Community topic: Nieuw netwerk in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
In navolging van het eerste community topic in PNS ( Community topic: Bouw een dataopslag van minimaal 10 TB ) starten we vandaag met een community topic voor NT.

Net zoals in PNS is het de bedoeling dat je de realiteit niet uit het oog verliest. Het is dus expliciet niet de bedoeling om maar het duurste van het duurste uit te zoeken om zo een stoer boodschappenlijstje te hebben.
Ook is het mogelijk dat er meer overlapping is dan alleen NT, wellicht dat deze topics dus nog wel eens met een alias in een ander forum opduiken.

In principe is bijna alles togestaan, zolang het maar binnen de scope van het vraagstuk valt. Maag gebruik van alles wat tot je beschikking staat: nieuwsberichten, pricewatch, userreviews etc.

Om maar zo snel mogelijk van start te gaan, is hier het eerste vraagstuk voor het NT community topic:

Bouw een (multimedia) netwerk in een nieuwbouwhuis, voorbereid voor de toekomst

We hebben een nieuwbouwhuis wat voorzien moet worden van een netwerk. Zowel bedraad als draadloos. Tevens moet er in de woonkamer multimedia spul komen - te denken aan een mediaplayer welke zijn content van een klein NASje haalt ergens in de meterkast.
Er is *geen* bestaande apparatuur, alles zal nieuw aangeschaft moeten worden.
Nogmaals : het is geen carte blanche, het is dus zinloos om met een of andere dikke 10U Cisco Corerouter op de proppen te komen.

Enkele puntjes:

- Zowel bedraad als draadloos
- Draadloos moet overal bereik hebben in en om het huis (minimale dekking tot in de achteruin)
- Er worden na oplevering geen nieuwe netwerkpunten aangemaakt, bedenk dus goed waar je netwerkpunten maakt, nu kan het toch
- Beargumenteer de keuze voor apparaatuur
- Benodigde apparatuur zal onder andere moeten zijn: switch, wireless apparatuur, eventueel modem
- Voor internet mag je zelf kiezen of je er vanuit gaat dat er ADSL komt of via de kabel
- Houd rekening met de toekomst, leg eventuele loze leidingen en/of reeds bedrade punten
- Vergeet de zolder niet, zodat hier later nog een game- of movieroom kan komen
- Multimedia apparatuur is geen must, maar gerust genoemd worden
- In de keuken is een klein scherm met internet gewenst
- Probeer verder te komen dan alleen een boodschappenlijstje; maak gebruik van de plattegrond!

Ik zou zeggen: barst los en laat je creativiteit zien. Onderbouw je keuze en houd het allemaal netjes. Opbouwende kritiek op gekozen ontwerpen is geen probleem, maar houd het netjes en respectvol.

Begane grond
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/uploaded/plattegrond_01.jpg

1e Verdieping
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/uploaded/plattegrond_02.jpg

Zolder
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/uploaded/plattegrond_03.jpg

Succes!

Tijd voor een nieuwe sig..

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Niemand die zin heeft om eens lekker wat prodcuten bij elkaar te harken en in een plaatje te tekenen ?
Je mag ook beginnen met alleen wireless (zonder je dus aan de plattegronden) of alleen het multimedia gebeuren, of van mijn part pak je er een stuk domotica bij.

Als ik vanmiddag even wat tijd heb, zal ik mijn eerste opzetje wat ik al een paar dagen in m'n hoofd heb posten.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tijd, dat was het wat ik mistte :+

* Equator is wel lekker aan het meedenken. Thuis moet er het e.e.a. veranderen..

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Tussen alle drukke replys wil ik ook nog even een duit in het zakje doen :+

Voor beide netwerken beginnen we met een pricewatch: Linksys WRT320N Dual-Band Wireless-N Gigabit Router
In den beginne zal dat voldoende zijn voor bedraad en draadloos. Een extra Gb switchje kun je later altijd nog in de meterkast proppen.
Ik ben er alleen nog niet uit of deze nu wel of niet goed mixed mode ondersteund.
In mijn ogen zou je moeten gaan voor een Wireless-N AP met Gb porten welke op een nette manier mixed mode ondersteund.

Vervolgens moeten er nog RJ45 portjes geplaatst worden. In dit fictieve voorbeeld hebben we het over nieuwbouw, dus die laten we lekker door de aannemer doen (meerwerk).

In de woonkamer zou ik er voor kiezen om er eentje naast de CAI te laten plaatsen, en eentje in de woonkamer op de muur van 3130 cm.
In de slaapkamers overal 1 aansluiting naast de CAI (ervanuit gaande dat er standaard CAI in elke kamer geplaatst zal worden). Wellicht indien niet te veel kosten / werk nog eentje in de badkamer :P (je weet maar nooit met leuke goedkope multimedia gadgets).
Als laatste op zolder ook nog een aansluiting (waar maakt niet zoveel uit).

Kom je op 6 of 7 netwerkaansluitingen - 4 porten op de router is dan genoeg om te beginnen.

Voor de woonkamer zou ik sowieso kiezen voor een pricewatch: Popcorn Hour C-200 (later uit te breiden met een BR lezer).
Voor de zolder (ontspanningsruimte) en/of de badkamer zou ik kiezen voor een pricewatch: Logitech Squeezebox Duet (ik heb 'm zelf ook in de badkamer :+ ).
Als je vervolgens 2 spatwaterdichte plafondspeakers in de badkamer wegwerkt (kosten niet veel) heb je meteen een leuk geluidje in de badkamer om romantisch te badderen.

De squeezebox (en evt. popcorn) kun je voorzien van meuk middels een pricewatch: Synology Disk Station DS107+ welke in de meterkast komt.

Voor in de keuken kun je nog kiezen voor een pricewatch: Acer Veriton N260G (P1.RCDYZ.7I4)# deze zou je wellicht nog creatief weg kunnen werken, eventueel met touchscreen oid.

