Toon posts:

Vraag omtrent waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Momenteel ben ik bezig mijn nieuwe configuratie samen te stellen en ik wil deze computer graag gaan koelen dmv water.

Nu is dit de eerste keer dat ik mij ga begeven op het gebied van waterkoeling en wilde de pro's hier vragen of mijn ideeën een beetje kloppen.

Wat wil ik gaan koelen? Zo ongeveer alles, de CPU, northbridge, southbridge, mosfets, ram, beide videokaarten (zowel GPU, Vram als V-reg), en de twee HDD's. Dit alles zou leek mij wat veel worden voor 1 loop en heb het dus onderverdeeld in 2 loops. Echter, ik wil graag gebruik maken van 1 radiator (wordt een extra dikke met 2 12cm fans erop, leek mij genoeg voor mijn doel) en 1 reservoir (in een beschikbare 5,25 inch bay) en nu kwam ik tot het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: http://hobbymechanics.net/prive/schema1.JPG

Ik weet echter niet of wat ik wil mogelijk is...

De paden van de dimm's uit path 2 heb ik opgedeeld in 2 banen om het minder ristrictief te maken.

Path 2 heb ik ook opgedeeld in 2 banen, elke baan neemt een videokaart en een hdd koeler voor zn rekening, dit wederom om het voor de pomp makkelijker te maken alles rond te pompen. Liever zou ik baan 2 in serie doen, omdat op die manier het slangenwerk een stuk netter en makkelijker gelegd kan worden, zoals hier in schema 2:

Afbeeldingslocatie: http://hobbymechanics.net/prive/schema2.JPG

Kan dit ook hoe ik path 1 heb getekend? Ik snap dat het ristrictiever is als in schema 1, maar als het voldoet kies ik toch deze manier om zo het slangenwerk een stuk eenvoudiger te houden, wat uiteindelijk netter uit ziet.

Wat is jullie mening over deze 2 schema's?

Ook heb ik trouwens de pompen na de radiator staan, omdat ik dus 2 pompen met maar 1 radiator wil gebruiken. Kan dit of gaan de pompen zo niet kunnen werken?

Alvast bedankt! :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Enorme setup man.
Die hdd's hoef je niet te koelen. Aldus onderzoek door google; de temperatuur maakt van een hdd maakt niet uit voor de levensduur (binnen redelijk waarden).

Verwijderd

Topicstarter
Gaat me ook niet om de levensduur van de HDD's, ik heb mijn HDD's nooit gekoeld en heb er vrijwel nooit problemen mee gehad, de paar keer dat een schijf crashte zal dat niet aan de temp gelegen hebben. Wel zijn het 2 kacheltjes welke de temperatuur in de kast mee omhoog helpen terwijl ik een deel van die warmte net zo goed door de waterkoeling kan laten afvoeren was mijn gedachte. Op het totaalplaatje dat het ding gaat kosten maken die paar tientjes voor HDD koelblokken ook niets uit. :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pomp voor of na het rad maakt niet veel uit, maar...

Ik wil eerst wel eens weten wat voor radiator jij van plan bent te gebruiken, want 'een extra dikke met twee 1200mm fans' zegt me te weinig en de standaard 2x120 rads uit de winkel gaan dit niet trekken.

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:29:
Enorme setup man.
Die hdd's hoef je niet te koelen. Aldus onderzoek door google; de temperatuur maakt van een hdd maakt niet uit voor de levensduur (binnen redelijk waarden).
Ja, binnen redelijke waarden. En wat doe je wanneer je alles vervangt in Waterkoeling en daarmee minder luchtweerstand maakt in je case? Juist. Er is juist minder luchtstroom beschikbaar om de warmte van je HDD's mee te nemen.

