ESI Juli@ op externe DAC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201885

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een ESI Juli@ geluidskaart en heb daarbij een nieuwe DAC gekocht. Het geluid moet via de digitale optische uitgang binnen komen op de DAC. Deze geeft weer het analoge signaal door aan mijn versterker. Nu wil het echter dat ik geen geluid heb wanneer ik muziek afspeel via mijn PC.

Als ik de geluidskaart middels de analoge output direct aansluit op de versterker heb ik wel geluid.

Ik dacht dat de DAC misschien defect was aangekomen dus heb ik deze getest met mijn cd speler, en deze aangesloten via dezelfde optische kabel. In dat geval heb ik wel geluid!

Conclusie is dat de DAC en de optische kabel wel goed werken dus daar kan het niet aanliggen. Ik vermoed dan ook dat het een software matig probleem moet zijn, echter heb ik niet veel kaas gegeten van de software die is meegeleverd en van de handleiding wordt ik ook niet veel wijzer. Heeft iemand tips voor mij om toch de Juli@ via mijn DAC te doen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 21:27
Ik heb helaas geen antwoord op jouw softwareprobleem, maar ik vraag me echt af waarom je zo'n luxe geluidskaart gebruikt, eentje met een geweldig analoog signaal, om hem daarna digitaal aan te sluiten.
Dat moet dan toch wel een hele mooie DAC zijn wil je dat kunnen verantwoorden ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 07-09-2009 22:41 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:16
Geeft je geluidskaart misschien per ongeluk 48 kHz aan de optische uitgang terwijl je DAC 44.1 kHz verwacht?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Op de ESI Juli@ heb je 4 kanalen, 1&2 zijn analoog L&R, 3&4 zijn digitaal, meerdere programma's zijn een beetje onduidelijk over welke ze nou gebruiken.
Welk programma gebruik je? Krijg je wel gewoon windows-geluidjes eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties. Ik heb een DAC omdat ik hoge eisen stel aan het geluid. Nu is het geluid dat standaard uit de Juli@ komt zeker niet slecht, maar ik heb op diverse fora gelezen dat een goede externe DAC een goede aanvulling zou zijn. Ik heb de Zhaolu D3 DAC, welke een betere chipset heeft dan de standaard DAC op de Juli@. Het geluid moet daardoor met name ruimtelijker en meer gedetailleerd worden.

Wat betreft het signaal wat uit de optische uitgang komt kan ik dat moeilijk zien. Bij de software van de Juli@ staat deze op auto, en geeft daarbij 44,1khz aan. Echter of dit analoog of optisch signaal is kan ik er niet uit opmaken. Het lijkt mij dat dit voor alle uitgangen geldt?

Voor het luisteren van muziek gebruik ik KM-player, maar ik heb ook geen windows-geluiden en als ik een game start heb ik ook geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
De clock die Juli@-gui aangeeft heeft niks te maken met wat er uit gaat maar meer met wat er de geluidskaart aangeboden word. Als je iets afspeelt reageren de volume-balkjes in hetzelfde scherm nergens op?

KM-player ken ik helaas niet dus daar kan ik je niet mee helpen. Heeft de DAC ook een "lock" of "signal" ledje?

Topicstarter
De volumebalkjes geven wel aan dat er geluid wordt aangeboden echter volgens de software op kanaal 1 en 2. Deze zijn volgens de handleiding de analoge uitgangen. Rechtsdaarvan staat ook een volumebalkje waar bovenstaat s/pdif out. Ik vermoed dan ook dat dit de optische uitgang moet zijn.

Ik heb ook contact gehad met bax-shop waar ik mijn geluidskaart heb gekocht. Deze gaf aan dat ik waarschijnlijk eerst het digitale output kanaal moet activeren en merkte bovendien op dat verschillende programma's op verschillende manieren het signaal intern routeren. Je zou dan kunnen aangeven in DirectWire op welke manier je het signaal routeert, bv doormiddel van de AsioDrivers, MME en WDM. Ik ben hier helemaal niet bekend mee dus heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat.

Misschien heeft iemand tips hoe ik op die manier WinAmp of Mediaplayer kan instellen (en of DirectWire)?