Zo ... dat zijn zo even vlug wat dingen waar ik aan zou denken. Wie heeft er nog meer leuke ideeen?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Interessant CT. Wij gaan volgende week naar een nieuwbouwhuis kijken en mijn voorwaarde is uiteraard een volwaardig netwerk. Zonder nu te diep op de daadwerkelijke uitvoering in te gaan zou ik de volgende elementen willen zien:

- Centrale Opslag middels een NAS van minstens 4TB.
- HTPC in de woonkamer
- PH C-200 in de slaapkamer
- Werk- / Gamestation op de zolder
- Laptop voor het gemak

[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 11-09-2009 21:14 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 22:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mijn ervaring met 4-poortige apparatuur is dat die snel vol zitten. Laatst heb ik van Online een 2-poortig model gekregen, waaaarzin 8)7 . Je kan beter meteen voor een 8-poort versie gaan. Dan heb je ook meteen het gemak dat je alles gepatched kan laten. Bovendien als mensen eenmaal een gezin e.d. krijgen en iedereen een eigen PC dan zit ik al op 4-5 computers, nog een X-Box/Ps3 oid. Als je het met een kabel kan aansluiten heeft dat toch mijn voorkeur wat dat betreft, minder storingen, geen beveiliging nodig etc.

Voor die paar tientjes extra hoef je dat echt niet te laten.

Eventueel kan je dan op de tweede verdieping in slaapkamer 1 bijv. nog een tweede accesspoint plaatsen. Maar als ik het zo zie heb je aan 1 accesspoint daar voldoende (als het kan op de gang hangen).

Er bestaan 8-poortpatchpanelen, deze zou ik in de de meterkast monteren en zorgen voor een plakje of een montagebeugel voor de switch (met eventueel wifi). Eventueel zou je kunnen besparen door op de eerste verdieping een 'patchkastje' te laten maken. Dan kan je daar het router/access point plaatsen, mits deze bestaan met 8 poorten, anders scheiden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:49

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik ben het grotendeels eens met Koffie, echter zou ik ook in de entree een netwerkaansluiting laten plaatsen zodat hier evt een centraal bedieningspaneel kan komen voor een home automation systeem met bijv X10

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat lijkt me niet zo'n geweldig plan. Je wil toch niet de centrale aansturing vanuit de gang doen? De huiskamer lijkt me veel logischer.

• Mike2k

Mike2k

Klopt, maar de entree is wel de eerste ruimte in het huis waar je binnenkomt en bijv de lampen aan kunt doen. verdere aansturing zou ik met een losse WIFI handheld doen.

Als je de aansluiting in de entree houd kun je ook het alarmsysteem ermee bedienen...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Tja als je zo gaat redeneren kan je ook wel pleiten om in elke (kinder)slaapkamer ergens hoog een stopcontact+netwerkaansluiting te maken zodat je daar eventueel een webcam op kan hangen voor de babyfoonfunctie :) . Al hoewel je deze ook wel met PoE hebt natuurlijk.

Overigens zou ik als je toch leidingen gaat leggen gewoon naar elke kamer 2 UTP-kabels trekken meteen. Die kabel kost geen drol en als iemand een keer een laptop en een digitale TV oid wil (die in de toekomst ook via ethernet zullen gaan) dan is dat ideaal. Of wat te denken van een console op de kamer.

Als je de factor domotica erbij gaat trekken dan ga je natuurlijk sowieso je leidingen anders leggen. Niet meer met centraaldozen werken maar alle leidingen (voor licht-/schakelpunten) direct naar de meterkast. Natuurlijk kan je een licht- en schakelpunt wel door 1 leiding naar de meterkast laten lopen.

Eventueel bijv. in de woonkamer nog wat loze leidingen maken zodat je met een kleine aanpassing nog een opstelling kan veranderen zonder lange kabels over de vloer.

En als je 5.1 oid wil dan is het wel mooi om die speakers ook meteen in de muur te verwerken ;) . Ook veel leidingen rondom trekken dan dus.

Oja, en een netwerkaansluiting in de keuken voor de koffie-/theemachine over IP. Zodat als je zin in koffie hebt op afstand een kopje kan zetten.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Fastex schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:50:
Ik ben het grotendeels eens met Koffie, echter zou ik ook in de entree een netwerkaansluiting laten plaatsen zodat hier evt een centraal bedieningspaneel kan komen voor een home automation systeem met bijv X10
Edmin schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:52:
Dat lijkt me niet zo'n geweldig plan. Je wil toch niet de centrale aansturing vanuit de gang doen? De huiskamer lijkt me veel logischer.
Fastex schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:17:
Klopt, maar de entree is wel de eerste ruimte in het huis waar je binnenkomt en bijv de lampen aan kunt doen. verdere aansturing zou ik met een losse WIFI handheld doen.

Als je de aansluiting in de entree houd kun je ook het alarmsysteem ermee bedienen...
Dit is een project wat al enkele jaren in mijn hoofd zit (specifiek voor bij mij thuis) ;)

Ik heb een alarmcentrale welke X10 kan praten. Ik kan deze dus zo instellen dat hij bij binnentreden van de zone netjes de lichten aandoet.
So far dat gedeelte voor X10.
Een ander idee is om dan een LCD touchscreen in te bouwen (er zijn voor niet al te veel geld complete LCD touch inbouw PC's te koop).
Wat zou je vervolge3ns eigenlijk willen automatiseren met X10 / centrale aansturingsunit?
In mijn geval zou dat zijn:

- Verwarming
- Koeling
- Eventuele rolluiken c,q, zonwering
- Eventueel alarm aan/uit c.q. bekijken

