• Ducktape
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-01 18:39
Hoi,

Ik heb een server in een datacenter in A'dam staan. Hierop staat Windows 2008 std. Ik ken hier alleen bij via remote desktop (dus geen directe bios toegang).
Nu is er het volgende gaande:
Na het opnieuw opstarten verspringt de systeemklok een groot aantal dagen (een paar maanden tot ~3 jaar). Dit geeft grote problemen met alles dat aan tijd gekoppeld is (database, logs certificaten enz).
Nu kan ik dus niet in de bios komen dus ik weet niet of die een verkeerde tijd heeft. Verder heb ik wel de klok op automatisch updaten staan (nl.pool.ntp.org) maar dit werkt niet met een groot tijdverschil.

Nu zoek ik een oplossing
-om te voorkomen dat de klok meer dan een uur verzet kan worden?
-om geforceerd de klok met een NTP server te synchroniseren?
-bios tijd instellen via Windows?
Of
-iets anders??

Wie een oplossing, tip of ervaring met een gelijk probleem?
Bvd!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je kunt met GPEDIT de NTP / Windows Time policy instellen en daarbij aangeven dat hij niet meer dan een kwartier ineens mag gaan verspringen. Je kunt tevens in de policy instellen welke timeserver hij moet gebruiken enz..

https://powershellisfun.com

• Ducktape
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:52:
Je kunt met GPEDIT de NTP / Windows Time policy instellen en daarbij aangeven dat hij niet meer dan een kwartier ineens mag gaan verspringen. Je kunt tevens in de policy instellen welke timeserver hij moet gebruiken enz..
Het zit niet in een domain. Zou het dan in LCP zitten? En werkt dit ook om te voorkomen dat bij een reboot de klok op zijn gat gaat?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:47
anders schedule je een net time /set /y /ntp:host ?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
DukeBox schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:12:
anders schedule je een net time /set /y /ntp:host ?
net time :? uit welke timemachine ben jij net gestapt :D

w32tm is je (nieuwe) vriendje

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb491016.aspx

A wise man's life is based around fuck you

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Ducktape schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:08:
[...]

Het zit niet in een domain. Zou het dan in LCP zitten? En werkt dit ook om te voorkomen dat bij een reboot de klok op zijn gat gaat?
Wie weet, je kunt het daar in ieder geval instellen (Ga er vanuit dat je vanuit het datacenter wel NTP toegang hebt naar buiten). Maar dat bij een reboot zo'n tijdsverschil zit, is wel raar... Je kan niet iemand in het datacenter mee laten kijken in de bios of tijdens de post van de machine?

• Ducktape
Maar NTP werkt voor minuten/seconden. Niet voor jaren en maanden??

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Ducktape schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:23:
Maar NTP werkt voor minuten/seconden. Niet voor jaren en maanden??
Er is een nptdate op linux, weet niet of het voor Windows ook beschikbaar is? Maar het blijft raar dat het ineens zoveel verspringt, ergens iets in software of in bios?!??!

• Ducktape
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:22:
[...]

Wie weet, je kunt het daar in ieder geval instellen (Ga er vanuit dat je vanuit het datacenter wel NTP toegang hebt naar buiten). Maar dat bij een reboot zo'n tijdsverschil zit, is wel raar... Je kan niet iemand in het datacenter mee laten kijken in de bios of tijdens de post van de machine?
Ja iemand er op af sturen is nogal duur. Daarom eerst even kijken of het zo kan. En ik denk dat dat niet het probleem is. Anders was het verspringen van de tijd wel steeds gelijk (gelijke offset, niet eerst 3 jaar daarna 6 maanden).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:47
Powershell schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:16:
net time :? uit welke timemachine ben jij net gestapt :D

w32tm is je (nieuwe) vriendje
maar met w32tm loop je weer tegen het probleem aan dat deze niet update als het verschil te groot is.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is he een virtuele server?

• Ducktape
Nee, dan was bios geen probleem. Dan was het het host OS.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
in principe past je bios tijd (RTC) zich aan wanneer je de windows tijd aanpast, iig is dat altijd zo geweest op de bakken waar ik op heb gewerkt.
Of je hebt daar dus een restrictie voor aan staan, of je batterij die dit bijhoud is niet tof. Het is wel heel gek dat het iedere keer terug gezet wordt als je reboot. Dat heb ik nog nooit meegemaakt tenzij de bios batt weg of leeg was.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Ducktape
Razwer schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:16:
in principe past je bios tijd (RTC) zich aan wanneer je de windows tijd aanpast, iig is dat altijd zo geweest op de bakken waar ik op heb gewerkt.
Of je hebt daar dus een restrictie voor aan staan, of je batterij die dit bijhoud is niet tof. Het is wel heel gek dat het iedere keer terug gezet wordt als je reboot. Dat heb ik nog nooit meegemaakt tenzij de bios batt weg of leeg was.
Het is niet na elke reboot, maar zo nu en dan. En de bios batt kan leeg zijn.
Wat ook zo is, we hebben een aangepaste versie van de bios gekregen omdat er wat fouten in zaten. Mogelijk heeft dit er ook wat mee te maken.

• Ducktape
En net weer een probleem. Tijd stond in een keer op 02-02-2002. Volgens mij zelfs zonder reboot...

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Ducktape schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:17:
En net weer een probleem. Tijd stond in een keer op 02-02-2002. Volgens mij zelfs zonder reboot...
Je hebt dus al een aangepaste bios gekregen die het probleem zou moeten verhelpen, probleem is nog niet verholpen en heb je nog garantie/recht op ondersteuning? Er is in het eventlog van de machine ook niets te zien waardoor de tijd verspringt? Het eventlog gaat gewoon door met loggen en je zou daar dus een verschuiving zichtbaar moeten zijn...

• Ducktape
-={Fred_Perry}=- schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 16:59:
[...]

Je hebt dus al een aangepaste bios gekregen die het probleem zou moeten verhelpen, probleem is nog niet verholpen en heb je nog garantie/recht op ondersteuning? Er is in het eventlog van de machine ook niets te zien waardoor de tijd verspringt? Het eventlog gaat gewoon door met loggen en je zou daar dus een verschuiving zichtbaar moeten zijn...
De bios update had te maken met een heel ander probleem. Maar ik zal eens loeren in de eventlogs.

• Ducktape
Inmiddels weer druk aan het mailen met bios software fabrikant. Bij het volgende datacenter bezoek gaat de bios batt. ook vervangen worden.
Tot die tijd een vies alternatief:
-[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\Config]
"MaxNegPhaseCorrection"=dword:ffffffff
"MaxPosPhaseCorrection"=dword:ffffffff
Hierdoor is het tijdverschil dat geaccepteerd wordt heel erg groot.

Vervolgens een geplande taak gemaakt die elke 15 minuten een w32tm \resync uitvoerd.
Tot nu toe werkt het perfect:)

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Pagina: 1