Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey,

ik ben op het gebied van videobewerking niet zeer bekwaam en ben bezig met het digitaliseren van de oude familiefilms. Bron; 8 VHS banden van 3/4 uur. Flink wat materiaal dus, maar het gaat tot nu toe lekker simpel en snel met de vers aangeschafte VRC2PC corder. Het valt me nu echter op wat een enorm slechte kwaliteit veel filmbeelden toch nog zijn, en ik vroeg me af hoe ik deze films redelijk simpel toch nog wat toonbaarder kan maken. Op deze website vond ik een handige howto, maar omdat ik weinig anders via google kon vinden vroeg ik me af of deze programmas nog wel helemaal actueel zijn.

Ik wil dus +/- 20 uur filmmateriaal, dat als mpg op de pc is gezet in bestanden van 3 uur, een beetje digitaal oppoetsen. Ik vroeg me vooral af welk programma ik hiervoor goed kan gebruiken (mag best wat kosten). Ik wil de films in 1x door een filter gooien, dus niet per scene allerlei handmatige instellingen doen; dat kost me teveel tijd. Naast handige progs zou ik ook goede howto's en handleidingen voor het verbeteren van filmkwaliteit erg waarderen. Het valt me op dat ook op GoT weinig recents over deze info te vinden is, doet niemand dit meer tegenwoordig of is het zo makkelijk dat het geen tweakermateriaal meer is?? ;)

youtube.com/@hisrep

Anoniem: 261261

Vaak is het contrast en de saturatie verhogen vaak al een hele verbetering bij oude opnames.
Ik zou een beetje stoeien met 'sony vegas pro 9', daar kun je bij de video fx heel simpel veel goeie filters slepen naar je videospoor en een beetje tweaken indien nodig, een preview bekijken van hoe het er dan uit ziet en als je tevreden bent weer opslaan.

Anoniem: 4629

Je moet eerst weten wat je er slecht aan vindt voordat je er wat aan kunt doen. VHS is vaak nou eenmaal lage resolutieen onscherp. Zeker als die banden 15 jaar oud zijn.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het is allemaal wat onscherper geworden en de kleuren zijn wat fletser, dat is globaal het probleem van alle opnamen. Daarnaast zijn er nog wat filmpjes over- en onderbelicht.

youtube.com/@hisrep

Belichting kun je met levels aanpassen. Mits de informatie überhaupt aanwezig is. Onscherp is moeilijk. Een sharpen-filter kan mss aan de randen nog wat definitie terugtoveren maar veel meer hoef je er niet van te verwachten. Fletsheid is idd een kwestie van met saturation spelen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-06 21:23

mace

Sapere Aude

Kortom, er valt nog wel wat op te kalefateren, maar verwacht geen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het is me opgevallen, ik ben nu aan het stoeien met Sony Vegas 9B en er zijn opzich wel leuke resultaten te behalen maar ik vind het wel behoorlijk lastig om kleuren echt goed aan te passen. Het ziet er al snel onnatuurlijk uit...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
HetWonder schreef op maandag 07 september 2009 @ 17:00:
Flink wat materiaal dus, maar het gaat tot nu toe lekker simpel en snel met de vers aangeschafte VRC2PC corder. Het valt me nu echter op wat een enorm slechte kwaliteit veel filmbeelden toch nog zijn, en ik vroeg me af hoe ik deze films redelijk simpel toch nog wat toonbaarder kan maken.
Als je de opnames wilt gaan nabewerken is het wel belangrijk om de captures in zo hoog mogenlijke kwaliteit te maken om de verliezen bij het bewerken/hercomprimeren zo laag mogenlijk te houden.

Ik weet niet wat voor mogenlijkheden die VRC2PC heeft om de beeldkwalitei te verbeteren en opnamekwaliteit in te stellen?

Opnames in MPEG zijn veel lastiger om digitaal te bewerken dan coderingen met lage compressie zoals bijvoorbeeld MJPEG/DV codecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mensen hebben de neiging om kleuren te ver op te krikken. Dat oogt vaak knallender maar het is verre van natuurlijk. De wereld is enigszins flets.
Pagina: 1