De verwarming zal niet al te veel moeite zijn. Volgens mij zijn er wat X10 componenten om de CV aan te sturen. En anders is het een kwestie van iets in elkaar knutselen wat via een COM port het juiste signaaltje op het juiste draadje zet.
Alle temperaturen rondom het huis lees je uit via diverse temp sensoren.
De airco's kun je duur en goedkoop doen. Mijn poor man's solution: IR over UTP. Ik heb destijds wat zitten uizoeken en er zijn oplossingen op IR signalen over UTP te transporteren. Het zooitje stuur je vervolgens weer via USB aan.
Wat ik er destijds van begreep, is dat het allemaal redelijk makkelijk aan de praat te krijgen moet zijn.
In mijn geval heb ik 3 airco's hangen, dus loont het de moeite om dat via een console aan te sturen. Een beetje airco werkt namelijk gewoon met IR dus is dat prima te doen.
HEt enige waar je mee zit, hoe verteld de AB zijn instellingen aan de unit? In mijn geval stuurt hij ALTIJD de volledig set instellingen (mode, fanspeed, temp, swing, etc.) naar de unit.
Dat betekend dat ik dus alleen de ideale instellingen op de AB hoef in te stellen en dat vervolgens dat ene signaal inleren op de centrale unit in de woonkamer (op dezelfde manier heb ik de ideale settings namelijk ook onder 1 knop zitten op mijn harmony).

Enfin, op die manier zou je dus relatief goedkoop je airco kunnen besturen vanaf een touchscreen in de woonkamer. De CV hebben we ook al, en temp sensorren zijn ook niet al te moeilijk.
Voor zonwering / rolluik zijn ook genoeg standaard X10 modules te vinden.
Persoonlijk zou ik de interface op de touchscreen volledig webbased maken - scheelt een hoop port/fork werk voor project 2.0 als je alles vanaf werk wilt kunnen besturen :+
LauPro schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:38:
Oja, en een netwerkaansluiting in de keuken voor de koffie-/theemachine over IP. Zodat als je zin in koffie hebt op afstand een kopje kan zetten.
Ik zou eerder gaan voor zo'n mooie inbouw koffiezettert.
Mijn nick verraad al dat ik een hoop koffie zuip, maar ik doe niet mee aan al die fancy koffie troep. Gewoon plain koffie, zonder smaakjes, zonder toevoegingen. Geen koffie latte cream ijskoude machiato of weet ik wat. Gewoon normale koffie dus.
Enfin, het inbouw ding zou bij mij dus niet duur hoeven te zijn.
Waar ik zeker voor zou kiezen, is om het ding zo te modden dat hij zijn water gewoon via de leiding kan krijgen. Moet je alleen nog je afval doen. De meeste hebben wel iets met pads of bakje wat je eens in de zoveel tijd moet legen. Het lekbakje zou ik gewoon op een extra leidingkje aansluiten.
Is wat extra werk en wellicht hoge kosten, maar ik zou het eeuwig zonde vinden om een redelijk dure koffiezettert volledig in te bouwen en aan te sluiten op water, om vervolgens 2 keer week een lekbakje te moeten legen :P

[ Voor 15% gewijzigd door Koffie op 12-09-2009 08:38 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Leuk topic dit, kom na een tijdje weer eens in NT kijken.

Ik zou sowieso elke slaapkamer een dubbele Ethernet aansluiting geven en de zolder twee dubbele, mogelijk zelfs 4, vanwege het idee game/movieroom waar mogelijk meerdere consoles aangesloten moeten worden. Gooi daar nog een of ander multimedia apparaatje bij en nog een los aansluitinkje voor een laptop oid zodat het ook nog een prutshok kan worden.

De, uiteraard enorme, TV zou ik langs de lange wand van de woonkamer zetten met een bank er recht tegenover. Indien technisch haalbaar zou ik de apparatuur als de BR speler, versterker etc. achter de bank neerzetten (bank staat minstens anderhalve meter van de muur) zodat je tijdens het kijken van je filmpje geen last heb van die bak licht onder je TV. Uiteraard zitten er achter de kast met AV apparatuur een aantal netwerkaansluitingen.
Voor het draadloze netwerk lijkt iets als een Airport Express mij handig vanwege de audio aansluiting die deze heeft, deze kan dan bij de audio apparatuur. Die Airport Express kan gebruikt worden om muziek te streamen vanaf je laptopje waarmee je op de bank zit naar de speakers in je woonkamer.

Netwerk patchhok kan in de trapkast, aangezien daar enige ruimte is en mogelijkheden om zelf dingen in te delen. De apparatuur, vooral een switch en een kleine homeserver (iets met een Atom CPU oid en veel disks), kan op de grond staan, vanaf een halve meter boven de grond kan dan gewoon de voorraad drank, chips, borrelnootjes en wat verder maar nodig is voor een avondje film kijken opgeslagen worden. Op deze manier wordt de trapkast de totaalopslag voor de filmavond. De meterkast is nogal krap, en lijkt me daarom minder geschikt hiervoor.
Als switch lijkt een D-Link DGS-1224T smart switch mij een prima optie, aangezien deze VLAN's en QoS ondersteunt, iets wat erg handig kan zijn als er IP telefoons of andere streaming media over het netwerk gaan welke een constant vrij bandbreedte vereisen.

Domotica volgt.

