Systeem instabiel met geheugen in dual channel

Pagina: 1
Acties:

• NN0504
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 04:08
Omdat ik er over zat te denken een 64 bits OS te installeren, heb ik een extra setje geheugen bijgeprikt op mijn Asus P5B Deluxe/Wifi-Ap mobo. Daar zit nu 4 x 1 GB 667 MHz CL5 Kingston geheugen op (een oudere set en een nieuwe set).

Nu heb ik alleen het probleem dat het systeem instabiel is (nog onder WinXP 32 bits) als ik beide channels gebruik. Alle afzonderlijke geheugenmodules zijn in orde volgens Memtest en doen het ook prima in alle mogelijke combinaties (in een single channel configuratie). Zodra ik er een dual channel configuratie van maak gaat Memtest echter ineens allemaal fouten vinden en wordt het systeem instabiel. Dit geldt voor zowel een dual config met twee reepjes (2x1GB) als een config met vier reepjes (4x1GB).

Ik heb dus al het volgende gedaan:
- alle reepjes geheugen individueel getest, geen fouten gevonden;
- nieuwste bios geflasht, dit haalt niks uit;
- geheugen frequency handmatig ingesteld op 667MHz in de bios, dit maakt geen verschil;
- van dual naar single channel gegaan, dit lijkt het probleem op te lossen (maar dit is natuurlijk niet wat ik wil!).

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn/hoe ik dit op zou kunnen lossen? Alvast hartelijk dank!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je al eens geprobeerd de northbridge een klein beetje meer spanning te geven? Bij een dual channel configuratie wordt de geheugencontroller zwaarder belast, en kan het fout lopen. Het zou niet mogen, maar sommige moederborden en geheugenlatjes hebben dit nodig om goed samen te werken. Je kan ook eens 1,9V in plaats van 1,8V voor je geheugen proberen. Dit valt nog binnen de marge van Kingston.

Maar als ik het goed begrijp draaide je voorheen al dual channel met twee latjes? En dat werkt nu niet meer?

• NN0504
Admiral Freebee schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:03:
Maar als ik het goed begrijp draaide je voorheen al dual channel met twee latjes? En dat werkt nu niet meer?
Het klopt dat ik eerder dual channel met twee modules draaide, maar dat werkte ook niet vlekkeloos (echter niet zo beroerd als het nu doet -> de nieuwe modules geven meer problemen, en dual channel met 4 reepjes is helemaal niet te doen).

Ik ben aan het testen met het veranderen van de voltage instellingen. Hoeveel V zou de northbridge dan moeten worden? Heb hem altijd op auto laten draaien... (maar ik kan natuurlijk ook googlen :)). Alvast bedankt voor de suggesties in ieder geval!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik denk dat je je Northbridge niet kan undervolten, dus de tweede waarde na auto zou goed moeten zijn. De eerste waarde zal de standaardspanning zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-09-2009 15:28 ]

• NN0504
Het lijkt te werken! Memtest is bijna op de helft van dit deel van het geheugen en heeft nog geen fouten gevonden - zonder de aangepaste Northbridge waarde vond hij al vrij snel de eerste fouten. Ik hoop dat dit inderdaad de oplossing blijkt te zijn. :) Bedankt!

Edit: hij vindt nu toch weer een fout, rond 56%, maar hij crasht nu in ieder geval niet meer (tot nu toe). Eens kijken of het hier bij blijft...

[ Voor 22% gewijzigd door NN0504 op 07-09-2009 15:48 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Onder normale omstandigheden zou het gewoon moeten werken, maar soms werken bepaalde moederbord- en geheugencombinaties niet goed. Met mijn oude P5B moest ik bijvoorbeeld geheugen dat normaal met 1,8V werkt, op 1,9V zetten, of anders wou het moederbord bijna nooit opstarten.

Als hij nog een fout vindt, is het niet goed. Probeer eens met NB voltage op standaard en 1,9V op je geheugen.

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-09-2009 15:49 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ophogen van het voltage werkt in dit soort gevallen meestal wel, maar het voltage van de MCH zou ik niet te hoog zetten. Meer dan +0,2V zou ik niet voor langdurig gebruik zou ik niet aanraden.
Anders 4x 1GB door 2x 2GB vervangen, configs met 4 dimmen werken vaak wat lastiger, zeker als je een eigenwijs moederbord hebt.

• NN0504
Het werkt allemaal niet... NB voltage standaard/1.9V op geheugen, NB voltage up/geheugen standaard, NB voltage up/1.9V geheugen, allemaal hetzelfde (sluggish laden bij het scrollen in fora lijkt een aardige proxy te zijn voor wat Memtest me ook gaat vertellen). :(

Edit: dat is dus 1.45V in plaats van 1.25V op de NB en 1.9V in plaats van 1.8V op het geheugen, dat zou moeten kunnen toch? Ik ga het wel proberen met 2x2GB geheugen uit een andere desktop dan, maar zoals gezegd - de dual channel config werkt sowieso niet denderend, helaas. In ieder geval nogmaals bedankt. :)

[ Voor 38% gewijzigd door NN0504 op 07-09-2009 16:16 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als het met 1.45V op de NB en 1.9V op het geheugen nog niet werkt, dan gaat het ook nooit helemaal goed werken vrees ik.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Probeer je geheugen eens op 533 MHz i.p.v. 677 MHz te forceren. Mijn Asus M2N-E was -destijds- ook zo'n mierenneuter als het op geheugen aan kwam. Alles snor in single channel, maar vanaf je dual channel ging, draaide alles in de soep. De snelheid op 533 MHz vastzetten was de enige oplossing.

Yes, but no.

• NN0504
Helpt ook niet :') Helaas... Dual channel met de oude set lijkt nu ook minder goed te werken - misschien is het gewoon tijd voor een nieuwe computer. ;)
Pagina: 1