Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanuit mijn beleggingen kom ik dit vraagstuk tegen. . .direct antwoord krijgen van de bank lukt niet direct omdat de medewerkers daar navraag naar moeten gaan doen bij het Computer Centrum.

Het gaat om bijv. internet-bankieren.
Het probleem met weekend-mutaties en mutaties tussen verschillende banken zijn bekend(de bak rekent zich rijk!). . .Als je op zondag een afboekingopdracht geeft wordt dat teruggevoerd naar vrijdag voor de renteberekening als op maandag pas het geld van de rekening afgaat, maar hoe zit het als je op dinsdag avond een afboeking opdracht geeft en het wordt snel na 00:00 op woensdag van de rekening geboekt. Krijg je dan nog rente op de dag van de afboeking opdracht omdat het de gehele dag op de rekening stond? Of word op de dag van de opdracht geen rente meer op de mutatie betaald?

En hoe zit het met een storting? Als het om 00:15 gestort wordt krijg je dan de rente voor de gehele dag of slechts pas op de volgende dag? De storting wordt op zeg dinsdag opgegeven en op woensdag uitgevoerd. Misschien krijg je pas op donderdag de rente er voor.

In principe maakt het renteverschil niet bar veel uit voor +/- 1 dag als je geen rijkaard bent maar als je het gemiddelde saldo gaat berekenen voor een rekening met veel +/- mutaties zou het verschil van wanneer een bedrag afgeboekt/gestort wordt wel veel uitmaken, zeker als het om kortlopende rekeningen gaat. Het gaat me dus om het vaststellen van +/- mutatiedatums voor het berekenen van het gemiddelde saldo op een rekening over een periode. De formule is geen probleem maar het vaststellen van de datums dat verschillende instituten hanteren wel.

Als je op een dag een bedrag afboekt en het wordt na 00:00 verwerk dan staat in principe het bedrag net voor 00:00 nog op de rekening. Het zelfde geld voor een storting maar dan andersom.

Mijn vermoeden is dat:

1. als het om een afboeking gaat het bedrag op een vorige dag niet meer in het rekeningsaldo meegerekend wordt . . .dus de afboeking wordt rekenkundig afgeboekt op de dag van de opdracht. Ik verlies dus een dag in de saldo berekening

2. als het om een storting gaat wordt de storting pas de volgende dag rekenkundig op de rekening bijgeschreven. . .die op de dag na de opdracht. Ik verlies dus een dag in de saldo berekening

Op deze manier rekent de bank alles naar zich toe. . vermoed ik.

Wie weet wat de ANB AMRO doet op dit punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Hoe het bij de ABN gaat kan ik je niet vertellen, echter weet ik wel hoe het bij een andere niet te noemen bank gaat.

Daar verschilt het per rekeningsoort wat en wanneer de bank iets doet. Echter voor de meeste rekeningsoorten is jou vermoeden wel juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08
Beide vermoedens zijn correct.

Het kan zelfs zo zijn dat wanneer je via internetbankieren iets overboekt (zeg EUR 100) van je spaarrekening naar je betaalrekening (waardoor deze EUR 100 in de plus komt) en later op dezelfde dag EUR 100 probeert te pinnen, dat je dan rente moet betalen aan de bank omdat je 1 dag EUR 100 rood hebt gestaan. Ook kan het zijn dat je helemaal niet kan pinnen wegens "onvoldoende saldo". Ondanks dat je internetbankieren zegt dat voldoende opstaat...

Ik meen echter eens ergens gelezen te hebben dat de EU af wil van deze praktijken omdat dit veel onduidelijkheid schept richting de consumenten.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Dat klopt ook, de nieuwe regelgeving genaamd Payment Services Directive moet het voor de consument wat transparanter maken. Vanaf 1 november moet dit geimplementeerd zijn.

zie Wikipedia: Wikipedia: Payment Services Directive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit is meer op zijn plaats in WI, dus WL -> WI

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:12:
Wie weet wat de ANB AMRO doet op dit punt?
Zet de opties op een rijtje, kies de optie die het meest in hun voordeel is (en dus in jouw nadeel), dan kun je er haast niet naast zitten. (in het algemeen, niet specifiek voor ABN)

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 15:26
Wij zijn hier ook tegenaangelopen: op een bankafschrift stond een rente afschrijving vermeld. Zonder dat mijn vriendin rood heeft gestaan. Na het beter bestuderen van het afschrift werd het duidelijk.

De ABN vermeld 2 data, de stortingsdatum en de rentedatum. Het internetbankieren saldo geeft het saldo gabaseerd op de stortingsdatum weer. Toen mijn vriendin haar loon gestort kreeg en diezelfde dag verschillende bedragen had overgemaakt stond ze rood, mits je de rentedatum aanhoud. Op internetbankieren is dat niet merkbaar.