Als het een nieuwbouwwoning betreft zou ik persoonlijk de overweging gaan maken of het niet de moeite waard is de woning te verwarmen en koelen met een warmtepomp in plaats van conventionele centrale vewarming. Radiatoren komen er sowieso niet in vanwege het grotere comfort en esthetische voordelen van vloerverwarming. Komt bij dat je met vloer en/of wandverwarming de thermostaat al gauw een paar graadjes lager kun zetten en je de toko wegens gebrek aan de bekende luchtstromen bij een radiator minder vaak schoon hoeft te maken. Een warmtepomp is daarnaast ook nog eens duurzaam, en een zeker aantal van de modellen waar ik mee heb gewerkt heeft mogelijkheden tot webbased regeling. Het betreft hier warmtepompen van Alpha-Innotec.
De regeling waar ik mee te maken had was er eentje van Uponor, welke nog geen mogelijkheden had tot interfacing met een computer, maar daar bestaan vast andere mogelijkheden voor.
De koelprestaties van de warmtepomp heb ik nooit goed kunnen bekijken, maar in theorie zou deze een Airco overbodig moeten kunnen maken...

[ Voor 31% gewijzigd door Romke op 12-09-2009 12:06 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05 21:36
Leuk topic, dank voor het melden in de crewfora (/me komt echt nooit in NT).

Het belangrijkste is en blijft Home Automation / Domotica in mijn ogen. Dat is de toekomst en daarbij lijkt die toekomst verder weg dan dat ie is.

Echter, dat hoeft niet allemaal meer centraal te lopen. Vorig jaar heb ik op school met het systeem van Echelon gewerkt. Dat hele systeem werkt decentraal wat betekend dat alle nodes gewoon met elkaar kunnen communiceren en dus een stuk flexibeler is.

Op die manier hoef je ook niet heel veel rekening met het aanleggen te houden. Een oplossing kan dan bijvoorbeeld deze zijn: http://www.echelon.com/pr...ers/powerline/default.htm

Het systeem kan gewoon via ethernet lopen. Maar ik gok dat bovenstaande jongen gewoon via het elektriciteitsnetwerk communiceert. Ook heb je, waar wij mee hebben gewerkt, kitjes die middels ethernet worden gekoppeld. Deze werken gewoon middels het normale LAN, maar krijgen ook hun power via deze kabel!

Dan zou je ergens, zoals koffie al aangeeft, een touchscreen in moeten bouwen om alles mooi centraal te bedienen in je kamer. Uiteraard kan het hele systeem ook via de computer worden bediend. Ik zit op mn kamer atm, maar met zo'n systeem zou ik kunnen zeggen dat de verwarming onder wel aan mag om alvast wat op te warmen bv :)

Zal me ook even verdiepen in dat X10. Het Echelon systeem is op zich wel mooi, maar heb ik ook helemaal weten te vervloeken :+ . Er is wel meer en er is veel mogelijk in ieder geval. Ik neem aan dat dat X10 gewoon een concurrent is. Echelon heeft iig ook van alles gestandaardiseerd, zelfs voor communicatie met wasmachines :P

Tot zover denk ik dat we heel wat kabels moeten trekken. Denk aan heel wat ethernet naar je keuken, wasmachines, termostaten etc etc etc :P

Ik heb nu te weinig tijd, maar het topic is bookmarked :)

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Als je voor Domotica gaat, ga dan direct voor Z-wave danwel Zigbee of als je bekabeld wilt PLC-Bus. X10 is oud en heeft 1-weg communicatie, leuk als het altijd werkt. Niet leuk als je het wil combineren met sensoren, status van apparaten wilt weten(staat het rolluik half open, open of dicht?).
X10 is zwaar verouderd en heeft als enige voordeel dat het redelijk goedkoop is, als prijs je ding is, kijk dan naar iets als KAKU/Home-Easy.

specs

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik weet dat X10 oud is en nadelen heeft, echter soms moet je wel perse X10 (zoals in mijn geval als een belangrijk/niet makkelijk vervangbaar apparaat) gebruiken.
Wanneer je alles centraal blijft aansturen via X10, zul je in principe de status altijd weten (storingen daargelaten). Zie het als bediening met een Harmony AB, als je alles netjes via dat ding aanstuurd, zal hij altijd de status weten.

Maar ik ben het met je eens, er zijn betere opvolgers van X10 ;)

• Romke

Romke

Dieselhead

Een X10 naar ZigBee gateway dan een idee?
Volgens mij bestond er al apparatuur om X10 aan de pc aan te sluiten, dan is het vast ook een optie om het op $ietsAnders aan te sluiten.

Btw. @LauPro: Meestal zijn verzekeringen er niet zo happig op als je meerdere kabels door 1 leiding laat lopen.
Dus UTP en Power door 1 leiding mag niet, maar ook de schakeldraad en nul van een lamp en fase, nul en aarde van een stopcontact mogen niet door 1 leiding lopen.

Even snel een schetsje van een idee van de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: http://cdromke.users.cdromke.nl/plattegrond_0_modified.png

Waarom 4xLAN achter de kast met AV apparatuur?
Om de eenvoudige reden dat je voor het WLAN AP 1 aansluiting kwijt bent en voor de mediaspeler 1 aansluiting kwijt bent. Daarnaast wil je er misschien nog een console neerzetten, welke tegenwoordig ook al aan het internet moet. Dan blijft er nog 1 aansluiting over, voor bijvoorbeeld iemand met een laptopje die de key van je WLAN niet heeft, een 2e console, HTPC, iMac'je oid of een IP telefoon in de woonkamer.
Zoals in mijn vorige post ook staat, staat de kast met AV apparatuur achter de bank zodat je tijdens je film niet afgeleid wordt door lampjes. Onder de vloer door kan een lange HDMI kabel naar je TV lopen, of er zou een HDMI outlet achtig iets achter de TV kunnen komen, net als aansluitingen voor de speakers.

In de keuken hangt of staat een Eee top ET1602. Dit is een touchscreen systeempje, voor een euro of 450.
Hier hoort een LAN aansluiting bij. De 2e aansluiting in de keuken is voor bijvoorbeeld een IP telefoon daar, een mediaspelertje daar, camera, wat je maar wil. Kabels zijn toch dubbel naar elke aansluiting.