En over het algemeen werkt een schijfje ook wat langer mee als die gewoon goed gekoeld is. Het enige nadeel is dat je vrij veel warmtebronnen in je rad steekt. Is dit een Dual-GPU setup en komt je CPU ook océd? Wellicht is een single-120MM rad aan de achterkant van je kast een extra oplossing. Heb zelf ook een Dual-rad gehad met 2 fans, en voor een X2 3800+ / X1950Pro was dit net aan. Ik denk dat de TDP van zowiezo 2 GPU's al wat hoger ligt.

Verwijderd

ik zit even te neuzelen nog, maar hoe wil je vanuit je radiator naar je pompen gaan werken??
heb je een rad met 2x in en 2x out, of ga je dmv een y stuk werken??.
Ik ben nml zelf tegen y stukken omdat imo het water toch de makkelijkste en dus ook de weg met de minste weerstand zal nemen. Waardoor dus automatisch 1 pomp minder goed zal presteren als de andere.
Althans dat lijkt me. Ik heb zelf ook een dual loop, maar ik werk daarintegen met 2x 240 rad`s
ik heb dus... pomp--cpu--northbridge-soutbridge-mosfets--reso---terug naar pomp, en dan heb ik nog: pomp-grafische kaart (full cover) rad-- en terug naar de pomp.
Ik heb nu nog 1 grafische kaart, maar in de toekomst wil ik voor crossfire gaan dus vandaar 1x240 alvast voor m`n video kaart

Harde schijven koelen is in mijn ogen ook noncense, evenals het geheugen, vooral geheugen koelers zijn enorme flow killers. ik heb dus nog 1x120@5v voor m`n hd`s staan
Ik zou ,als ik jou was kijken of je misschien nog 1x120 of nog mooier nog 1x240 erbij kan frotten, en voor 2 losse loops gaan, ook omdat nu het 1 het ander gaat opwarmen in je rad.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 15:44 . Reden: beter leren typen ]

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:35:
Pomp voor of na het rad maakt niet veel uit, maar...

Ik wil eerst wel eens weten wat voor radiator jij van plan bent te gebruiken, want 'een extra dikke met twee 1200mm fans' zegt me te weinig en de standaard 2x120 rads uit de winkel gaan dit niet trekken.
Als radiator zat ik te twijfelen tussen de Black ICE-Xtreme II (280x132x48mm) en de Watercool HTF2-X Dual (293 x 138 x 60mm).

Dit gaat niet afdoende zijn?

De kast welke ik ga gebruiken is de Antec 1200, en wilde de radiator in de kast aan de achterkant bovenaan plaatsen. Ik zou vooraan in de kast onderaan wss ook nog wel zo'n zelfde kwijt komen als t moet, plaats zat voor, alleen moet ik dan gaan na denken hoe ik het wil opstellen, koude lucht van buiten de kast door de radiatoren heen trekken en de warmte de kast uit krijgen dmv de bovenste van naar buiten te laten blazen en een fan in het zijpaneel erbij te plaatsen die ook naar buiten blaast zal het dan wel worden denk ik.

@fly_boy: De bedoeling was een Y-splitter te gebruiken, gezien de pompen alle twee aanzuigen mag dat weinig tot niets uitmaken. De weg naar de pompen zijn alle twee hetzelfde, dus tot de pompen is elke weg even restrictief. Beide pompen zullen meer invloed ervan hebben door wat aan de andere kant eraan hangt, en denk doordat de 2 paden elk hun eigen doel hebben dat de ene pomp zowieso wel wat harder moet werken als de ander, al zouden ze alle twee hun eigen rad en reservoir hebben ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 15:55 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:38:
En over het algemeen werkt een schijfje ook wat langer mee als die gewoon goed gekoeld is.
Nee. Volgens google (en die hebben een grotere steekproef dan jij....) niet. Het artikel heeft hier op de FP gestaan.
Het enige nadeel is dat je vrij veel warmtebronnen in je rad steekt. Is dit een Dual-GPU setup en komt je CPU ook océd? Wellicht is een single-120MM rad aan de achterkant van je kast een extra oplossing. Heb zelf ook een Dual-rad gehad met 2 fans, en voor een X2 3800+ / X1950Pro was dit net aan. Ik denk dat de TDP van zowiezo 2 GPU's al wat hoger ligt.
Ik kan mijn 3x360mm + 1x120 mm passief gebruiken om een 8800gt + 2x opteron 275 te koelen. Mijn mijn 9800gx2 lukt dat ook nog zelfs (heb hem nog niet 24 uur laten crunchen).
Dus passief kan best goed, als je maar genoeg oppervlakte hebt en convectie gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
PS: Over de geheugenblokken als eenorme flow killers, dat is eigenlijk ook de reden waarom ik ze heb verdeeld over 2 rijen om zo de restrictie te verminderen, denk je dat het zo in die opstelling de flow te veel zou beperken om de CPU, nb, sb en mosfets nog goed te kunnen koelen?
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:38:
[...]

