Beste manier om de temperaturen in mijn pc te verbetern?

Pagina: 1
Acties:

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-01 23:08
Beste,

momenteel is mijn pc de volgende.

AMD 940 met een scythe ninja 2
4G patriot
2x 9600GT in SLI
3 HDD's

in een sonata 3 met 2 casefans (intake en outtake).

nu ik had eerst een arctic freezer erop zitten, maar de processor werd echt gestoord warm (48idle, 68 stress).
toen heb ik een ninja2 gekocht, maar het is er eigenlijk niet bepaald beter of slechter van geworden.
erg teleurgesteld, heb ik meteen geconstateerd, dat mijn pc als ik em voor het eerst opstart op de dag 40 idle is, na een half uur begint de idle temp sterk te stijgen, en daarna blijft de pc de rest van de dag redelijk warm idle, tenzij i khem weer een tijd uitzet.

mijn idee : de kast heeft te weinig ventilatie, en alle warmte blijft gevangen. nu was ik me aant afvragen wat de beste (goedkoopste) manier is om dit probleem op te lossen.

1) een nieuwe kast kopen (HAF 932 ofzo) 130€
2) een mega machtige cpu koeler kopen (iets van de corsair H50) 60€
3) de kast open zetten (= veel lawaai , dus liever niet) en extra fans neerhangen met tie raps ofzo. 20€

hulp gevraagd.\

groet, tom

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Vind de CPU temperatuur eigenlijk niet echt schokkend. Zolang je er geen overlast van hebt (vastlopers etc) zou ik het lekker zo laten....

Mocht je er wel last van hebben, of je wilt gaan overclocken, begin dan eerst eens met krachtigere casefans (evt roostertjes eromheen verwijderen). Een goedkope of brakke voeding kan trouwens ook je systeem goed opwarmen, kijk daar eens naar.

[ Voor 0% gewijzigd door LeonM op 07-09-2009 19:27 . Reden: typo ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

2 * 120 fans zijn natuurlijk niet erg veel gezien je sli setup (passief gekoeld?)
je zou de fans natuurlijk kunnen vervangen voor betere (meer luchtverplaatsing) ook kan je het deurtje van de kast openlaten staan zodat de intake beter lucht aan kan zuigen. weet niet in hoeverre je aan kabelmanagement hebt gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Switchie op 07-09-2009 19:30 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

welke temperatuur heeft ie als je de kast open laat staat? als het verschil <10 graden is is de airflow niet helemaal OK...

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Als je niet overclocked kan je zo ver mogelijk undervolten (google).
Gewoon testen met 1 prime95 instance per core.
Als je Prime langer dan 15 minuten blijft lopen en dan een error geeft, 1 tandje verhogen en dan zit safe wetende dat niets zo veel vraagt als Prime95 (ik krijg mijn cpu met niets warmer).

Met sommige gpu's kan het ook, weet echter niet welke.

• Qurius
ik heb kast open, dat ga ik zo houden, de temperatuur is dan 1 of 2 graden lager.
ik vind et gwn zo wazig dat ik met een scythe ninja geen temperatuur verbetering heb.
dus dan toch maar voor een betere cpu koeler?

welke moet ik dan hebben ,de scythe mugen 2 of de corsair H50?

[ Voor 13% gewijzigd door Qurius op 07-09-2009 21:25 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:28

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je kunt beter eerst wat aan je airflow doen dan direct wéér een andere cpu koeler kopen. Die Scythe Ninja is in principe een prima koeler namelijk. En ook omdat je direct bij opstarten al aan de 40C zit. Al ben ik het met LeonM eens dat je temps echt niet heel schokkend zijn, dus zolang je er geen last van hebt, hóef je er niet iets aan te doen ;) Zoals hierboven ook al gezegd:

* wat voor casefans heb je nu?
* wat voor voeding heb je nu?
* ruim de kabels in de kast op
* kijk of undervolten helpt
* wat is je kamertemperatuur?

[ Voor 27% gewijzigd door Mad Marty op 07-09-2009 21:49 ]

Rail Away!