De domotica control unit in de entree zou ook zo'n systeem kunnen zijn, maar een thin client zou daar ook een goed optie zijn, zodat hier niet altijd een systeem hoeft te draaien (=stroombesparing) terwijl deze toch binnen enkele (=5) seconden beschikbaar moet zijn om de alarm code in te toetsen of thermostaat aan te passen. Domotica kan vanaf iedere computer met een webbrowser beheerd worden, ook vanaf een smartphone. Daar de meeste consoles tegenwoordig ook een webbrowser hebben kan de domotica ook vanaf de TV bestuurd worden.

De 2 LAN kabels naar de meterkast zijn voor het domotica control systeem en voor de internetlijn die in de meterkast binnenkomt.
In het patchhok komen alle LAN kabels uit op een patchpaneel, alle CAI kabels aangezien daar een al dan niet retourgeschikte versterker ligt, staat de homeserver, ligt de switch. Indien er gebruik gemaakt wordt van een conventionele telefoonaansluiting kunnen daar LAN aansluitingen voor gebruikt worden, RJ-11 stekkers passen ook in RJ-45 aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: http://cdromke.users.cdromke.nl/plattegrond_02_modified.png

Iedere slaapkamer heeft een dubbele LAN aansluiting omdat er tegenwoordig op de slaapkamer ook entertainment gewenst is, dus daar moet een mediaspeler kunnen staan. Misschien wordt daar ook de gezinscomputer weggewerkt en anders kan er op de slaapkamer ook een IP telefoon staan. Betreft het een slaapkamer van 1 van de kids, dan wil die binnen enkele jaren een computer op de slaapkamer, misschien spaart kind zelf voor een console, voor als het kind nog klein is een IP-camera/babyfoon, later misschien een IP telefoon of ook een mediaspeler. Waarom ook een enkele outlet plaatsen als dubbele nauwelijks duurder zijn en kabels ook wel in dubbele vorm verkocht worden?
Op de overloop hangt het WLAN AP voor de bovenverdieping en zolder, deze zou ook voor het hele huis kunnen dienen om dan het WLAN AP beneden puur te gebruiken voor het overbrengen van muziek vanuit de computer naar de versterker.
Uiteraard heeft iedere kamer een CAI aansluiting.

Boodschappenlijstje
-2xAirport Express
D-Link DGS-1224T
-Eee top ET1602
- Onderdelen homeserver (3x1.5TB WD Green disk, Atom/ION mobo met geïntegreerde voeding)
-10 Dubbele UTP outlets
-Grote rol CAT6 kabel

[ Voor 147% gewijzigd door Romke op 12-09-2009 21:09 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Mike2k

Mike2k

Wat me eigenlijk opvalt aan de meeste ideeën is dat de inrichting van het huis hierdoor wel heel erg statisch wordt...Ik woon nu 3 jaar in mijn appartementje en de meubels zijn echt al een keer of 3/4 verschoven.

Door alle bekabeling zo strak neer te leggen ontneem je je die mogelijkheid...

• Romke

Romke

Dieselhead

De TV kun je eigenlijk maar op 2 plekken echt goed neerzetten ivm de schuifpui. Tussen die 2 plekken lopen in mijn ontwerp een aardig aantal loze leidingen, dus je kunt de bekabeling 'makkelijk' omleggen.
Het is nou eenmaal zo dat de TV een vrij centrale plek in de woonkamer heeft.
Vanaf de vaste prikpunten kun je overigens helemaal zelf bepalen waar je de kabels naartoe legt, maar vaste prikpunten die je plaatst op basis van je eerste ontwerp zijn altijd beter dan losse kabels lijkt mij.
Je kunt langs een eventuele laminaatvloer ook ruimte laten om kabels te leggen.

En de prikpunten voor LAN en CAI moeten toch -ergens- komen, net als het patchhok. (alsin, een plankje in de voorraadkast waar wat apparatuur ligt, neem niet meer ruimte in dan 2 trays dubbelfris naast elkaar.
Prikpunten in de slaapkamer worden al gauw in een hoekje gezet omdat die kamers zo vaak opnieuw worden ingericht over de jaren. Van babykamer waar pa en ma een camera willen, tot peuterkamer waar dat minder van belang is, tot kamer voor een schoolkind dat een (spel)computer krijgt tot tienerkamer waar een computer praktisch noodzakelijk is ivm. school.

[ Voor 18% gewijzigd door Romke op 13-09-2009 21:20 ]

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
topic meteen als bookmark opgeslagen; precies de vragen waar ik nu ook mee zit aangezien we een nieuwbouw huis gaan bouwen ;) Paar vergelijkingen zijn dus van toepassing op mijn huis maar kunnen ook in dit fictieve ontwerp gelezen worden.

Heb door het lezen van dit topic al weer wat ideen opgedaan, zo wist ik niet van het bestaan van '2 utp kabels in 1' af. Ik zag al die dubbele aansluiting en vroeg me meteen af hoe duur dat wel niet ging worden qua loze leidingen maar je kunt dus met 1 loze leiding 2 aansluitpunte maken, das mooi!
Wat me ook opvalt is dat bij de huidige voorstellen het centrale punt in de meterkast zit (NAS e.d.) waar ik juist dit boven op zolder wil plaatsen. Heb voor mezelf een eerste aanzet gemaakt in een netwerkontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2h5o0nc.png

Ìn mijn verhaal gaat er dus maar 1 (of zo'n dubbele 2 in 1 kabel) naar zolder toe, ik ging er vanuit dat een snelle switch/router aan beide kanten snel genoeg moest zijn voor de verschillende zaken (TV, media, internet, mp3 etc) of zie ik dit verkeerd en moet ik echt per apparaat een apart aansluitpunt maken?
Qua loze leidingen in bv woonkamer ben ik nog niet aan toegekomen om dit te verwerken maar die moeten er ook nog komen (duur grapje...)