Het enige nadeel is dat je vrij veel warmtebronnen in je rad steekt. Is dit een Dual-GPU setup en komt je CPU ook océd?
Ja, er gaat gebruik gemaakt worden van 2 kaarten in crossfire setup, dit zouden eigenlijk twee 4890's worden maar ik las net dat de 5870 op punt van uitkomen staat, dus misschien moet ik nog even wachten met het bestellen van de grafische kaarten. 8)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 16:17 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:53:
[...]

Als radiator zat ik te twijfelen tussen de Black ICE-Xtreme II (280x132x48mm) en de Watercool HTF2-X Dual (293 x 138 x 60mm).

Laat ik voorop stellen dat het van belang is te weten wat je specs precies zijn. Ik WC een Q9550 OC en een HD4890 OC met een 2x120mm Thermochill en een 1x120mm TFC X-changer. Over mijn GPU temps ben ik erg te spreken, maar mijn CPU temps zijn 'ok'. Ik zou het niet aandurven een tweede 4890 in die setup te steken.
Jij wil een hele zwik aan koelblokken, waardoor je veel warmte in je loop dumpt. Een tweede 2x120mm lijkt me wel gewenst, maar nogmaals: dat hangt heel erg af van je componenten.

Verwijderd

Topicstarter
De specs gaan worden, tot nu toe, kan natuurlijk nog veranderen tot het moment dat ik op 'bestellen' gedrukt heb ;)

- Antec 1200 behuizing
- Asus P6T WS Revolution mainboard
- Intel core i7 920 (wil proberen hem op 4GHz te krijgen)
- 6x 2GB DDR3 1600MHz (CAS 7)
- 2x intel X25-M in raid 0
- 2x samsung spinpoint F3 1TB (deze 2 wil ik koelen om de temp in de kast omlaag te houden)
- 2x optical (DVD-RW en Blueray speler)
- Corsair 850w voeding
- 2x (Asus) ATI 4890 in crossfire setup (maar nu ik net gelezen heb dat de 58x0 op het punt staat om uit te komen denk ik dat ik even wacht en dan voor twee 5850 of 5870's ga)

Verwijderd

WantedS13 ik ben grote voorstander van gekke projecten maar ik zou je aanraden om dit te schrappen. Ik heb de indruk dat je nog geen waterloops hebt gemaakt en dan is het geen goed idee om meteen zoiets groot te willen maken.
Je hebt nog zeer veel informatie waar je je moet inlezen en je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met CPU en graka's. Aangezien je custom onderdelen gebruikt, kan je het later sowieso makkelijk uitbreiden als je het wenst.