• Qurius
1) de kabels zijn zogoed als mogelijk opgeruimd, door de SLI en de schijven moet er al een flinke bos naar beneden.
2) ik heb 1x antec tricool en 1x papst 120mm 4FG\LL ofzoiets, iig een hele goeie
3) ik heb de standaard Antec 500w earthwats 2.0 voeding
4) undervolten heb ik al geprobeerd, maar mijn moederbord is kut, en overclocken was eig wel het doel. ik weet ook dat de scythe ninja2 eig een prima koeler moet zijn, maar hij bewijst zich hier iig niet.
5) kamer is 21.6 graden

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Een keertje goed ontstoffen heeft bij mijn pc wel wat geholpen: rond de 2/3 graden. Een busje perslucht bij een willekeurige electronicaboer does the trick.

Misschien kan (meer?) cablemanagement nog wat graden schelen, maar dat hangt vooral af van je huidige situatie of er nog mogelijkheden zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Pixxel op 08-09-2009 09:17 ]

• Qurius
daar wringt namelijk het schoentje. ik weet niet of je een sonata3 al eens vanbinnen hebt gezien, maar met een scythe ninja en 2 dual slot videokaarten wordt het al vlot een hele bekrompen boel.

bvb, mijn sata kabels moeten aan de zijkant erin gestopt worden, ik moet ze al door de HDD rack lijden, om ze er zelfs maar in te krijgen. Mijn floppy heb ik gewoon weggesmeten, dat kon onmogelijk lukken.

hier een foto (let op, kabels zijn ondertussen veel beter weggewerkt, en er zit een scythe ninja 2 in, maar het geeft een idee van de plaats die ik over heb)
http://www.stooorage.com/show/150/192253_dsc_0153.jpg

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Ik ben verder inderdaad niet bekend met die kast nee.

Het feit dat beide koelers die je geprobeerd hebt gelijke temperaturen halen lijkt erop te duiden dat het probleem in gebrekkige luchtstromen ligt: de koeler kan zijn warmte niet kwijt aan de lucht in je kast.

De meest simpele oplossing is dan het toevoegen van een casefan. Op dit moment zit er als het goed is een aan de voor en achterkant en eentje in de voeding. Ik kan uit je plaatje echter niet helemaal opmaken of er aan de voorkant ruimte is voor een extra fan, of dat er wellicht iets aan de bovenkant van je case gemonteerd kan worden tussen de voeding het de drivebay's.

Misschien als de andere kant van de case, de plaat achter je moederbordtray, ook los kan is het misschien mogelijk hdd's om te draaien met de aansluitingen naar achteren zodat de kabels niet diagonaal door je kast hoeven. Het is even pielen, en het is dan wat lastiger hdd's wisselen (ik weet niet of je dat heel regelmatig doet) maar het kan mss iets schelen..

ik hoop dat je iets met mn suggesties kunt :)

• Molecom
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Op welke stand heb je die Antec Tricool staan low medium of high? Op low blijft alle warmte idd in je kast hangen. Dat had ik namelijk ook. (ik neem aan dat de Antec je casefan is en niet de fan direct achter de HDD's)

Ik heb zelf een Sonata 2 en toen ik de stand van low naar medium zette, vond ik het geluid nog steeds acceptabel maar daalde de temps van mijn CPU (ik had toen een arctic freezer 7 pro) zeker 2 tot 3 graden.
Op high is het een echte stofzuiger (geluid) maar blaast ie wel alle warme lucht uit de kast.

Toen had ik weer ruimte om de E6600 verder te oc-en :) (van 3,2 naar 3,4 Ghz)

Voor een goede airflow in mijn soortgelijke case heb ik eerst kabels weggewerkt vervolgens stille casefans gemonteerd die nog redelijk wat luchtverplaatsing hebben. Vervolgens heb ik een betere CPU-koeler gekocht die met minder airflow evengoed koelt als de Freezer 7 pro en dus stiller is.

Het verschil met jouw setup is dat ik maar 1 videokaart in mijn systeem heb. Dus jij hebt nog minder airflow als ik in mijn systeem had. Maar als je achter die HDD's een goede casefan zet die over de videokaarten blaast en een casefan die de warme lucht uit je kast kan blazen dan zullen je temps zeker dalen. Ik vind trouwens dat die sonata's niet uitblinken in airflow.
Pagina: 1