@koffie; hoe heb jij de squeezebox in de badkamer geplaatst? Kleine versterker er aan en dan naar boxen of?
Badkamer is op tekening nog niet aangesloten maar is wel een wens... weet alleen nog niet hoe.

Qua homeautomation zal ik gebruik maken van x10 aangezien ik daar al wat van heb, als je dat niet hebt zou ik inderdaad een ander protocol nemen zoals eerder werd genoemd. Een touchscreen bij de meterkast met thin client erachter en gaan.

Qua streaming van audio ben ik er nog niet over uit hoe ik dat ga doen; streven is in elke ruimte muziek vanaf 1 bron (op zolder dus) wat je onafhankelijk van elkaar maar ook gelijk kan afspelen, logitech squeezebox, sonos of apple hebben nu de aandacht maar nog geen keuze in gemaakt.
Binnenkort meer, ben benieuwd naar alle ideen en suggesties in dit topic; wordt ver/ge volgd

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Romke

Romke

Dieselhead

2 kabels in 1 is niet aan te raden omdat je dan geen gigabit meer kunt gebruiken.
Er zijn kabels die verkocht worden als 'dubbele' kabel. Dat wil zeggen dat er gewoon 2 CAT6 kabels aan elkaar zitten. Hierdoor kun je 2 CAT6 kabels door 1 leiding krijgen en ieder prikpunt toch gewoon netjes gigabit-ready bedraden. Volgens mij is het ook wel toegestaan om 2 UTP kabels door 1 leiding te trekken.

edit
dit bedoel ik dus. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Gaat wel om een rol van 500 meter, maar je installateur zal hier wel aan kunnen komen.
Van dit soort kabel ben ik in mijn ontwerp uitgegaan wat het bijna logisch maakt om dubbele aanlsuitingen te plaatsen. Daarbij ben ik nogal van de 'als we toch bezig zijn de zooi open te halen, dan graag gelijk goed'
/edit

Ik heb geen idee wat het laten aanbrengen van een loze leiding kost, maar ik smijt in mijn ontwerp dan ook maar makkelijk met een paar meter leiding, aangezien het relatief makkelijk leggen is in een nieuwbouwhuis, wat het altijd goedkoper maakt dan het later nog aanleggen.

Qua home automation is z-wave misschien ook te overwegen.

[ Voor 23% gewijzigd door Romke op 14-09-2009 01:53 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 16:04

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Blijft de vraag open staan, waarom overal al nadenken over hoeveelheid aansluitingen?

Stel je doet in elke slaapkamer twee aansluitingen omdat dat makkelijk aanleggen is, dan kun je door middel van extra switches de capaciteit toch gemakkelijk uitbreiden?

Dit zelfde geld voor de woonkamer, op een paar (strategische) punten twee aansluitingen zouden toch voldoende moeten zijn om dit later met switches uit te breiden.

Als er dan ook nog gebruik gemaakt wordt van switches welke eventueel trunking aan kunnen, dan is er gemakkelijk een 2Gbit link tussen twee plekken te realiseren en in de toekomst eventueel zelfs meer als de techniek nog verbeterd kan worden.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anti-XP schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:19:
Btw. @LauPro: Meestal zijn verzekeringen er niet zo happig op als je meerdere kabels door 1 leiding laat lopen.
Dus UTP en Power door 1 leiding mag niet, maar ook de schakeldraad en nul van een lamp en fase, nul en aarde van een stopcontact mogen niet door 1 leiding lopen.
Dat zeg ik ook helemaal nergens. Ik heb het er over dat je stuurstroomkabels en voedingskabels wel in 1 leiding mag doen. Er zijn ook 230V-stuurstroomsystemen eventueel.

• Romke

Romke

Dieselhead

Robinski schreef op maandag 14 september 2009 @ 10:28:
Blijft de vraag open staan, waarom overal al nadenken over hoeveelheid aansluitingen?

Stel je doet in elke slaapkamer twee aansluitingen omdat dat makkelijk aanleggen is, dan kun je door middel van extra switches de capaciteit toch gemakkelijk uitbreiden?

Dit zelfde geld voor de woonkamer, op een paar (strategische) punten twee aansluitingen zouden toch voldoende moeten zijn om dit later met switches uit te breiden.

Als er dan ook nog gebruik gemaakt wordt van switches welke eventueel trunking aan kunnen, dan is er gemakkelijk een 2Gbit link tussen twee plekken te realiseren en in de toekomst eventueel zelfs meer als de techniek nog verbeterd kan worden.
Uitbreiden met switches is imho altijd nog een optie als je te weinig capaciteit hebt, als het een beetje mogelijk is, is het imho beter om een paar vaste prikpuntjes te maken voor je LAN zodat je je spullen direct in de muur kunt prikken. Een switch kan ook alleen maar kapot gaan, neemt weer een extra power aansluiting in beslag, is weer een extra apparaat erbij etc. etc.
Feit is dat op sommige plekken steeds meer networked elektronica komt. Zoals ik in de vorige post al noemde, staat er in de woonkamer al gauw een networked media speler, een console, de Airport Express voor het WLAN en om de muziek vanuit een laptop op de speakers te krijgen en eventueel later bijvoorbeeld een tweede console of een draadaansluiting voor een laptop. Nu je de mogelijkheid hebt is het net zo makkelijk om een klein beetje overcapaciteit te creëeren, omdat het nu makkelijk in het ontwerp is in te passen, net als loze leidingen van de ene naar de andere kant van de kamer.
Gewoon een kwestie van 'nu we toch bezig zijn'.

De slaapkamers hebben ook al 2 aansluitingen en er is een relatief strategische plek voor het WLAN AP gekozen, namelijk midden in het huis.
Vanwege de mogelijke toepassing van de zolder als game-, movie- of prutsruimte zijn een paar aansluitingen daar ook wel handig.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:10

Whizzer

Flappie!