Als je er per sé mee wilt doorgaan:
1) Noem als je hardware op. Als je niet weet hoeveel hitte gaat gedumpt worden, weet je niet welke rads te nemen en ook niet welke fans of pomp(en). Ik kan je al zeggen dat een BIXII het nooit zal halen.
2) Loops niet laten samenkomen.
3) Steek warme onderdelen in een loop en koude in een andere. Bijvoorbeeld geen 2gpu's in je loop met hdd's want dan gaan je hdd's warmer lopen dan ze passief in je kast te steken. Bijvoorbeeld CPU+GPU's kan je samenzetten met grote rad of 2 rads.
4) Vergeet parallel. De moderne blokken zijn drukafhankelijk en niet debietafhankelijk, dus indien nodig zet je pompen in serie maar je circuit of pompen zet je niet in parallel.
5) NB, SB, ram, hdd en mosfets koelen is compleet nutteloos tenzij je de looks wil. Een heatsink erop en ze zullen ook koel genoeg blijven, je hebt sowieso minimale lucht nodig in je kast of je mobo gaat te warm worden. Dat beetje lucht zal die onderdeeltjes ook al koel houden.
6) Ik weet niet of je tekening op schaal is maar maak zeker geen groot reservoir want het is nutteloos. Een vat van 1000L gaat na enkele uren even warm zijn als een bekertje van 20cl. Een reservoir of T-lijn dient enkel om je pomp altijd van water te voorzien, lucht uit het circuit krijgen en gemakkelijke uitgang wanneer je het wilt legen. Je reservoir of T-lijn ook altijd voor de pomp zetten, enige volgorde die belang heeft is je res/Tlijn voor pomp en de rest kan je kiezen.

Waarschijnlijk nog veel zaken vergeten. Maar denk aub eens diep na of je niet gewoon eerst een simpele opstelling wil maken die je dan later kan uitbreiden en lees aub eerst nog een weekje elke avond vele fora. Het is ingewikkelder als lucht en het is duurder als luchtn, maar als je genoeg moeite doet krijg je er veel voor terug. Als je je niet informeert ga je zwaar teleurgesteld worden van zoveel tijd en geld in te steken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips man :)

ja... ik wil dit toch doorzetten ;) Ook ik houd wel van extreme dingen ;) natuurlijk zal ik pas beginnen met bouwen als ik ook een setup heb welke werkt, en niet zolang jullie me vertellen dat het geen ik wil gaan doen een rap einde wordt van mijn hardware (het wordt immers niet het goedkoopste systeem dat ik ooit gebouwd heb...)

Ik heb inderdaad nog nooit eerder een waterkoelingsysteem gebouwd voor een PC, dit wordt mn eerste. Wel ben ik al iets meer dan een week me aan het inlezen, maar ik vind veel tegenstrijdige informatie. Het geen dat ik nogtoe gevonden had is wat ik heb gebruikt om tot mijn 2 schema's te komen. Gezien het mijn eerste keer wordt dat ik zoiets bouw leek het me een wijs plan hier jullie mening over deze schema's te vragen alvorens te gaan bouwen, was een goede keus als ik het zo lees ;)

Nog een paar vragen / opmerkingen / antwoorden voor je:

(1) Zie de post boven jou eigen post voor mijn hardware samenstelling die gekoeld moet gaan worden.

(2) Geen loops samen laten komen zeg je, maar dan kan ik niet beide loops gebruik laten maken van het zelfde reservoir, en dat is nou juist wel wat ik wil.... Waarom is het eigenlijk dat ze niet samen zouden mogen komen? Ik zie er zelf weinig nadeel in, hooguit dat 1 loop iets warmer water erbij krijgt en de andere loop iets kouder water dan ie normaal zou krijgen als hij zijn / haar eigen reservoir heeft.

(3) Je zegt geen 2 GPU's koelen en dan 2 HDD's omdat ze dan warmer worden dan de passieve temperatuur, zou je denken dat het koelwater na 2 grafische kaarten gekoeld te hebben warmer is dan een vaste schijf van zichzelf wordt, dan hebben we het toch makkelijk over een 50 graden op zn minst (althans mn huidige HDD's zijn toch aardig heet)... Had niet gedacht dat het water die temperatuur zou bereiken na een loop langs 2 grafische kaarten.

(4) Over paralel, ik neem aan dat de splitsing bedoeld van het geheugen, en die in schema 1 van de twee grafische kaarten en hdd's. Zou ik het geheugen dan in serie kunnen zetten zonder de flow te veel te beperken voor de compontenten die daar voor voorkomen?

