• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:43
Ik heb wat vreemde feitjes misschien dat iemand hier een antwoord op weet.

1. Als ik een foto heb van een weg, dan zie ik met mijn oogafwijking (-1) de gehele weg scherp. Dus ook wat ik op een afstand kan waarnemen.
Bekijk ik echter dezelfde weg op een spiegel, (dus niet de foto in een spiegel) dan wordt wat ik in de verte zie wél wazig ondanks dat ik naar een 2d beeld staar.

2. Ik sta boven het dak van een reizende trein, ik spring rechtop in de lucht en vervolgens rijdt de trein enkele meters onder mij door. Waardoor ik op een andere plek neerkom dan waar ik afsprong.
Herhaal ik hetzelfde in een coupé dan kom ik op dezelfde plek terecht als waar ik afsprong.

En zou het uitmaken als ik op het dak een windscherm zou bevestigen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

1. Met de spiegel vergroot je de afstand naar het beeld wat je ziet, ook is het beeld in de spiegel dan wel 2D, het heeft een echte diepte.

2. In de coupe springen heb je geen last van de luchtweerstand en beweeg je met dezelfde snelheid voort als de coupe zelf, doe je het op het dak, dan heb je de luchtweerstand die je tegenhoudt waardoor je ergens anders landt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Cobb
Is het daadwerkelijk de luchtweerstand die dat doet? Dus als ik bij wijze van spreken een deur open zet in de coupe dan ga ik dus wel naar achteren? En wat als ik een 30 seconden in de lucht zou blijven hangen in de coupe...ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat ik dan met de trein mee beweeg.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:38
Dat gebeurt toch echt, er is namelijk niets wat jou "achter houdt". Tenminste: als de trein met een constante snelheid rijdt. Tijdens versnellen zal je wel een stukje naar achteren terecht komen denk ik.

omniscale.nl

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-12 20:33
Cobb schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:32:
Is het daadwerkelijk de luchtweerstand die dat doet? Dus als ik bij wijze van spreken een deur open zet in de coupe dan ga ik dus wel naar achteren? En wat als ik een 30 seconden in de lucht zou blijven hangen in de coupe...ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat ik dan met de trein mee beweeg.
Het is niet enkel de luchtweerstand, het is ook de zwaarte kracht die je terugtrekt richting de aarde. Oftewel in jou voorbeeld van de 30 seconde in de lucht blijven dan zal je vaart minderen door de zwaarte kracht.

• Cobb
Dan kom ik dus wel op een andere plek terecht?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12 23:38

Rannasha

Does not compute.

Cobb schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:32:
Is het daadwerkelijk de luchtweerstand die dat doet?
Ja, luchtweerstand zorgt ervoor dat je snelheid ten opzichte van de lucht afneemt.
Dus als ik bij wijze van spreken een deur open zet in de coupe dan ga ik dus wel naar achteren?
In principe wel. Maar de buitenlucht zal niet zo makkelijk door de coupe stromen als dat deze langs het dak van de trein stroomt. Het "naar achteren" effect zal dus erg klein zijn.
En wat als ik een 30 seconden in de lucht zou blijven hangen in de coupe...ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat ik dan met de trein mee beweeg.
Toch is het zo. Zo lang er geen externe (schijn-)krachten zijn, zul je ten opzichte van de trein in stilstand blijven, of je nu op je stoel zit of in de coupe zweeft. Neem voor de gein eens een helium ballon mee en laat die in de trein hangen. Tenzij de trein aan het optrekken of afremmen is, zal deze op z'n plaats blijven.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Trubo schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:42:
[...]

Het is niet enkel de luchtweerstand, het is ook de zwaarte kracht die je terugtrekt richting de aarde. Oftewel in jou voorbeeld van de 30 seconde in de lucht blijven dan zal je vaart minderen door de zwaarte kracht.
Je hebt (samen met de trein) een snelheid die loodrecht staat op de zwaartekracht. De zwaartekracht zal deze horizontale snelheid niet veranderen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Species5618 schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:46:
Toch is het zo. Zo lang er geen externe (schijn-)krachten zijn, zul je ten opzichte van de trein in stilstand blijven, of je nu op je stoel zit of in de coupe zweeft. Neem voor de gein eens een helium ballon mee en laat die in de trein hangen. Tenzij de trein aan het optrekken of afremmen is, zal deze op z'n plaats blijven.
spoiler:
tijdens het optrekken zal die naar voren gaan en vice versa

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

TrailBlazer schreef op maandag 07 september 2009 @ 13:50:
[...]

spoiler:
tijdens het optrekken zal die naar voren gaan en vice versa
spoiler:
True, maar het gaat hier om de (geidealiseerde) situatie waarin de trein zich perfect rechtlijnig en met constante snelheid ten opzichte van de aarde verplaatst.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:38
Ter vergelijking: als je in een vacuum-buis in de lucht springt (zonder luchtweerstand dus) zul je ook niet verplaatsen ten opzichte van de aarde.

omniscale.nl

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
Het beeld in de spiegel is echt 3D, niet 2D. Dat kun je zien aan het feit dat twee mensen die naar dezelfde spiegel kijken niet hetzelfde beeld zien. Bij een 2D beeld zou dat wel het geval zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Cobb
Maar als je heel erg "sec" het benaderd kijk je naar een plat vlak. Hoe kan het dan dat ik hier toch iets wat van ver erop staat onduidelijk zie?
Als jij gelijk hebt dan zou ik bij een computer gegeneerd 3d beeld ook veraf onduidelijk moeten zien, ik weet echter niet of dat het geval is.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Cobb schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:46:
Maar als je heel erg "sec" het benaderd kijk je naar een plat vlak. Hoe kan het dan dat ik hier toch iets wat van ver erop staat onduidelijk zie?
Als jij gelijk hebt dan zou ik bij een computer gegeneerd 3d beeld ook veraf onduidelijk moeten zien, ik weet echter niet of dat het geval is.
nee, het verschil is waar het object zich bevind. Je oog is niet in staat om beelden uit de verte scherp te zien. Een spiegel doet niks meer dan de lichtstralen veranderen van richting, het object waar je naar kijkt is nog altijd ver weg.
Bij een computerbeeld is het object het beeldscherm en dan bevind zich dichtbij, dat je op het scherm de illusie van diepte hebt maakt niet uit (net als dat je een tekening niet vaag ziet als je een 'gebouw in de verte' tekent).

Stel je voor dat een tekening van een gebouw dichtbij wel scherp zou zijn, en een tekening van een gebouw in de verte niet :P En een beeldscherm maakt eigelijk alleenmaar heel snel veel tekeningen.

Wat jij hebt is btw Bijziendheid (Wikipedia: Myopie), lichtbundels van ver zijn paralel en je oog focust die teveel. Je hebt een lens (of kromme spiegel) zodat de bundels je oog niet paralel bereiken.

Ctrl+k

Pagina: 1