Hey... Grappig... Zit je even eens te neuzen in NT, kom je dit tegen...

3,5 Jaar geleden zelf ook met dit vraagstuk geworsteld en uiteindelijk toch wel leuk opgelost. Produktlijsten ophoesten is niet mijn sterkste kant aangezien ik zakleijk meestal te maken heb met het high-end spul. Dus laat ik gewoon met basis infrastructuur beginnen.

- WLAN AP op de eerste verdiepen zetten, midden in de overloop. Daarmee ben je voorlopig klaar denk ik. Zo'n AP zend namelijk toch in een bol, dus behalve in een cirkel over dezelfde verdieping, gaat het signaal ook gewoon omhoog/omlaag. Ja, de nieuwe huizen zijn vaak betonnen bunkers (a.k.a. Kooien van Faraday), maar het signaal krijg je (zelf ondervonden) goed het huis rond. Omdat het tuin/terras niet zo groot/diep is, hoef je het AP niet te ver uit het midden te plaatsen. Het kan prettig zijn wanneer je AP meerdere SSID's uit kan zenden. Zo kun je je gasten draadloos bieden zonder ze op je eigen netwerk los te laten.

- Op de eerste verdieping zou ik het eigenlijk precies doen zoals Anti-XP het ook heeft gedaan.

- Op de begane grond de meterkast nemen als verzamelpunt van al je bekabeling. Je telefoon/CAI komt daar ook al binnen. Daarin ook een patchpaneel aanleggen. Het staat zo slordig als je een bos van 16 UTP kabels hebt hangen en er slechts een paar van gebruikt. Je telefoon signaal kun je vervolgens middels dezelfde bekabeling patchen naar een punt waar je het wil hebben. Om een voorbeeld te geven: Op de eerste verdieping zet je een Siemens Gigaset (of zoiets) basisstation neer en op de andere verdiepingen gewoon een handset. Makkelijk te patchen én een interne centrale voor als je iedereen voor het eten moet optrommelen.

- Voor de rest op de begane grond bij je CAI aanlsuiting die altijd vast gelegd wordt 2 of 4 vaste aansluitingen maken. Hoewel je de kamer misschien wel eens anders in wil gaan delen, je CAI aansluiting blijft toch altijd op die ene vaste plek. Als je dan toch een lange coax kabel moet gaan leggen, kun je net zo goed in dezelfde bundel wat UTP erbij doen, toch? Mocht je van plan zijn een eettafel te plaatsen in je huiskamer, leg daar in de buurt ook 2 vaste aansluitingen, altijd handig! Naar de keuken één loze leiding. Later kun je daar een CAI aansluiting van maken, of een UTP, net wat qua functionaliteit als eerste benodigd is.

- Bekabeling.. Zorgen dat we op de toekomst zijn voorbereid is handig, maar wel de kosten in de hand houden. Dus gewoon simpel cat5e bekabeling. Kabels liggen in leidingen en kunnen later vervangen worden. Zodra cat6a of weet ik veel wat tegen die tijd betaalbaar wordt en het nodig blijkt: vervangen! Natuurlijk nooit 2 aanlsuitingen op 1 kabel doen, dat is verkeerd besparen. Met een beetje zoeken kun je voor vrij weinig geld aan een flinke hoeveelheid kabel komen. De huidige 4 aderige bekabeling voor telefonie vervang je natuurlijk direct voor de cat5e bekabeling.

- De zolder is nu nog kaal en leeg. één ding weet je zeker: De trap zal nooit in een kamer komen, dus daar laat je geen loze leiding (-en) uitkomen. Er tegenover op de lange wand (in het midden) wel. In mijn ogen zijn er 2 tactieken die je kunt volgen: 2 loze pijpjes nu trekken, één voor CAI bedoeld, één voor UTP. Of meerdere trekken met daarin ruimte voor 4-6 UTP kabels en 1-2 CAI. Bij de eerste optie heb ik de visie dat ik eventueel nog een los switchje op die verdieping neer kan zetten wanneer je besluit dat het meerdere kamers worden. Bij de 2de optie ga ik er vanuit dat je meerdere kamers gaat maken op de zolder. Gezien de bouw zal de scheidingswand dan waarschijnlijk haaks op de lange muur komen te staan. Leidingen kun je dan eventueel verlengen of verleggen en door de scheidingswand op de plaats krijgen die je zou willen.

- Neem voor de patchpunten een logisch benaming! Niet gewoon 1, 2, 3 enz. Want bij welk nummer zit je dan op de eerste verdieping? Neem eerder iets als 0-01, 0-02, etc voor de begane grond, 1-01, 1-02 etc voor de eerste verdieping, und so weiter...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

En hoe zit het met een "replicator" uit de Star Trek series?

"Computer.... one continental meal please...." En voila..... Het AH kant en klaar maaltijd staat klaar.....

hi...hi....

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
wat whizzer zegt..

en verder zou ik persoonlijk in beide grote slaapkamers 2x 2 UTP-aansluitingen maken (dus 4 per kamer) aan opposite sides van de kamer. Als een kamer een werkkamer wordt, dan is het eitje om een telefoon en een computer in te prikken. Zelfde geldt voor de woonkamer: kleine dual UTP patch in 2 hoeken, misschien met extra coax patch ernaast, en als je toch bezig bent, trek dan meteen coax van de woonkamer naar zolder, en van de master bedroom naar zolder. kun je daar een coax splitter oid in elkaar flansen om evt satelliet-tv te regelen, ooit.