Alle rentedatums vallen één dag later dan de dag dat je het gestort krijgt. Zelf geld overmaken gebeurd op dezelfde dag. De ABN verdiend een leuk zakcentje in perioden dat er flink gemuteerd word.]

Ikzelf heb een rekening bij de Rabobank. Ik heb op mijn afschriften geen verschillen kunnen ontdekken tussen de stort en rentedatums. Het verschild dus per bank of rekening.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23
Wobblier schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:02:
De ABN vermeld 2 data, de stortingsdatum en de rentedatum. Het internetbankieren saldo geeft het saldo gabaseerd op de stortingsdatum weer. Toen mijn vriendin haar loon gestort kreeg en diezelfde dag verschillende bedragen had overgemaakt stond ze rood, mits je de rentedatum aanhoud. Op internetbankieren is dat niet merkbaar.
Als je met je muis over de betalingen in je overzicht hovert zie je de rentedatum verschuiven in een soort van alt-text. Je kunt de rentedata dus wel degelijk zien met internetbankieren.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 15:26
De rentedate wel. Het saldo van je rekening niet. Eerlijker zou zijn dat het internetbankieren het saldo weergeeft op basis van de rentedata.

Nu moet je het bedrag dat gestort is met de rentedatum op morgen van je saldo afhalen om je werkelijke saldo te weten.

[ Voor 30% gewijzigd door Wobblier op 10-09-2009 12:17 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23
Wobblier schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:16:
De rentedate wel. Het saldo van je rekening niet. Eerlijker zou zijn dat het internetbankieren het saldo weergeeft op basis van de rentedata.

Nu moet je het bedrag dat gestort is met de rentedatum op morgen van je saldo afhalen om je werkelijke saldo te weten.
Ja en nee :) Dat is het verschil tussen het valutair en het ehr.. andere ( 8) ) saldo.. Als je nu 100 euro stort, staat de rente datum op morgen, maar je kunt het wél direkt pinnen. Dan sta je kwa rente een dag rood, maar ondanks dat kun je die 100 euro wel pinnen zelfs als je niet valutair rood mag staan.

Ik denk dat het erg verwarrend zou zijn als je zou zijn wat je saldo is kwa rentedagen, en niet kwa stortingen.. Het makkelijkste zou het zijn als de rente dag hetzelfde zou zijn als de stortingsdag natuurlijk ;) en het is mooi dat dat in de toekomst ook verplicht wordt.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 11:11
Dit gaat gewoon over de aloude valutadagen, ik wist niet dat banken die nog hadden?

Ik zie net dat alleen de Rabobank geen valutadagen heeft, laat ik daar nu net privé en zakelijk bankieren :) Bij andere banken dus opletten, je bent je geld dus zo twee dagen kwijt.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-07 12:25

Brons

Fail!

Jiriki schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:39:
Dit gaat gewoon over de aloude valutadagen, ik wist niet dat banken die nog hadden?

Ik zie net dat alleen de Rabobank geen valutadagen heeft, laat ik daar nu net privé en zakelijk bankieren :) Bij andere banken dus opletten, je bent je geld dus zo twee dagen kwijt.
Valutering verdwijnt dit jaar.

Wikipedia: Valutering

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:03
Het probleem is niet alleen dat je een dag rente misloopt, wat nog tot daar aan toe zou zijn, maar ook dat je zogenaamd rood kan komen te staan voor een flink bedrag als je een groot bedrag overmaakt vanaf een betaalrekening waar weinig geld op staat, ook al heb je voor normaal roodstaan een veel lagere limiet. Dan moet je over het zogenaamde tekort debiel hoge debetrente betalen.

Het is creatief rijkrekenen waar gelukkig niet álle banken aan meedoen. Bij mijn bank zijn alle boekings- en valutadata gewoon netjes gelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Soultaker op 10-09-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Soultaker schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:48:
Het probleem is niet alleen dat je een dag rente misloopt, wat nog tot daar aan toe zou zijn, maar ook dat je zogenaamd rood kan komen te staan voor een flink bedrag als je een groot bedrag overmaakt vanaf een betaalrekening waar weinig geld op staat, ook al heb je voor normaal roodstaan een veel lagere limiet. Dan moet je over het zogenaamde tekort debiel hoge debetrente betalen.

Het is creatief rijkrekenen waar gelukkig niet álle banken aan meedoen. Bij mijn bank zijn alle boekings- en valutadata gewoon netjes gelijk.
Heb dit inderdaad een keer gehad - ik meen bij ING. Geld overgemaakt van spaar- naar betaalrekening, en vervolgens naar een andere rekening (bij een andere bank). Hoppa, debetrente - terwijl ik officieel niet eens rood kan staan :z
Heb die overigens wel teruggekregen van de bank nadat ik hier stampij over had gemaakt.
Pagina: 1