Toon posts:

Kies ik de Sony Z5500 of de Samsung b6000?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Eerst en vooral is het misschien goed te vermelden dat ik vrij nieuw ben op dit forum, dus vergeef me als dit topic hier niet op z'n plaats zou staan.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen een lcd-knoop door te hakken. Het zit zo:

binnenkort gaan mijn vriendin en ik een 46inch lcd kopen; we twijfelen tussen twee tv's: de Samsung UEb6000 en de Sony Bravia KDL-z5500. Ik heb beiden al gezien in een winkel en ze zien er alletwee gelikt uit, maar ik kan niet goed kiezen.

Waarvoor zou de tv vooral dienen? Blu-ray's, hd tv en ook vrij veel gaming.

Ik las bijvoorbeeld ergens dat de Sony w5500 (die we eerst wouden nemen) bij het gamen nogal last kan hebben van lag; dat was dus een reden voor mij om de z5500 te kiezen, die vrijwel overal goede ervaringskritieken lijkt te krijgen.

De Samsung vind ik iets mooier qua design, en elke keer ik hem zie, valt me zijn scherpe beeldkwaliteit altijd op.Ik heb de Sony nog nooit langs de Samsung zien staan, dus ik kan ze niet echt vergelijken.

Je hebt natuurlijk ook een prijsverschil waarbij de Sony duurder is, maar als hij echt stukken beter is, maakt dat prijsverschil niet zo heel veel uit.

Kortom, mijn vraag is eigenlijk; heeft iemand ervaring met beide tv's en zou iemand me advies kunnen geven welke van de twee de meeste voordelen heeft voor hetgeen ik de tv zou gebruiken (blu-ray, games...)

Alle hulp is welkom :-)

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:21
Heb zelf een W5500 en snap niet waar men het over heeft met dat lag met gamen... Het is voor mij in ieder geval niet merkbaar.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:34
Het grote verschil tussen beide TV's is LCD versus LED. De Samsung UEB6000 maakt gebruik van LED technologie, terwijl de Sony KDL-Z5500 het met LCD technologie moet doen. Enkele voordelen van LED vs. LCD is dat zwart beter wordt weergegeven (LED's zijn afzonderlijk uit te schakelen, bij LCD houd je altijd backlight), LED TV's zijn zuiniger en vaak minder dik. Google maar eens op LED vs. LCD. Ikzelf zou voor de Samsung gaan, in mijn ogen heeft LED meer voordelen. Succes ermee!

Edit: Hier vind je meer evaringen met de Samsung: klik en hier voor de Sony: klik

[ Voor 19% gewijzigd door TheDeuce op 07-09-2009 15:21 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
Xander25 schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:16:
Het grote verschil tussen beide TV's is LCD versus LED. De Samsung UEB6000 maakt gebruik van LED technologie, terwijl de Sony KDL-Z5500 het met LCD technologie moet doen.
Dit is niet waar, de Samsung is ook gewoon een doodordinaire LCD tv, met LED backlighting.

De marketingmachine draait op volle toeren en heeft zijn resulaat, zo te zien.

Nickname does not reflect reality

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:34
Brad Pitt schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:58:
[...]

Dit is niet waar, de Samsung is ook gewoon een doodordinaire LCD tv, met LED backlighting.

De marketingmachine draait op volle toeren en heeft zijn resulaat, zo te zien.
Heeft inderdaad resultaat dan ja. Bestaan er momenteel dan ook "volwaardige" LED TV's? Of hebben alle TV's die als "LED TV" verkocht worden enkel LED backlighting?

Wel blijft dit een significant verschil tussen de Sony en Samsung opleveren, met de bijbehorende voor- en nadelen.

• Brad Pitt
Xander25 schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:19:
Heeft inderdaad resultaat dan ja. Bestaan er momenteel dan ook "volwaardige" LED TV's? Of hebben alle TV's die als "LED TV" verkocht worden enkel LED backlighting?

Wel blijft dit een significant verschil tussen de Sony en Samsung opleveren, met de bijbehorende voor- en nadelen.
Echte LED tv's zijn er niet veel nee. Sony heeft een (11 inch!) OLED model maar die is "iets" prijzig ;)

De 6000 heeft LED backlighting aan de zijkant, op zich is ook dat eigenlijk ook niet een optimaal systeem. De huidige "beste" LED-backlight LCD's zijn local dimming modellen, zoals sommige high-end Sony's en Samsung komt nu snel uit met hun nieuwe 9000-serie, ook die is local dimming.

Dat systeem garandeerd een nóg veel betere zwartwaarde (aangezien de verlichting echt plaatselijk helemáál uit kan, local dimming LCD's hebben een heleboel kleine LEDjes aan de achterkant van het paneel die allemaal individueel aan en uit kunnen). Ook dit systeem heeft natuurlijk weer specifieke nadelen maar vooralsnog is dat qua LCD's de top. Waarmee ik niet wil zeggen dat een 6000 crap is, integendeel, is een prima tv!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de schaal weegt dus eerder iets door naar de Sony kant? :)
Ik moet zeggen dat ik al heel wat gelezen heb, en de Bravia w5500 en Z5500 wel goed uit de bus kwamen, maar het beeld van die Samsung pakt me elke keer weer als ik 'em zie in de winkel.