Ik heb trouwens geen lock of signal ledje op mijn DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb ook een Juli@ kaart en maak alleen gebruik van de analoge aansluitingen. Van de software heb ik nooit iets begrepen en van de uitleg al helemaal niet. Maar ja, ik ben ook niet zo slim, kan ik ook niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
In winamp kan je met DirectSound output gewoon kiezen voor "Digital Audio", als je gebruik maakt van de out_asio(dll).dll plugin moet je shift channel op 2 zetten.
DirectWire is niet echt bedoeld voor afspelen, maar om programma's als cubase, fuity loops etc met elkaar te verbinden zonder dat je last hebt van verschillende manieren van aansturen. Het is geloof ik wel mogelijk om kanalen op te schuiven (dus analoog naar digitaal) als je input monitoring aan hebt staan.

Ik denk dat je even naar configuratiescherm->geluiden en audioapparaten moet gaan en controleren of je wel de digitale uitgang als standaard afspeelapparaat hebt geselecteerd, lijkt me ook een voorwaarde voordat input monitoring überhaupt gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je voor de reactie, ik heb gekeken in Winamp onder opties --> voorkeuren --> Plug-ins --> uitvoer. Daar zie ik dan Nullsoft DirectSound-uitvoer v2.49 (d) [out_ds.dll] staan. Onder configureren check ik verschillende tabbladen maar zie ik niet iets staan als 'digital audio' of 'shift channel'. Ik weet niet wat ik fout doe of dat ik de verkeerde plugins heb?

Onder control panel --> sound and devices. heb ik bij diverse keuzebalken 2 mogelijkheden namelijk kan ik de onboard geluidskaart selecteren en de Juli@, waar ik natuurlijk in alle gevallen voor Juli@ heb gekozen. Echter heb ik in geen enkele tabblad de mogelijkheid om te kiezen tussen analoog of digitaal :s

• W0153R
Bij Winamp DS-uitvoer moet je het eerste tabblad hebben, helemaal bovenaan staat een dropdown-menu waar je je uitvoer kan selecteren.

Raar dat je niet digitaal en analoog gescheiden hebt in Windows, heb je wel de officiële drivers? Ik heb versie 1.0.5.0 (64bit) van Egosys draaiend op Windows 7, onder XP had ik volgens mij ook altijd gewoon de keus.

EDIT:
Net ff gecheckt, onder XP kan ik ook gewoon kiezen, alleen dan voor "Juli@ Ch12", "Juli@ Ch34" of "Juli@ Ch1234". Drivers zijn volgens mij versie 1.23, bij de driver-info staat er niks over, alleen dat ze van ESI zijn, maar in de titelbalk van het controlpanel van ESI staat v1.23 en op Win7 staat bij mij 1.05 wat overeenkomt met de driver-info. Ik heb overigens nooit de bijgeleverde CD gebruikt maar ze van de ESI-website opgehaald.

Ik heb overigens mijn Juli@ niet als standaard afspeelapparaat ingesteld omdat anders de windows-geluidjes klikjes kunnen veroorzaken als ik 'm via ASIO aanstuur, daarnaast heeft mijn scherm speakers die prima windows-geluidjes kunnen afspelen.

Probeer out_asio(dll).dll eens in winamp (gewoon in de plugins map zetten) met als device "ASIO 2.0 - ESI JULI@" (of iets wat er op lijkt) en "Shift output channels" op 2.

[ Voor 61% gewijzigd door W0153R op 12-09-2009 21:08 ]

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:01
Gebruik je XP, Vista, of 7 als OS? Ik gebruik ook een externe DAC icm mijn Juli@ (Mijn receiver) en moet hem alleen even defaulten op de digitale uitgang (en in mijn geval Monitor aan zetten om ook mijn dedicated koptelefoonversterker aan te sturen, maar bijzaak) en dan gaat alles, inclusief games, helemaal goed.

En probeer anders Foobar even als test, die heeft goede output-selectiemethodes, die vaak onder Os-niveau zitten. Dat helpt misschien als test ook.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Pagina: 1