(5) Ja, ik wil de looks ;)

(6) De tekening is zeker niet op schaal, als reservoir wilde ik zo'n plexiglaze geval welke je in een lege 5,25 inch bay steekt. Het is grotendeels gekozen om onderhoud zo makkelijk mogelijk te maken en deels voor de looks.

Een simpele opstelling lijkt me eerlijk gezegd niets, niet leuk om te bouwen, niet leuk om naar te kijken, en ik leer er ook geen donder van.

Toch bedankt voor je tips, hopelijk heb je er nog meer voor me en misschien ook wat antwoorden op de onduidelijkheden die ik nog heb.

PS: Mocht je goede bronnen voor me hebben met leesvoer: GRAAG! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 17:03 ]

Verwijderd

Als je twee loops met reservoir in bay zoekt bestaat er geen betere oplossing dan dit. 2 MCP355's erin en je bent klaar.

Maar je hebt nog niet gezegd waarom je waterkoeling wil. Als je alles stock laat kan je evengoed een trage casefan nemen en je bent klaar met alles, wil je stilte dan gaat het niet lukken met zo'n zware onderdelen en weinig rad of wil je prestaties dan ga je je enkel moeten concentreren op de cpu en gpu's want de andere doen er toch niet toe.

Als je alles wil koelen met stilte en toch prestaties houden, kan je ook vergeten om alles intern te doen. Als geluid een minder belangrijke factor is moet je iets zoeken waar rond de 5x120 in geraakt. Als je hard wil gaan overklokken ga je nog meer rads nodig hebben. Moet je beginnen denken aan de TJ07, Cosmos s of CA01 modden.
Een BIX bijvoorbeeld moet je ook fans geven die meer lucht duwen en die zijn sowieso luider. Als je rads wil met stille fans moet je er zoeken waar de vinnen meer uit elkaar staan.

Ik zou jezelf gewoon nog veel meer leeswerk gunnen. Ik heb eerste keer 8maand dagelijks zitten lezen en kijken aangezien er geen echte all-knowing guide bestaat. Je moet alles bij elkaar gaan puzzelen en informatie veranderd elke dag waar we iets kunnen verbeteren aan een oudere theorie die er was.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 18:58:
Als je twee loops met reservoir in bay zoekt bestaat er geen betere oplossing dan dit. 2 MCP355's erin en je bent klaar.
Ziet er goed uit, alleen zat ik zelf te denken aan een volledig transparant reservoir dat maar een enkel 5,25 inch slot in neemt, maar ziet er wel goed uit! En zullen wss de videokaarten ook niet ongemoeid blijven.
Maar je hebt nog niet gezegd waarom je waterkoeling wil. Als je alles stock laat kan je evengoed een trage casefan nemen en je bent klaar met alles, wil je stilte dan gaat het niet lukken met zo'n zware onderdelen en weinig rad of wil je prestaties dan ga je je enkel moeten concentreren op de cpu en gpu's want de andere doen er toch niet toe.
Meerdere redenen. Ik vind het geweldig om dingen te maken, nieuwe dingen te proberen en te leren. Daarbij vind ik het ontzettend gaaf uitzien. Ook wil ik mijn core i7 op 4GHz stabiel hebben draaien als ik het eenmaal allemaal goed aan t werk heb (het koelsysteem).

