Toon posts:

Nieuw moederbord vs. Videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HTPC die o.a. bestaat uit een Asus P5E-VM HDMI. Dit mobo heeft een Intel G35 chipset. Voor mijn zwager heb ik een HTPC gebouwt met een mobo met een Nvidia Chipset. Het beeld wat zijn HTPC op z'n tv tovert ziet er veel beter uit dan de mijne (We hebben beide dezelfde Panasonic Plasma.).

Daarnaast schijn je tegenwoordig mkv (met x264 videostream) bestanden hardwarematig te kunnen accelleren met een Nvidia (PureVideo HD) of ATI (Avivo) videokaart.

Nu zit ik met een dilemma. Gewoon een los low profile videokaartje aanschaffen of een nieuw mobo met een GeForce chipset?

Advies is welkom

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 15:08
Je kan zelf gebruik maken van Media Player Home Cinema en de hardware matige support aanvinken of de coreAVC codec aanschaffen, hiermee heb ik betere ervaringen dan de pureVideo van nVidia zelf.

Buiten dat zijn beide opties even goed (het gaat hier vooral over de grafische kaart die je een upgrade wil geven)
Maar je hebt dan 2 puntjes om te overwegen:
• Geheugen: de low profile kaart heeft een eigen dedicated geheugen van (traag) 512Mega ddr2 met dan nog een heel kleine 64 bit bus.
Dit in tegenstelling tot de igp die dan weer gebruik zal moeten maken van je werkgeheugen (wat wss nog slechter resultaat zal geven)

• hitte/geluid, Ikzelf heb een 8200 igp welke je kan bekijken als een lager geklokte 8300/9400 .. en de temperatuur van deze chip loopt behoorlijk snel op .. en dit met behoorlijk goede koeling in mijn case (3 fan ins en 3 fans out .. in je dhcp zit er meer dan waarschijnlijk een stuk minder koeling.
-De low profile kaartjes van nVidia in je lijst hebben daarentegen een actieve koeling, een koelere chip maar die fannetjes erop klinkt gelijk een bron van veel lawaai.
Mss dat je beter gaat voor een passieve video kaart, maar dan kwam ik in uw lijste uit bij ati kaarten die atm nog geen hardware acceleratie hebben met behulp van coreAVC (wordt wel aan gewerkt, maar atm is het enkel beperkt tot nVidia omdat men CUDA gebruikt voor het hardwarematig decoderen van x264 content)
Buiten dat zijn AIT kaarten even goed en zeker een optie om te bekijken.
Indien je linux wil gebruiken voor je HTPC zou ik je dan toch een nvidia gpu aanraden wat betreft hardwarematige decodatie (vdpau)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel speel ik mijn 1080p mkv x264 files perfect af met CoreAVC zonder hardware accelleratie van de GPU. Opzich is het dus geen must om hardware accelleratie toe te voegen, tenzij het hierdoor het beeld mooier wordt.

Zit er verschil in kwaliteit van het beeld tussen CoreAVC met en CoreAVC zonder hardware accelleratie, of scheelt dit alleen in stotteren als je CPU niet snel genoeg is?

Bij aanschaf van een losse videokaart wil ik inderdaad een passief gekoelde. Volgens de pricewatch kom ik dan op ATI kaarten uit. Ik gebruik Windows voor mijn HTPC, dus dat is geen probleem. Media Player Classic Home Cinema ondersteunt accelleratie dmv. DXVA op ATI kaarten, mocht dat nodig zijn.

Wie levert eigenlijk een beter beeld? CoreAVC of Media Player Classic Home Cinema?

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
miss een aanrader de 8500 gt passief gekoeld , werkt prima en eventueel nog een low profil fan erop , ik vind mpc heel goed werken gebruik ik namelijk zelf ook .