Hetgeen waar ik een beetje schrik voor heb is, zoals gezegd, die lag bij games als Guitar hero ofzo.
Nachtapotheker schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:44:
Heb zelf een W5500 en snap niet waar men het over heeft met dat lag met gamen... Het is voor mij in ieder geval niet merkbaar.
Bedankt voor je reactie. Je hebt nog nog nooit iets van lag opgemerkt? Kun je een speciale game mode opzetten toevallig?

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me dan ook afvraag is het volgende; stel dat ik toch eerder voor Sony zou gaan, is de duurdere z5500 echt zoveel beter dan de w5500? Want hij kost toch ook een stukje meer...

• Brad Pitt
Bij Sony geeft eigenlijk vaak de letter van de serie meer het "niveau" aan dan het getal dat er in staat. Je zal moeten kijken bij de specs (of beter nog, in een winkel) wat de ene letter meer biedt dan de andere...
En of jij dat nodig gaat hebben/ziet.

Hier staat een review van de w5500, en hier een zeer lovende (Duitse) review van de z5500.

[ Voor 30% gewijzigd door Brad Pitt op 07-09-2009 17:06 ]

Verwijderd

Momenteel biedt de Z5500 een beter beeld dan de Samsung LED TV's. Deze hebben namelijk edge-lit LEDs, dat wilt zeggen dat het scherm in één keer gedimd wordt. Bij donkere scenes en bijvoorbeeld de aftiteling wordt het gehele beeld gedimd, waardoor alles (ook de ondertiteling of lichte delen van het scherm) grauw worden.

De Z5500 is een normale LCD zonder LED Backlight, maar 200hz. Momenteel één van de weinige LCD tv's die zijn scherpte niet verliest bij bewegende beelden (vrijwel elk beeld, tv & blu-ray). Dit is vergelijkbaar met het scherptebehoud van een plasma.
Mocht je wel voor LED Backlight willen gaan, dan kun je kijken naar de KDL46X4500 of de Philips 46PFL9704. Beiden zijn boven de € 2000 geprijsd. Deze toestellen zijn voorzien van local dimming, wat dus inhoud dat het scherm gedeeltelijk gedimd kan worden. Daarmee wordt het ultieme zwart bereikt, aangezien dat deel van het scherm volledig uitstaat. De Sony gebruikt RGB-Leds, wat een levendigere kleurweergave oplevert, waar philips normale witte leds heeft toegepast, die een stuk voordeliger zijn.

De samsung LED tv's bieden vooralsnog slechter beeld dan een reguliere LCD tv, al komt samsung eind dit jaar wel met een "echte" LED tv, de 8500/9000 serie. Deze zullen wel het echte voordeel van LEDs met zich meebrengen in de vorm van local dimming. Het voordeel is natuurlijk dat deze schermen maar 3cm dik zijn, voor zover dat belangrijk is wanneer je er recht voor zit.

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:14
Ga gewoon voor de B6000 en steek het prijs verschil in je zak.

Hiermee kun je over 2-3 jaar waarschijnlijk een 3d tv kopen.

Ik heb zelf een UE46b6000 en ben er erg tevereden over, ik ga er zelfs nog een kopen voor mijn game room.

Ik heb uitvoerig gestest met een PS3 en een xbox360 en kan maar 1 ding zeggen : _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik denk dat als je critisch bent, elke vorm van motionplus of 100 danwel 200hz storend is.

De 100hz staat dan ook uit bij mijn samsung. Het scherm heeft wel wat nadelen, maar ik zelf heb er niet zo veel last van.

Het beeld is super en de kleuren zijn geweldig.

[ Voor 46% gewijzigd door Henkus op 08-09-2009 00:00 ]

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:18

jasjenl

Liab A Tymo

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:20:
De samsung LED tv's bieden vooralsnog slechter beeld dan een reguliere LCD tv, al komt samsung eind dit jaar wel met een "echte" LED tv, de 8500/9000 serie. Deze zullen wel het echte voordeel van LEDs met zich meebrengen in de vorm van local dimming. Het voordeel is natuurlijk dat deze schermen maar 3cm dik zijn, voor zover dat belangrijk is wanneer je er recht voor zit.
Dat de Samsung edge LED tv's een slechter beeld bieden dan reguliere LCD's is ook weer niet waar, het voordeel van de edge LED lcd's t.o.v. lcd's met regulier backlights is dat ze wel degelijk betere kleuren bieden en ook wel wat voordeel in native contrast hebben. Maar de voordelen van LED backlight komen pas echt goed tot hun recht bij de local dimming LED modellen en die heeft Samsung inderdaad in de modellen die ze nu op de markt hebben nog even niet zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Is die 200 Hz op de Z5500 echt de moeite waard? Of ben ik dan misschien beter af met de W5500?
Pagina: 1