Dat k alles wil waterkoelen is puur de looks, de videokaarten volledig koelen en de CPU zou genoeg zijn voor performance, maar het ziet niet half zo bruut uit als een systeem waarbij alles gekoeld is.
Als je alles wil koelen met stilte en toch prestaties houden, kan je ook vergeten om alles intern te doen. Als geluid een minder belangrijke factor is moet je iets zoeken waar rond de 5x120 in geraakt. Als je hard wil gaan overklokken ga je nog meer rads nodig hebben. Moet je beginnen denken aan de TJ07, Cosmos s of CA01 modden.
Een BIX bijvoorbeeld moet je ook fans geven die meer lucht duwen en die zijn sowieso luider. Als je rads wil met stille fans moet je er zoeken waar de vinnen meer uit elkaar staan.
Ik heb even gegoogled maar de kasten die ik te zien krijg lijken mij toch een heel stuk minder ruimte bieden dan de Antec 1200 welke ik voor mijn eigen systeem gekozen heb.
Ik zou jezelf gewoon nog veel meer leeswerk gunnen. Ik heb eerste keer 8maand dagelijks zitten lezen en kijken aangezien er geen echte all-knowing guide bestaat. Je moet alles bij elkaar gaan puzzelen en informatie veranderd elke dag waar we iets kunnen verbeteren aan een oudere theorie die er was.
Lezen is prima, zoals ik al zei begin ik niet morgen met het bouwen. Lezen heb ik gedaan tot in de treure toe voor ik mijn post hier maakte, en doe ik tussen het posten nog altijd. Echter vind ik nergens concrete antwoorden en veel info die ik tegenkom spreekt elkaar tegen.

8 maanden geduld heb ik trouwens niet :P

Ik heb in mijn vorige post nogal wat vragen gesteld, heb je daar misschien antwoorden op voor me?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:53:
[...]

nee, voor jouw setup heb je zeker dubbel dat nodig, misschien wel een totaal van 5x 120 oppervlak of meer. :X

Verwijderd

1) CPU en graka's kan je al rekenen op 5x120/4x140. De rest kan je met een 1x120 al koelen.

2) Verschil is vrij groot tussen wat alle onderdelen afgeven. Moest je de loop doen zoals je het tekent is het verschil niet zo erg maar je bent dus beter af met cpu/gpu samen te zetten en de rest in een tweede loop.

3) Dan heb je atm gewoon zeer warme schijven of zeer slechte airflow. Spinpoints worden meestal niet warmer als 35°C met normale omgevingstemperatuur van rond de 22°C. Als je coole hdd's wil moet je hen niet zitten lastig vallen met warme gpu's.

4) Alle loops gewoon in serie ja. Als er te veel blokken inkomen moet je wel een tweede pomp nemen. Jij gaat sowieso aan drie of vier pompen moeten denken, hangt ervan af wat je uiteindelijk gaat doen.

5) Looks gaan niet zo mooi worden met een kast vol buisjes. Many tried, all failed. Een waterkoeler zal nooit zo'n case maken tenzij het voor een klant is die te veel geld heeft of hij denkt er ergens een casecompo mee te winnen.

6) Een 5.25" bay is niet makkelijk onderhoud. Makkelijk onderhoud voor jou zou zijn om een t-lijntje ergens onderaan te maken. Je case gaat namelijk 35kg of meer worden, kantelen om leeg te lopen wordt niet leuk.

Van een simpele opstelling ga je dus wel veel leren, zelfs als je enkel je cpu zou koelen ga je al enorm veel bijleren. Die simpele loop ga je ook sneller opnieuw doen als het niet goed is, een kast vol gevulde buisjes werkt niet motiverend.

Een i7 op 4GHz kan je met de stock koeler, voor iets lagere temperaturen kan je ook gewoon een €40 koelblok kopen.

Je zal sowieso nog 2maand moeten wachten eer de 5890 uit is en er beetje waterblokken beginnen te komen.

Als je vragen hebt stel maar, besef wel wat je kan doen en niet enkel wat je wil.