• RoelsRules
  • Nu online
Ik vind het allemaal aardige ideeen, vooral zoveel aansluitingen op zoveel punten spreekt me aan. 1 punt van aandacht; die loze leidingen kun je zelf niet maken als het een projectbouw is en is dus echt stervens duur...
Ik probeer bijvoorbeeld zoveel mogelijk leidingen te hergebruiken (slaapkamers ligt een buis voor de telefoon en daar gaat dus een utp doorheen) maar in elke hoek van de keuken en badkamer een extra leiding leggen.... duur grapje ben ik bang :(

• Romke

Romke

Dieselhead

In een nieuwbouwhuis kun jij echt zelf wel leidinkjes leggen. Het is relatief veel werk, maar je moet er wat tijd voor over hebben als je het goed wil doen.
Hoezo zou dat met projectbouw opeens niet kunnen? Ze kunnen echt geen 1000 euro voor een leidinkje rekenen.

• RoelsRules
  • Nu online
je kunt zelf geen leidingen trekken in een nieuwbouwhuis, evt na oplevering ja maar dan nog alleen maar in sommige muren (vloer bv niet ivm vloervervarming) en al helemaal niet makkelijk/zonder risico cq zonder het opnieuw stucen/spuiten van plafonds als je het naar een andere verdieping wilt hebben.

De prijzen van een meter loze leiding varrieren van 50 tot 125 euro de meter.... dat gaat dus toch aardig in de papieren lopen en aangezien het met al dat meerwerk al snel duur wordt moeten er helaas keuzes gemaakt worden. Als ik het zelf kon doen (dus niet projectmatige bouw) dan kwamen er meer leidingen...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Loze leidingen laten leggen en dan van UTP voorzien is volgens mij 10 keer goedkoper en makkelijker dan in je net opgeleverde huis te gaan frezen.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 20:39
Gezien mijn oplevering van nieuwbouw kan ik beamen dat loze leidingen laten leggen door de aannemer vaak toch beter is. Qua prijzen is er wel met de aannemer te onderhandelen. Maar prijzen van 50 tot 125 euro de meter? Dat is wel nieuw voor mij. Was per loze leiding ongeacht lengte 200 euro kwijt (sommige zijn ruim 15meter.)

Tegen zo'n prijs ga je echt niet zelf vrezen en prutsen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
bookmarked. Ik ben precies met hetzelfde bezig. Ik zit dus ook nog te dubben over wat voor setup ik ga nemen.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Romke

Romke

Dieselhead

Ik trap dit topic maar even na dit nieuws op de FP.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nice ;)
Nederlands bedrijf brengt 10"-touchscreen voor domotica uit
Door Pieter Molenaar, vrijdag 18 september 2009 11:46, views: 7.994

Marmitek heeft een 10"-touchscreen voor home automation uitgebracht. De Easytouch Panel10 kan draadloos apparatuur in huis bedienen, en is geschikt voor montage in een muur. De interface van de Easytouch Panel10 is zelf in te delen.

Het aanraakgevoelige paneel met randen van geborsteld aluminium is uitgerust met een zender voor X10-signaal met een frequentie van 433MHz. Deze signalen worden naar een optioneel verkrijgbare ontvanger gestuurd, die de domoticacommando's via het lichtnet stuurt naar X10-modules die aangesloten lampen kunnen dimmen of andere apparatuur kunnen aansturen. De EasyTouch Panel10 werkt volgens de fabrikant in combinatie met bestaande X10-domoticasystemen en wordt gevoed door twee AAA-batterijen.

De interface van de EasyTouch Panel10 kan naar eigen inzicht worden aangepast. Zo kan de achtergrond zelf worden ontworpen en kent het apparaat twee configuraties waarbij ieder dertig knoppen over het gehele oppervlak zijn te plaatsen. Marmitek geeft als voorbeeld een indeling met een plattegrond van een huis met de knoppen op de plaats van de apparaten.

De EasyTouch Panel10 is het eerste aanraakpaneel van Marmitek. Het Nederlandse bedrijf leverde al wel meer conventionele afstandbedieningen voor X-10-domoticatoepassingen.

De adviesprijs voor de Marmitek EasyTouch Panel10 bedraagt 199,95 euro en het besturingspaneel is vanaf 30 september verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1253262937.jpeg

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Let wel even op dat dit dus _geen_ LCD scherm is, maar een contactgevoelige plaat waar je zelf een foto achter moet hangen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Even een kleine aanvulling over het (laten) trekken van leidingen:
Als je de mogelijkheid hebt, kies dan niet voor de standaard 5/8" elektra PVC buis, maar doe 3/4".
Bespaart je later een hoop gevloek en gezeur met het vervangen van kabels.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Want daar passen de connectors ook doorheen?

• Romke

Romke

Dieselhead

Als je buisjes legt ga je geen connectors gebruiken.

Denk dat het eerder is om CAT5 door CAT6 te vervangen, of om een extra kabel bij te kunnen leggen.
Of om kabeltjes te kunnen duwen ipv. trekken, aangezien trekken niet goed zou zijn voor de kabels. Je moet kabels eigenlijk ook leggen ipv. trekken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Precies.
Met twee CAT5(e) kabels in een 5/8" PVC zit je al redelijk krap. Dat beetje extra ruimte die een 3/4" je oplevert maakt net het verschil tussen makkelijk en aankloten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ziggymaster
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
dithttp://www.installatietot...l-500m-2-x-4-x-0.5mm.html bedoel ik dus. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Gaat wel om een rol van 500 meter, maar je installateur zal hier wel aan kunnen komen.
Van dit soort kabel ben ik in mijn ontwerp uitgegaan wat het bijna logisch maakt om dubbele aanlsuitingen te plaatsen.

Let goed op dat dit een cat5 kabel is!

• Romke

Romke

Dieselhead

Ja, dat is een cat5 kabel, maar die zijn er ook gewoon in cat6 te krijgen :)
Gaat om het idee he ;)

Pagina: 1