinkje, fout in port forwarding, nu niet meer.

Wanneer mijn huisgenoot echter thuis komt, krijg in in uTorrent een melding dat met port forwarding een fout is opgetreden, het groene vinkje wordt oranje.

Ben een beetje een leek op het gebied van netwerken, maar ik heb het idee dat een bepaalde instelling die ik gebruik wordt over-ruled door haar pc. Zodra zij thuis is, zakt mijn snelheid namelijk in, maar voornamelijk de oranje waarschuwing in uTorrent begrijp ik niet. Huisgenoot is niet flink aan het downloaden trouwens.

Ik vond het al meersterlijk slim dat ik mijn eerste oplossing had bereikt, maar nu loop ik vast, gaarne hulp...

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
kan het zijn dat op de pc van de huisgenote en op de router upnp aanstaat? indien dit zo is dan zal bij het aanschakelen van de pc de router een aanpassing in zijn config doorvoeren door de upnp functie. kijk even in je router of je dit nergens kan uitschakelen.

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ItsValium schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:54:
kan het zijn dat op de pc van de huisgenote en op de router upnp aanstaat? indien dit zo is dan zal bij het aanschakelen van de pc de router een aanpassing in zijn config doorvoeren door de upnp functie. kijk even in je router of je dit nergens kan uitschakelen.
dit is precies het tegen overgestelde advies dat ik zou geven. Gooi die portforwarding regels weg en zet uPnP aan op je router. uTorrent overlegt dan met je router welke poorten er gebruikt worden voor torrent verkeer en alles wordt automatisch voor je geregeld. Ik verwacht dat de pc van je huisgenoot dan ook niet meer in de weg zit...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

upnp kan je rustig aan laten staan op die andere pc, maar dan moet je er wel voor zorgen dat er op haar pc geen programma is wat dezelfde poort gebruikt als op jouw pc. Als dat het geval is (zelfde poort) dan kan je simpelweg de poort wijzigen.
itons schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:56:
dit is precies het tegen overgestelde advies dat ik zou geven. Gooi die portforwarding regels weg en zet uPnP aan op je router. uTorrent overlegt dan met je router welke poorten er gebruikt worden voor torrent verkeer en alles wordt automatisch voor je geregeld. Ik verwacht dat de pc van je huisgenoot dan ook niet meer in de weg zit...
Regelt upnp ook de specifieke poort die gebruikt wordt? dat wist ik niet..
In dat geval kan jouw uitleg voldoende zijn om de boel werkend te krijgen.

[ Voor 55% gewijzigd door job op 08-09-2009 10:05 ]

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
Probeer eens bij jezelf en je huisgenoot een statisch adres in te geven op de pc's in de netwerkinstellingen. Kan ook nog wel eens werken. Als je dat nog niet hebt gedaan.
gewoon de gegevens vanuit je router ingeven.

Uitleg
hccbrabant.nl

Afbeeldingslocatie: http://www.hccbrabant.nl/vena/netwerk/netwerk2.gif

[ Voor 1% gewijzigd door BAS80 op 08-09-2009 10:06 . Reden: Plaatje wat kleiner gemaakt. ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• darkcarlaza
Allereerst super bedankt voor reacties!

Ik heb inderdaad alleen bij mijzelf een statisch ip adres opgegeven. Het was mij niet duidelijk dat dit ook bij mijn huisgenote dan moet, wel logisch opzich.

Ik ga dit testen, bij geen resultaat zal ik de uPnP aan zetten in de router.

Nog wel een vraag voor ik dit eerste doe, als ik de ipconfig /all gegevens bij mijn pc check, zijn deze precies gelijk als de ipconfig /all gegevens bij mijn huisgenote? Oftewel, vul ik identieke gegevens in, of moet dit juist iets anders zijn? (IP adres, gateway en voorkeurs DNS-server bedoel ik)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 22:35

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

IP adres moet anders zijn. Een van de mogelijke oorzaken is juist dat jij en je huisgenoot 1 IP delen.
Gateway, netmask en DNS server moeten hetzelfde zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gewoon alles op DHCP & U-PnP aanknallen. Hier staan 4 laptops 24/7 aan, en iedereen uTorrent er op los. Zonder enig probleem.

Het enige nadeel is dat de router om de 2 weken ofzo vastloopt, en dan even reset'en, en we gaan weer vol gas.

Ey!! Macarena \o/

• darkcarlaza
IP adres van huisgenoot vastgezet, uTorrent schiet weer lekker op ^^

mijn dank
Pagina: 1