Verwijderd

eens met mijn boven buurman. En ja ik ga nogmaals zeuren :)
Als je enkel waterkoeling wilt voor de looks,,,,, sorry maar geef je geld dan uit aan andere hardware.
Wil je het voor de (betere) koeling,,,, doe dan wat er al is gezegd,
Alleen mijn mening is: gpu`s een compleet eigen loop geven, en je cpu plus chipset ook een eigen loop.
Ok jij wilt graag je mem ook op water, ik ben daar absuloot niet voor, idem voor je hd`s.
Ik heb ook m`n video kaart en mijn cpu, mosfets, north en southbridge op water , maar mijn mem en hd`s ??? nope dus:)
Ik heb voorin mijn case 1x240rad, aan de voorkant, en daarboven zit een hd bracket, met 5x samsung f1, en die bracket wordt gekoeld door wederom 1x120@ 5v
dus de voorkant van mijn case is voorzien van 2x120 op de radiator , die zuigen de lucht dus door de radiator heen, zo door de case , en dan heb ik nog 1x120 voor de hd`s te koelen en die blazen ook nog door de case.
Mijn andere rad hangt boven in, is ook weer een 240, en die blaast weer naar buiten.
Op deze manier zijn mijn harde schijven gewoon lekker koel (vraag me niet naar de temps, ivm raid), en mijn geheugen is ook gewoon koel genoeg :)
en ja alles is oc-ed , ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk enkel in het begin ong 2jaar terug naar mijn temps heb gekeken , toen heb ik de boel ook gelijk max oc-ed en nu kijk ik never meer om naar de temp`s.

Magoed lang verhaal merk ik.

Mijn punt is dus,,, bedenk ajb goed of je wel echt aan waterkoeling wilt beginnen, en dan heb ik het ook over praktische zaken, zoals bijv, even je grafische kaart vervangen, of even je hd vervangen, geloof me er zit altijd wel een slang oid in de pad.
Ik heb het gedaan voor de lagere temps, en de stilte, de looks maken mij geen zier uit, ik zie het enkel en mijn vrouw. Heb ook geen window in mijn case etc.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, daar kan ik wat mee denk ik! d:)b

Met zulke lage temperaturen ga ik de HDD's niet koelen, zou inderdaad totaal zinloos zijn dan.

Hoe klinkt deze dan?

Loop1:
pomp -> Dual RAD 1 (2x240) -> Dual rad 2 (2x240) -> CPU -> GPU 1 -> GPU 2 -> res

Loop2:
pomp -> Rad (1x120) -> nb -> sb -> mosfets -> ram -> res

Of moet ik de radiatoren op het einde plaatsen zodat het water gekoeld in het reservoir terecht komt?

In principe kan ik denk ik voor loop 2 ook een klein tweede reservoirtje plaatsen, maar het verdient mijn voorkeur om beide loops hetzelfde reservoir te laten gebruiken, tenzij er natuurlijk echt serieuze nadelen aan zitten.

Het reservoir blijf ik toch wel gebruiken, omdat het kantelen van de kast me ook al niet zo handig leek, lijkt het me een idee om op het laagste punt in het koelsysteem een aftap punt te maken precies voor dat doel. In principe heel makkelijk te maken en ook makkelijk uit het zicht te leggen.

:edit:

@Fly_boy: Daarom had ik de CPU met chipset en de GPU's alle twee in een andere loop gezet bij mijn eerste tekeningen, maar er werd gezegd dat ik de GPU's en de CPU beter bij elkaar kon zetten... Dit is dus wat ik bedoel met het vinden van tegenstrijdige info... Ik probeer me in te lezen maar overal kom je weer zaken tegen die elkaar tegen spreken... best verwarrend :/

Maar afgaande op jou info kom ik dan uit op:

loop 1:
pomp -> radiator (2x120) -> cpu -> nb -> sb -> mosfets -> res

loop 2:
pomp -> radiator (2x120) -> gpu 1 -> gpu 2 -> res

Zo dan?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2009 13:19 ]

Verwijderd

Ik zou het idd bijna zo doen, enige puntje wat misschien intressant is,
je kan overwegen om je rad`s aan het einde van je loop te zetten, maar nog voor je res. Dit omdat je dan het water in je res kouder houdt
.
dus:
loop1:
pomp--- cpu---nb---sb---mosfets---rad---res

en bij loop 2 idem.

feit is en blijft wel, dat er inderdaad meer wegen naar rome gaan. Ik doe het echter al sinds de pentium 3 tijd op deze manier, en nog nooit last gehad van te hoge temps.
Ik praat dus, net als de rest hier uit veelal eigen ervaring. En ja dan krijg je vaak tegen strijdige resultaten, maar vaak als je ff goed kijkt, zit er 1 hoofd lijn in.

bijv al te noemen, mem en hd`s niet doen, heeft geen nut en werkt enkel maar ten nadele van de flow voor de componenten die het juist wel hard nodig hebben.
ik heb om 1 simpele reden mijn gpu (s) appart, ik wil nml de laagste mogelijke temps hebben op mijn cpu en gpu, de rest mag wel iets warmer naar mijn mening, uiteraard geen 60+ oid.
In mijn ogen zijn de cpu en gpu ook 2 heethoofden vergeleken met de rest dan, en juist daarom heb ik die op water gezet, de rest is niet zo heel boeiend , is wel puur mijn mening uiteraard.
En daarbij komt, dat een gpu blok (full cover) vaak maar op 1 type kaart past, dus, als ik een video kaart vervang, kan de rest van de setup gewoon inelkaar blijven, ik gooi mijn gpu loop leeg, verkoop de kaarten incl blokjes, en koop weer een nieuwe kaart en blokje die weer op hun eigen loop komen.
Ligt er dus ook weer aan hoe vaak je iets denk te gaan vervangen, ook dat is weer mijn mening.
Mede daarom zei ik je daastraks al, bezint voor ge aan waterkoeling begint, het is o zo mooi, en als je een goede set hebt, kost het aardig wat centen.
Wil je dus kwa moederbord en video kaart regelmatig vervangen, moet je vaak ook je mosfet, en gpu blokjes vervangen, cpu blokje gaat meestal wel een tijdje mee, evenals de chipset blokjes.
Ik probeer je evengoed niets uit je hoofd te praten, maar deel mijn eigen mening en ervaringen enkel met je
En zeker als je er nog nooit kennis mee hebt gemaakt, is het best lastig om een goede set te vinden. Vandaar ook nu weer een lang verhaal, maar ik hoop dat je er wel wat wijzer van wordt

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:54:
Ik zou het idd bijna zo doen, enige puntje wat misschien intressant is,
je kan overwegen om je rad`s aan het einde van je loop te zetten, maar nog voor je res. Dit omdat je dan het water in je res kouder houdt
.
dus:
loop1:
pomp--- cpu---nb---sb---mosfets---rad---res

en bij loop 2 idem.
Het is hier wel vaker langs gekomen en ook elders te lezen: de volgorde van je componenten is niet van belang voor je uiteindelijke temps. Het water in je loop verplaatst dusdanig snel dat het overal praktisch dezelfde temps heeft.

Verwijderd

ik zeg ook nergens dat hij dat op zijn uiteindelijke temps gaat merken. Het scheeld misschien 0.5 graden.
Is ook geen punt verder om een discussie over te starten, is puur mijn eigen mening die ik vertel, en ook mijn eigen praktijk ervaring.
Ik heb me verder nooit in excate waardes verdiep, en zal ik ook niet gaan doen :)
Computer moet gewoon werken zolang dat hij dat zonder problemen doet ( inmidels al weer 3 jaar 24/7 zo`n beetje) Is het mij best.
maar zover ik het zelf zie in vrienden kring, gaat het meestal gelijk van de pomp naar de cpu, en dan pas naar overige componenten, en tsja een reso, is zo en zo al een punt van discussie, is mooi, maar zeker geen noodzaak. je kan ook een filport nemen, of je neemt een pomp met reso in 1.
het is aan de TS om te kijken wat hij wilt, en nu heeft hij dus wederom een punt :) to reso or not to reso

Verwijderd

heeft de Ts inmiddels al wat besloten, of ondernomen.
Ik ben nml benieuwd naar een reactie van hem
Pagina: 1